Weet jij wat je moet doen als iemand in elkaar zakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:31

odetteke schreef:
tja, moet je cursisten gaan leren met een traumazwachtel te werken....de drogist en apotheek verkopen zon ding nieteens.

Dit moet allemaal volgens de richtlijnen van het nieuwe oranjekruis boekje

Maar zoals hier vaak al gezegd word wanneer heb je het direct bij de hand
Wij zeggen altijd met gezond boeren verstand kom je al een heel eind een flinke bloeding hoor je officieel 10 min dicht te drukken
Laat dat (indien mogelijk) lekker het slachtoffer zelf doen, heb jij tijd om inventief te zijn en of een verband doos te halen

Kun je verkeerd reanimeren ??? ja dat kan
http://www.youtube.com/watch?v=9ZBDsA7H8WI

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:32

Mijn werkgever heeft dit jaar aan alle personeelsleden een AED-cursus aangeboden, en die heb ik ook gedaan. Weet niet of ik ook echt in actie zou durven en kunnen komen als de situatie zich voordoet, maar ik wéét in ieder geval hoe het moet ;-). Inderdaad, de AED geeft zelf precies aan wat je moet doen, kan niet fout gaan eigenlijk. Ik vond het ook wel goed dat je meteen een paar belangrijke stappen leert nemen : spreek en kijk iemand aan : "Jij gaat 112 bellen", "jij blijft hier en vangt het ambulancepersoneel op". Volgend jaar krijgen we ook weer een herhaling, en dat is ook wel fijn, de informatie van hoeveel compressies en beademingen zakt toch weg, na verloop van tijd :o
Laatst bijgewerkt door Keeva op 14-12-11 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:37

arans schreef:
Ik weet niet precies wat ik moet doen nee, maar als er niemand iets doet weet ik niet of ik blijf staan kijken.

Ik heb btw wel alle afleveringen van Greys anatomy gezien, dus misschien dat ik daar nog wat aan hebt :P Dus ik weet helemaal wat je moet doen als iemands mond verstopt is en je een gat in de luchtpijp moet maken met de huls van een pen.

Leuk he tv series ;)
Altijd mooi te zien hoe het allemaal zo perfect gaat :+
Zo'n gaatje ??? zit heel kort bij 2 hoofd aders prik je verkeerd prik je hem dood ;)
Als je hem al op de juiste ring hebt en als je hem als er door heen krijgt
Zelfs artsen tellen hem meerdere malen uit voor ze beginnen

Deze uitvoering is alleen als je midden op zee zit of de woestijn oid
Vaak is het bij verstikking zo dat zodra ze gestrekt komen te liggen dat het ontspant en je het met reanimatie er wel uit krijgt

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:39

rommulus schreef:
odetteke schreef:
tja, moet je cursisten gaan leren met een traumazwachtel te werken....de drogist en apotheek verkopen zon ding nieteens.

Dit moet allemaal volgens de richtlijnen van het nieuwe oranjekruis boekje

Maar zoals hier vaak al gezegd word wanneer heb je het direct bij de hand
Wij zeggen altijd met gezond boeren verstand kom je al een heel eind een flinke bloeding hoor je officieel 10 min dicht te drukken
Laat dat (indien mogelijk) lekker het slachtoffer zelf doen, heb jij tijd om inventief te zijn en of een verband doos te halen

Kun je verkeerd reanimeren ??? ja dat kan
http://www.youtube.com/watch?v=9ZBDsA7H8WI

:=
En uiteindelijk is de reanimatie helemaal niet verkeerd, want het is wel gelukt :')

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:40

ik weet een beetje wat ik moet doen (heb ook een aed en beademingscursus gevolgd maar dat stelde niet veel voor)..
En ik kan alleen maar hopen dat als ik het ooit nodig ga hebben, dat ik het dan ook weet uit te voeren..

eigenlijk wil ik een volledige bhv (bedrijfs hulpverlening) cursus volgen maar die dingen zijn nogal prijzig en vanuit mn studie kregen we alleen de cursus vergoed die ik al gedaan heb.

met een pen door iemands luchtpijp rammen zonder dat je weet wat je aan t doen bent breng je trouwens waarschijnlijk alleen maar meer schade toe :P

Maar ik zou het eigenlijk geen gek idee vinden om zo'n cursus aan iedereen (vanaf 18+ oid?) aan te bieden.
Cursus die ik gevolgd heb duurde ook maar 1 dag, misschien net genoeg voor de gemiddelde mens om in ieder geval een beetje een idee te hebben wat ze moeten doen in noodgevallen waarbij iemand bijv stopt met ademen.

