bontkraag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:29

jannekespr schreef:
konijnenbont vind ik ook veel minder bezwaarlijk, of niet bezwaarlijk in vergelijking met bont van wasberen en nertsen en dergelijke.

Wordt er echt zoveel konijn gegeten dan? Dat vroeg ik me af, of worden de konijnen voor het bont speciaal gehouden?

Er wordt best veel konijn gegeten (in elk fatsoenlijk restaurant zie je wel konijn staan :D) en verwacht dat ze bij de zuiderburen ook graag een stukje konijn eten :), tuurlijk niet zoveel als de rund/varken/kip maar is er genoeg animo om ze niet puur voor het bont te houden want het vlees wordt ook verkocht.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:35

vuurneon schreef:
jannekespr schreef:
konijnenbont vind ik ook veel minder bezwaarlijk, of niet bezwaarlijk in vergelijking met bont van wasberen en nertsen en dergelijke.

Wordt er echt zoveel konijn gegeten dan? Dat vroeg ik me af, of worden de konijnen voor het bont speciaal gehouden?

Er wordt best veel konijn gegeten (in elk fatsoenlijk restaurant zie je wel konijn staan :D) en verwacht dat ze bij de zuiderburen ook graag een stukje konijn eten :), tuurlijk niet zoveel als de rund/varken/kip maar is er genoeg animo om ze niet puur voor het bont te houden want het vlees wordt ook verkocht.

O, wist ik niet. Ik vind konijn niet lekker, maar daar wordt dus ook anders over gedacht, haha.

vuurneon

Re: bontkraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:43

hihi zolang je bij de zuiderburen maar geen: waterkonijn besteld, want dan krijg je een muskusrat op je bord :D

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 12:55

haha, ja zeg. heb ik nooit geproefd maar hoeft ook niet zo nodig.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:26

Benfan schreef:
Het hele probleem met deze discussie is dat veel mensen zich laten informeren en afschrikken met onjuiste beeld matriaal of hopeloos gedateerde informatie. Levend gevilt gebeurd in goed gekeurde europeese bedrijven niet. Je kunt dan wel komen met een 20 jaar oude foto van een zielige vos met half opgegeten poot, maar dat is helemaal zo interessant niet. Anders zou ik duizenden jaren oude bijbel geschriften kunnen plaatsen over wat we moeten doen met ongelovigen, of hoe een vrouw voor haar man moet zorgen. Dat is gewoon niet interessant meer. Als je dus wat wilt zeggen tegen bont kom dan wel met gedateerde informatie, ipv maar te schreeuwen als ene kip zonder kop omdat je niet beter weet. En graag wilt laten zien hoe focking geweldig je wel niet bent. Dus sla die halo boven je hoofd weg en kom met iets wat daadwerkelijk wat in brengt.

@ponylies, hypocriet toch? je gebruikt soms leer? waneer is het doden van een dier om zijn huid dan in eens wel rechtvaardig bij jou. En mag ik volgens jou bv geen leren schoenen/riem/jas dragen? Gebruik het wel of gebruik het niet. Leer kun je omzeilen. Ga niet de heilige maagd uithangen als je je niet aan je eigen leefwijze houd.

en bedankt ;)
iedereen mag doen wat hij wil van mij het enige waar ik gewoon tegen ben is bont,
en dat is meer persoonlijk,
jij mag weten wat je draagt boeit mij niks alleen bont een dier ophokken om zijn vel dat vind ik walgelijk

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:19

Wat is het verschil tussen ophokken om vlees of ophokken om vel? Niks, want het is allebei een luxe goed. We kunnen zonder beide. Dus om het een "walgelijk" te vinden en het ander vind ik dan persoonlijk weer hypocriet, maar dat is jouw goed recht.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:39

heb je mijn andere post gelezen?
ik ben zelf vegetarieer,
maar ik weet hoe de vleesdieren gehouden worden want heb zelf stage gehad bij koeien en varkens,
enige waar ik me bij vleesdieren aan stoor zijn de kippen ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:42

Het doet er niet toe dat je vegetarier bent?

Je bent wel tegen het ophokken om vel bij pelsdieren. Maar niet tegen ophokken voor vel (leer) en vlees bij andere dieren?
Beetje hetzelfde als wel koe eten maar geen paard want dat is dan weer zielig.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:43

ik ben helemaal tegen ophokken :)
en ben voor varkens die loslopen
(vergeten te zeggen dat ik daar stage had )
sorry leg het ene beetje krom uit volgens mij
ben tegen ophokken van alle vlees/pels/vacht enz dieren

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:46

Oke dan snap ik je!

Dan ben ik het met je eens. Het liefste zie ik gewoon lekker de dieren in het land, zo natuurlijk mogelijk en zo vrij mogelijk. Of iig zo dicht mogelijk komen bij hun natuurlijke behoeften. Het probleem is dat alles steeds massaler moet om nog winst te kunnen maken. De consument wil het steeds goedkoper, de supermarkt wil ook winst maken, de slager moet winst maken, en dan krijg je een totaal kale en uitgeklede prijs voor de veehouder. En de enige manier om dan nog goede winst te maken is alles massaal (megastallen e.d.). Om uit die vicieuze cirkel te komen is denk ik heel lastig.

