[ENQ]Waar is er nou echt vraag naar een pensionstal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nadine_v_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:45

BBreedveld schreef:
Als je in de Randstad een stal opent waar de paarden 's winters ook buiten komen (in groepjes) biedt je in ieder geval iets aan dat héél moeilijk te vinden is.

In de wijde omgeving van Zoetermeer ken ik slechts 4 stallen die dit doen.

randstad ja, ken het probleem van niet buiten staan in de winter! welke 4 stallen zijn dat dan trouwens? mijne staat in stompwijk waar ik er 2 ken en hij komt uit pijnacker waar er ook 1 was, maar verder?

Ddees

Re: Waar is er nou echt vraag naar een pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 11:48

ook in Zuid-Limburg zijn weinig stallen met een Hit actief of paddockparadijs, terwijl er inderdaad wel steeds meer vraag naar is. Ruitervakantie is overal wel te doen, ligt er aan wat je zoekt natuurlijk.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:10

Wat ik het probleem vind van veel stal houders of personen er om heen is de mentaliteit.
Ik heb op stallen gestaan van over de 320 euro.
Als de prijs in verhouding naar kwaliteit staat is het nog te doen,helaas is het vaak om te huilen.
Ook de mentaliteit over het water(moerijk) is al zo veel leuker.

Wat je ook vaak ziet en er zijn ook in dordrecht stallen die dat doen.
Is dat de stalprijs al hoog is maar daar komen ook je facaliteit kosten erbij.
Dus bijv 350 euro stalprijs en daarop gebruik van bak,paddock etc

Ik snap best dat de grond duur is maar geef dan wel waar voor je geld.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:32

Sorry maar een stal waar ik 350 euro moet betalen vind ik echt te gek. Ik wil best betalen voor servive en faciliteiten maar het moet wel binnen de perken blijven. Toen het nog guldentijd was hoefden ze ook niet te zeggen van de stalling kost 770 gulden want dan zei je... ben je wel goed bij je hoofd!!! Ik betaal 235 en ik heb heel veel service en luxe en misschien is dit een uitzondering maar voor iets meer moet het wel te doen zijn om een goede stal te runnen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 19:51

tja die goede oude guldentijd is wel al 10 jaar geleden hè.

ik betaalde in die tijd ook al 600gulden voor een box op een manege, en er was verderop toen een luxe stal geopend waar ze 700gulden vroegen en omdat het dan wel 100gulden duurder was maar je niet meer de last van al die mangelessen had stroomde die manege toen aardig leeg, en geloof me die 700gulden toen was veel meer waard dan ong 315euro nu is.

ik vond eigenlijk 600gulden al te veel waar je dan wel 2 binnenbakken had, maar je die alleen om bepaalde tijden kon gebruiken door de manegelessen en daarbij kwam ook nog dat mijn paardje te weinig buiten kwam dus ben ik verhuisd naar een boer met wat paardenstallen en een bak.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:37

dat zijn idiote prijzen imo
Ik betaal 245 voor een paard op stal. Wordt binnen/buiten gezet, stal wordt gedaan. Grote buitenbak (enorm) grote binnenbak. En ook in de winter naar buiten.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:43

Waar baseren jullie op dat het idiote prijzen zijn?
Op basis van de inhoud van jullie eigen portemonnee of op basis van wat een paard daadwerkelijk kost in onderhoud en werk?

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:52

Bij de Kuinderbossen staat nog een pensionstal te koop.
Mooie locatie je kunt opstappen en zo het bos. Nette gebouwen e.d.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:11

Op basis van de prijzen in deze regio. En die liggen voor een stalling met binnenbak op het niveau wat ik je net aangeef. Ik heb het niet over prijzen in het westen. Er is hier toch echt makkelijker aan grond te komen. En anders gaan mensen wel net over de grens staan. Daar kost de grond helemaal niks (nou ja bijna niks). Ik heb mijn paard een aantal jaren in Duitsland gestald gehad. Was niet speciaal verder rijden of zo.

En met de inhoud van mijn portemonnaie is niets mis. Ik heb twee paarden in pension.
In deze regio kan dat/is dat betaalbaar.

Overigens zijn er ook stallen die een gezamenlijke binnenbak hebben en dorpen met een binnenbak waar ieder gebruik van maakt.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:31

Je kunt zoals eerder aangegeven de prijzen in verschillende regio's ook niet vergelijken.
mijn ideale stal is ook nog niet gevestigd in de drechtsteden.
Stal met binnen en buitenbak
Weidegang zomers en 's winters of in de winter evt. paddocks.
Buiten zetten, en in overleg binnenzetten en voeren.
betaalbaar.

