1 Miljoen voor bewijs paranormale gaven (Sisyphusprijs)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:12

Dat is ook van een hele andere orde, mensen zodanig misleiden dat ze er schade van ondervinden.
Maar dan nog is iemand (vind ik) wel verantwoordelijk voor zijn eigen beslissingen.

Als iemand overtuigd is van zijn helende gaven, kun je het diegene dan kwalijk nemen dat die tegen jou zegt dat bvb. een handoplegging van hem / haar bvb. je kanker direct helemaal weg zal nemen...en dat jij dat domweg gelooft en vervolgens niet meer naar het ZH gaat?

Je hebt daarin toch ook wel wat eigen verantwoordelijkheid hoor...ook al deugt het voor geen kanten natuurlijk dat mensen zulke dingen tegen je beweren in een setting die vertrouwen inboezemt.

Maar een DO die mensen inderdaad verlichting geeft...die doet in principe juist goed vind ik :j

Ook al zou het bedotterij zijn en is het bij wijze van spreken zo dat een overledene enorm in de hel brandt, als hij tegen de achterblijvers zegt dat hij/zij enorm gelukkig is en rust en vrede heeft, en niet wil dat de achterblijvers verdrietig zijn, maar dat ze verder gaan met hun leven enz.... dan doet hij op zich toch goed werk.

Moeten wij als maatschappij dan weer het heilig boontje uithangen dat hij mensen bedot?
Terwijl hij zo te zien heel veel mensen een betere levenskwaliteit geeft?

Of zoals met homeopatische middeltjes, moet dat dan maar afgeschaft worden "omdat het niet werkt" terwijl er toch zat mensen zijn die er wel baat bij hebben, om welke reden dan ook?

(Overigens vind ik het nog steeds lariekoek dat ik een placebo-effect zou hebben bij dat middeltje, het werkt gewoon heel goed ondanks dat ik er dus echt niks van verwachtte en dat verhaal van die verdunningen veels te ver gezocht vindt B-) )

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:18

Je hoeft niet perse er van te voren in te geloven pmarena. Het lastige van het placebo effect is dat we het nog niet helemaal (of moet ik zeggen, eigenlijk nog helemaal niet) begrijpen.
We weten inmiddels wel dat hoe hoger de verwachtingen, hoe beter het werkt. Maar soms komt het ook voor bij mensen zonder verwachtingen. Verklaringen ervoor hebben we nog niet.

En over de discussie of homeopatie nou wel werkt of niet...
"Homeopatische middelen werken niet en de discussie hierover moet voor eens en voor altijd afgelopen zijn. Dat meldt het toonaangevende Britse medische tijdschrift The Lancet op basis van uitgebreide studies. Britse en Zwitserse wetenschappers hebben 110 onderzoeken naar het effect van homeopatische middelen en therapieen opnieuw bekeken. Ze vonden geen bewijs dat de pillen en druppeltjes beter werken dan een placebo.
In een commentaar onder de kop Het einde van de homeopathie dringt The Lancet er bij artsen op patiënten te vertellen dat homeopathische middelen een zinloos tijdverdrijf zijn. In november vorig jaar forceerden Belgische homeopaten in ons land nog een persbericht dat 10 Europese wetenschappers het bewijs van de werking van homeopathie zouden geleverd hebben. Dit bericht bleek toen ongecontroleerd en voorbarig."

Waarmee ik bedoel te zeggen, dat ik denk dat het bij jou ook 100% placebo is. Waarom zou het bij niemand werken, behalve bij jou? (Retorische vraag, bedoel het niet persoonlijk! :D) En dat klinkt heel stom om aan te nemen, maar wees blij dat je eigen helende krachten zo sterk zijn. Jij bent in staat om je eigen zijn te verbeteren, wellicht beter dan een ander.

pmarena

Re: 1 Miljoen voor bewijs paranormale gaven (Sisyphusprijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:34

Natuurlijk ben ik niet de enige, zat mensen merken dat het werkt :)

En daarom vind ik dat ook een erg zelfgenoegzame conclusie "het is bewezen dat het niet werkt DUS...." daar heb ik gewoon wat tegen :P

Kunnen nog zoveel mensen zeggen dat het niet werkt...ik MERK dus gewoon van wel. Heel simpel, heb je ruwe handen dan smeer je er een zalfje op en de huid komt tot rust, heb ik een onrustige buik dan neem ik die druppeltjes en buik komt tot rust. Hoe je het ook wendt of keert: het doet blijkbaar iets.

Is net zoiets als met een koortslip, ik had daar vroeger vrij vaak last van. Daarvan zeggen ze dat het puur van binnenuit komt.

De grap is dat ik gewoon heel simpel en duidelijk merk dat het bij mij komt door viezigheid. Ben ik buiten aan het klussen en de zon schijnt flink, en ik veeg m'n zweetkop steeds af aan mijn shirtje (dat ook steeds stoffiger wordt), dan kan ik er donder op zeggen dat ik een dag later een koortslip heb. Of als ik de poezen of het paard een kusje geef. Een enkele keer gaat het goed, maar 9 van de 10 keer ben ik gewoon de sjaak.

