Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Joolien schreef:Je merkt vaak wel dat enigst kinderen minder sociale vaardigheden hebben dan kinderen met broers en zussen. Merk wel verschil tussen vriendinnen die enigst kind zijn en niet. Zijn egoistischer
ashley1 schreef:Daar ben ik dus ook zo bang voor Vealosz, dat mijn dochtertje dit later ook zegtIk zou voor haar ook zò graag nog een broertje of zusje willen..
Suzanne F. schreef:Fred_Kroket schreef:
Beetje onzinnig om het te zien als "omdat ik enig kind ben kon ik een paard krijgen en op vakantie en met broers en zussen niet"
Dit is niet onzinnig. Dit is de waarheid. Ik had nooit een eigen paard kunnen hebben als ik broers of zussen had gehad. Of ja misschien wel maar dan had ik het paard moeten delen.
De dure vakanties hadden dan minder dure vakanties geworden. Camping in Drenthe ofzo.
Feit blijft dat ik een luxer leven heb gehad doordat ik enig kind was. Kan je onzinnig vinden, prima. Maar zo is het wel. En ja dat vind ik een voordeel. Ik heb een luxe, fijn, onbezorgde jeugd gehad. En natuurlijk miste ik wel eens een broertje of zusje, puur voor de gezelligheid. Maar ik heb mogelijkheden gehad die ik anders niet had gehad.
TeckTonie schreef:Ik ben 17 en "enig kind" (heb een broer van 29 die 3 dagen in de week komt eten, en een zus van 32 die ik sporadisch zie, de ene maand 2 keer, en dan weer 6 maanden niet) en ik mis ook nog mijn vaderfiguur. Ik ben ook iemand met ADHD dus ik moet m'n energie kwijt, en dat gaat erg moeilijk, want met een zus of broer (van dezelfde leeftijd) kan je "spelen" of gewoon gezellig samenzijn, wat ik wel mis. Ik heb nooit leren delen, dus ik was vroeger verschrikkelijk egoïstisch qua speelgoed delen met mijn stiefbroer, maar ondertussen heb ik dat afgeleerd, omdat ik vroeger ook gepest werd, en dan leer je wel om sociaal te zijn en te delen. Maar ik zou ZO graag een zus hebben om te zien of zij mijn stoornissen ook zou hebben, en dan zou ik kunnen leren van haar, en andersom ook, want het leven van iemand met erg hevige ADHD is niet zo gemakkelijk, en dan zou ik kunnen zien of zij ook zo is. Ik mis het dus wel.
Joolien schreef:Je merkt vaak wel dat enigst kinderen minder sociale vaardigheden hebben dan kinderen met broers en zussen. Merk wel verschil tussen vriendinnen die enigst kind zijn en niet. Zijn egoistischer
Ilsemarie schreef:ashley1 schreef:Daar ben ik dus ook zo bang voor Vealosz, dat mijn dochtertje dit later ook zegtIk zou voor haar ook zò graag nog een broertje of zusje willen..
Maar wie zegt dat het broertje/zusje en je dochtertje ook goed/graag samen spelen? Als die twee als vuur en water zijn is het misschien nog wel erger dan wanneer ze enig kind is... Momenten dat ik een broertje/zusje miste betekent niet dat ik dat niet ook had gemist als ik er wel een had gehad. Diegene had dan ook net in dezelfde dingen zin moeten hebben en hetzelfde leuk moeten vinden. En ik denk dat daar ookal het probleem is... dat is namelijk helemaal niet vanzelfsprekend
fresley schreef:Ik ben geen enigs kind maar ik heb nog 2broers en 1 zus. Met mijn jongste broer scheel ik 9 jaar. En met mn oudste zus 13jaar en mijn andere broer komt daar dan nog tussen in..
Of ik iets mis? Hm dat weet ik niet.. Ik word nu wel meer 'verwend' dan mijn broers en zus. Maar ik kan niet hun bekvechten zoals 2 puber zusjes dat doen, of niet met hun praten zoals 2 mensen van dezelfde leeftijd dat doen. Dat vind ik wel jammer, hun wonen nu allemaal opzich zelf en ik ben nog de enige thuis. En natuurlijk zitten er ook wel voordelen aan hoor ik ben nual tante en me zus gaat trouwen binnenkort en ik mag dan mee als kleine zus om de jurk uit te zoeken!! Maar ja, ik weet niet. Ik zou het ook wel fijner hebben gevonden als er geen verschil van 9jaar in zou zitten..
Quellian schreef:Oeh, gevoelig onderwerp! Hier in elk geval![]()
Wij hebben één kind en vinden dat genoeg, voor ons is ons gezin zo compleet. We kunnen hem alles geven, kunnen zijn studie over een aantal jaren gaan betalen, als hij een scooter wil dan kan dat gekocht worden, helemaal prima allemaal.
MAAR... ja er is een maar; van mensen die enig kind zijn hoor ik enkel nadelen. Mijn vorige manager zei zelfs tijdens mijn zwangerschap: 'doe het je kind niet aan'. Maar moeten we dan een tweede kind krijgen omdat het anders niet eerlijk tegenover hem zou zijn??
Vealosz schreef:Quellian; Ik vind dat je niet alleen aan jezelf moet denken, maar ook aan het kind. Jij wilt moeder worden, en dan moet je ook kunnen beseffen dat het voor je kind heel eenzaam kan zijn als enig kind. Ik wil niet zeggen dat het zo is, maar dat het mogelijk is. Iedereen ervaart het natuurlijk weer anders.
Vealosz schreef:Daar heb je gelijk in. Maar mij ervaring als enig kind is gewoon niet zo fijn. Ik lag niet fijn tussen de kinders, werd gepest. Je hebt geen broer(tje) of zus(je) waar je mee kan spelen, lekker vertrouwd or something. Ik heb heel vaak tegen mijn ouders gezegd dat ik heel graag een broertje of zusje wou.... Nadat ik gehoord had dat mijn moeder een miskraam gehad heeft (ik wist niet eens dat ze zwanger was) was ik echt ontzettend verdrietig.. Dat was een droom geweest voor mij! Na mijn eigen ervaring, wil ik niet dat mijn kind dat ook mee gaat maken.
Quellian schreef:Vealosz schreef:Quellian; Ik vind dat je niet alleen aan jezelf moet denken, maar ook aan het kind. Jij wilt moeder worden, en dan moet je ook kunnen beseffen dat het voor je kind heel eenzaam kan zijn als enig kind. Ik wil niet zeggen dat het zo is, maar dat het mogelijk is. Iedereen ervaart het natuurlijk weer anders.
Kijk, dit is dan uit de mond van iemand die zelf enig kind is
Dit zet me wel tot nadenken hoor, maar jeetje... Ik vind juist ook dat ik aan mijn kind denk door niet nog meer kinderen te krijgen. Want als ik nog meer kinderen krijg, dan zal er financieel beknibbeld moeten gaan worden, dan moet mama méér gaan werken en dan hebben ze ook niets aan me.
Het moet ook wel te betalen blijven (dat is onze grootste zorg), want de huidige overheid maakt het redelijk onmogelijk.