Stoppen met paardensport... En nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:01

wat hebben sommige mensen toch lieve ouders!!!!! Komen vragen of je nog een pony zou willen en een ander kreeg advertenties gemaild!!!!

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:04

Mijn ouders stonden volledig achter mijn idee voorlopig geen paard te willen :j maar waren ook totaal niet verbaasd toen ik enthousiast naar beneden kwam stuiteren met het bericht dat ik dan en dan naar een veulen ging kijken :j

Waarna ik later dacht, oh... dat had ik zeker met jullie moeten bespreken... oh well.. :P

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:04

Ik ben ook een half jaar gestopt na mn hele leven intensief rijden. Dit omdat ik inderdaad bijna geen vrije tijd meer had en mijn paard lang geblesseerd was. Dus paardje half jaar (zeer succesvol omdat zij er veel van geleerd heeft en hij lekker kon herstellen) met een B ruiter rondgehobbeld en ik half jaar veel gewerkt, veel op stap geweest en veel geld uitgegeven aan leuke dingen. Uiteindelijk werd ik daar niet gelukkig van en ben ik weer helemaal mezelf nu ik weer begonnen ben. Heb het ook zo enorm gemist en ben elke keer weer blij als ik op mijn paard zit <3

Vrienden ontmoette ik op mn werk, via stappen en mijn studie.

moos24

Re: Stoppen met paardensport... En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:12

Ik eb in oktober 2010 mijn Fries verkocht. Pensionstallen was ik al meer dan zat, en ik kwam er gewoon niet aan toe om elke keer weer weg te moeten gaan. Bij huis heb ik een lapje grond met 4 kleine stallen en een dijkweide wat dus niet geschikt is voor grote paarden........maar wel mini's :-)....En daar ben ik op overgestapt. Ze staan heerlijk bij huis, ik kan ze zien wanneer ik wil. Ik moet echt iets paardachtigs hebben anders komt het niet goed. De minipaarden vervullen mijn behoeftes qua paard helemaal. Alleen niet rijden natuurlijk.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:55

Ik heb het op me 16e even geprobeerd, het is alleen niet gelukt. En ik moet er ook niet meer aandenken 'een leven zonder paarden', poeh ik zou niet alleen mijn paard missen maar ook alles er om heen de gezelligheid, de activiteiten de mensen enz!

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:06

hier nog iemand die het niet zou kunnen zonder de paarden,
ik denk ook wel eens doe der 3 weg (heb er 4) en ga weer lekker op een luxe pensionstal staan met een binnenbak zodat ik weer fijn kan rijden,
maar zou zonder die andere 3 ook niet gelukkig zijn, wegens ziekte zit elke dag rijden er toch niet in.
ze staan nu hele dagen in een grote kudde en snachts lekker opstal.
dan maar minder rijden en longeren, vind het elke x weer een genot als ik aankom en ze staan al naar me te hinneken. <3

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:14

In april 2011 heb ik mijn paard verkocht en ben gestopt met de paardensport. Ik was nog wel met paarden bezig, maar dan vanaf de grond bij een springpaarden fokkerij, waar ook vriendinnen rijden. Dit hoefde niet elke dag, dus dat beviel mij prima. Lekker meer tijd over om leuke dingen te doen enz.

2 Week geleden heb ik het rijden weer opgepakt, en ben ik weer intensief en vind het heerlijk om er weer op te zitten. Ik had die time out echt nodig, heb er nu weer lol in, en daarvoor niet meer.
Heb nu het geluk dat het geen geld kost :D Dus beter kan niet.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 11:29

EngeltjeS schreef:
Ik voel een lichte paniek op komen als ik mezelf die vraag stel :P

"Wat doe je, als je nu direct stopt met de paardensport en alles verkoopt?"

ik denk... dat ik héél lang ontroostbaar en down ben.
Het is meer, dan een sport/hobby, het is een manier van leven :)
hier kan ik (nu) niet mee stoppen.

Ja, hier ook lichte paniek als ik er over nadenk, wat zou ik dan met mijn tijd moeten!! Dag vrij en bv pas aan eind van de dag afgesproken naar stal te gaan weet ik soms al niet wat ik moet gaan doen. Sociaal leven is toch vaak ook savonds omdat vrienden en vriendinnen overdag ook gewoon werken. Ik spendeer al mijn vrije uurtjes op stal en ik vind het heerlijk. Zou niet weten wat ik er mee moet met al die tjd....

Al denk ik dat, als ik nu geen paarden had, ik al op mijzelf woonde en meer van de wereld had gezien :P

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:32

moos24 schreef:
Ik eb in oktober 2010 mijn Fries verkocht. Pensionstallen was ik al meer dan zat, en ik kwam er gewoon niet aan toe om elke keer weer weg te moeten gaan. Bij huis heb ik een lapje grond met 4 kleine stallen en een dijkweide wat dus niet geschikt is voor grote paarden........maar wel mini's :-)....En daar ben ik op overgestapt. Ze staan heerlijk bij huis, ik kan ze zien wanneer ik wil. Ik moet echt iets paardachtigs hebben anders komt het niet goed. De minipaarden vervullen mijn behoeftes qua paard helemaal. Alleen niet rijden natuurlijk.

rijden kan ik ook niet meer, maar ik haal ook veel voldoening uit het verzorgen ! En heerlijk zeg, zo bij huis !

