Wat als moeder kind manipuleert niet bij papa te willen zijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:07

Helaas zie ik wel dat veel gescheiden ouders hun ego weigeren aan de kant te zetten in het belang van de kinderen. :j
Te veel, te vaak..... kinderen zijn altijd de dupe van een scheiding. Altijd. En al kan je niets meer met je ex, je zorgt er samen maar voor dat je dat weg houdt van je kinderen. Zodat ze zowel hun vader als moeder kunnen blijven zien. Zo sta ik er in. Ben zelf ook gescheiden en heb mijn ego ook aan de kant moeten zetten. Het blijft wel eens 'lastig' om te gaan met de ex, maar het is wat het is en mijn dochter vind ik belangrijker dan mijn geschiedenis met mijn ex. Wij hebben in elk geval samen het beste met haar voor en hebben een co-ouderschap. Als er wat is, bespreken we dat samen en we houden elkaar op de hoogte. Ik gun mijn kind haar vader. Als ik sommige moeders zie, dan denk vooral 'wat een egoisme'......... :j (het is wat anders als er geweld/verwaarlozing e.d. in het spel is natuurlijk).

Pauline

Re: Wat als moeder kind manipuleert niet bij papa te willen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:14

Ok, nu ga ik het toch een keer zeggen. Het is geen spelletjes therapeut :? Maar een speltherapeut. Zij doet niet alleen spelletjes (hoewel mens erger je niet een goede zou zijn) maar door spel nodigt zo iemand kinderen uit tot het uiten van emoties.

Daarnaast vind ik het echt absurd dat je een gesprek opneemt met je telefoon, zie je dan zelf niet wat je doet? Dat je door zoiets zo groot te maken alleen maar meegaat in de lawine naar beneden?
Zal zijn dat ze kort door de bocht is, en dingen ingefluisterd. Allemaal vast waar, geen idee. Ik was er niet bij.
Maar door aan te dringen, dingen op te nemen in plaats van te merken dat ze zich niet gemakkelijk voelt en het kort te houden, ga je het opnemen. :n Onbegrijpelijk. Je doet net zo hard mee aan het spelletje als de moeder.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:15

mijn dochter noemt de vriendin van haar vader ook "mama".
ze is nu 14,maar toen haar vader een relatie met zijn vriendin kreeg was mijn dochtertje 3.
en nee,. het is niet aangemoedigd dat ze "mama" ging zeggen,maar dat ging vanzelf.

en tuurlijk was het voor mij als moeder even slikken bij dat woordje, maar ben er nu zielsgelukkig mee.
Voor een kind is een "vader of moeder" gewoon iemand die voor ze zorgt,ze liefde etc geeft.
Het is dus eigenlijk een groot compliment dat ze haar dus ook mama noemt.
En uiteraard weet mijn dochter dat ik haar echte moeder ben en nummer 1,maare...ze kan zich gezegend voelen met een extra "moeder"erbij die super goed voor haar is.
ook heeft ze nu ook een extra opa en oma en ook dat vind ze zelf helemaal geweldig(en de opa en oma vinden het ook helemaal toppie en beschouwen haar ook echt als hun eigen kleinkind)

wie ben ik dan om het kind dat te verbieden?

nee.. ik heb er totaal geen moeite mee en ben alleen maar blij dat mijn dochter het zo getroffen heeft met haar stiefmoeder en surrogaat opa en oma

(en dat wil niet zeggen dat ik het overal mee eens ben wat mijn ex en zijn vrouwtje uitspoken,maar vind dat het kind daar niet de dupe van hoort te zijn en zich veilig hoort te voelen bij beide partijen)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:41

mirka1994 schreef:
Nou de vriend van moeder belde op dat mijn vriend zijn kinderen niet naar hem toe wilden afgelopen weekend en dat ze ze niet konden dwingen. En ze hadden overlegd met despelletjes therapeut van de oudste dat het beter was dat ze bij moeder bleven.. Dus ze bleven daar... We hebben toen naar de oudste dochter gebeldt om te zeggen dat we niet boos waren, dat het goed was en dat pappa van ze hield. Nou ze was erg kortaf en snauwde ook gewoon.. Haar moeder was tijdens het gesprek haar oren aan het schoonmaken? We zaten in de auto dus ze stond in de carkit waardoor ik mee kon luisteren. En ik vond het jammer dat ze zo kort door de bocht reageerde. Het leek ook of de antwoorde haar ingefluisterd werden, ik heb het laatste gedeelte met mijn telefoon opgenomen omdat het gewoon een raar gesprek was..

