Meisjesnaam-gehuwdenaam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:33

charissath schreef:
... Aangezien wij getrouwd zijn wordt een eventueel kind geboren met de naam van de man. Dit is gewoon hoe het in Nederland werkt. Aangezien wijn dus nu beide mijn naam gebruiken moeten we tijdens de zwangerschap de naam van ons kindje veranderen.

Dat klopt volgens mij niet.
Mijn broer heeft, toen hij aangifte ging doen van zijn eerste kind, gewoon de naam van de moeder (zijn vrouw dus :+ ) genoemd en zo werd het kind ingeschreven.
Bij de tweede ging het net zo

Dreamybol

Re: Meisjesnaam-gehuwdenaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:40

Google leert mij dat jij gelijk hebt, Sterre, maar als ik Charissath was zou ik voor ik tot naamsverandering zou overgaan nog even goed informeren bij de gemeente.
Naamsverandering vind ik ook best ingrijpend, stel dat je toch uit elkaar gaat, zit je wel echt met die naam. Terwijl je bij een aangenomen naam daar weer afstand van kan doen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 11:22

Sterre schreef:
Ellie_F schreef:
.... Misschien speelt onbewust wel mee dat ik spontaan allergische reacties krijg wanneer ik mannen en vrouwen zie fietsen met zelfde fiets-regenjas-drinkflesje etc...

Haha, zó herkenbaar :)) ; da's wel zo erg := :') ! Van die stellen die willen uitstralen "kijk ons eens bij elkaar horen *D !!"

Ik weet ook niet wat dat is, je loop hartstikke voor paal. Ik ken mensen die hebben allebei dezelfde spijkerjasjes, scooters met megasgiegels, lekkere pittige korte koppie en hij rijdt altijd netjes achter haar aan op zo'n 4 meter afstand *D .

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:38

Toverbal schreef:
Eigenlijk vind ik het ook wel raar om iemand zijn achternaam over te nemen, want je bent geen bloedverwanten. Dus in mijn ogen wordt je nooit "echte" familie.
Mijn vriend en ik zijn niet getrouwd, onze dochter heeft de achternaam van haar vader.

dus jij vind jezelf geen echte familie van je vriend?
Ik zie familie als iets wat niet met bloed en naam te maken heeft, maar meer hoeveel je om iemand geeft. Ik noem mijn opa en oma bijv. geen familie, dat zijn meer vage kennissen voor mijn gevoel.
En ja, ik vind mijn vriend echt een deel van de familie en wil daarom later ook heel graag zijn naam dragen!

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:38

Toen wij 17 jaar geleden trouwden, kon de man nog niet de naam van de vrouw aannemen, en ik wilde zijn naam echt niet (er zijn echt genoeg Janssens in NL!) Toen ik zwanger was van nr 1 hebben we gekozen voor mijn achternaam (want hij had die ook gehad, als het toen gekund had) dus alledrie de kinderen heten naar mij. Natuurlijk had mijn man later ook nog zijn naam kunnen wijzigen naar de mijne maar voor ons beide hoefde het niet meer zo nodig dus zo gelaten.. Wel krijg je dan vagen of hij wel hun vader is, of ik hertrouwd ben maar dat krijg je andersom ook, als je als vrouw de enige bent met een andere achternaam.

Armario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:52

Ik vind het 'grappig' dat dit voor jullie zo belangrijk is. In Belgie wordt (in mijn omgeving misschien) dit totaal niet gedaan. Alle kinderen hebben de achternaam van de vader en de moeder heeft een andere achternaam. Mijn mama heeft een hele mooie achternaam en is heel zeldzaam, toch heb ik de achternaam van mijn papa. Ik ben er wel trots op hoor :D . Ik zal dus ook nooit de achternaam van mijn vriend overnemen en mijn toekomstige kinderen krijgen zijn achternaam. Hier wordt er ook helemaal niet nagedacht over dat het dan kinderen uit een vorig gezin zijn ofzoiets. Aan mij hebben ze daar nog NOOIT naar gevraagd hoor..

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:19

Als puntje bij paaltje komt zal mijn familie voor mij kiezen en de familie van mijn vriend voor hem. Daarom vind ik het gevoelsmatig vreemd om dan wel zijn naam te gaan dragen (in geval van huwelijk, da's voor ons niet aan de orde). Dan kan ik nog zoveel om mensen geven, zij 'horen' bij hem.
Mijn ex-schoonmoeder wilde bijvoorbeeld ook dat ik haar 'mam' zou noemen. Als zij mij nou net zo had behandeld als hoe ze haar eigen dochter behandelde, dan had ik de vraag misschien nog begrepen, maar we klikten totaal niet samen. En van vriendelijk familiair contact was nauwelijks sprake. :\
De ex van mijn broer presteert het overigens nog steeds om pa en ma tegen mijn ouders te zeggen. Die doen daar niet moeilijk over, het is ook wel gek als je jaren bij een familie hebt gehoord om dan ineens alle omgangsnormen aan te moeten passen.

