Enig kind..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:02

Ik ben enigskind, maar god wat heb ik me eenzaam gevoeld.. Geen broertje of zusje om mee te spelen, altijd maar hopen dat vriendjes of vriendinnetjes wouden spelen. Nee, 10 niks. Ik heb mezelf voorgenomen, dat ik niet 1 kindje wil, maar 2.. Ik wil niet dat mijn kindje zich later net zo voelt, zoals ik me altijd gevoeld heb.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:21

Joolien schreef:
Je merkt vaak wel dat enigst kinderen minder sociale vaardigheden hebben dan kinderen met broers en zussen. Merk wel verschil tussen vriendinnen die enigst kind zijn en niet. Zijn egoistischer :j

In mijn geval is dit de reinste bullshit. Ik ben supersociaal, denk veel meer aan anderen dan aan mezelf, etc. Ook in mijn omgeving heb ik mede-enigkinderen en die hebben daar ook absoluut geen last van. Egoisme ligt eerder in het karakter en de opvoeding als in het enigkind zijn. Is een stukje geleerde (of niet) normen en waarden.

Vroegah kreeg ik ook altijd naar mn kop geslingerd dat ik verwend was.. Viel best mee, had niets te klagen, maar kreeg ook echt geen pony of zoiets terwijl dat er ruim aan zat. Altijd moeten werken vanaf dat ik 12 was, en als ik dan iets duurs wilde kopen moest ik zelf sparen en dan kreeg ik soms ook een deel van mijn ouders. Kleed- en zakgeld heb ik nooit gehad.

Ik heb zelf nooit hinder ondervonden van alleen zijn, ging altijd buiten spelen en zocht mensen op. Een broertje of zusje hebben heeft me nooit kunnen bekoren oid, want wat je niet hebt mis je niet imo.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:23

Daar ben ik dus ook zo bang voor Vealosz, dat mijn dochtertje dit later ook zegt :\ Ik zou voor haar ook zò graag nog een broertje of zusje willen..

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:29

ashley1 schreef:
Daar ben ik dus ook zo bang voor Vealosz, dat mijn dochtertje dit later ook zegt :\ Ik zou voor haar ook zò graag nog een broertje of zusje willen..

Maar wie zegt dat het broertje/zusje en je dochtertje ook goed/graag samen spelen? Als die twee als vuur en water zijn is het misschien nog wel erger dan wanneer ze enig kind is... Momenten dat ik een broertje/zusje miste betekent niet dat ik dat niet ook had gemist als ik er wel een had gehad. Diegene had dan ook net in dezelfde dingen zin moeten hebben en hetzelfde leuk moeten vinden. En ik denk dat daar ookal het probleem is... dat is namelijk helemaal niet vanzelfsprekend

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:53

Hier ook een enig kind en of je nu wel of niet sociaal, wel of niet kan delen, etc dat hangt van je opvoeding af, niet meer of minder. Er meteen van uitgaan dat verwende kinderen verwend zijn is niet eerlijk want we zijn heus niet allemaal zo! Ik heb geleerd om sociaal te zijn, om te delen en ik kreeg niet zomaar alles wat mijn hartje begeerde.
Dat er verwende enige kinderen zijn die net als prinsjes en prinsesjes worden behandeld is juist maar dat alle enige kinderen zo zijn is helemaal fout. Trouwens zijn er ook kinderen die broer(s) of zus(sen) hebben en die ook rot verwend zijn en nooit hebben leren delen of nooit gelerd hebben dat ze hun zin niet zomaar altijd kunnen krijgen.
Het gevoel dat je iets mist als je geen broer of zus hebt is volgens mij persoonlijk. Ik heb nooit zo'n gemis gehad, ik kon me prima in mijn eentje vermaken (heb ik ook altijd geleerd) en er kwamen ook regelmatig is vriendjes of vriendinnetjes over de vloer. Dus als iemand beslist om maar 1 kind te krijgen is dat ten eerste een heel persoonlijke keuze en een kind kan best wel leren van zichzelf te vermaken.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:58

Suzanne F. schreef:
Fred_Kroket schreef:

Beetje onzinnig om het te zien als "omdat ik enig kind ben kon ik een paard krijgen en op vakantie en met broers en zussen niet"

Dit is niet onzinnig. Dit is de waarheid. Ik had nooit een eigen paard kunnen hebben als ik broers of zussen had gehad. Of ja misschien wel maar dan had ik het paard moeten delen.
De dure vakanties hadden dan minder dure vakanties geworden. Camping in Drenthe ofzo.