Dat is geen toeval meer.

Maar dat wordt dan gewoon naar het reik der fabelen gewezen want het KAN niet volgens de onderzoeken :P

In zulke gevallen zullen die onderzoeken mij echt aan de bips oxideren, ik merk zelf toch verdorie wel hoe het zit. Maar dan zit iemand die er zelf geen ervaring mee heeft, een beetje MIJN eigen herhaalde ervaring naar het reik der fabelen te verwijzen "omdat de wetenschap...."

Die onderzoeks-conclusies veranderen daarbij ook nog zo vaak. Jarenlang was het gezond om eieren te eten, toen weer ongezond, dan weer gezond...

Hoe vaak onderzoeken en conclusies niet herzien worden...

En dan toch blijven mensen keihard vasthouden aan "wetenschappelijke conclusies". Ik vind dat enorm bekrompen :)

In de categorie de wereld is plat, want dat zegt de wetenschap :P

Ik wacht ook nog op de dag dat men er gewoon achter komt dat je inderdaad een koutje kunt vatten :+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:35

Wat betreft je punt over misleiding voor een hoger doel, dat is zo lastig... Heiligt doel middelen?

Ik ben persoonlijk aardig sterk tegen misleiding (op alle vlakken, heb al de Reclame Code Commissie aangeschreven wegens misleidende shampoo reclames, en gewonnen - klein detail - :)) ). Daarom ben ik eerder geneigd om te zeggen dat alles uit de schappen gehaald mag worden bijvoorbeeld en dat er streng opgetreden mag worden tegen kwakzalvers, homeopaten etc.

Maar ik begrijp ook dat het inderdaad sommigen een betere kwaliteit van leven kan geven... En dan zou ik dus in feite beslissen of iemand wel of niet een beter leven mag hebben omdat ik vind dat men moet stoppen met misleiden. Heiligt doel middelen?

Ik ben daarom ook sterk voor voorlichting. 9 op de 10 personen weet niet wat homeopathie is en denkt dat het kruidentherapie is. Door de juiste informatie ben je beter in staat keuzes te maken. Dit geldt ook voor alle anderen, niet bewezen (dus niet beter werkend dan placebo) therapieen.
Daarom ben ik ook positief over de nieuwe regeling w.b.t. claims en therapeutische indicaties op homeopatische drogisterij middelen. Het werkt namelijk niet beter dan een placebo tegen alle kwalen, dus vind ik het niet meer dan eerlijk dat je dat er ook niet op mag zetten.
Maar ook daar verschillen de meningen weer over.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:39

Pmarena: Het werkt bij NIEMAND beter dan een placebo. Zoals the Lancet al meldt, de discussie daarover moet ophouden. Het is inmiddels duidelijk dat het gewoon niet beter werkt als een placebo. Daar is geen discussie over mogelijk. Het feit dat jouw buik tot rust komt komt dus a) door een placebo effect op b) omdat je wellicht geen hoogverdund homeopatisch middel gebruikt en er nog wel iets van werkzame stof in zit.
Sorry dat de toon in mijn berichten misschien nogal fel is, maar ik heb behoorlijk veel tijd zitten in research doen naar het vakgebied van de homeopathie omdat mijn interesse daar naar uit gaat. En alles wijst maar op 1 ding, het is een placebo effect, meer niet. En dan is het heel frustrerend als iemand bij hoog en laag blijft beweren dat het meer is dan een placebo. :D Tenzij jij een wetenschapper bent die grote, gedegen onderzoeken hebt gedaan naar homeopathie en daaruit hebt kunnen concluderen dat het wel meer is dan een placebo? Dan zou ik heeel snel de telefoon pakken en het wereldkundig maken! :o

En waar gaan we heen als we goed wetenschappelijk bewijs niet meer aannemen, omdat we daar ons nu eenmaal niet in kunnen vinden? Terug naar de tijd dat de zon nog om de aarde draaide, omdat de kerk dat nu eenmaal zei? (En ja we zagen toch ook de zon om de aarde draaien? We zien toch ook iemand op de homeopathie verbeteren? Zie je de overeenkomst?)

En ervaringen staan qua betrouwbaarheid onderaan de piramide van betrouwbaarheid in empirisch onderzoek. We hebben in de wetenschap nu eenmaal geleerd dat ervaringen verschrikkelijk onbetrouwbaar zijn. Omdat men het anders interpreteert dan het werkelijk is, het anders onderbouwt of beredeneert en zo op foute conclusies komen.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 07-11-12 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:41

Op dat Dr. Vogel spul staat volgens mij gewoon dat de werking niet bewezen is hoor :)

Dar versterkte voor mij nog dat gevoel van er niets van verwachten, en tot mijn verbazing werkt het dus wel als een tierelier. Zonder druppeltjes rommelig en misselijk, na druppeltjes eigenlijk direct verlichting.
Dus het werkt.

