Maar dan nog is iemand (vind ik) wel verantwoordelijk voor zijn eigen beslissingen.
Als iemand overtuigd is van zijn helende gaven, kun je het diegene dan kwalijk nemen dat die tegen jou zegt dat bvb. een handoplegging van hem / haar bvb. je kanker direct helemaal weg zal nemen...en dat jij dat domweg gelooft en vervolgens niet meer naar het ZH gaat?
Je hebt daarin toch ook wel wat eigen verantwoordelijkheid hoor...ook al deugt het voor geen kanten natuurlijk dat mensen zulke dingen tegen je beweren in een setting die vertrouwen inboezemt.
Maar een DO die mensen inderdaad verlichting geeft...die doet in principe juist goed vind ik

Ook al zou het bedotterij zijn en is het bij wijze van spreken zo dat een overledene enorm in de hel brandt, als hij tegen de achterblijvers zegt dat hij/zij enorm gelukkig is en rust en vrede heeft, en niet wil dat de achterblijvers verdrietig zijn, maar dat ze verder gaan met hun leven enz.... dan doet hij op zich toch goed werk.
Moeten wij als maatschappij dan weer het heilig boontje uithangen dat hij mensen bedot?
Terwijl hij zo te zien heel veel mensen een betere levenskwaliteit geeft?
Of zoals met homeopatische middeltjes, moet dat dan maar afgeschaft worden "omdat het niet werkt" terwijl er toch zat mensen zijn die er wel baat bij hebben, om welke reden dan ook?
(Overigens vind ik het nog steeds lariekoek dat ik een placebo-effect zou hebben bij dat middeltje, het werkt gewoon heel goed ondanks dat ik er dus echt niks van verwachtte en dat verhaal van die verdunningen veels te ver gezocht vindt