Feit blijft dat ik een luxer leven heb gehad doordat ik enig kind was. Kan je onzinnig vinden, prima. Maar zo is het wel. En ja dat vind ik een voordeel. Ik heb een luxe, fijn, onbezorgde jeugd gehad. En natuurlijk miste ik wel eens een broertje of zusje, puur voor de gezelligheid. Maar ik heb mogelijkheden gehad die ik anders niet had gehad.

feiten? nee , dat is echt per gezin verschillend hoor.....
ik was ook alleen en kreeg toch mooi geen eigen paard....

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:00

Ik ben enig kind, ik moet wel zeggen dat ik graag een broertje of zusje had gehad. je leert er wel veel van en je familieband wordt ook sterker..

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:06

Ik ben 17 en "enig kind" (heb een broer van 29 die 3 dagen in de week komt eten, en een zus van 32 die ik sporadisch zie, de ene maand 2 keer, en dan weer 6 maanden niet) en ik mis ook nog mijn vaderfiguur. Ik ben ook iemand met ADHD dus ik moet m'n energie kwijt, en dat gaat erg moeilijk, want met een zus of broer (van dezelfde leeftijd) kan je "spelen" of gewoon gezellig samenzijn, wat ik wel mis. Ik heb nooit leren delen, dus ik was vroeger verschrikkelijk egoïstisch qua speelgoed delen met mijn stiefbroer, maar ondertussen heb ik dat afgeleerd, omdat ik vroeger ook gepest werd, en dan leer je wel om sociaal te zijn en te delen. Maar ik zou ZO graag een zus hebben om te zien of zij mijn stoornissen ook zou hebben, en dan zou ik kunnen leren van haar, en andersom ook, want het leven van iemand met erg hevige ADHD is niet zo gemakkelijk, en dan zou ik kunnen zien of zij ook zo is. Ik mis het dus wel.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:13

Ik ben enig kind en ik heb het nooit gemist. TS, ik zou het er dan ook zeker niet om laten :) Ik ben ervan overtuigd dat verdere ontwikkeling voornamelijk afhankelijk is van de opvoeding en dat enigste kinderen niet perse minder sociaal of egoistischer zijn. Daarnaast zijn er genoeg mogelijkheden tot veel sociaal contact zoals kinderen in de buurt of het kinderdagverblijf, daar leren kinderen ook genoeg!
Laatst bijgewerkt door dondeyne op 30-01-12 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:14

TeckTonie schreef:
Ik ben 17 en "enig kind" (heb een broer van 29 die 3 dagen in de week komt eten, en een zus van 32 die ik sporadisch zie, de ene maand 2 keer, en dan weer 6 maanden niet) en ik mis ook nog mijn vaderfiguur. Ik ben ook iemand met ADHD dus ik moet m'n energie kwijt, en dat gaat erg moeilijk, want met een zus of broer (van dezelfde leeftijd) kan je "spelen" of gewoon gezellig samenzijn, wat ik wel mis. Ik heb nooit leren delen, dus ik was vroeger verschrikkelijk egoïstisch qua speelgoed delen met mijn stiefbroer, maar ondertussen heb ik dat afgeleerd, omdat ik vroeger ook gepest werd, en dan leer je wel om sociaal te zijn en te delen. Maar ik zou ZO graag een zus hebben om te zien of zij mijn stoornissen ook zou hebben, en dan zou ik kunnen leren van haar, en andersom ook, want het leven van iemand met erg hevige ADHD is niet zo gemakkelijk, en dan zou ik kunnen zien of zij ook zo is. Ik mis het dus wel.