Wil je dagtochten gaan organiseren of echt vakantie's?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:00

Prijzen zijn in bepaalde mate weldegelijk te vergelijken.
Immers, een paard in het westen verbruikt net zo goed ruwvoer, stro, krachtvoer, mestafvoer, electriciteit, water, arbeidsuren en belasting als een paard in andere delen van het land.
Daar komt nog eens de afschrijving van alle accomodatie bij en dat verschilt wel enorm.
Maar ga maar eens rekenen wat bovenstaand rijtje allemaal bij elkaar kost, dan kom je er al snel achter dat staleigenaren die volgens jullie 'idiote' prijzen rekenen er geen rooie cent aan overhouden, voor niks aan het werken zijn. Ook in het oosten van het land, of in Duitsland, zijn die pensionprijzen helemaal niet realistisch.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 23:10

Aimee schreef:
Prijzen zijn in bepaalde mate weldegelijk te vergelijken.
Immers, een paard in het westen verbruikt net zo goed ruwvoer, stro, krachtvoer, mestafvoer, electriciteit, water, arbeidsuren en belasting als een paard in andere delen van het land.
Daar komt nog eens de afschrijving van alle accomodatie bij en dat verschilt wel enorm.
Maar ga maar eens rekenen wat bovenstaand rijtje allemaal bij elkaar kost, dan kom je er al snel achter dat staleigenaren die volgens jullie 'idiote' prijzen rekenen er geen rooie cent aan overhouden, voor niks aan het werken zijn. Ook in het oosten van het land, of in Duitsland, zijn die pensionprijzen helemaal niet realistisch.

Je houdt er als pensionhouder idd niet veel aan over. O.a. daarom willen we het zo breed mogelijk aanpakken. Wel zodanig natuurlijk dat' t ook haalbaar is en leuk blijft. We zijn ook absoluut niet in de veronderstelling dat we er rijk van zullen worden, maar willen dit hoofdzakelijk, omdat we 't gewoonweg ontzettend leuk vinden en er een hoop voldoening uit zullen halen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:14

ja maar het stro komt hier dichtbij vandaan, hooi ook. Is goedkoper want vlak over de grens goedkoper. Waar meer grond is, en de vervoerskosten lager zjin ook zaken als stro en hooi goedkoper. Daarnaast: naarmate meer grasland voorradig is, eten ze minder hooi en gebruiken ze minder stro. Waar de maispremie er niet voor zorgde dat overal mais staat, is meer stro en hooi voorradig ;)

En je mag van mij aannemen dat pensionhouder er geen baan naast heeft.
Overigens moet je dan ook zaken meenemen als water (grondwater bij ons), het aantal paarden (maakt uit bij het berekenen van een break even point.

En ja ik kan ook rekenen, sterker nog als projectmanager/organisatie-adviseur is het mijn vak om dit soort zaken van diverse kanten te bekijken. En er zit nu eenmaal een verschil in prijzen in het Oosten en het Westen van het land.

Bovendien is er ook nog zoiets als kruisprijselasticiteit. Worden pensionhouders te duur, dan gaat men op zoek naar stalling met minder faciliteiten (ruim voorhanden). Dat wil zeggen: je zet je paard bij de boer. Koop zelf een stuk land in Duitsland (doen er veel) al dan niet gezamenlijk met een aantal paardeneigenaren.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 23:15

Ladygiroc schreef:
Je kunt zoals eerder aangegeven de prijzen in verschillende regio's ook niet vergelijken.
mijn ideale stal is ook nog niet gevestigd in de drechtsteden.
Stal met binnen en buitenbak
Weidegang zomers en 's winters of in de winter evt. paddocks.
Buiten zetten, en in overleg binnenzetten en voeren.
betaalbaar.

Wil je dagtochten gaan organiseren of echt vakantie's?

We willen ons naast de pensionstalling misschien gaan richten op echt vakanties en willen er dan ook een kleinschalig hotel/restaurant of b&b bij starten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:16

Als je als pensionhouder bij wilt verdienen dan moet je het zoeken in specifieke extra's waar mensen voor betalen. Dat kan ook zijn het bieden van overnachting (blokhut o.i.d.) met stalling voor vakantiegasten. Bij ons wordt extra stalling geboden voor mensen die in het dorp (vakantiedorp) in een hotel zitten.

Je kunt ook denken aan het organiseren van clinics (deel gaat naar pensionhouder voor bakhuur).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:17

tegelijk: ik denk dat je (als je goed in de folders zit) veel extra mogelijkheden hebt met tourisme. Zeker als je het kunt combineren met wellness(stomme term is dat toch) arrangementen. Of combi's voor ruiters en bijvoorbeeld fietsers (vaak komen de dames met paarden en willen de heren iets anders.. zoals een fietsroute, of zelfs een goede fiets huren).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:19

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:27

Waar je ook even rekening mee dient te houden dat je een vergunning moet aanvragen en niet alle provincie's zijn daar even toeschietelijk mee,ze kunnen erg moeilijk doen over de hoogte van de bouw,hoeveel er gebouwd mag worden,zelfs over een buitenbak kunnen ze al moeilijk doen.

