Gezamelijke rekening (samenwonen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:12

Quellian schreef:
Het is ook niet zo dat hij bijvoorbeeld de luiers en voeding betaalt voor onze zoon en ik de kleding :+

Ik ken dus echt stellen die dat doen hoor! Te gek voor woorden...maar ja het is ook een beetje de nieuwe mentaliteit: we wonen samen maar laten we vooral niet teveel samen delen. :j

hoofdstel2

Re: Gezamelijke rekening (samenwonen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:16

Wij storten iedere maand beide hetzelfde bedrag op onze gezamelijke rekening voor de huur, GWL, inboedelverzekering etc. Meestal betaald mijn vriend de boodschappen aangezien hij heeeeel wat meer verdiend als dat ik doe. Daarintegen ben ik degene die altijd de aankleding voor in huis koopt dus we wisselen het goed af.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:18

Vraag ik me ook af... als er bijvoorbeeld spaarloon bij een van beide vrij komt of een van beide krijgt een eindejaarsuitkering... gaat dat dan naar de eigen rekening??
Hier gaat dat gewoon op de gezamenlijke spaarrekening :j Mochten we nou uit elkaar gaan, dan wordt gewoon alles gedeeld, net zo eerlijk (daarom hebben we 2 salontafeltjes en 2 losse boxsprings _O- nee hoor).

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:22

Mijn eindejaarsuitkering gaat gewoon naar de gezamenlijke rekening. En zijn bonussen komen hier ook binnen. Ook deze delen wij weer samen!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:23

Hier ook... mijn vriend heeft vorige week zijn oprotpremie ontvangen en begin januari zijn spaarloon. Ik kreeg eind december weer een eindejaarsuitkering, nou eh... de Rabobank is weer blij met ons :D

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:25

Bij ons komen onze lonen op 1 gezamelijke rekening. En alles wordt daarvan betaald. We verdienen nu ongeveer evenveel. Maar zelf als dat veel zou schelen dan komt nog alles op een gezamelijke rekening. Er wordt dus niet gezien naar wat wij verdienen en hoeveel we dan ieders daarvan krijgen. Als er vakantiegeld wordt gestort of teruggave van de belastingen en er schiet wat over (meestal gaat dat idd naar onze gezamelijke spaarrekening) dan verdeel ik dat over onze aparte rekeningen. Maar dat gaat dan over een 100 euro ofzo.
Bij ons is het simpel, ik doe de financiële kant. En als hij of ik iets nodig hebben, dan wordt dat van ons gezamelijke betaald. We hebben dus ieders ook nog een eigen rekening en daar staan dan bv de centjes van verjaardagen, zakgeld (dat hij nog krijgt van zijn moeder haha). Daarop kunnen we dan sparen voor iets persoonlijks maar meestal wordt dat gewoon van ons gezamelijke rekening betaald.
Trouwens, met een huis af te betalen, alle kosten, auto's, 3 paarden en giga hond te onderhouden... veel schiet er maandelijks niet over om te gaan "verdelen".

Ik moet wel zeggen dat ik het geluk heb dat hij zich hiervan niets aantrekt. Hij belt me ook altijd op als hij iets leuks ziet of hij dan kan/mag kopen (jaja, goed gekweekt!) omdat hij dus echt benul heeft wat er op de rekening staat. Nadeel is uiteraard dat als er wat tekort is, ik me dat ook zowat alleen moet aantrekken ;) . Maar voor ons functioneert dat prima tot hiertoe (wonen al 5 jaar bij elkaar).

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:44

sflj schreef:
Valt me op dat in de meeste gevallen toch nog steeds de man het meeste verdient. Of heb ik het mis?
Raar eigenlijk, voor zo'n geëmancipeerd land.

Hier niet, al wisselt het wel. Ik heb jaren minder verdient, toevallig twee jaar geleden een grote stap gezet in mijn werk en verdiende ruim meer. Mijn man is nu grote stappen aan het zetten, die haalt me denk ik voor het eind van het jaar weer in. Zo wisselen we elkaar een beetje af.

