Stilstaan op de snelweg, wie is aansprakelijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 10:00

Sanne9489 schreef:
Oké, dus dan weet ik dat er in ieder geval een kleine opening is in deze hele zaak.
We kunnen aankomende week het formulier inzien wat de politie, A en B hebben gezegd. Dan gaan we wel weer verder kijken.
Ik ben benieuwd!

Ik begrijp werkelijk niet waarom je de meest verstandige tip niet ter harte neemt en toch zelf wil blijven prutsen (want dat is het :j )?

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 10:39

LDRD schreef:
Sanne9489 schreef:
Oké, dus dan weet ik dat er in ieder geval een kleine opening is in deze hele zaak.
We kunnen aankomende week het formulier inzien wat de politie, A en B hebben gezegd. Dan gaan we wel weer verder kijken.
Ik ben benieuwd!

Ik begrijp werkelijk niet waarom je de meest verstandige tip niet ter harte neemt en toch zelf wil blijven prutsen (want dat is het :j )?

Mijn broer heeft gewoon een rechtsbijstand verzekering. Ik dit heb ik inderdaad al een paar keer van je gelezen. Hij kan er alleen nog niets mee omdat hij aankomende week pas het dossier kan inkijken wat er gemaakt is.

Anoniem

Re: Stilstaan op de snelweg, wie is aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 10:40

Hij hoeft ook niets te doen doet de rbv......bokkers kunnen helemaal niets doen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 10:42

Sanne9489 schreef:
F_Orumster schreef:
Dat heb je niet helemaal goed gelezen, haar broer heeft geen ABS, das niet hetzelfde als slechte remmen.

Mijn broer heeft slechtere remmen in het opzicht: remschijven voor en trommels achter. De auto voor hem had alleen trommels en dus in dat opzicht betere remmen.

Misschien inderdaad niet helemaal duidelijk geweest.

Dan heeft de halve wereld slechtere remmen, de meeste auto's hebben voor schijven en achter trommels of zelfs rondom trommels :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:18

russel schreef:
Hij hoeft ook niets te doen doet de rbv......bokkers kunnen helemaal niets doen.

Precies, gewoon bij de rechtsbijstandverzekeraar melden en die het verder laten doen.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:37

Sanne9489 schreef:
Bedankt voor de snelle reacties.

Ze hebben geluk gehad want er was toevallig undercover politie die het hadden gezien. Die waren uiteindelijk eerst achter het busje aangegaan voor info. (Vind ik overigens ook vreemd, mensen klappen op elkaar door jouw toedoen en dan rij je gewoon weg?)

Verder had iedereen voor mij broer uit kunnen wijken op het laatste moment. De auto voor mijn broer moest opeens heel hard remmen en had ABS. Mijn broer reageerde een seconde later zonder ABS en redde het niet. Verder was het niet een grote klap. Meer een doffe klap met een kleine terug slag.

Ik denk gewoon dat hij te weinig tijd heeft gekregen. Overigens was het een 100km stuk waar hij misschien 110 heeft gereden maar niet meer want hij moest verderop de afslag hebben.

Dus het heeft niks te maken met ABS maar met te hard rijden... eigen schuld dan
Maar goed, achterste in dit verhaal (je broer dus) is schuldig. Heb t ff aan mijn vader gevraagd, die regelt dit soort dingen regelmatig bij Zilveren Kruis. Volgens hem heeft je broer geen kans. Te meer omdat A geen schuld heeft, B op tijd kon stoppen en je broer te hard reed

Sanne9489 schreef:
Vealosz schreef:

Dat is een goede.
Dit is iets wat je van 2 kanten moet zien eigenlijk....
Bestuurder A veroorzaakt een ongeluk, maar bestuurder C knalt op bestuurder B, omdat hij wrs. niet genoeg ruimte had genomen of te hoge afstand..

Ik denk persoonlijk dat bestuurder C in dit geval wel zelf fout is geweest, en dat om de bovenstaande genoemde redenen.. Maar het kan dus ook gewoon bestuurder A zijn, omdat hij weer niet zonder een goede reden mag stil staan op de snelweg. Het is een twijfel geval, ik zoek het even verder uit!

Maar even de 2 seconden regel in acht genomen:
A staat stil op de snelweg.
B ziet dit vrij laat (lijkt mij logisch). Hij moet vol op de rem.
C moet daarom ook vol op de rem maar heeft wel nog een seconde extra reactie tijd, is die 2 seconden norm dan wel realistisch bij 100km per uur?

Zolang je je daadwerkelijk aan de snelheid houd, ja... maar als je te hard rijd dus niet meer

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 17:53

A geen schuld? Ik weet niet hoe je daarbij komt? A stond stil op de snelweg om eendjes te helpen oversteken.. Dat mag niet, en is een overtreding. ;)

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 18:28

Maar die is niet op iemand geknald ;) Daar gaat het om.. Hij heeft voor de wet een overtreding gemaakt maar dat maakt in dit verhaal voor de verzekering waarschijnlijk niks uit

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 20:03

knabbelgirl schreef:
Dus het heeft niks te maken met ABS maar met te hard rijden... eigen schuld dan

Hoezo heeft het niets te maken met ABS? Hoe kan jij opmaken dat mijn broer te hard heeft gereden? Misschien reed die auto voor hem ook 110.. De 2 seconden regel geld ook bij 120 km/u.. Dit is een aanname die je doet..

Ik geef alleen aan dat het een 100km/u stuk is maar dat hij misschien ook wel 110 gereden kan hebben, maar dat kan die auto voor hem ook gedaan hebben. Dan blijft de situatie precies hetzelfde ;)

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 20:04

knabbelgirl schreef:
Maar die is niet op iemand geknald ;) Daar gaat het om.. Hij heeft voor de wet een overtreding gemaakt maar dat maakt in dit verhaal voor de verzekering waarschijnlijk niks uit

Waarschijnlijk ja, zekerheid heb je niet.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:24

Dat de auto ervoor het doet maakt niet uit voor de verzekering, hij is erachterop geknald. Je hoort zeker te weten dat je je aan de snelheid houd, doe je dat niet, dan krijg je inderdaad problemen. Mijn vader behandeld tienduizenden van dit soort gevallen per jaar. Er zijn er misschien 1 of 2 waar de achterste niet aansprakelijk is, en dat is dan omdat er alcohol in het spel is. Dus ik kan het vrij zeker zeggen ja :)