Mijn vriend heeft dus gebeld naar spelletjes therapeut die vond het heel naar, en had hier geen contact met moeder over gehad. Ze vond het vervelend dat ze niks kon doen en raadde aan om maatschappelijk werk te bellen waar we pas op bezoek zijn geweest. Zij wisten te vertellen dat moeder daar pas op gesprek was geweest. De inhoud etc mocht ze niet vertellen. Mijn vriend zou het moeten melden bij het AMK en we worden binnekort door jeugdzorg voor een gesprek uitgenodigd..

Pff ik vond het heel erg voor mijn vriend en de kinderen. Ze zijn gewoon weer opgestookt. De laatste keer dat ze bij mijn vriend waren wilde ze niet naar moeder toe. Toen hebben ze ook gehuild dat ze wilden blijven, maar dan kun je ze toch niet hier houden? Moeder hoort ze te stimuleren om naar vader te gaan niet te manipuleren zodat ze niet willen.. Ik weet niet wat ze heeft gezegd tegen die kinderen maar het zal niet veel goeds zijn als dochter zo kort af doet aan de telefoon. Zelfs toen er werd gezegd dat pappa van ze houdt en niet boos was reageerde ze heel kil.. Zo doet ze normaal niet aan de telefoon. De dingen die ze zei klonken niet als haar.. Heel jammer..

Jeetje meid wat een verhaal en wat rot voor jullie ;(

Heb het idee dat moeder de kindjes heel erg manipuleert
je hebt er goed aan gedaan om te zeggen dat jullie niet boos zijn..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:55

wat een moeilijke situatie.. voor alle partijen. heel veel sterkte, ik hoop dat er voor de kinderen gauw verbetering komt.

ik zit ook een beetje in dezelfde situatie, mijn kinderen zijn wel wat ouder, dus die begrijpen het misschien beter. ze zijn 9 en 11. Ik zal ze nooit verbieden om met hun vader contact te hebben, en ook de weekenden dat ze daar zijn vind ik nog steeds erg moeilijk, maar dat probeer ik niet te laten merken.
ik bel ze niet als ze daar zijn, en zij bellen hun vader niet als ze bij mij zijn. (heel af en toe een smsje).
Ik heb er ook veel moeite mee dat hij al voor de scheiding een nieuwe vriendin heeft, over haar kan ik dan ook niet positief doen, ik vind het een prutsmuts.. maar dat probeer ik niet aan de kinderen te laten merken. zij vinden haar kennelijk best aardig, dus ja. het moet maar.
ik neem ook aan dat de vader ook redelijk normaal over mij doet tegen de kids. we proberen het voor de kinderen zo normaal en positief mogelijk te benaderen allemaal.. ook al valt dat niet mee.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:59

Vala schreef:
Vreselijk, bij kennissen van mij is dit ook gebeurd, zo erg zelfs dat de vader heeft besloten zijn kinderen voorlopig maar te laten gaan, hij ziet ze dus nu al een aantal jaar niet meer. Hij vond dit zo erg dat hij ze nu de keuze laat als ze oud genoeg zijn om zelf te kunnen beslissen. Pijnlijk..