Met bonussen e.d gaat het hier ook gewoon op de pot. Meestal bepalen we samen waar het aan op gaat (inrichting, nieuwe auto, vakantie *\o/* ), soms gaat het gewoon op in de grote pot (leven we gewoon een tijdje wat luxer).

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:20

Op het moment is het zo dat ik studeer en vriendlief fulltime werkt. Ik heb dus een minimaal inkomen maar stort wel iedere maand mijn uitwonende stufi op zijn rekening (daar gaat de hypotheek, boodschappen, gwl etc. vanaf)
Zo heb ik niet het idee dat hij alles maar voor mij betaalt.Hij zou het miss wel redden zonder mijn bijdrage maar op deze manier is het toch ook wat meer mijn huis!

Als ik over +/- een half jaar ga werken denk ik dat een gezamelijke rekening wel handiger is. maar ook ieder een aparte rekening. Niet omdat ik niet alles met hem wil delen of andersom maar mijn kleding en hobbys wil ik gewoon zelf betalen en hoeft hij niet te doen.

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:37

Ik studeer nog, heb verder barweinig inkomen. Vriend betaalt de vaste lasten, ik betaal alle maandelijkse boodschappen, en doe daarnaast het huishouden en ik kook. En als ik straks werk, dan gaan we allebei de helft betalen, en geef ik hem een enorm cadeau als dank voor de afgelopen anderhalf jaar :D (Zat te denken aan zijn droomtelevisie, of een nieuw bankstel, oid.)

In jouw geval zou ik het misschien ook naar rato doen. Het moet niet zo zijn dat jij niets meer overhoudt in de maand omdat je nou eenmaal minder verdient en je vriend kan de bloemetjes buiten zetten, om het maar extreem te zeggen.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:05

Hier ook verdeeld naar inkomen, ong 66/33. Mede omdat mijn vriend toen net zijn bedrijf startte en ik gewoon meer verdien(de). Hebben we ook zo laten vastleggen in ons samenlevingscontract, dat mochten we uit elkaar gaan het huis voor 2/3 van mij is. Ook belastingen, verzekeringen, abbo's ed doen we op die manier, boodschappen doen we wel 50/50. Salaris komt op eigen rekening binnen, de afgesproken bedragen doen we op de e/o en daar gaat alles vanaf. Wat we op de eigen rekening houden, is voor onszelf. Ik doe bv ook paard daarvan.
Mocht hij mij in gaan halen qua salaris, dan gaan we wel 50/50 betalen. Ik heb er geen moeite mee om meer te betalen aan het huis, we leven samen en ik hoop altijd samen te blijven, dus dan maakt het aan het einde van de rit toch niet meer uit :+

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:15

Wij hebben afgesproken dat we 60/40 procent van onze loon in de pot doen. Daarvan betalen we alles van, boodschappen, auto, hypotheek, verzekeringen en overige rekeningen.
Wat ik overhoud betaal ik mijn eigen hobby's e.d. van. Mijn vriend net zo :-). Werkt super!!
Maarrr, wel afgesproken dat we wat we daar weer van overhouden gaan sparen. Snappen jullie het nog? :-) met andere woorden, geld niet uit geen geven aan overbodige dingen.
Ook afgesproken dat we full-time blijven werken. En als we minder willen werken dat het wederzijds is. Klinkt misschien ingewikkeld, maar dat is voor ons niet zo.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:25

Wij doen naar rato, maar dat is op dit moment redelijk 50/50, toen ik nog studeerde en een bijbaantje had (en hij een fulltimebaan) betaalde ik stukken minder.

In ons geval is het zo dat vriendlief de vaste lasten voor zich neemt (huis staat op zijn naam, nog van voor ik bij hem ben ingetrokken) en van mijn salaris wordt de huishoudpot gevuld. Daarnaast sparen we ieder eenzelfde bedrag op de gezamelijke spaarrekening en het geld dat aan het eind van de maand op de huishoudrekening overblijft, gaat ook op de gezamelijke spaarrekening.