ik ga hier toch even op reageren, ik heb namelijk ook een hoge vorm van adhd
ik denk juist niet dat het makkelijker is om een broer of zus te hebben
en dat jij het heb staat niet garant voor een broer of zus die ook adhd heeft

je energie kwijt kunnen daar zijn vele manieren voor, en leren van iemand met een stoornis is nou niet de beste leermeester
maar er zijn voor ons adhd'ers genoeg therapieen te krijgen waar we van kunnen leren

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:18

Joolien schreef:
Je merkt vaak wel dat enigst kinderen minder sociale vaardigheden hebben dan kinderen met broers en zussen. Merk wel verschil tussen vriendinnen die enigst kind zijn en niet. Zijn egoistischer :j

Dat vind ik altijd zo'n vooroordeel. := Ik ben ook enig kind thuis (wel oudere half broer en zus waar ik nooit bij heb gewoond) en ik denk eerder te weinig aan mezelf dan teveel. En dat heb ik niet zelf bedacht, dat hoor ik van iedereen.

En ik had ook het liefst een zus thuis gehad. Ik heb het nooit echt gemist, maar als ik verhalen hoor van vriendinnen lijkt het me toch wel een stuk gezelliger. Dat er iemand thuis is als ik uit school kom, en dat je iemand hebt om iets leuks mee te doen als vrienden niet kunnen. Op vakantie mis ik het wel, want je gaat er niet zo snel in je eentje op uit, dus met andere mensen in contact komen is dan lastiger.

Maar aan de andere kant, als ik een zus(je) of broer(tje) had gehad thuis, dan had ik geen paard gehad, en dan hadden we waarschijnlijk heel anders gewoond dan nu. En je moet het natuurlijk ook maar net goed kunnen vinden met je broer of zus, want als ik de ruzie's vroeger zag die mijn nichtjes hadden.. daar bedank ik voor!

Dus eigenlijk vind ik het wel prima zo, thuis het rijk voor me alleen en af en toe naar mijn broer en zus!

Oh en over dat verwend zijn, tja dat is wel een beetje waar bij mij.. m'n ouders doen alles voor me, ze brengen me naar stal met slecht weer, komen soms wat eten brengen als ik lang op stal ben, ik heb een paard, aardig wat kleren. Dus dat is bij mij wel een voordeel van het enig kind zijn. :o Maar er is wel een verschil tussen verwend zijn en je verwend gedragen, want dat tweede doe ik absoluut niet

Anoniem

Re: Enig kind..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:24

Ik ben geen enigs kind maar ik heb nog 2broers en 1 zus. Met mijn jongste broer scheel ik 9 jaar. En met mn oudste zus 13jaar en mijn andere broer komt daar dan nog tussen in..

Of ik iets mis? Hm dat weet ik niet.. Ik word nu wel meer 'verwend' dan mijn broers en zus. Maar ik kan niet hun bekvechten zoals 2 puber zusjes dat doen, of niet met hun praten zoals 2 mensen van dezelfde leeftijd dat doen. Dat vind ik wel jammer, hun wonen nu allemaal opzich zelf en ik ben nog de enige thuis. En natuurlijk zitten er ook wel voordelen aan hoor ik ben nual tante en me zus gaat trouwen binnenkort en ik mag dan mee als kleine zus om de jurk uit te zoeken!! Maar ja, ik weet niet. Ik zou het ook wel fijner hebben gevonden als er geen verschil van 9jaar in zou zitten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:24

Waarom een vooroordeel? Dat is het niet omdat ik er ervaring mee heb. Dit is mijn ervaring, het hoeft dus niet zo te zijn, maar ik maak het mee.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:27

Nee vooroordeel is inderdaad het verkeerde woord voor jou mening. := Maar ik bedoel het meer in het algemeen, mensen zeggen dat vaak terwijl dat lang niet voor alle enig kinderen geldt.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:28

Ilsemarie schreef:
ashley1 schreef:

Maar wie zegt dat het broertje/zusje en je dochtertje ook goed/graag samen spelen? Als die twee als vuur en water zijn is het misschien nog wel erger dan wanneer ze enig kind is... Momenten dat ik een broertje/zusje miste betekent niet dat ik dat niet ook had gemist als ik er wel een had gehad. Diegene had dan ook net in dezelfde dingen zin moeten hebben en hetzelfde leuk moeten vinden. En ik denk dat daar ookal het probleem is... dat is namelijk helemaal niet vanzelfsprekend

Ik weet zelf hoe graag ik een zusje of een broertje had gewild.. Dus vandaar dat ik dat mijn kind niet aan zou willen doen. Mijn zusje of broertje hoeft echt niet alles leuk te vinden wat ik ook leuk vind, maar der zou vast wel iets tussen zitten wat we beiden leuk hadden gevonden.