Ook naaste pensionhouders,of maneges kunnen stennis schoppen omdat ze bang zijn voor de concurrentie,hier in Brabant gunnen sommigen elkaar het licht in de ogen niet eens en procederen al jaren met elkaar.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 11:38

Tobila schreef:
Je houdt er als pensionhouder idd niet veel aan over. O.a. daarom willen we het zo breed mogelijk aanpakken. Wel zodanig natuurlijk dat' t ook haalbaar is en leuk blijft. We zijn ook absoluut niet in de veronderstelling dat we er rijk van zullen worden, maar willen dit hoofdzakelijk, omdat we 't gewoonweg ontzettend leuk vinden en er een hoop voldoening uit zullen halen

Ja, dat snap ik heel goed. Ik vind de vraagstelling van je topic ook erg interessant :)

Maar het irriteert me wel dat het een beetje uitloopt in reacties van: als je maar veel biedt voor weinig, want al die idiote prijzen enz.
Dat getuigt gewoon van erg weinig realiteitszin bij paardeneigenaren. Duidelijke mentaliteit van voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.
Als er geen pensionhouders waren die onder kostprijs de stalling aan zouden bieden, zouden al die mensen óf geen paarden (kunnen) houden óf zich helemaal kapot schrikken van de werkelijke kosten als ze ze aan huis zouden moeten gaan houden. (en vooral dezelfde eisen blijven stellen :+ )

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:24

De manege op terschelling staat te koop(de vraagprijs is wel wat aan de erg hoge kant)en daar zit ook een hotel met bar en grote keuken in.....
Je kunt meteen beginnen met je ruitervakanties.Bos,strand duin en polder binnen handbereik.........

En als je hulp nodig hebt kom ik wel gezellig helpen........(hint hint)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:36

Anya schreef:
Je kunt ook denken aan het organiseren van clinics (deel gaat naar pensionhouder voor bakhuur).

Dit hoeft niet altijd, als je als pensionstalhouder clinic's organiseerd, kun je dit zien als pr en een promotie voor je stal, op die manier verdient het dan terug. Ik denk niet dat er altijd bakhuur betaald wordt bij clinics( weet dat wel zeker eigenlijk :D )

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:10

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 21-09-23 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:36

een paard houden in de randstad kan best wel, alleen je moet een hoop meer betalen voor minder, verder moet je gewoon goed voor jezelf bedenken wat je zoekt in een pensionstal en bedenken dat je voor ieder ding dik betaald.
je paard verder stallen klinkt ideaal, maar eigenlijk moet je je reiskosten dan bij de stallingskosten optellen en met deze benzinekosten kom je waarschijnlijk nog duurde uit dan je voor meer geld op een stal dichterbij gaat staan.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 16:53

Precies barbar, dat is wat veel mensen vergeten. Ken een hele mooie stal een half uurtje rijden bij mij vandaan. Stal is bijna 75 euro goedkoper dan waar ik nu sta, maar met m'n benzine ed erbij zit ik op hetzelfde bedrag.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:05

[quote="Nikass"]Even over die "idiote prijzen": er zijn nou eenmaal mensen die in het westen van het land wonen en dus duurder uit zijn, zoals ik. Dat heb ik wel voor mijn paardje over hoor, maar het is idd soms wèl de vraag of je waar krijgt voor je geld: een niet al te schone box en weinig en slecht ruwvoer, 1 paardspaddockjes ter grote van een stal en dan toch 350 euro moeten betalen...
Een eindje reizen voor een betere stal is prima, maar dat houdt rond Amsterdam in dat je vèr moet reizen en als je daar geen middelen (auto) voor hebt wordt dat dus een probleem. Misschien is de conclusie dat een paard houden in de randstad niet zo'n goede optie is?

helemaal mee eens. Prijs moet wel in vergelijking zijn met wat je krijgt. Mijn paard staat in Breda omdat hier in de buurt (randstad) geen stallen zijn waar de paarden heel het jaar door naar buiten kunnen. Ik betaal 235 (voor ene e pony) maar daar komt wel 120 euro per maand benzine bij maar heb dat er graag voor over. Je kan het zo gek maken als jezelf wilt maar sommige stallen vragen een stalprijs die niet in verhouding ligt met wat ze bieden aan faciliteiten, service en kwaliteit. en iedereen moet naar zijn eigen portemonne kijken en het is eenmaal zou dat in je in de randstad duurder uitbent als daarbuiten.