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:51

Ligt er ook een beetje aan wat voor bondkraag je wilt, zo heb je ze van 400 euro en van 70.. :j
Wanneer was je van plan naar de zwartemarkt te gaan?
Ik ga zaterdag namelijk ik zou voor je kunnen kijken hoeduur het precies kost.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:58

ponylies schreef:
ik ben helemaal tegen ophokken :)
en ben voor varkens die loslopen
(vergeten te zeggen dat ik daar stage had )
sorry leg het ene beetje krom uit volgens mij
ben tegen ophokken van alle vlees/pels/vacht enz dieren

hier ben ik het mee eens.
Maar dat vind ik ook voor paarden gelden.

Bont vind ik vreselijk en dat is mijn mening en die mag ik geven. De Ts heeft er niets aan maar toch wil ik het hier kwijt omdat ik het zo onzinnig vind om dieren zo te mishandelen omdat een mens het mooi vind. Functioneel? ~B*(&^ll sh&t tegenwoordig kunnen we ons warmhouden met zoveel andere dingen. Mensen tegenwoordig betalen honderden euro's om een wasbeer of een vosje in een hokje op te laten groeien ze gaan geestelijk helemaal kapot na hun korte leven worden ze ook nog eens op een gruwelijke manier vermoord omdat wij hun vachtje als een mode accesoire willen dragen :r . Als je denkt dat die dieren het goed hebben ben je wel heel naief.
Ik kan me er erg boos om maken maarja dat is mijn mening. Bont is inderdaad zielig. Jou paard vind ik wel mooi, zal ik hem even levend villen en als kraag dragen omdat ik dan aanzien heb van andere mensen?
Sorry maar ik heb hier geen goed woord voor over. en het is mijn mening en die mag ik geven.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:02

Macs schreef:
60/70 euro duur voor een bontkraag? Van mij mogen ze die prijzen flink omhoog gooien..

Inderdaad , ik snap echt niet dat je het leuk is om een dood dier aan je nek of lijf te hangen . Denk eens aan deze beetsjes , wat hebben ze verkeerd gedaan ? Niets , maar hun vacht word wel van hun lijf gescheurt (al dan niet vriendeliijk) om aan jou hals te hangen . Sorry ik vind het belachelijk neem toch gewoon nepbont ! :(

En de prijs mogen ze heel wat verhogen ! :$

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:04

Joh lees het topic even door, lees je even in en kom niet met onzin Inky_devil en laura123456

Ze worden niet op een gruwelijke manier vermoord, de Europese dieren worden niet levend gevild, ze leven volgens dezelfde regels als het Europese slachtvee. Kortom het verschil tussen Europees bont en vlees/vel (leer) is er niet.
Bont is zielig? Eet je ook geen vlees, gebruik je ook geen leer (omdat dat niet zielig is?) Anders ben je in mijn ogen hypocriet.

Functionaliteit? Wat is de functionaliteit van vlees en leer/suede etc.? Niks, allemaal luxe producten!

Natuurlijk mag je een mening hebben, maar je komt wel wat "niet snugger" over als je je mening baseert op onzin.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:09

weet je wat het inderdaad is ,
mensen zoals TS willen het zo goedkoop mogelijk,
zolang de {consument} er geen geld voor over heeft is het werkelijk onmogelijk voor de fokkers en dergelijke om het dierenwelzijn te kunnen garranderen {wat nooit goed te praten is natuurlijk}
dus het grote probleem blijft dus liggen bij de kopers in dit geval,
eigenlijk zou iemand PVDD een regel moeten stellen dat bont niet minder dan {bepaalde prijs}
per meter mag kosten zo hou je het dierenwelzijn goed

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:13

ponylies schreef:
zolang de {consument} er geen geld voor over heeft is het werkelijk onmogelijk voor de fokkers en dergelijke om het dierenwelzijn te kunnen garranderen {wat nooit goed te praten is natuurlijk}
eigenlijk zou iemand PVDD een regel moeten stellen dat bont niet minder dan {bepaalde prijs}

Of zeer strenge regels waardoor het vanzelf duurder worden (grotere hokken = minder dieren per m2 = minder bont = duurdere prijs) en het op die manier doorberekenen naar de consument. Als men het dan te duur vindt om te kopen zakt de vraag, en zakt vanzelf ook het aanbod (= weer minder pelshouderijen).