Ik hoop dat dat later bij mijn kinderen ook zo gaat, maar alsnog wil ik het mijn kind niet aan doen om zich zo eenzaam te laten voelen.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:29

fresley schreef:
Ik ben geen enigs kind maar ik heb nog 2broers en 1 zus. Met mijn jongste broer scheel ik 9 jaar. En met mn oudste zus 13jaar en mijn andere broer komt daar dan nog tussen in..

Of ik iets mis? Hm dat weet ik niet.. Ik word nu wel meer 'verwend' dan mijn broers en zus. Maar ik kan niet hun bekvechten zoals 2 puber zusjes dat doen, of niet met hun praten zoals 2 mensen van dezelfde leeftijd dat doen. Dat vind ik wel jammer, hun wonen nu allemaal opzich zelf en ik ben nog de enige thuis. En natuurlijk zitten er ook wel voordelen aan hoor ik ben nual tante en me zus gaat trouwen binnenkort en ik mag dan mee als kleine zus om de jurk uit te zoeken!! Maar ja, ik weet niet. Ik zou het ook wel fijner hebben gevonden als er geen verschil van 9jaar in zou zitten..

Precies hetzelfde bij mij! En m'n lieve nichtje maakt een hoop goed hoor. <3

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:29

hier enigst kind...

ik heb er niets aan gemist, dat ik geen broertje of zusje had
maar ik had wel veel nichtjes en neefjes van mijn leeftijd die ik vaak zag
en ik mocht altijd iemand meenemen op vakantie :)
misschien dat daar het verschil zit?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:32

Oeh, gevoelig onderwerp! Hier in elk geval :D

Wij hebben één kind en vinden dat genoeg, voor ons is ons gezin zo compleet. We kunnen hem alles geven, kunnen zijn studie over een aantal jaren gaan betalen, als hij een scooter wil dan kan dat gekocht worden, helemaal prima allemaal.
MAAR... ja er is een maar; van mensen die enig kind zijn hoor ik enkel nadelen. Mijn vorige manager zei zelfs tijdens mijn zwangerschap: 'doe het je kind niet aan'. Maar moeten we dan een tweede kind krijgen omdat het anders niet eerlijk tegenover hem zou zijn??

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:35

Quellian schreef:
Oeh, gevoelig onderwerp! Hier in elk geval :D

Wij hebben één kind en vinden dat genoeg, voor ons is ons gezin zo compleet. We kunnen hem alles geven, kunnen zijn studie over een aantal jaren gaan betalen, als hij een scooter wil dan kan dat gekocht worden, helemaal prima allemaal.
MAAR... ja er is een maar; van mensen die enig kind zijn hoor ik enkel nadelen. Mijn vorige manager zei zelfs tijdens mijn zwangerschap: 'doe het je kind niet aan'. Maar moeten we dan een tweede kind krijgen omdat het anders niet eerlijk tegenover hem zou zijn??

Ik ben enig kind en ik vind (maar vond dit vooral vroeger) jammer dat ik geen broers/zussen heb. Maar om nou te zeggen dat ik er onder geleden heb/ervan beschadigd ben? Absoluut niet zeg :D, en het heeft inderdaad voordelen, zoals een hulpende hand bij studiekosten e.d. Nee hoor, volgens mij moet je doen waar je jezelf goed bij voelt. Kind komt heus wel op een goede manier groot, of het nou wel of geen broers/zussen heeft!