Maar voorals nog gelukkig nooit in een situatie gekomen waarin ik echt moest handelen.
Wel 1 keer op mn werk (verpleeghuis) een bezoeker bij me gekregen dat ze iemand in de gang in elkaar had zien zakken, daar snel naartoe gerend en de man leek op het eerste gezicht niet te ademen. Toen ik vlakbij zn mond/neus controleerde bleek ie nog heel zwak te ademen en was hij nog gewoon 'bij'. Iemand van de verpleging van zijn afdeling laten roepen en hem daarna samen rustig omhoog geholpen (was uitgegleden) en toen was alles weer oke. Man had van zichzelf dus al een hele lichte/zwakke ademhaling dus er was eigenlijk niets 'geks' aan de hand. (behalve dat ie uitgegleden was en op de grond lag, was overigens een zwaar demente man dus dat ie niet reageerde op omstanders was ook niet zo raar).

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:44

Je kunt beter een volledige EHBO-cursus volgen dan de BHV-cursus..
Mijn EHBO-instructrice zei dat BHV eigenlijk vrij weinig voorstelt en dat de meesten alleen maar onderuit gezakt zitten omdat het 'verplicht' is voor hun baan.
10 weken lang EHBO-cursus, 1x in de week les ('s avonds) waarvan de laatste les met lotussen (= mensen die opgeleid zijn om als slachtoffer te spelen; net echt!) en daarna examen.
Dit werkt volgens mij het beste :)

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:45

Jeroennn schreef:
Mijn EHBO-instructrice zei dat BHV eigenlijk vrij weinig voorstelt en dat de meesten alleen maar onderuit gezakt zitten omdat het 'verplicht' is voor hun baan.
10 weken lang, 1x in de week EHBO-cursus waarvan de laatste les met lotussen (= mensen die opgeleid zijn om als slachtoffer te spelen; net echt!) en daarna examen.

Dat is bij elke cursus anders, mijn EHBO-cursus was:
19 lessen, 1x per week. En wij wisten nooit waneer we een lotus kregen, dat was de verassing ;)

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:47

Overigens is het Oranje Kruis nu wel strenger geworden: de examinators zijn onafhankelijk en speciaal opgeleid. De instructrice mag tijdens het examen er niet bij zijn (ze kan ons 'helpen' :') )
maar uiteindelijk slaagde onze hele 'klas'

Wooww BlackShadowZ, goed voor elkaar!
Hoeveel mensen tegelijkertijd en hoeveel uur per les?

BlackShadowZ

Re: Weet jij wat je moet doen als iemand in elkaar zakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:50

van half 8 tot half tien, de groep bestaat uit 9 mensen. :j

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:50

Ik vraag me altijd af of mannen hier wat aan hebben om extra goed op te letten, of dat ze juist snel afgeleid raken.
Laatst bijgewerkt door odetteke op 14-12-11 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:51

odetteke:

Error site not reconized

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:55

Persoonlijk vind ik ehbo een stukje basis opvoeding. Binnenkort gaat mijn oudste (14 jaar) op cursus.
Mijn man heeft vanuit de reddingsbrigade alle ehbo's en doe ik jaarlijks mijn bhv en kinder ehbo.

En als er wat is.. kan ik altijd mijn schoonvader bellen. Hij is ehbo instructeur en kan helpen waar nodig.
Laatst bijgewerkt door annebe op 14-12-11 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:55

Haha wij ook van half 8 tot half 10, we moesten zelf alle theorie leren (we kregen wel soms ondersteuning in de lessen) maar in de lessen vooral 90% praktijk.
Zelfs extra ondersteunlessen werden gegeven, maar ik vond het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk.
Ik was wel de jongste, de meesten waren rond de 40 jaar.
10 lessen, 2 uur per week, 17 personen maar wel een leuke groep :)

Ik ben het helemaal met je eens, annebe!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:58

Er is idd veel verschil in cursussen
Het moet allemaal goedkoop en snel tegenwoordig :D
En niet iedere instructeur is even goed helaas

