Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
knetterhard schreef:Maar de kans is wel groter denk ik.
Quellian schreef:Ze hebben 3 kinderen, de oudste is meervoudig gehandicapt. Ik vind dat tamelijk egoïstisch.
Sammie schreef:SaskiaLucia schreef:is de kans heel groot dat er een ongezonde baby uitkomt met alle gevolge van dien.
Onzin. Als dat keer op keer op keer gebeurd kan dat.. Maar bij één keer nee hoor. Er zijn zat voorbeelden van kinderen wiens vader hun opa is, of kinderen die inderdaad uit volle broer/zus zijn geboren. En die zijn stik gezond! Die achterneef/nicht waar ik het overhad hebben ook een kind. Pienter kereltje
Sammie schreef:Quellian schreef:Ze hebben 3 kinderen, de oudste is meervoudig gehandicapt. Ik vind dat tamelijk egoïstisch.
Om te zeggen dat dat door het verwantschap komt is wel erg kort door de bocht. Het kan nl. ook 'toeval' zijn. Maar omdat ouders familie zijn zal het daar wel door komen. 3 kinderen. 1 kind niet gezond, 2 wel. 66 procent is dus gezond.
shilady schreef:Ja maarja laten we eerlijk zijn sammie het risico is wel een stuk groter dan normaal om een gehandicapt kindje te krijgen dan normaal.. Maarja ze zullen dan bestwel wat testen en dingen kunnen doen om dat een beetje te voorkomen de technologie is enorm tegenwoordig ...
Najoveh schreef:Elke mens is drager van een aantal lethale genen. Op zich is dat helemaal geen probleem want de kans dat je kinderen krijgt met iemand die net ook drager is van die genen is heel klein.
Bij familie is die kans véél groter omdat ze gedeeltelijk hetzelfde erfelijk materiaal hebben, en de lethale genen dat tot uiting komen.
Sammie schreef:knetterhard schreef:Maar de kans is wel groter denk ik.
Op een 'ongezond' kindje? Exacte cijfers heb ik natuurlijk niet, maar ik denk dat je alleen die kans groter hebt als er in de familie een bepaalde ziekte voorkomt dat dat bij dat kind bijv. dus sowieso eerder of sterker naar voren komt. Maar in een 'verder gezond' gezin denk ik dat die kans statistisch gezien nog even laag is dan bij andere aanparingen. (om het maar ff zo te noemen) Blijf je dichte familie met elkaar kruizen dan wordt de kans steeds groter. Niet voor niks waren de kleine dorpen vroeger zeer blij met 'vers' bloed of soldaten of reizigers die langskwamen.
.
SaskiaLucia schreef:maar het lijkt mij sterk dat er zat voorbeelden zijn van wiens kinderen vader hun opa is etc.
Jorinda__ schreef:Ik weet niet waar PDD-NOS (broertje van autisme toch?) ligt en wat voor gen het precies is/ hoe het uit, maar heel basic zijn er drie kansen voor jou. Je hebt het, je draagt het óf je draagt het niet. In de eerste twee gevallen kun je het doorgeven, in het laatste geval niet.Maar mijn broertje heeft PDD-Nos, en ik niet. Toch draag ik waarschijnlijk wél het gen voor PDD-Nos (om het zo maar even te zeggen) bij me, maar recessief.