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:35

Quellian; Ik vind dat je niet alleen aan jezelf moet denken, maar ook aan het kind. Jij wilt moeder worden, en dan moet je ook kunnen beseffen dat het voor je kind heel eenzaam kan zijn als enig kind. Ik wil niet zeggen dat het zo is, maar dat het mogelijk is. Iedereen ervaart het natuurlijk weer anders.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:36

ja maar iemand kan ook eenzaam zijn met broers en zussen...
maar dat ligt gewoon per persoon verschillend denk ik :j

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:40

Daar heb je gelijk in. Maar mij ervaring als enig kind is gewoon niet zo fijn. Ik lag niet fijn tussen de kinders, werd gepest. Je hebt geen broer(tje) of zus(je) waar je mee kan spelen, lekker vertrouwd or something. Ik heb heel vaak tegen mijn ouders gezegd dat ik heel graag een broertje of zusje wou.... Nadat ik gehoord had dat mijn moeder een miskraam gehad heeft (ik wist niet eens dat ze zwanger was) was ik echt ontzettend verdrietig.. Dat was een droom geweest voor mij! Na mijn eigen ervaring, wil ik niet dat mijn kind dat ook mee gaat maken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:42

Vealosz schreef:
Quellian; Ik vind dat je niet alleen aan jezelf moet denken, maar ook aan het kind. Jij wilt moeder worden, en dan moet je ook kunnen beseffen dat het voor je kind heel eenzaam kan zijn als enig kind. Ik wil niet zeggen dat het zo is, maar dat het mogelijk is. Iedereen ervaart het natuurlijk weer anders.

Kijk, dit is dan uit de mond van iemand die zelf enig kind is :j
Dit zet me wel tot nadenken hoor, maar jeetje... Ik vind juist ook dat ik aan mijn kind denk door niet nog meer kinderen te krijgen. Want als ik nog meer kinderen krijg, dan zal er financieel beknibbeld moeten gaan worden, dan moet mama méér gaan werken en dan hebben ze ook niets aan me.
Het moet ook wel te betalen blijven (dat is onze grootste zorg), want de huidige overheid maakt het redelijk onmogelijk.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:43

Vealosz schreef:
Daar heb je gelijk in. Maar mij ervaring als enig kind is gewoon niet zo fijn. Ik lag niet fijn tussen de kinders, werd gepest. Je hebt geen broer(tje) of zus(je) waar je mee kan spelen, lekker vertrouwd or something. Ik heb heel vaak tegen mijn ouders gezegd dat ik heel graag een broertje of zusje wou.... Nadat ik gehoord had dat mijn moeder een miskraam gehad heeft (ik wist niet eens dat ze zwanger was) was ik echt ontzettend verdrietig.. Dat was een droom geweest voor mij! Na mijn eigen ervaring, wil ik niet dat mijn kind dat ook mee gaat maken.

Tja, wat ik zeg
ik denk dat dat gewoon per mens verschillend is :j

ik had nl. niet warm of koud geworden van broertje of zusje

ik kon me ook prima alleen vermaken met spelen :j

En sneu dat je gepest werd, maar kinderen onderling zijn echt gemeen... en zoeken altijd andere dingen
dus had je misschien een zusje of broertje gehad, werd je daar misschien weer voor gepest...

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 16:48

Quellian schreef:
Vealosz schreef:

Kijk, dit is dan uit de mond van iemand die zelf enig kind is :j
Dit zet me wel tot nadenken hoor, maar jeetje... Ik vind juist ook dat ik aan mijn kind denk door niet nog meer kinderen te krijgen. Want als ik nog meer kinderen krijg, dan zal er financieel beknibbeld moeten gaan worden, dan moet mama méér gaan werken en dan hebben ze ook niets aan me.
Het moet ook wel te betalen blijven (dat is onze grootste zorg), want de huidige overheid maakt het redelijk onmogelijk.

Ja, dat is ook weer de andere kant. Momenteel zou ik ook absoluut niet voor 2 kinderen dingen kunnen betalen, nog niet eens voor 1.. Maar ik weet wel dat als het zover is, dat ik 1 of 2 kinderen heb/krijg, dat ik mijn best ga doen om die te onderhouden.. Ga ik echt, echt, echt krap zitten, dan zou ik of meer gaan werken, anders eventueel meer thuis werken! (Of thuiswerk erbij nemen) Zodat ik toch extra geld zou hebben, om mijn 2e kind ook te kunnen onderhouden.