Zo is het bij mij ongeveer ook gegaan. Van mijn 11e tot 19e mijn vader niet gezien..net in de meest belangrijke periode denk ik..leuk is zeker anders.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:03

mackkwek schreef:
mijn dochter noemt de vriendin van haar vader ook "mama".
ze is nu 14,maar toen haar vader een relatie met zijn vriendin kreeg was mijn dochtertje 3.
en nee,. het is niet aangemoedigd dat ze "mama" ging zeggen,maar dat ging vanzelf.

en tuurlijk was het voor mij als moeder even slikken bij dat woordje, maar ben er nu zielsgelukkig mee.
Voor een kind is een "vader of moeder" gewoon iemand die voor ze zorgt,ze liefde etc geeft.
Het is dus eigenlijk een groot compliment dat ze haar dus ook mama noemt.
En uiteraard weet mijn dochter dat ik haar echte moeder ben en nummer 1,maare...ze kan zich gezegend voelen met een extra "moeder"erbij die super goed voor haar is.
ook heeft ze nu ook een extra opa en oma en ook dat vind ze zelf helemaal geweldig(en de opa en oma vinden het ook helemaal toppie en beschouwen haar ook echt als hun eigen kleinkind)

wie ben ik dan om het kind dat te verbieden?

nee.. ik heb er totaal geen moeite mee en ben alleen maar blij dat mijn dochter het zo getroffen heeft met haar stiefmoeder en surrogaat opa en oma

(en dat wil niet zeggen dat ik het overal mee eens ben wat mijn ex en zijn vrouwtje uitspoken,maar vind dat het kind daar niet de dupe van hoort te zijn en zich veilig hoort te voelen bij beide partijen)

Heel mooi dat het zo gaat en fijn dat jij dat ook zo ziet! :j

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:18

Moeilijke situatie Ts en wil je heel veel sterkte en geluk wensen. :(:)
En hoop dat er voor jullie en de kinderen snel een oplossing komt.
Mijn vriend heeft dit probleem al 9 jaar en ziet ook zijn kinderen niet meer.
Een hele moeilijke situatie wat zeker ook invloed heeft op onze relatie.
Ook ik mocht vroeger van mijn moeder mijn vader niet zien en dit wekt voor mij vele herinneringen op.
Het is zo ontzettend pijnlijk voor de kinderen.
Als je je gevoelens wilt delen staat mijn pb open.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 10:10

Pauline schreef:
Ok, nu ga ik het toch een keer zeggen. Het is geen spelletjes therapeut :? Maar een speltherapeut. Zij doet niet alleen spelletjes (hoewel mens erger je niet een goede zou zijn) maar door spel nodigt zo iemand kinderen uit tot het uiten van emoties.

Daarnaast vind ik het echt absurd dat je een gesprek opneemt met je telefoon, zie je dan zelf niet wat je doet? Dat je door zoiets zo groot te maken alleen maar meegaat in de lawine naar beneden?
Zal zijn dat ze kort door de bocht is, en dingen ingefluisterd. Allemaal vast waar, geen idee. Ik was er niet bij.
Maar door aan te dringen, dingen op te nemen in plaats van te merken dat ze zich niet gemakkelijk voelt en het kort te houden, ga je het opnemen. :n Onbegrijpelijk. Je doet net zo hard mee aan het spelletje als de moeder.

Mijn excuses dat ik het fout schrijf. Ik snap heus wel dat ze geen spelletjes spelen voor de lol, en dat ze zo probeert om dingen helder te krijgen. Het gesprek opnemen is misschien niet mijn beste idee geweest, maar hoe dan ook is het een ernstig probleem als je mij vraagt.. Ik vond het zon raar gesprek en wilde bewijs hebben, ik kan idd veel dingen zeggen maar nu heb ik ook bewijs. Iig van een raar telefoongesprek. Tuurlijk laat ik dit neit aan iedereen horen maar ik heb het wel aan mijn vriend zijn ouders laten horen en die schrokken er ook van.