BSZ zoek maar op sexy cpr
Er zijn 2 filmpjes van een cpr en een heimlich

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:02

Wij hebben van die apparaten op het werk die precies vertellen wat je moet doen. Je legt de electroden op de borst en dan begint hij te praten. Hij zegt exact wanneer je moet ademen en wanneer reanimeren. Daarnaast zitten er ook plaatjes bin die je kunt lezen en bekijken. Gebeurt er niets dan geeft hij aan dat je 'de rode knop' moet indrukken voor de stroomschok.
Ik denk dat ik zoiers wel durf te gebruiken als het er op aan komt.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:04

Ik ben verpleegmundige, dus ik weet wat ik moet doe. heb al 7 reanimaties gehad e niet alleen in het ziekenhuis. Ook op stal weten ze me goed te vinden en assisteer ik waar nodig.
Ook op auto/ motorongevallen ben ik revelmatig uitgekomen.
De eerste keer was ik nog in opleiding, maar wT was ik blij dat ik ging handelen en niet bevroor.....

Met logisch denken kom je een heel eind trouwens.

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:06

Sizzle; dat is een AED
Maar hij adviseert niet altijd een schok. Dan zegt hij: Ga door met reanimeren!
Dat kan niet iedereen.. Zoals gezegd, dat kan bijna niet fout :)
Het belangrijkste en het eerste wat je moet doen, 112 bellen!
De mensen van de alarmcentrale helpen je er wel door heen, zeggen dat je bereid bent om alles uit te kast te halen (alles kunt doen als het ook echt lukt dan ;) ) en ze zeggen wel wat je kunt doen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:07

Vergeet bij de aed niet de bh verwijderen en niet over de tepel plakken := kan hele lelijke brandwonden veroorzaken. Natuurlijk zijn die brand plekken minder van belang dan een mensenleven, maar voorkomen is altijd belangrijker dan genezen. Onze aed is niet zo luxe helaas... Er zijn ook aed die het tempo aangeven, dat lijkt mij wel makkelijk.

Overigens heb ik wel aardig wat mensen meegemaakt die inelkaar zakten, gelukkig geen van allen reanimatie nodig. Enkeling een ambu en 1 het politiebusje :=

Een opening in de keel maken zat wel in ons cursus aanbod, maar dat was meer omdat wij het wouden weten. Niet bedoeld om daadwerkelijk iets mee te doen haha, maar goed mochten wij in de woestijn stranden en niets wil en iemand stikt, dan hebben wij wel een beetje theorie erachter.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:10

Jeroennn schreef:
10 weken lang EHBO-cursus, 1x in de week les ('s avonds) waarvan de laatste les met lotussen (= mensen die opgeleid zijn om als slachtoffer te spelen; net echt!) en daarna examen.

Wij hadden elke week les van 19 tot 23 uur op vrijdag, en telkens met simulanten, ook examens met simulanten (lotussen zoals jullie dat noemen?) Was écht de moeite.. En ook leerden wij omgaan met huis- en tuin dingen, maar het is belangrijk dat je de principes kent. Veel dingen zijn niet levensbedreigend, en dan kun je wel de tijd maken om steriel te werk te gaan toch? Beter een iets groter bloedverlies (beperkt weliswaar), dan een volledig geinfecteerde wonde denk ik dan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:11

Ik krijg jaarlijks een competentie toets, soms is het een enorme rampenoefening. Was heel bijzonder met zoveel mensen haha :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:12

Oja die opening in de keel heb ik ook geleerd op de basisschool :j
Vroeg me laatst nog af of dat bij paarden ook zou werken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:14

Die hebben wel een heule grote luchtpijp, denk niet dat dat haalbaar is. Maar wie weet!
Geen idee eigenlijk := om daar een juiste plek te vinden lijkt mij best lastig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:18

Haha, ik moest er aan denken omdat ik ooit een paard gezien heb die geen lucht kreeg door een alergische reactie.
Wie weet zou ik het gewoon proberen als ik zie dat het paard tegen de vlakte gaat en de DA nog 20 minuten onderweg is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:21

Hihi ik zie je al met een rietje in de weer of een stuk van een pen :P
Geen idee wat je ervoor moet gebruiken bij zo'n monster geval. Stuk van de stofzuiger slang? :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 20:24

En zie maar een stofzuiger te vinden op stal :+