Daarnaast heeft ieder nog zijn eigen rekening en spaarrekening. Ik betaal mijn pony, hij de alimentatie voor zijn kinderen. Lijkt me in beide gevallen vrij logisch dat de ander niet aan die kostenpost van elkaar meebetaalt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:35

denice schreef:
Ik geloof niet dat jij het helemaal begrijpt. Alles gunnen betekent niet geld tot de laatste cent opmaken. Maar gewoon goed in overleg samen geld kunnen delen. En dat wanneer je meer geld verdient, 'je daar wel meer moeite voor zal hebben gedaan' vind ik een erg hypocriete opmerking. De een is misschien niet gezegend met een hoog IQ of heeft gekozen voor het geen hem of haar gelukkig maakt, ipv een baan met meer salaris. Ben blij dat ik niet met jou samenwoon ;)

Wat fijn dat iedereen altijd weer met uitzonderingen gaat gooien 8)7 We kunnen toch in het algemeen wel stellen dat als je je middelbare school niet af hebt gemaakt je startsalaris net wat lager ligt dan wanneer je een Msc aan de universiteit hebt gehaald? (@ Ista) En ja, iemand kan kiezen voor een baan die hem/haar gelukkig maakt, maar dat heeft daar imo niet zoveel mee te maken. Dat verschilt per persoon.

En je mag mij dan hypocriet vinden (een niet kloppende definitie trouwens) maar als ik straks klaar ben heb ik 6,5 jaar lopen beunen om mijn studie af te ronden. Dan komt er ook echt een paard (waar mijn vriend ook op mag kan en wil rijden :j ) en niet eerst de motor of het privézwembad of thuisbios waar mijn vriend van droomt. Tuurlijk gun ik het hem, maar dat geld waar ik voor gewerkt heb gaat eerst naar de dingen die ik graag wil (of wij samen). Dan mag hij. In de tussentijd kan hij mooi sparen, want van mijn salaris kunnen ruim de rekeningen betaald worden vermoed ik :)

@Quellian: Fijn dat jouw vriend dat kan :) Ik weet niet hoe jullie financieel precies zitten, maar ik weet dus niet of als het omgekeerd was geweest mijn vriend mee zou betalen voor mijn toekomstige paard. Hij gaat dan toch echt liever voor het privézwembad :j En geef hem eens ongelijk. Tuurlijk zou hij het uiteindelijk wel willen doen, net als dat wij ook echt wel een keer als we in een groter huis wonen dan onze starterswoning een zwembad in de kelder nemen en noem het maar op.

Het is echt niet dat ik per se alles gescheiden wil houden hoor, sterker nog, dat doen we nu ook niet :n Hij bewaart altijd alle bonnetjes enzo maar mij interesseert het weinig wie wat nu precies heeft betaald. Zolang het niet de kant op gaat dat de één (vrijwel) altijd alles betaalt kan het mij aan mijn achterwerk oxideren eigenlijk :)

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:14

Ik denk dat het per stel weer anders is :j

Voor stellen met kinderen, of één van de partners die allimentatie moet betalen is het anders als voor stellen zonder kinderen. Dan heb je weer zelfstandigen versus partners in loondienst, hoogopgeleiden versus lager opgeleiden, en part-timers in verhouding met full-timers.

Dat de TS praat in hun specifieke geval over die € 50,- is begrijpelijk :j

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:39

sflj schreef:
Valt me op dat in de meeste gevallen toch nog steeds de man het meeste verdient. Of heb ik het mis?
Raar eigenlijk, voor zo'n geëmancipeerd land.

als ik fultime ga werken wordt ik kostwinner :P ,maar kan niet fultime werken (de baan die ik nu heb).

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:57

Wij delen alles. Wij wonen samen en delen samen de kosten.
Dit komt ook omdat wij beide ongeveer even veel verdienen. Tevens doen wij er niet zo moeilijk over.
Gewoon door de helft, dat is lekker makkelijk. :+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 21:01

Wij werken beiden fulltime. En inkomens ontlopen elkaar niet zo heel veel.