Kunnen er nog zoveel mensen met zoveel diploma's naast staan die zeggen dat het niet kan, maar als je het zelf merkt dat het wel zo is ben je gewoon blij dat het er is :)

Laten we zeggen dat het toch een Placebo effect is, dan is een placebo op zich helemaal zo slecht nog niet. Als het innemen van een placebo zorgt voor verlichting, dan ben je toch blij dat je de beschikking over dat placebo hebt :)

Als je het door gaat trekken dat alles dat niet echt wetenschappelijk bewezen werkt / doet wat het belooft, niet meer gedaan / verkocht mag worden dan zal het leven er niet leuker op worden denk ik :)

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:43

Kuggur schreef:
Waarom moet ik trouwens respect hebben voor mensen die irrationele zaken geloven? Ik vind het logisch dat mensen minder respect voor je hebben als je onzin blijkt te geloven.

Ho, ho ho..
Jij hebt geen respect voor mensen die in (VOLGENS JOU) irrationele zaken geloven? Wat een respectloze opmerking (wat dat betreft past het wel).
Net zoals "wij" niet kunnen bewijzen dat het wel echt is, kun jij niet bewijzen dat het irrationeel is. Dus stapje terug..
Ook typisch dat je zó antwoord na de discussie over respect. Er wordt geen respect ge-eist, dat is een algemeen bekende norm.

Dit was het eerste wat ik las. De rest van het topic gaat er gelukkig niet meer over. Toch wil ik het even gezegd hebben :).

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:45

En wat als er iemand met diploma's nu zou zeggen dat het wel werkt? En dat er onomstotelijk bewijs is voor de werkzaamheid van homeopathie? Zou je het dan ook zo stellig af blijven wijzen en zeggen dat wetenschappelijk bewijs niks is? Of is het dan wel welkom?

W.b.t. je stukje over placebo effect heb je wel helemaal gelijk. Alhoewel de placebo in feite niks doet , het is je eigen stukje invloed wat je kunt uitoefenen op het lichaam.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:47

Elk onderzoek is er op gebaseerd om je eigen gelijk te bewijzen.

Maar een goed onderzoek is,bewijzen te vinden dat je geen gelijk hebt. :7

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:48

het zelfherstellend vermogen van het lichaam is veel groter dan wij vaak denken. Als je er dan net een mentolletje voor nodig hebt om dat aan te spreken, heb ik daar ook helemaal niets op tegen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:50

Focussed schreef:
Pmarena: Het werkt bij NIEMAND beter dan een placebo. Zoals the Lancet al meldt, de discussie daarover moet ophouden. Het is inmiddels duidelijk dat het gewoon niet beter werkt als een placebo. Daar is geen discussie over mogelijk. Het feit dat jouw buik tot rust komt komt dus a) door een placebo effect op b) omdat je wellicht geen hoogverdund homeopatisch middel gebruikt en er nog wel iets van werkzame stof in zit.
Sorry dat de toon in mijn berichten misschien nogal fel is, maar ik heb behoorlijk veel tijd zitten in research doen naar het vakgebied van de homeopathie omdat mijn interesse daar naar uit gaat. En alles wijst maar op 1 ding, het is een placebo effect, meer niet. En dan is het heel frustrerend als iemand bij hoog en laag blijft beweren dat het meer is dan een placebo. :D Tenzij jij een wetenschapper bent die grote, gedegen onderzoeken hebt gedaan naar homeopathie en daaruit hebt kunnen concluderen dat het wel meer is dan een placebo? Dan zou ik heeel snel de telefoon pakken en het wereldkundig maken! :o

En waar gaan we heen als we goed wetenschappelijk bewijs niet meer aannemen, omdat we daar ons nu eenmaal niet in kunnen vinden? Terug naar de tijd dat de zon nog om de aarde draaide, omdat de kerk dat nu eenmaal zei? (En ja we zagen toch ook de zon om de aarde draaien? We zien toch ook iemand op de homeopathie verbeteren? Zie je de overeenkomst?)

En ervaringen staan qua betrouwbaarheid onderaan de piramide van betrouwbaarheid in empirisch onderzoek. We hebben in de wetenschap nu eenmaal geleerd dat ervaringen verschrikkelijk onbetrouwbaar zijn. Omdat men het anders interpreteert dan het werkelijk is, het anders onderbouwt of beredeneert en zo op foute conclusies komen.

Op zich mee eens, maar de zelfgenoegzaamheid van "de wetenschap" blijf ik heel erg storend vinden.