Nu hebben mijn ouders ook wel erg veel moeite gedaan om al hun kinderen dezelfde naam te laten dragen, het werd voor ons een soort geuzentitel. Wij hoorden bij elkaar, wat de buitenwereld daar ook van mocht denken (en geloof mij, in een klein dorp denkt de wereld heel wat over je als in de jaren '70 gescheiden bent en opnieuw getrouwd met een stoet kinderen daar komt wonen). Misschien dat ik daarom wel zo gehecht ben aan mijn gezinsnaam. :)

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:31

Ellie_F schreef:
Ik weet ook niet wat dat is, je loop hartstikke voor paal. Ik ken mensen die hebben allebei dezelfde spijkerjasjes, scooters met megasgiegels, lekkere pittige korte koppie en hij rijdt altijd netjes achter haar aan op zo'n 4 meter afstand *D .

Ja, of zoals mijn buren: die hebben vorig jaar een cabrio aangeschaft en als ze daar mee op pad gaan hebben ze allebei een zelfde cappie op en een zelfde t-shirt aan en als het wat frisser is, draagt zij een rood jasje en hij een blauwe, wel hetzelfde model natuurlijk :)) !
Wij vonden het al helemaal niks dat ik en mijn man dezelfde fietsen hadden := ... Dat was toendertijd puur een geld kwesti.
Mooie fietsen en als we beide dezelfde kochten, ging er nog eens 250 DM van de prijs af. Dat was toendertijd heel veel geld voor ons :+ .
Nu was mijn man nooit zo'n fietser :') , dus we hebben niet echt vaak samen op de fiets gezeten; probleem opgelost :P !

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:53

Armario schreef:
Ik vind het 'grappig' dat dit voor jullie zo belangrijk is. In Belgie wordt (in mijn omgeving misschien) dit totaal niet gedaan. Alle kinderen hebben de achternaam van de vader en de moeder heeft een andere achternaam. Mijn mama heeft een hele mooie achternaam en is heel zeldzaam, toch heb ik de achternaam van mijn papa. Ik ben er wel trots op hoor :D . Ik zal dus ook nooit de achternaam van mijn vriend overnemen en mijn toekomstige kinderen krijgen zijn achternaam. Hier wordt er ook helemaal niet nagedacht over dat het dan kinderen uit een vorig gezin zijn ofzoiets. Aan mij hebben ze daar nog NOOIT naar gevraagd hoor..

Idd, kreeg ook de indruk dat het in België totaal niet leeft zo... een vrouw houdt gewoon haar eigen naam, kinderen krijgen naam van de papa, en niemand denkt spontaan aan een gebroken gezin?

Moesten wij kinderen krijgen, zou ik nog wel willen dat ze mijn naam aannemen. Bij ons in de familie zijn er verder enkel meisjes dus anders kan de naam niet verder gezet worden, ook zo jammer.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:57

ik ga volgend jaar trouwen. ik houd gewoon mijn eigen naam. ben trots op mijn naam en mijn familie.
sterker nog, Waarschijnlijk neemt mijn aanstaande mijn naam aan. (weet alleen zijn vader nog niet)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:00

Ik ben nog jong(17) dus denk nog niet echt aan trouwen, maar mijn moeder heeft als achternaam gecombineerd, en dan (achternaam vader)-(meisjesnaam). Ook weet ik een vriendin van mij die alle 3 de naam van hun moeder dragen omdat die van haar vader erg raar is :P
Ik zou zelf ook zoiets willen dat mijn moeder heeft, een dubbele achternaam :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:12

Ik heb beide namen aangenomen :-)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:25

Ik neem de naam van mijn vriend aan. Ookal zijn er daar 20.000 van en van mijn naam nog geen 100. Ook vind ik mijn naam mooier klinken vooral in combi met voornaam. Enkel omdat mijn verhouding met mijn familie niet goed is en ik dan dus meteen van deze achternaam af ben :D

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:47

Ik wil ook niet de naam van mijn vriend aannemen als we gaan trouwen. Hij vindt dat jammer, maar heeft het inmiddels al geaccepteerd (we denken aan beide gecombineerd?). Waarom precies weet ik niet, het is meer een gevoelskwestie; ik ben gewoon wie ik ben met deze naam. Daarnaast heeft mijn vriend dezelfde achternaam als mijn moeder, dus dat voelt een beetje gek (geen familie), en heeft hij idd een lelijke, iedereen-heet-al-zo achternaam.

Ik hoor ook vaak dat als mensen weer gaan scheiden, en ze hun eigen meisjesnaam weer aannemen, heel erg spijt hebben dat ze eerst de naam van hun ex-man gedragen hebben. Dat dit toch niet 'echt' voelde. Mijn moeder heeft mijn vaders naam ooit gedragen, maar heeft nu (in haar 2e huwelijk) haar eigen naam. De nieuwe vrouw van mijn vader draagt ook haar eigen naam. En ja, het zijn allemaal gebroken gezinnen, en soms lastig uit te leggen, toch voelt het voor mij echt als mijn familie.

