Het meest onbegrijpelijke Vlaams voor Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:32

Ik denk soms dat ik met mijn West-Vlaams het 'ergste' ben en daarom de rest van dialecten (zowel Vlaams als Nederlands) redelijk begrijp.

Zelfs Fries vind ik begrijpbaar opzich (met wat denkwerk). Ik snap die trotse houding van aparte taal dan ook niet. West-vlaams is toch ook geen aparte taal omdat het moeilijk verstaanbaar is :+ .

Zitosh

Re: Het meest onbegrijpelijke Vlaams voor Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:45

Nog een West-Vlaming hier! :wave:

Naast poepen hebben we ook nog "totten", wat "zoenen" betekent :') en "fretten" betekent bij ons "vraatzuchtig eten". Verder kan ik nog woorden opsommen maar ik ken enkel West-Vlaamse woorden.. _O- Die Groningse tekst versta ik wel, het West-Vlaams heeft er iets van weg qua schrijfstijl. :j

Tis gjin mens da us verstoat, omda wiendr e spraakgebrek zoen ein! Moa gift toe, da West-Vlams ist schonste dialect van de hjile weireld.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:46

Ik ben een echt plat aantwaarpse, en vind de reacties hier wel grappig, maar ben is benieuwd om wat 'hollands dialect' te zien, geen idee hoeveel ik daar van begrijp, want hier zitten wel heel veel nederlanders.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:47

Ik ben ook benieuwd naar wat dialecten uit Nederland!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:48

Waar zo'n studiejaar over de grens al niet goed voor is geweest :D prima te begrijpen tekst voor mij!

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:50

Filmpje gevonden met fragmenten:

:))

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:50

Ik blijf deze posten maar ik vind hem nog steeds geniaal. En een mooi voorbeels van 'mijn' taal. Al verschilt het nog lichtjes met wat ik gewend ben (andere woonplaats in de provincie).

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:53

BraveSpots schreef:
[ Video ]

Ik blijf deze posten maar ik vind hem nog steeds geniaal. En een mooi voorbeels van 'mijn' taal. Al verschilt het nog lichtjes met wat ik gewend ben (andere woonplaats in de provincie).

Dat filmke blijft ons vertegenwoordigen :')

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:54

Ik heb het idee dat tussen de Belgen onderling er veel meer verschil is in hoe men praat dat tussen de Nederlanders onderling. Hier praat men over het algemeen "gewoon" ABN.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:57

ja denk ik ook, Vlamingen spreken van provincie tot provincie een ander dialect en zelf binnen die provincie zijn er dan een heel aantal 'streekdialecten' tewijl voor mij alle Nederlanders ongeveer hetzelfde klinken.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:58

Ik heb anderhalf jaar in Gent gestudeerd en woon 8km van de grens, maar ik begrijp echt niet alle woorden hoor :n Ik moet wel zeggen dat ik allemaal vriendinnen had van belgië en dat ze elkaars dialect ook belachelijk maakten :D

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:59

@bravespots: is gewoon ook zalig :D

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:24

Ik begrijp er ook niets van :))

Poiuytrewq schreef:
what the f*ck :')

*begint zich af te vragen of Vlaamelingen ook plat Haags verstaan? :D

Zelfs ik, ben in Den Haag geboren en woon er nogsteeds, kan echt geen plat Haags verstaan hoor O:)
Dus vind het knap als vlaamelingen het dan wel kunnen :+ hoewel sommigen gevoel hebben voor verschillende dialecten ontcijferen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:26

Seg eigenlijk, "Vlaamelingen", dat is nou toch serieus niet als AN bedoeld hé ?