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:46

Ik ben op m'n 17e gestopt. Paard verkocht, spullen weg. Ik was het helemaal zat! En ik vond het heerlijk om paardloos te zijn. Eindelijk af van al die verplichtingen. Maar nu ik 20 ben begin ik het toch wel behoorlijk erg te missen.. := Heb zelfs al een paar keer gedroomd dat mijn paard na 3 jaar nog ergens verstopt stond met spullen en al en ooo wat was ik blij :+ haha

Edit: nu is het te laat, ik woon inmiddels op mezelf en financieel gaat het voorlopig toch niet lukken..

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:31

Optiwolk schreef:
Hoe zal ik het formuleren ...
De laatste keer dat ik 6 dagen niet gereden had (vakantie), ging ik op de koffer op wieletjes van vriendjelief door de huiskamer sjeezen...

Ik vrees dat stoppen geen optie is :')

_O- _O- _O-

ik kan ook niet stoppen, helemaal mijn B pony kan ik niet weg doen. Paard ook niet, maar die zal als hij thuis weg moet naar pension moeten en dat is gewoon te duur. Ik zou voor geen goud willen stoppen, geen idee wat ik met al die tijd moet doen :')
Ik denk zwemmen, winkelen en vrienden zoeken :+

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:45

Als ik zou stoppen met paardrijden zou ik uit verveling maar huiswerk gaan maken en dan zouden mijn cijfers allemaal heeeel erg stijgen :')

Zaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:51

Ik ben wel na jaren intensief rijden gestopt.
Ik mis het wel, rijd gelukkig af en toe nog op andersmans paarden.
Ik ben gestopt omdat ik tijd tekort kwam.
Een eigen paard was nml te duur, daarom reed ik een paard van iemand anders en bracht ik die uit in de wedstrijdsport.
Voorwaarde was: minimaal 5x per week rijden (en helemaal terecht hoor (: )

Ik zit inmiddels op de universiteit en dat is een half uur van mijn oude huis en als ik thuis was moest ik nog naar stal fietsen.
Kortom, ik ging het niet redden met dagen van 9 - 5 uur college, vrienden, werken en een paard.

Ik wil absoluut later graag een paard!
Maar ik voor nu heb ik zeker de goede keuze gemaakt (:

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:06

Bij mij flitst het ook wel eens door mijn hoofd en daar word ik dan toch verdrietig van! :=

Maar ik weet dat de dag eraan zit te komen, dat ik mijn lieve dier weg moet doen, voorlopig geniet ik nog volop!

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:43

Ik wil mijn paard echt niet kwijt, maar kan me prima een leven voorstellen zonder paarden :j
Vaker op vakantie, meer tijd om te socializen, eens een nieuwe sport leren, genoeg te doen!

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 18:13

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 07-03-24 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:17

Biskwie schreef:
Paarden zijn voor mij echt niet alleen wedstrijdsport. Maar helaas kun je in Nederland gewoon geen paarden houden, zonder dat je van anderen afhankelijk bent of dat anderen betrokken zijn. Momenteel is die invloed (weer) zo groot dat mijn hele plezier in paarden in het algemeen helemaal weg is. Ik geniet niet meer van de kleine dingen. Tuurlijk ik hou van mijn paard en ik het is mijn grootste passie, maar de nadelen wegen niet meer op tegen de voordelen. Ik heb dit ruim een jaar laten kabbelen en verschillende dingen geprobeerd. Maar ik kom niet meer terug bij de basis.
De basis wat echt basis is. Ik kom niet meer bij het pure plezier. En daarmee doe ik mijn paardje ook tekort.

Heel herkenbaar.Ik heb mijn paardje altijd voor de plezier gehad.Beetje bakhobbelen,buitenritjes(die met laatste niet echt ging) maar op een gegeven moment ging ik niet meer met plezier.
Ben van stal verhuisd omdat ik dacht dat het daar aan lag,maar dat bleek niet het geval.
Na een longembolie heb ik alles uit handen gegeven.Eerst door wel te komen maar niet meer te rijden,dit deed mijn nichtje op mijn dagen en de andere dagen had ik een schat van een verzorgster.
Later heeft mijn verzorgster zelfs de kosten uit handen genomen.2 jaar later,vorig najaar,heeft zij haar geheel over genomen.
De sfeer onder de mensen op verschillende stallen gingen mij tegen staan en het idee dat ik mijn paardje van stal moest verhuizen waar het riedeltje weer opnieuw zou beginnen stond mij zo tegen dat ik haar aan mijn verzorgster heb aangeboden.
Ik wilde niet meer en vind het goed zo.
Enige wat ik mis is het even eruit zijn,breek van de dag,maar het rijden en de verplichting naar het paard toe echt niet.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:44

Ik had december 2011 mijn paard verkocht en dacht in een gat te vallen
Maar had het rete druk met m'n baby en de sportschool
Maar toch gaat er niks boven ontspannen bij een paard zijn dus ook ik ben weer overstag gegaan en verzorg nu vanaf 1 oktober voor 2 x per week
Maar ik heb mij niet verveeld in dat (bijna) jaar
Er is zoveel te doen in het leven

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 20:45

Vervelen := Of bokken :P

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 08:47

_Nancy schreef:
__PSM__ schreef:
_Nancy, hoe zou jij dat willen gaan combineren?