De reden dat we hebben gebeld was om de kinderen te zeggen dat papa niet boos was dat ze niet 'wilden' komen en dat hij heel veel van ze houdt.. Ik vond dat hij dat iig wel even moest ophelderen. Dat de kinderen weten dat papa onvoorwaardelijk van zijn kinderen houdt, en dat hij niet boos is. Hij weet dat moeder ze in de positie dwingt.. Wij willen dat ze weten dat pappa van ze houdt no matter what..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 10:24

Ik denk echt dat jullie beter het hele bellen af kunnen schaffen...beide kanten op.

Moeders manipuleert de kinders en om moeder te plezieren , gaat het meiske er in mee.
Het is voor het kind heel erg vervelend als ze zo tussen de ouders in wordt gezet door de ene achter haar te hebben staan , en de andere aan de telefoon te hebben....dan weet ze ook niet wat ze moet doen en breng je haar in een hele vervelende positie. Geen wonder dat het kind daar gefrustreerd van raakt.

In jullie situatie zou ik er alles aan doen om de "logeerpartijen" gewoon door te laten gaan , maar als ze bij mamma is dan is ze bij mamma en leiden ze dat leven zonder gebel van pappa....en andersom.

Dat geeft toch veel meer rust voor die kleintjes :)

Als het niet kan zoals het moet , dan moet het maar zoals het kan hoor.

Op de achtergrond kun je dan via de instanties proberen om de moeder aan te pakken om eens fatsoenlijk te gaan doen. Maar ga niet allebei tegelijkertijd aan het kind staan trekken.

Sta op je strepen dat die bezoeken doorgaan en dan kun je ze dan gewoon steeds een paar fijne dagen geven , en als ze daarover dan negatief wil doen tegen haar moeder moet ze dat fijn doen....als ze zelf maar weet dat het bij jullie wèl leuk is en ze het daar ook leuk HEEFT.

En dat gaat niet lukken als ze elke keer met haar moeder gaat zitten bellen bij jullie :n

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 10:35

Vader belt heel weinig met de kinderen. Hij was heel bang dat moeders gezegt zou hebben dat papa de kinderen niet wilde zien. Juist omdat er zo aan hen getrokken wordt (vooral de oudste) vonden we dat ze moesten weten dat papa niet boos was etc..

Er is een brief binnen van jeugdzorg voor een afspraak. Hij heeft gebeld en wordt maandag pas teruggebeld, omdat zijn nieuwe contactpersoon er maandag pas weer is..

We proberen idd via de instanties te zorgen dat zij onde loep wordt genomen. Hij kan hoog en laag springen maar als moeder die kinderen niet mee wil geven doet ze dit niet. En hij kan ook niet voor die deur gaan staan, dan maak je het voor de kinderen nog moeilijker dan het al is..

Tuurlijk heeft hij recht op zijn kinderen, en de kinderen hebben recht op hun vader, maar een moeder heeft alle macht. Ze mag ze niet achterhouden maar ze kan het wel. Hij moet naar de rechter stappen, en een advocaat in handen nemen wil hij het voor elkaar krijgen die kinderen weer te zien zolang zij het tegenhoudt. En ze weet dat hij daar het geld niet voor heeft op dit moment.. Dus we hopen juist omdat jeugdzorg en het AMK al zijn ingeschakeld dat zij kunnen zorgen dat hij de kinderen weer gewoon te zien krijgt.. Maar heel eerlijk gezegt verwacht ik neit zoveel van jeugdzorg.. Ik vroeger in mijn werk met jeugdzorg te maken gehad en ben een aantal keer diep teleurgesteld geweest hoe er met bepaalde zaken werd omgegaan.. Dus ik hoop dat er in de tussentijd het een en ander verandert is..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:34

Mwoah , daar zou ik dan denk ik niet moeilijk over doen , als je als vader afgesproken hebt dat je de kinderen op een bepaalt tijdstip komt halen , en je wordt gebeld met een slap excuus....dan kun je ook gewoon ballen tonen en zeggen dat je dat niet accepteert en dat je gewoon op de afgesproken tijd voor de deur staat.

Dan maar de confrontatie aan gaan , niet zomaar omrollen als moeders iets zegt , kom nou.