In de loop der eeuwen waren ze over enorm veel dingen heel zeker en als je wat anders beweerde dan was je gek. Terwijl het dan toch vaak een kwestie van tijd was voordat diezelfde wetenschap eindelijk ook tot de conclusie kwam dat ze het eerder niet helemaal bij het rechte eind hadden en die "gekken" toch wel een kern van waarheid verkondigden :=

Ik vind het wel jammer dat veel mensen daar niet van lijken te willen leren, en maar blijven mokken dat iets niet waar kan zijn als de wetenschap zegt dat het niet waar is :)

Wat dat betreft zie ik inderdaad de overeenkomst, maar dan op een andere manier, "de wetenschap" maakt steeds dezelfde fout door (nog) niet bewezen dingen eigenlijk gewoon domweg belachelijk te maken en dat is gewoon zonde :)

Dat sommige zaken niet logisch zijn en niet in de lijn der verwachting liggen is 1 ding, maar de eigen eerder bereikte conclusies als almachtig zien terwijl eerdere wetenschappelijke conclusies toch regelmatig herzien werden in de loop van de geschiedenis......is gewoon heel dom :)

ECHT wetenschappelijk bekeken moet je volgens mij altijd de mogelijkheid open houden dat je toch iets over het hoofd hebt gezien en nog niet alles weet over een onderwerp :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:55

Er zal niemand slagen voor deze test.Je kan niet op commando je gave laten zien.En als er heel veel geld me gemoeid is,kan dat al helemaal niet!Zou mooi zijn,dan kan je altijd de lotto winnen.
Dat Derek op commando met overleden mensen kan praten bewijst al dat hij fake is.Een overledene komt niet altijd als jij dat wil,sommige zullen zich nooit melden.Degene die door het licht zijn gegaan,kunnen nooit geen contact maken met de aarde.
Daarbij wil ik niet eens geld verdienen met een gave,en bewijzen wil ik al helemaal niet.
Je kan niemand dwingen om iets te geloven d.m.v. iets bewijzen.
En laat paragnosten in hun waarde.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:58

Wat jij zegt over wetenschap is er bij mij letterlijk ingeramt op de universiteit... Laat ik het zo zeggen: We worden gewoon opgeleid tot GOEDE wetenschappers. Natuurlijk spelen er meerdere factoren mee die er uiteindelijk voor zorgen hoe goed je eigenlijk bent als wetenschapper en wat de waarde is van jouw wetenschappelijk onderzoek. En dit zijn niet alleen factoren die je zelf kunt beinvloeden, maar bijvoorbeeld te weinig mensen om te testen omdat ze simpelweg niet bestaan (bijv. monozygote tweelingen die allebei anorexia hebben is zeer zeldzaam, probeer dan maar eens onderzoek te doen naar de genetische aanleg voor anorexia).
Daarnaast zijn de meeste conclusies op het gebied van paranormale beweringen e.d. ook voorzichtig. Bijvoorbeeld "op basis van dit onderzoek lijkt het onwaarschijnlijk dat Pietje Puk een paranormale gave heeft om muizen van kleur te kunnen veranderen".

Vandaar ook mijn aanhaling van de falsificeerbaarheid van je hypotheses... Je moet namelijk je stelling ook kunnen weerleggen anders kun je net zo goed geen onderzoek doen.

Maar er zijn ook een hoop flapdrollen die alleen willen bewijzen wat zij denken, en dan ga je fout. Dit gebeurt op alle vlakken, ook op het gebied van reguliere behandelwijzen.
Gister nog een seminar gehad van een man die naar aanleiding van zijn onderzoek stelde dat Deep Brain Stimulation een goede therapie was voor verslaving. Hij had het getest op welgeteld 1 persoon. (Zal wellicht best dat DBS een goede therapie is, maar op basis van 1 persoon kun je gewoon helemaal niks zeggen) 8-)

wuyts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:04

Dit volg ik even. :D
Mijn dochtertje ziet dus meer dan anderen. En ik geloof haar, en ja ze is 5 en neen ze doet het niet uit fantasie.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:05

pmarena schreef:

Wist je dat de wetenschap dat eigenlijk nooit zo heeft beweerd? Zelfs de oude Grieken wisten al dat de aarde rond was ;)

Ik vind het placebo-effect fantastisch. Als iemand met een verlamming na een kijkoperatie(!) weer kan lopen omdat hem is verteld dat ze het hebben genezen, dan is dat toch geweldig? We doen massaal aan (zelf)bedrog, en over het algemeen worden we niet gelukkiger van de waarheid. Van mij hoef je dit specifieke stukje bedrog dan ook bepaald niet te verbannen.

En nee, de wetenschap kan niet alles aantonen en zelden of nooit iets ontkrachten. Maar ze kan wel een waarschijnlijkheid aangeven, en hoewel we inderdaad nooit kunnen bewijzen dat er geen paarse zwanen bestaan zonder élke zwaan op de wereld gezien te hebben, kunnen we toch met redelijke zekerheid stellen dat ze niet bestaan. Mee eens, toch?
Nu, als er tientallen of honderden gedegen onderzoeken naar iets zijn gedaan en steeds is de uitkomst gelijk, kunnen we ook met redelijke zekerheid stellen dat die uitkomst niet ineens anders zal zijn, toch? Er kán natuurlijk een paarse zwaan rondvliegen, en homeopathisch middeltje X kán mogelijk toch net de uitzondering zijn en wel echt werken...maar de aannemelijkheid daarvan is laag.