Ik heb een baan 40 uur in de week, en weet soms van gekheid niet wanneer ik tijd heb voor paard en daarbij vriendlief ook nog zijn verdiende aandacht moet geven :j

Weet ik nog niet :o :=
Misschien wel helemaal niet, haha!

Daar moet ik dan nog even naar kijken, hoe ik dat ga doen..
Maar het lukt jouw wel dus?? :)

Ik heb mijn eisen aan het paardrijden enorm terug geschroeft... Ik was een wedstrijdruiter die ieder weekend weg ging... Inmiddels ben ik een paard hebbend iemand, die geniet van haar paard als de tijd ervoor over is...

Dit betekend, van 6x in de week rijden met een strak geschoren paard op een accomodatie voorzien van alle luxe in een jaar tijd naar een stal met slechte buitenbak, met vooral heel ceel land voor paardlief de hele dag.
Hooguit 3x in de week zelf iets doen met paardlief, een zwaar behaard paard. En geen wedstrijden meer. Ik probeer wel iedere dag paard zijn stal te doen, en ik merk aan mijzelf dat ik daar echt enorm van geniet...

Dus volgend jaar gaan we opzoek naar een huis waar paardlief ook mag gaan wonen met een vriendje, lekker veel naar buiten! En als vrouwtje dan tijd heeft voor lichte arbeid doen we dat lekker! Daar kijk ik nu al naar uit...

Gelukkig heb ik voor deze manier van paarden houden ook echt het paard!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:44

Biskwie schreef:
Het leven zonder paarden, lijkt me het perfecte plaatsje voor dit topic...

Letterlijk!

Stoppen in de paardensport, radicaal. Hoe leef je verder zonder paarden?

Hoe vul je in vredesnaam alle tijd die overblijft?

Hoe zorg je dat je onder de mensen blijft en waar vindt je nieuwe vrienden om leuke dingen mee te ondernemen?

Hoe hebben anderen deze uitdaging volbracht?

Na overlijden van mijn paard gestopt, ik kon het niet meer.

De tijd die overblijft vul je vanzelf anders in.

Als ik nu bekijk, past een paard niet meer in mijn leven kwa tijd.

Het geld, de tijd, de energie, alles is anders... En als ik terug denk, ik deed het met liefde... Maar leek wel gek... De hele dag was om het paard heen... Daarnaast me hond, werk, vrienden, en anderen zaken...

Nee, het is goed zoals het nu is.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:46

Ik denk als ik moet stoppen met paarden, wat dan een medische reden oid zou zijn want paarden staan daar op de wei altijd genoeg.
Ik stapelgek zou worden, ik heb buiten paarden ook echt wel een leven maar ik hou ontzettend veel tijd over en zou niet weten wat ik ermee moest.
Stoppen? Nee joh, sterker nog, heb er net eentje bij gekocht :=

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:05

Stoppen zou voor mij geen optie zijn...
Zal eerlijk toegeven dat ik wel eens een dagje geen zin heb om te gaan maar als ik om wat voor reden dan ook 2 dagen niet geweest ben voel ik me ellendig...
Mijn paarden maken mij tot wie ik ben en al gaat er behoorlijk wat tijd in zitten (1 eigen, 3 bijrijdpaarden) toch zou ik ze niet kunnen missen...

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:11

Leuk om allerlei verschillende reacties te lezen.
Ik rijd al jaaaaaaaaaren paard, recreatief daarna wedstrijdsport en weer terug naar recreatief ivm blessure paard. Ik heb op dit moment 2 paarden: mijn Zangersheide ("oude" sportpaard) en een 3,5 jarige Gelderse merrie. Ik heb aan het einde van afgelopen winter mijn kanjer met pensioen gestuurd (heeft al jaren KHO) en rijd sindsdien eigenlijk niet meer. Met mijn 3,5 jarige merrie ben ik deze zomer begonnen met longeren maar ik vind haar nog te baby dus die mag wachten tot in het voorjaar.
Nu heb ik sinds 2 maanden een paard wat ik 1 keer per week rijdt.

Ik moet heel eerlijk zeggen, ik heb nu een stuk meer tijd waar ik dankbaar gebruik van maak (dit omdat ik de afgelopen 2 jaar enorm zwaar heb gehad). Ik verzorgd mijn paarden iedere dag, ik geniet er iedere dag heel erg veel van en verheug mij om in het voorjaar met mijn kleine meid te beginnen.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:13

Stopppen met eigen paard hebben... Ok gaat nog net. Maar stoppen met alles?! Verzorgen en gewoon het fijne gevoel om bij een paard te zijn?
NEVER.