Wat kostte de trouwerij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:30

gek is dat, dit soort topics ontaard eigenlijk altijd. Mensen stellen een vraag wat het zoal kost. Een paar mensen reageren, vervolgens reageert er iemand dat het allemaal veel te duur is en hoe lowbudget het bij diegene wel kon, vervolgens zijn er nog een berg mensen die datzelfde vinden en vervolgens moeten degenen die er wel geld aan wilden uitgeven, zich gaan verdedigen. Niet alleen in dit topic is dat zo, maar waar je op het internet ook kijkt naar fora waar een dergelijke vraag gesteld wordt.

Bij ons huwelijk, in september 2003, hoefden we niet op de kosten te letten en dat hebben we ook niet gedaan. Ik ben zeker niet iemand die haar hele leven al van die ene dag droomt (voor mij had het toen echt nauwelijks toegevoegde waarde, inmiddels zie ik dat echt heel anders en ben ik stikblij dat ik toen met deze geweldige vent getrouwd ben, maar dat terzijde), maar we wilden wel iedereen die ons dierbaar is of was, de hele dag met ons samen in de watten leggen. Dus hebben we de avond van tevoren voor familie een uitgebreid buffet gedaan, de ochtend zijn we getrouwd, met zo'n 150 mensen erbij, vervolgens met z'n allen een broodje en een soepje. vanaf de middag hebben wij in Belgie (we zijn vlak tegen de grens getrouwd) een kasteeltje afgehuurd, waar we eerst foto's hebben gemaakt en vervolgens een receptie hebben gegeven. Daarbij hebben onze wederzijdse ouders ook wat naaste vrienden uitgenodigd, wij vonden dat niet meer dan normaal, je kent die mensen al je hele leven en dat zijn mensen die jou vanaf het kraambezoek kennen en hebben zien opgroeien tot wie je nu bent. Wij wilden gewoon dat het voor onze ouders ook een topdag was, dus dat zij dat ook met wat mensen konden delen. Vervolgens hebben we daar een diner dansant gegeven voor zo'n 80 mensen. Daarna hebben wij voor de familie en getuigen het bijbehorend hotel afgehuurd, zodat iedereen lekker wat kon drinken en lekker kon blijven slapen. De volgende dag nog samen ontbeten en vervolgens hoorden we van veel mensen dat ze die dag lekker naar Brugge ofzo waren gegaan.

Wij hebben er niet over willen nadenken wat het allemaal kost. Voor het trouwen op zich zijn het die kosten niet waard, maar om je zo rijk te voelen met mensen die je zonder enig voorbehoud het beste gunnen om je heen, was het meer dan waard.

Aan de andere kant krijg ik in mijn praktijk ook mensen die komen scheiden, waarbij dus de schuld van het huwelijksfeest nog moet worden verdeeld. Dan denk ik: je moet je hiervoor niet in de schulden steken en niet meer uitgeven dan wat je kan missen. Ik zou nooit geld lenen om te gaan trouwen of voor iets anders niet-noodzakelijks (sterker: ik zou nooit geld lenen voor iets anders dan de aankoop van mijn huis). Wij zijn op grootse (nog veel groter dan het onze) huwelijken geweest en op kleintjes, op high budget en low budget en uiteindelijk zegt het bedrag dat je eraan uitgeeft niets over de duur of intensiteit van je huwelijksgeluk of over hoe geslaagd je dag voor jouzelf is.

Destino

Re: Wat kostte de trouwerij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 09:35

Ik weet het niet van mijzelf, wij zijn nog niet getrouwd.
Maar wel van vrienden. Die gaven een groot feest met band, eten in chique restaurant, een rondvaart met een boot, hele dag fotograaf tm het feest, lunch voor daggasten, oldtimer, dure bruidskleding..
En ze vertelden dat het rond de 17.000 euro kostte voor die hele dag..

Ik denk zelf dat je met 10.000 al erg ver komt!

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:10

Ik wil ook heel graag trouwen en zou er wel een mooie dag van willen maken met alle familie en close-vrienden :j
Leuk om die verschillende kosten zo eens te zien :j Ik heb er zeker wel wat voor over, maar wil wel proberen bepaalde dingen voor een mooi prijsje te krijgen :)

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:19

Nou FloortjeM, jouw bruiloft klinkt fantastisch hoor :j

Ik vind ook dat je je totaal niet hoeft te schamen om een flink bedrag aan je trouwerij te besteden. En zo goedkoop mogelijk is ook zeker niet aan mij besteed, wat ik zei ik heb bruiloften gehad die mij echt te budget/gierig waren waarvoor ik liever niet uitgenodigd was.

En als je de centen niet hebt, zeker niet lenen maar gewoon met passie naar budget een leuke dag in elkaar zetten :j

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:21

Ik vind ook dat je duidelijk het verschil kan merken tussen een bruiloft met low budget waar geprobeerd is alles uit te halen, dan een bruiloft waarbij je merkt dat er gewoon geprobeerd is zoveel mogelijk te besparen op alles (gierigheid vind ik naar woord, want dat is het soms ook weer niet).

Maar de insteek kan je duidelijk merken.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:33

FloortjeM schreef:
Wij hebben er niet over willen nadenken wat het allemaal kost. Voor het trouwen op zich zijn het die kosten niet waard, maar om je zo rijk te voelen met mensen die je zonder enig voorbehoud het beste gunnen om je heen, was het meer dan waard.

dat is mijn inziens ook waar de dag om hoort te draaien, waarvan ik wil dat het daarom draait iig. En daar hangt voor de 1 een enorm prijskaartje aan en voor de ander minder.