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:15

inderdd je maar zolang er niemand wat aan doet {regering}
of het de mensen niet boeit {zoals TS}
kunnen we zo hoog en laag springen als we willen dn word het nog niet beter helaas

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:18

Ja het is heel lastig om het zo maar te veranderen.
Ze willen vanaf 2012 ook de legbatterijen voor kippen verbieden, maar zelfs de paar legbatterijen die er in NL zijn kunnen niet zomaar verboden worden vanwege allerlei regels die de houders beschermen en een verbod in de weg liggen.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:18

Focussed schreef:
Joh lees het topic even door, lees je even in en kom niet met onzin Inky_devil en laura123456

Ze worden niet op een gruwelijke manier vermoord, de Europese dieren worden niet levend gevild, ze leven volgens dezelfde regels als het Europese slachtvee. Kortom het verschil tussen Europees bont en vlees/vel (leer) is er niet.
Bont is zielig? Eet je ook geen vlees, gebruik je ook geen leer (omdat dat niet zielig is?) Anders ben je in mijn ogen hypocriet.

Functionaliteit? Wat is de functionaliteit van vlees en leer/suede etc.? Niks, allemaal luxe producten!

Natuurlijk mag je een mening hebben, maar je komt wel wat "niet snugger" over als je je mening baseert op onzin.

vertel jij dan eens hoe die dieren precies aan hun einde komen? en denk je nou echt dat ze daar overal in europa op toe zien dat het goed gebeurd.
Een dier doden voor menselijke mode vind ik niet goed te praten. En het leven van die dieren is vreselijk ik heb het van dichtbij meegemaakt. Dus loop niet te bazuinen dat het onzin is om je eigen geweten goed te praten.

functionaliteit van vlees? wat eten onze huisdieren anders worteltjes met doperwtjes?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:25

Haha sorry nou wordt hij helemaal mooi, ik probeer mijn eigen geweten goed te praten? Volgens mij ken jij de feiten gewoon niet helemaal.

De dieren in de Europese pelshouderij worden of wel vergast, dit gebeurt in de meeste gevallen en is in veel landen verplicht.Dit gebeurt met zuivere koolstofmonoxide, waarvan ze dus slaperig worden, in slaap vallen en vervolgens overlijden. Veel mensen overlijden ook op deze manier als ze per ongeluk het gas open laten staan of de openhaard aandoen en de schoorsteen niet open zetten. Door het zuurstofgebrek word je eerst slaperig en val je in slaap. Vervolgens overlijd je door zuurstofgebrek in je slaap, je merkt er dus niets van.
Of ze worden gedood met elektrocutie. Het beest merkt er dus niks van want is in 1 klap weg, vergelijk het met de pin door de kop van de koe.

En ja dit gebeurt overal zo, zeer strenge regelgeving én handhaving. Andere methodes worden vaak ook niet gebruikt omdat het het vel beschadigt, en dus minder winst op levert.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:29

De konijnen worden eerst geslacht hoor voordat ze van hun velletje worden ontdaan. Levend villen bestaat daar echt niet bij :) De nertsen worden ook echt niet levend gevild in Nederland :n
Dus hoe je daar bij komt? Geen flauw idee!
In het goedkope bont worden voornamelijk toch echt konijnen gebruikt, geen wasberen etc. Dat komt niet zo vaak voor in NL omdat het gewoon erg duur is en niet voor jan modaal te betalen is.

Neemt niet weg dat welzijn een groot goed is, dat kan zeker beter.

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 20:34

ponylies schreef:

En dan krijg je goedkoop bont van de Utrechte Bazaar uit een niet EU land waar het dierenwelzijn echt beroerd is.
Doe dan maar iets goedkoper EU bont wat ''goed'' heeft geleefd als mensen dat graag willen.
Mensen blijven het toch wel kopen.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:32

Prima als jij graag een bontkraag wil moet je misschien ook eens naar een fokkerij in europa gaan en er 1 uitzoeken die je graag dood om je nek heen wilt hangen en kijken hoe die gedood wordt en verwekt tot velletje omdat wij er als mensen mooi uit willen zien.

Een goed leven in europa, goh als jij dat wil geloven.

Kijk eens naar dit filmpje http://youtu.be/-x9ch2bMkXA dit is europa.

Hier nog meer informatie over de o zo diervriendelijke europese bontindustrie http://www.respectvoordieren.nl/undercover-onderzoek-onthult-dierenmishandeling-op-fokkerij-voorzitter-van-europese-bontfokkersvereniging-efba.html

Bij deze wil ik het hierbij laten want dit is niet waar dit topic voor bedoeld is.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:01

Lekker objectieve bronnen :+

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:35

Objectieve bronnen of niet: deze dieren worden op deze manier gehuisvest. Dat moet je je wel beseffen als je er voor kiest om bont te kopen.

En voordat je weer over vlees en leer begint: ik weet hoe de dieren leven waar ik van eet en waarvan ik de producten gebruik, en daar heb ik vrede mee. Ik kies voor biologisch rundvlees en melk, en vrije uitloop eieren en verder eet ik weinig vlees.

Bont van dieren die op deze manier gehouden worden vind ik onacceptabel, ook al zegt Europese wetgeving dat het wel acceptabel is.