Ik krijg de indruk dat jij je ook ietwat aangevallen voelt, je zegt zelf ook iets over dat je heus niet achterlijk of dom bent. Maar een placebo-effect heeft niets te maken met dom, naïef, en goedgelovig zijn. We doen gewoon aan zelfbedrog. Allemaal. We vinden onszelf mooier, slimmer, beleefder, vriendelijker, socialer, betere chauffeurs, werknemers, en sportmensen dan gemiddeld. En ja, natúúrlijk weten we dat wij mensen dat doen...maar in ons eigen geval is het tóch echt de waarheid. :) En ondanks alle scepsis willen we toch stiekem graag dat dat pilletje werkt, want anderen hebben er ook goede ervaringen mee, dus misschien...? (als jij namelijk écht 100% overtuigd was dat dit troep was, had je 't ook niet geprobeerd. Niemand zal ooit een suikerklontje of borrelnootje slikken tegen hoofdpijn, omdat je zó zeker weet dat het niet werkt dat je het niet eens wil proberen)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:55

gohya schreef:
Er zal niemand slagen voor deze test.Je kan niet op commando je gave laten zien.

Maar al die mensen dan die betalen voor een dienst, dat is toch ook op commando je gave laten zien? Of betalen die nu en komt er ergens in de komende 10 jaar een keertje de dienst waar ze om gevraagd hebben? Daar zou denk ik niemand mee akkoord gaan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:12

Nee je zou pas hoeven te betalen als de dienst uit gevoerd is,w.b.t. reading,'genezing', foto lezen en praten met een overledene.Dat is wat IK vind.Reading en foto lezen kan je wel meteen doen,maar genezing en praten met een overledene niet altijd.
Ik vraag sowieso geen geld aan degene die ik help.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:20

DaniBanani schreef:
pmarena schreef:

Wist je dat de wetenschap dat eigenlijk nooit zo heeft beweerd? Zelfs de oude Grieken wisten al dat de aarde rond was ;)

Ik vind het placebo-effect fantastisch. Als iemand met een verlamming na een kijkoperatie(!) weer kan lopen omdat hem is verteld dat ze het hebben genezen, dan is dat toch geweldig? We doen massaal aan (zelf)bedrog, en over het algemeen worden we niet gelukkiger van de waarheid. Van mij hoef je dit specifieke stukje bedrog dan ook bepaald niet te verbannen.

En nee, de wetenschap kan niet alles aantonen en zelden of nooit iets ontkrachten. Maar ze kan wel een waarschijnlijkheid aangeven, en hoewel we inderdaad nooit kunnen bewijzen dat er geen paarse zwanen bestaan zonder élke zwaan op de wereld gezien te hebben, kunnen we toch met redelijke zekerheid stellen dat ze niet bestaan. Mee eens, toch?
Nu, als er tientallen of honderden gedegen onderzoeken naar iets zijn gedaan en steeds is de uitkomst gelijk, kunnen we ook met redelijke zekerheid stellen dat die uitkomst niet ineens anders zal zijn, toch? Er kán natuurlijk een paarse zwaan rondvliegen, en homeopathisch middeltje X kán mogelijk toch net de uitzondering zijn en wel echt werken...maar de aannemelijkheid daarvan is laag.

Ik krijg de indruk dat jij je ook ietwat aangevallen voelt, je zegt zelf ook iets over dat je heus niet achterlijk of dom bent. Maar een placebo-effect heeft niets te maken met dom, naïef, en goedgelovig zijn. We doen gewoon aan zelfbedrog. Allemaal. We vinden onszelf mooier, slimmer, beleefder, vriendelijker, socialer, betere chauffeurs, werknemers, en sportmensen dan gemiddeld. En ja, natúúrlijk weten we dat wij mensen dat doen...maar in ons eigen geval is het tóch echt de waarheid. :) En ondanks alle scepsis willen we toch stiekem graag dat dat pilletje werkt, want anderen hebben er ook goede ervaringen mee, dus misschien...? (als jij namelijk écht 100% overtuigd was dat dit troep was, had je 't ook niet geprobeerd. Niemand zal ooit een suikerklontje of borrelnootje slikken tegen hoofdpijn, omdat je zó zeker weet dat het niet werkt dat je het niet eens wil proberen)

Ik durf niet met 100% zekerheid dat geen enkele "geleerde" dat ooit wel of niet heeft geroepen. Ik was er niet bij, en zelfs al was ik erbij dan nog kun je je jezelf niet 100% geloven, zie het verhaal van jezelf voor de gek houden :P "De wetenschap" is ook maar een verzameling van individuen natuurlijk, wiens doelen / denkbeelden soms lijnrecht tegenover elkaar staan :)

Ik verwacht ook niet dat er elfjes (of paarse zwanen) bestaan, en dat we deze anno 2012 nog nooit gezien hebben maakt het ook wel onwaarschijnlijk dat ze er zouden zijn.