Wij hebben beiden een klein gezin en nauwelijks familieleden (ook klein). Onze vriendengroep is ook klein maar heel hecht. Als ik 'al' deze mensen uit zou willen nodigen, dan komen we op 12 familieleden en 9 vrienden. Dat is een mooi koppeltje. Als ik heel eerlijk ben, wil niet alle familieleden erbij hebben. Als ik me echt zou willen omringen met mijn dierbaren, kom ik op een totaal aantal gasten van10. En daar zit hem nu precies de kneep; ik kan het niet maken die mensen niet uit te nodigen, dus trouwen we maar niet...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:37

Wij hebben een heel ander probleem :+ vriendlief heeft een familie van 9 mensen in totaal :D ik van 150 man ongeveer :+
Niet dat ik die er allemaal bij wil hebben hoor :) alleen degene waar ik regelmatig contact mee heb :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:27

Ik heb ook een flinke selectie gemaakt in mijn gasten (vriendje lief ook wel, schoonloeder niet).
Qua familie heb ik mijn ouders en stiefzus met aanhang uitgenodigd en mijn oma met haar man (stiefmoeder van mijn moeder). Verder nog wat vrienden, mijn gastenlijst bestaat uit 16 personen (gasten die echt "alleen" voor mij komen.
Verder hebben we nog een stuk of 10 a 15 gezamelijke vrienden die uitgenodigd zijn, de rest is niet van "mijn kant".

Ik wil ook dat iedereen goed te eten heeft etc. wat dat betreft willen we niet teveel bezuinigen. We kijken uiteraard wel of de prijzen goed zijn of dat het ergens anders goedkoper is voor dezelfde kwaliteit, en qua decoratie ga ik een hoop zelf doen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 13:01

Schoonloeder :=

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 13:02

Als ik het zo lees denk ik ook niet dat we 150 man gaan uitnodigen haha, ik ga eens tellen waar ik ongeveer op uit zou komen. Hoe doen jullie dat met de kinderen van de uitgenodigde gasten? Mogen ze meekomen of niet?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:04

Alleen de kinderen van broes en zussen. Voor de rest moeten ze maar een oppas zoeken :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:05

Evelli schreef:
Alleen de kinderen van broes en zussen. Voor de rest moeten ze maar een oppas zoeken :)

En hoe maak je dat kenbaar? (is ooit topic over geweest trouwens :j )

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:06

Wij sturen de uitnodiging dan gewoon aan voornaam & achternaam, ipv familie ...

Doen jullie ook een verzoek om te laten weten of je wel/niet komt, en hoe?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:07

Miseria schreef:
Wij sturen de uitnodiging dan gewoon aan voornaam & achternaam, ipv familie ...

Ja dat is een optie. Vraag me alleen af of de mensen dat doorhebben/begrijpen (als ze de envelop al zodanig bekijken).

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:07

ik denk niet dat die boodschap aankomt hoor miseria. mijn dochter hoort bij ons, dus die tel ik er automatisch bij. naam op de enveloppe ja of nee :+

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 13:09

Familie: +/- 22
Vrienden etc: 25
Als ik dat zo lees lijkt het bijna nog betaalbaar allemaal hahaha!
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 12-01-12 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:10

Maar zou jij de dochter echt meenemen naar een bruiloft? En dan? In een hoekje in de kinderwagen zetten?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 13:11

Mijn kids zijn meegeweest naar een trouwerij, geen enkel probleem! Ze zijn zelfs mee geweest naar 2 begravenissen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:12

manzano schreef:
Evelli schreef:

En hoe maak je dat kenbaar? (is ooit topic over geweest trouwens :j )

Geen idee. Ludieke tekst in de kaart?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:12

nee hoor miseria, daar is ze nu nog te jong voor! ik zou haar dus idd lekker thuis bij een oppas laten.

Toch ligt het er ook wel aan wie er trouwt en hoe het allemaal is vormgegeven, maar voor de rust van het bruidspaar maar zeker ook die van mijn dochter blijft ze lekker thuis. Denk dat als wij binnen nu en een jaar zouden trouwen ze er ook niet de hele dag bij is, veel te veel gedoe en veel te vermoeiend.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:13

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:18

Ik zie al een heleboel langskomen maar wat ik niet zag en wat je wel vraagde was een trouwambtenaar.
Nou ik heb er 1 gehad bij mijn 2de huwelijk (ja ik dacht ook dat doe je maar 1x in je leven).
Zij was echt super wat een geweldig mens en alles ging over ons en familie.
Dat is ook zo leuk voor de familie mijn vriendin uit Frankrijk kwam met haar franse man en die werd in het frans ook even toegesproken...zo leuk.

Haar naam is Pauline Krom-Suidgeest ze komt uit soest en gaat door het hele land.
Wat ze gaat zelfs mee naar het buitenland.
Maar zij is echt een aanrader,wil je nog meer weten pb mij dan maar.
En verder succes met het vinden van de dingen die je nodig hebt bij een trouwerij

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 13:18

Even denken.... 0 en 2 en 1 en 3 :j
Geen enkel probleem, keurig gedragen!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:19

wph1 schreef:
Ik zie al een heleboel langskomen maar wat ik niet zag en wat je wel vraagde was een trouwambtenaar.

Vraagde?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:21

LCharlotte schreef:
Even denken.... 0 en 2 en 1 en 3 :j
Geen enkel probleem, keurig gedragen!

Maar ook echt mee naar het feest tot heel laat?