Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
saarie schreef:Daar heb je helemaal gelijk in dutchy_
Sterker nog, ik schrik er best wel van dat jullie denken dat wilde fout is en wou goed![]()
De verleden tijd van willen - ik wil is wilden - ik wilde.
Door de ontwikkeling van de Nederlandse taal en het steeds meer geaccepteerd worden van het gebruik van 'spreektaal' als juiste vorm van taal is 'ik wou' nu ook goed. 'Wij wouden' mag echter nog steeds niet. Wilde en wilden zijn altijd juist geweest.
Natasja91 schreef:sandra1986 schreef:net als 'wilde' of 'wou'....
ik 'wou', en 'wilde' dieren vind je in het bos...
Oei, die vind ik dan wel weer een stuk ernstiger hoor..
Natasja91 schreef:Hahahahah wat een heerlijk topic is dit
Zo heb ik ooit eens, in het taalblooperstopic nota bene, een reactie geplaatst toen iemand een beetje fel reageerde: "Beetje korte tenen ofzo? "
Ach ja...
KBTP schreef:sinds kort is ook het woord gestofzuigd in 't woordenboek opgenomen... daar stond ik weer van te kijken. Ik zeg altijd ik heb stof gezogen.
Reneee_ schreef:Het kan allebei
Ik had daar een leuke discussie over met een klasgenootje, komt de leraar er even bij met een woordenboek en laat zien dat we allebei gelijk hadden haha.
sandra1986 schreef:licht er aan hoor. als ik aan het werk ben ofzo, dan kijk ik wel uit.
het is ook meer een dialect hoor.
en gelukkig is het ook spreektaal. en gewoon de manier zoals het uitgesproken word (waar ik vandaan kom)
Corelli schreef:Ligt, wordt
Licht komt van de zon
Ik ben een echte taalfanaat en ik kan echt slecht tegen dit soort verloedering
Als je dyslectisch bent o.i.d., dan heb je nog een geldig excuus, maar voor de rest vind ik dat iedereen gewoon normaal ABN moet kunnen schrijven (en typen!) zonder dit soort fouten
Ik zie het in mijn klas (HBO!) ook zo slecht gaan met spelling en stijl, dramatisch