Maar het stoort mij gewoon behoorlijk dat mensen dan vaak (i.m.o.) toch wat incorrecte bewoordingen gebruiken, terwijl ze zichzelf achter de almachtige "de wetenschap" verschuilen.

Ik vind het een enorm verschil of iemand nu bvb. zegt: we hebben bewezen dat X niet werkt.
Of dat men n.a.v. dezelfde onderzoeken zegt: we hebben niet kunnen bewijzen dat X werkt.

Wanneer je in onderzoeken niet kunt bewijzen dat iets bestaat....dan kun je daaruit i.m.o. maar 1 conclusie trekken, namelijk: dat je niet kunt bewijzen dat het bestaat.

Terwijl veel mensen de conclusie trekken: er kan niet bewezen worden dat het bestaat DUS het bestaat niet.

En er dan ook nog bij zeggen of denken: de wetenschap heeft dit aangetoond dus iedereen die beweert dat het toch zo is, is een goedgelovige sukkel. En dan een beetje laatdunkend lacherig er over doen.

Dat vind ik gewoon jammer :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:35

Maar iemand die oprecht gelooft in het bestaan van paarse zwanen vinden we toch op z'n minst een tikje vreemd. Tenminste, ik wel. Als diegene dan stug volhoudt "Ja maar écht, ik heb er eentje gezien!" zal ik toch eerder geneigd zijn te denken aan een zwarte zwaan in apart licht, of aan een hallucinatie. Is het feitelijk gezien mogelijk dat hij gelijk heeft? Ja, dat wel. Is het ook maar een béétje waarschijnlijk? Nee. Zijn de andere opties (verkeerde lichtval/hallucinatie) waarschijnlijker? Ja, dat denk ik wel.

Dat geldt ook een beetje voor homeopathie, wat mij betreft. Is het mogelijk dat extra zwaar verdund middeltje X in suikerwateroplossing écht werkt? Ja. Is de optie placebo-effect waarschijnlijker? Ja, dat wel.

Dát is wetenschap. Kijken naar de meest logische en waarschijnlijke optie en die voor waar aannemen tot zich mogelijkerwijs een betere optie aandient.
Vanuit wetenschappelijk oogpunt kan ik dus niet anders dan geloven dat homeopathie volledig werkt op basis van dat placebo-effect (en dat er geen paarse zwanen rondvliegen). Vanuit persoonlijk oogpunt kan ik me best voorstellen dat er mógelijk een uitzondering is van 1 of 2 middeltjes die toevallig wel echt werken (of dat er ooit tóch een paarse zwaan is geweest)...alleen erg waarschijnlijk is dat niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:58

Voor mij zit het verschil hem er daar in, dat je dan denkt dat het zeer onwaarschijnlijk is en dat de kans groot is dat er een andere verklaring voor is dan een werkelijke paarse zwaan, maar dat je wel respectvol blijft naar degene toe die zegt toch echt een paarse zwaan gezien te hebben :)

Zo van: ik denk dat het waarschijnlijker is dat er een andere verklaring voor is, maar ik kan het niet uitsluiten.

In plaats van zeg maar: wat een onzin, paarse zwanen bestaan niet, en jij denkt echt dat je er 1 gezien hebt, whahaha wat ben jij een sufkont :')

Ik denk overigens ook in eerste instantie dat iemand die zegt een elfje te hebben gezien, niet 100% is, maargoed :P Je kunt het niet uitsluiten, het is een kwestie van respect dat je je realiseert dat het niet 100% onmogelijk is alleen maar omdat jij het niet gelooft :P

Wat betreft die dingen zoals placebo-effecten, ik blijf dat allemaal wat dubbel vinden.
Als iets werkt dan werkt het.

Als mijn onrustige maag tot rust komt, steeds nadat ik druppeltjes X in heb genomen, hoeft niemand mij (vind ik) voor gek uit te maken als ik zeg dat het innemen van die druppeltjes het effect heeft dat ik keer op keer zelf ervaar. Het innemen van de druppeltjes geeft een verlichting die ik zonder het innemen van de druppeltjes niet had gehad.

Dan kan een hele kudde zeer gerespecteerde onderzoekers zeggen: is aangetoond dat het niet werkt dus het werkt niet.

Terwijl ik dan heel simpel daarin ben: zodra ik persoonlijk die druppeltjes inneem, komt mijn maag ineens tot rust.

Dus voor mij werkt het, het nemen van de druppeltjes geeft een gunstig effect.

Of dit nu komt door werkzame bestanddelen in die druppeltjes, of simpelweg door de basis waar het doorheen gemengd is, door het slokje water dat ik er bij neem, door de preciese beweging van mijn arm en hoofd tijdens het innemen, door de aardstralen van de badkamer waar dat flesje staat of doordat ik ondanks mijn scepsis voor alles en iedereen, blijkbaar toch een enorm vertrouwen in de magische werking van het betreffende vocht heb.... :P

Ik weet het niet.