Mijn vriend en ik hebben al wel gediscussieerd over de achternaam van onze toekomstige kinderen. Ik wil namelijk graag dat ze mijn achternaam krijgen, omdat deze exclusiever is dan die van hem. En mooier :D Hij heeft echt zo'n boeren-slik-in achternaam, en dat wil ik onze kinderen niet aandoen, maar daar wil hij écht niets van weten. Hij heeft nog liever geen kinderen... Dan geef ik wel toe haha...

Wat iemand net al zei over Ijsland lijkt me ook wel een leuk systeem. Of zoals in Portugal (of spanje, weet het niet precies), daar houden ouders hun eigen naam, maar krijgen de kinderen een gecombineerde naam van vader en moeder. De eerste naam wordt dan weer doorgegeven aan het kind, anders ben je niet blij als je 10e in de generatie bent ;P

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:59

Ik zou ook graag mijn naam door willen geven aan mijn kinderen.
Mijn vader had 1 zus, mijn tante heeft de naam van mijn oom genomen.
Zelf heb ik 2 zussen, en bij ons zou de familie naam dus helemaal stoppen... zonde, want de naam komt al niet heel veel voor...
Aan de andere kant, wil je het je kind aan doen om "direct" gevonden te worden op internet..
Als Jan Jansen kan je veel anoniemer internetten dan als bv "patricia perquin" (die nu dankzij een boek "problemen" heeft). Zij heeft een niet veel voorkomende naam (combi is/was uniek in NL).

op internet blijft altijd alles staan.... zal een kind met een unieke naam daar niet mee in de problemen kunnen komen? in de zin van : "als je jong ben doe je nog wel eens stomme dingen" en dan zet je wellicht ook nog wel eens dingen op internet die nietheel handig waren.... Een Jan Jansen kan zeggen: "dat was ik niet!" "dat was één van de 100.000 een andere Jan Jansen's "

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:38

Ook ik zou graag mijn naam willen houden als ik met mijn vriend zou trouwen. Anders sterft namelijk de familienaam bij mij en mijn zusje uit. Daarnaast heb ik ook een naam die minder voorkomt dan zijn naam.
Maar mijn vriend heeft het er al vaker over gehad dat hij eigenlijk best wel mijn naam zou willen aannemen als ik dat zou willen. Dus wie weet... :)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:41

Als wij gaan trouwen wil ik wel de naam van mijn vriend, en dan daarachter mijn eigen achternaam :j

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 06:32

Sterre schreef:
Ellie_F schreef:

Ja, of zoals mijn buren: die hebben vorig jaar een cabrio aangeschaft en als ze daar mee op pad gaan hebben ze allebei een zelfde cappie op en een zelfde t-shirt aan en als het wat frisser is, draagt zij een rood jasje en hij een blauwe, wel hetzelfde model natuurlijk :)) !

:D

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 06:44

Eigenlijk is het ook niet logisch, als vrouw weet je zeker dat het kind uit je buik het jouwe is, als man kun je eraan twijfelen ;) dus zou je eigenlijk matriarchaal de naam moeten doorgeven, en niet zoals in ons kikkerlandje, patriarchaal.. In een aantal Afrikaanse landen wordt de familielijn (en naam) via moeders en zijn de vaders 'ondergeschikt'.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:01

Mijn moeder heeft ook haar eigen naam gehouden toen ze trouwde met mijn vader. Reden? Mijn vader's achternaam (en dus ook de mijne :D)is echt ontzettend vervelend om te spellen. Hoeveel variaties ik er wel niet op heb gehoord :=.
Tegelijkertijd ben ik er ook wel trots op, het is een Drentse achternaam die naar mijn weten niet heel veel voorkomt. Dus eigenlijk zou ik 'm ook wel willen houden als ik ooit ga trouwen met mijn vriend. Dan wordt het dus denk ik een dubbele achternaam!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:05

ik ben getrouwd geweest en heb mijn eigen naam aangehouden. Achteraf ook handig omdat ik weer gescheiden ben.

Ik kom uit een feministisch nest, voor mij was het niet eens een serieuze overweging om een andere naam te gaan dragen. Ik ben tevreden met mijn naam en ben altijd dezelfde dus ook met dezelfde naam.

Als ik weer zou trouwen zou ik het net zo doen!

edit: mijn moeder heeft 36 jaar geleden ook haar eigen naam gehouden bij haar huwelijk met mijn vader.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:11

Ik denk dat ik mijn eigen naam aan zou houden. Niet omdat ik de naam van mijn vriend niet mooi vind, of omdat
de band met zijn familie niet goed is (die hoor ik in mijn omgeving regelmatig), maar gewoon weg omdat onze namen
samen veel te lang zouden zijn achter elkaar, en ik mijn eigen achternaam erg mooi vind. Denk niet dat ik daar
zomaar afstand van zou kunnen doen, heeft op de één of andere manier teveel emotionele waarde. Ik heb geen
broers en zussen, dus ben het enige nageslacht van mijn ouders die deze naam kan dragen :).