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:26

Dus eigenlijk hebben jullie belgen ook een woordenboek nodig om elkaar uberhaubt te kunnen verstaan?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:29

Als je een beetje je best doet kan je elkaar wel verstaan hoor. De meeste mensen kunnen wel wat AN of op z'n minst een tussensoort.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:36

Kaus schreef:
Ik begrijp alleen het woord 'plezant' :')

Hahaha.. Ik ook -O-

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 00:06

Haha, dat filmpje van blanket is geweldig! :D
De meeste dialecten ga je na een tijdje wel verstaan vind ik. Er zitten dan af en toe wel eens woorden bij die je niet kent maar die zijn dan vaak uit de context af te leiden. Alleen met dat fries heb ik echt serieuze problemen. -O-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 00:11

DeMolenhoek schreef:
furious schreef:
Ik kom tot zo ver:
Bomma= oma, botten = laarzen, kot = kamers. Gepoept = gesext. Goesting = plezier. Flikken = politie

typfout

Gesext? Serieus? Noemen jullie dat zo _/-\o_

Dan is poepen tot nog beter vind ik... :P

Ja, helaas zijn er mensen die dat zo noemen. En seksen is natuurlijk ook het bepalen van het geslacht bij bij voorbeeld kuikens.

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 00:15

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 00:16

BraveSpots schreef:
Ik denk soms dat ik met mijn West-Vlaams het 'ergste' ben en daarom de rest van dialecten (zowel Vlaams als Nederlands) redelijk begrijp.

Zelfs Fries vind ik begrijpbaar opzich (met wat denkwerk). Ik snap die trotse houding van aparte taal dan ook niet. West-vlaams is toch ook geen aparte taal omdat het moeilijk verstaanbaar is :+ .
Maar dat is omdat jij een Belg bent, zie je.
Binnen de Westgermaanse taalgroep (die samen met de Noordgermaanse en de uitgestorven Oostgermaanse de Germaanse talen uitmaken) horen het Fries en het Engels bij de westelijke tak en het Nederlands en het Duits bij de oostelijke. Historisch gezien is het Fries nauwer verwant aan het Engels dan aan het Nederlands. Het is wel degelijk een aparte taal. En Friezen zijn een trots volk!

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 00:29

Ja mij is ook altijd geleerd dat Fries een aparte taal is en geen dialect. Een leraar had onze klas zelf wijsgemaakt dat je je paspoort (en niet je ID) moest meenemen als je naar Friesland ging anders kwam je er niet vanwege de "grenscontrole" omdat ze een andere taal spraken dan Nederlands. Bijna 80% van de klas was er in getrapt :')

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 00:53

Hihi leuk topic, ik vind over het algemeen dat Vlamingen wel goed ABN kunnen praten als ze met mensen uit andere provincies praten. West-Vlamingen zijn gewoon moeilijker te verstaan omdat ze sommige letters niet goed kunnen uitspreken en Limburgers zingen meer maar voor de rest is er niet veel verschil vind ik :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 01:37

Luz_ElenaE schreef:
Ja mij is ook altijd geleerd dat Fries een aparte taal is en geen dialect. Een leraar had onze klas zelf wijsgemaakt dat je je paspoort (en niet je ID) moest meenemen als je naar Friesland ging anders kwam je er niet vanwege de "grenscontrole" omdat ze een andere taal spraken dan Nederlands. Bijna 80% van de klas was er in getrapt :')

Waarom zou je niet met je ID naar Friesland kunnen, het is deel van de EU en van de EER. Sowieso hoor je je ook in Friesland te kunnen legitimeren. Met een ID, paspoort of rijbewijs. Je leraar had dus gedeeltelijk gelijk maar is kennelijk niet goed op de hoogte van de allerbasaalste Europese politiek :+

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 01:45

Blanket schreef:
Begrijpen de Vlamingen deze dingen?
"Kat in bakkie"
"Gooi die plank is in dat gat"
"Hij heb een tuin op z'n buik"

Dat eerste wel.
Correcte Vlaamse versie daarvan is: 't is in de sacoche (spreek uit als 'sjakosj')

Acht de goddelijke West-Vlaamse taal.