Maar je kunt niet ontkennen dat het nemen van die druppeltjes, toch tot direct gevolg heeft dat die buikpijn verdwijnt.

Dan is het toch enorm flauw als iemand met een lachende ondertoon gaat roepen dat het NIET werkt...want dat doet het puntje bij paaltje dus eigenlijk gewoon wel, het doet dan toch wat het belooft dus ik hoef me niet bekocht of voor de gek gehouden te voelen :P

Net zoals mensen die DO inhuren omdat ze problemen hebben met hun baby die hele nachten iedereen wakker blèrt, zich niet bekocht hoeven te voelen als ze dankzij zijn tips wat zaken anders aan gaan pakken waardoor het kind wel ineens door gaat slapen. Of die informatie nu van het kind heeft gekregen, of van de ouders via cold reading, of weet ik veel waar vandaan: de mensen hebben toch gekregen wat ze hoopten te krijgen en op zich is dat toch wel de moeite waard dan :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:54

Een kind is het produkt van de opvoeding, gekregen van de ouders.

Net zoals in het nanny programma worden de ouders aangepakt.
Alleen DO haalt er een hele hoop komedie erbij.
De Nanny kijkt en doet ook de ouders aanpakken.

Maar met homeopatische druppeltjes heb ik 15 jaar geleden ook een heel goed effect mee gehad.
Had al maanden flinke rugpijn en ging maar niet over.
De medische wetenschap en fysio haalde niks uit.
Toen ben ik naar zo'n holistisch figuur gegaan en die gaf mij een recept voor druppeltjes.
Ingeleverd bij de apotheek en kon ze na een week ophalen.
Na die week dus, ik naar de apotheek, nog steeds stervend van de rugpijn.
(Met auto rijden moest ik onderweg zelfs wel eens uitstappen om de rug te rechten.)

Ik pak het flesje met druppels aan en loop naar buiten.

En wat gebeurd er ???

De rugpijn is weg !!!!!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:26

pmarena schreef:
Voor mij zit het verschil hem er daar in, dat je dan denkt dat het zeer onwaarschijnlijk is en dat de kans groot is dat er een andere verklaring voor is dan een werkelijke paarse zwaan, maar dat je wel respectvol blijft naar degene toe die zegt toch echt een paarse zwaan gezien te hebben :)

Zo van: ik denk dat het waarschijnlijker is dat er een andere verklaring voor is, maar ik kan het niet uitsluiten.

In plaats van zeg maar: wat een onzin, paarse zwanen bestaan niet, en jij denkt echt dat je er 1 gezien hebt, whahaha wat ben jij een sufkont :')

Ik denk overigens ook in eerste instantie dat iemand die zegt een elfje te hebben gezien, niet 100% is, maargoed :P Je kunt het niet uitsluiten, het is een kwestie van respect dat je je realiseert dat het niet 100% onmogelijk is alleen maar omdat jij het niet gelooft :P

Dan is het toch enorm flauw als iemand met een lachende ondertoon gaat roepen dat het NIET werkt...want dat doet het puntje bij paaltje dus eigenlijk gewoon wel, het doet dan toch wat het belooft dus ik hoef me niet bekocht of voor de gek gehouden te voelen :P

Maar is het respectvol om iemand naar de mond te praten als hij word opgelicht of misschien zelfs een geesteziekte heeft? Als ik denk dat ik kan vliegen omdat ik geesteziek ben is het misschien toch wel goed dat andere me niet van een gebouw laten springen omdat ik zo vertrouw in mijn gave :Y) . Respect is niet gelijk aan aardig zijn & mensen naar de mond praten, eerlijkheid getuigd meestal van meer respect dan liegen voor bestwil :)*

Niemand zegt dat de druppels niet helpen, alleen dat ze (waarschijnlijk) niet beter werken dan een placebo. Een placebo werkt namelijk in veel gevallen ook, in de zin dat mensen zich beter voelen. Niet in de zin dat het echt een biochemische werking heeft :Y)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:43

Focussed schreef:
Je hoeft niet perse er van te voren in te geloven pmarena. Het lastige van het placebo effect is dat we het nog niet helemaal (of moet ik zeggen, eigenlijk nog helemaal niet) begrijpen.
We weten inmiddels wel dat hoe hoger de verwachtingen, hoe beter het werkt. Maar soms komt het ook voor bij mensen zonder verwachtingen. Verklaringen ervoor hebben we nog niet.

En over de discussie of homeopatie nou wel werkt of niet...
"Homeopatische middelen werken niet en de discussie hierover moet voor eens en voor altijd afgelopen zijn. Dat meldt het toonaangevende Britse medische tijdschrift The Lancet op basis van uitgebreide studies. Britse en Zwitserse wetenschappers hebben 110 onderzoeken naar het effect van homeopatische middelen en therapieen opnieuw bekeken. Ze vonden geen bewijs dat de pillen en druppeltjes beter werken dan een placebo.
In een commentaar onder de kop Het einde van de homeopathie dringt The Lancet er bij artsen op patiënten te vertellen dat homeopathische middelen een zinloos tijdverdrijf zijn. In november vorig jaar forceerden Belgische homeopaten in ons land nog een persbericht dat 10 Europese wetenschappers het bewijs van de werking van homeopathie zouden geleverd hebben. Dit bericht bleek toen ongecontroleerd en voorbarig."