Uiteraard moet je dan als vader wel gewoon rustig en verstandig blijven , maar wel heel resoluut dat je gewoon die kinders komt halen omdat dat de afspraak is. Als je zeker weet dat ze het echt bij je naar hun zin hebben natuurlijk ;) Dan heb je nog een grote kans dat moeders eieren voor haar geld kiest en de kinderen mee geeft. Als je 1 keer zo makkelijk toegeeft staat ze alleen maar sterker om het de volgende keer ook niet te doen.

Nu maak je het de moeder wel erg makkelijk door jezelf zo makkelijk af te laten wimpelen...en het meiske heel moeilijk door haar zo in het hol van de leeuw te bellen. Als pappa echt voor de deur staat kan ze nog in de auto stappen en uit de invloedssfeer van de moeder weg zijn , zo aan de telefoon kan ze eigenlijk geen kant op met moeders die in haar nek staat te hijgen.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 11:58

Het is hier al vaker gezegd, maar ik spreek uit ervaring ik was ook zo,n moeder!

En er had veel gedoe en bozigheid voorkomen kunnen worden als ik me toen had gerealiseerd dat je moet accepteren dat je het gedrag van de ander niet onder controle hebt, je kunt alleen iets veranderen aan je eigen gedrag en reactie,s op situaties.

Kennelijk zit er tussen deze exen nog een heleboel overwerkte boosheid, en proberen de partijen dm van de kinderen in ieder geval nog iets van macht over elkaar te houden. Een van de 2 zal hier dus eerst mee moeten stoppen.

iK denk dat het zou schelen als Papa hoe moeilijk ook probeert het negatieve gedrag van mama te negeren en haar op een positieve manier tegemoet treden. Maar verwacht nou niet dat dit meteen werkt zou dus kunnen dat Papa periode van tijd z,n kinderen niet ziet! Ik weet uit ervaring dat het echt allemaal een stuk makkelijker wordt als er zelf positief in gaat staan, en niet je eigen Frustratie,s over de scheiding vermengt in omgang met de kinderen.

Wat ik echt ook mis in jou relaas, is de positieve dingen die deze moeder toch ook echt zal hebben, zoals TS het schrijft lijkt het als of we hier met de grootste Heks aller tijden te maken hebben, maar als ze echt zo slecht is? Waarom laat Papa zijn kinderen daar dan?

Hoop dat je een beetje snap dat het heel goed zou kunnen dat veel van de negatieve reactie,s van Mama ontstaan door jullie eigen onbegrip over haar Situatie, want geloof me over algemeen vindt elke moeder het heel erg moeilijk om haar kinderen zomaar los te laten.

De fout die mensen bij een scheiding vaak maken, is dat ze denken zo nu wordt alles beter want we zijn vrij ik ben lekker van hem of haar af. Maar dit is natuurlijk niet zo als er kinderen zijn, en echtparen gaan niet voor niks scheiden, dus als het in het huwelijk al niet echt lukte om te communiceren waarom zouden exen dit na een scheiding dan ineens wel kunnen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:05

tteettt schreef:
Maar dit is natuurlijk niet zo als er kinderen zijn, en echtparen gaan niet voor niks scheiden, dus als het in het huwelijk al niet echt lukte om te communiceren waarom zouden exen dit na een scheiding dan ineens wel kunnen?

Eens. En vergeet niet dat er van de andere kant ook flink gemanipuleerd kan worden. Moeder wordt vaak weggezet als de boze heks maar de andere kant vaak met een stiefloeder erbij kan ook leuk manipuleren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:19

Nou, gelukkig kan ik met mijn ex wel communiceren en zetten wij het belang van ons kind absoluut voorop. Onze nieuwe partners beslissen er niet over, alleen wij. En dat is niet banketstaaf bedoeld, maar ze heeft maar EEN vader en EEN moeder en daar zijn wij het onderling wel over eens gelukkig. :j (en dat weet dochterlief zelf al helemaal heel goed :D )