Waarmee ik bedoel te zeggen, dat ik denk dat het bij jou ook 100% placebo is. Waarom zou het bij niemand werken, behalve bij jou? (Retorische vraag, bedoel het niet persoonlijk! :D) En dat klinkt heel stom om aan te nemen, maar wees blij dat je eigen helende krachten zo sterk zijn. Jij bent in staat om je eigen zijn te verbeteren, wellicht beter dan een ander.

Het ligt er aan wat je gebruikt. :Y)
Daslook druppels vallen namelijk ook onder homeopathie, maar van oudsher worden zij tegen maag- en darm klachten van korte duur gebruikt (bijvoorbeeld bij een opgeblazen gevoel). Net als dat kamille heilzaam is, bijvoorbeeld ermee stomen bij verstopte bijholten.

Bij homeopathie is het gevaar dat er TE veel bestaat, in de trand van te veel onzin en te weinig goede producten. Als je je goed erin verdiept en weet hoe je naar de ingrediënten lijst moet kijken, kun je best een eind komen.

Echter, homeopathie is i.m.o. meer bedoeld voor de kleinere, niet zo ernstige situaties. Wat ik net al zei, opgeblazen gevoel van die zak chips bijvoorbeeld, bij verkoudheid, bij spierpijn na inspanning etc.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:08

magda_90 ik heb geen idee wat daslook druppels zijn.
Homeopathie is homeopathie, alleen is er een subdivisie tussen hoogverdund en "gewoon" verdund. Mijn moeder heeft bijv. een homeopatische zalf met gewoon 1:10 verdunning. Dus op de 100 gram creme zit 10 gram werkzame stof.
Ik kan me best voorstellen dat dat nog enige extra werking heeft behalve een placebo effect. En dit is ook te bewijzen.

Maar de hoogverdunde middelen zijn zo verdund dat het gewoon geen eens meer een molecuul bevat van de werkzame stof. Deze bestaan gewoon uit 100% suiker, alcohol of bijv. vaseline. Deze hoogverdunde middelen werken dan ook niet beter dan een placebo. Ze zijn alleen een heel stuk duurder.

Persoonlijk zijn de dingen die je noemt helemaal geen situaties waarbij je iets moet nemen. De meeste dingen verdwijnen namelijk gewoon vanzelf, opgeblazen gevoel kan met een nacht slapen weer weg zijn. Spierpijn is met 2 a 3 dagen over, verkoudheid duurt zonder pillen en poeders een week, en met 7 dagen. Het "gevaar" is dat je het natuurlijk verloop van de ziekte aanziet voor een gevolg van je pillen. terwijl je gratis en voor niets binnen dezelfde tijd genezen had zonder.

Nu moet ik een kleine noot plaatsen, namelijk de subdivisie tussen klassieke homeopathie en klinische homeopathie.
Klassieke homeopathie gaat uit van "genezen met gelijke". Iets wat dezelfde symptomen geeft als je ziekte zal dus de oplossing zijn voor de aandoening. Caffeine is volgens de klassieke homeopathie dus een geneesmiddel voor slapeloosheid. Daarnaast moet er per individu een beeld worden geschetst waarop een persoonlijke (individualistische) voorschrijving van een middel volgt.
Klinische homeopathie gaat veel meer uit van bijvoorbeeld kruiden, het idee van "genezen met gelijke" is daar niet tot nauwelijks meer aanwezig. Plus men gaat er vanuit dat wat voor het een werkt ook voor het ander werkt (en individuele aspect is weggelaten).

Wat liedje89 zegt klopt als een bus. En als ik ook maar in een vorm beledigend, grof of respectloos overkom wil ik me daar nu voor excuseren. Op het internet komen dingen sneller fel over dan in het echt. En natuurlijk is dit ook een discussie forum. Als iemand hier op m'n werk zegt dat hij wat homeopatisch pakt of zich lekker paranormaal laat in stralen zeg ik daar niks over, of enkel "Ik hoop dat het werkt". Voordat iedereen denkt dat ik constant alles af loop te bitchen :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:18

Liedje89: Overigens wat ik nog even wilde toevoegen... Placebo kan zeker een biochemisch (fysiek) effect hebben. Een mooie voorbeeld is een onderzoek waarbij patienten met Parkinson een dopamine agonist kregen of een placebo. Er werd bij gezegd dat het de dopamine hoeveelheid in de hersenen verhoogde.

En bij de patienten die de placebo kregen zag je een significante verhoging van dopamine én dopamine hechting op de receptoren... Het feit dat ze het verwachten zorgde er dus ook letterlijk voor dat er meer dopamine werd vrijgegeven in de hersenen. Best bizar en verschrikkelijk interessant :D