Heimwee naar een land waar je niet woont

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:52

arans schreef:
Yv_ schreef:
Nu ben ik echt heel benieuwd wát jullie nou precies zo trekt in Engeland!
Ik vind persoonlijk Ierland véél en véél mooier qua natuur en mensen. Ben naar beide landen echt te vaak op vakantie geweest, maar vind het er veels te koud :).

Ik ben nooit in ierland geweest, dus ik kan het niet verglijken. Maar voor mij voeld het als vroeger, en dan komen er weer allemaal herinderingen boven.

? Wat voor herinneringen dan?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:58

Ik heb er niet zoveel last van, maar ik heb ook wel zo'n aaaaah-gevoel als we landen in Turkije :)
Al van in het vliegtuig zie ik die bergen en dan kriebelt het al. Het tempo daar ligt me beter dan hier, en ook de gewoontes passen bij me. Maar het is niet zo dat ik me in BE niet thuis voel. Ik fit overal wel denk ik, zolang er maar een comfi bed ter beschikking staat :+

Mijn vriend heeft Turkse ouders, maar is in BE geboren; hij zegt zich NERGENS thuis te voelen. "In BE bekijken ze me als 'een bruine' en in TR ben ik een toerist", zegt hij dan. En dan breekt mijn hart echt, dat lijkt me ook heel sneu. :(:)

mbkaatje

Re: Heimwee naar een land waar je niet woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:04

Dat lijkt me een vervelend gevoel, maar hoor je inderdaad wel vaker van de tweede generatie.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:04

Toekie schreef:
Ik heb het met Amerika. Maar ik ben tegelijk wel realistisch genoeg om te bedenken dat wonen daar anders is dan reizen. :)

Dat heb ik ook. Ik ben in 2004 geweest en denk er heeel regelmatig met veel heimwee aan terug. Inderdaad, net als jij ook wel zo realistisch om te weten dat het wonen er wel heel anders zal zijn dan het reizen. Toch blijft het wel kriebelen :D

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:35

ik ben gek op Luxemburg..
elk jaar als we daar heen gaan, voelt het als thuiskomen.
heb ook echt heimwee :j

mocht zich ooit de kans voordoen dat we daar kunnen wonen, dan grijp ik dat met beide handen aan...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:37

Luxemburg moet toch niet zo'n probleem zijn? Of denk ik te simpel? :')
Gewoon met de auto bereikbaar, niet een heel eind rijden...werken zou je eventueel nog in Nederland (Limburg?) kunnen doen? Wel grappig, Luxemburg, heb ik nog nooit iemand over gehoord :D
Enige wat ik me aan Luxemburg herinner zijn de mega grote tankstations :))

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:39

ja maar als je hier werk en alles goed hebt..
huizen zijn nogal duur in luxemburg.
en vanaf ons is het ook dik 6 uur rijden :D
we houden het nu voorlopig wel op zomervakanties.
maar wat houd ik van dat land!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:40

Ja, het blijft inderdaad wel een emigratieverhaal, dat klopt.
Voelt alleen als een minder grote onderneming dan een verhuizing naar de VS :))

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:48

Klinkt in sommige oren heel stom denk ik, maar ik geloof in vorige levens. Meestal trekt iets aan in dit leven wat je herkent uit je vorige leven. Snapt iedereen dat nog? :D Als iemand dus naar een land trekt waar diegene nooit is geweest kan het maar zo zijn dat je daar ook ooit gewoont hebt. Ik heb het enorm met Egypte, en dan met name de piramides, farao's en die kattenbeelden uit die tijd. Misschien ben ik wel egyptenaar geweest :D Wil me altijd nog laten hypnotiseren om erachter te komen of dat daadwerkelijk ook zo is.

Als je daarop googled kom je van alles tegen daarover.

En ben helemaal niet spiritueel ofzo hoor :+ Heb dit verhaal ooit gehoord, en ik vind het wel logisch. Iedereen heeft wel iets wat enorm aan ze trekt!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:54

Ik herken het heel sterk. Ik heb vier maanden in Ierland gewoond en ik wilde NIET naar huis. Ja, om m'n koffers nog wat verder in te pakken, paarden op de boot te drukken en whoppa weer terug.
Maar ja, iets met een studie, die twee paarden dus en een Ierland wat kort daarna flink diep in de problemen raakte. En hoe erg mijn hart daar ook ligt, hoe graag ik ook terug wil naar Galway, het kan niet. Mijn verstand is wat dat betreft sterker dan mijn gevoel. Eerst maar eens kapitaal opbouwen, eerst moet Ierland maar eens uit deze financiele crisis raken dan.. dan misschien. Want ik ga mijn paarden en huis niet verkopen voor een... droom. Want meer is het niet, een droom om in Ierland te gaan wonen. Heb tranen met tuiten gehuild toen mijn ouders me na vier maanden kwamen halen om me terug te brengen naar NL.

Momenteel heb ik een geweldig huis en woon ik een van de leukste steden van NL. Groningen is echt mijn thuis, veel meer dan Zwolle (heb daar 21 jaar gewoond) ooit is geweest. Paarden staan er fijn, heb een toffe baan, leuke vriendenkring. Eigenlijk gewoon het perfecte leven :D
Toch trekt dat grappige kleine groene eilandje heel heftig. Maar voorlopig trekt mijn verstand net wat harder terug.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:57

Ik heb t met oostenrijk en dan vooral tirol. Kom er 3x per jaar en het is steeds weer blèren als ik terug moet. Eenmaal in nl ben ik ook nog weken van slag en ik droom ook vaak dat ik daar ben.

Waarom??? Denk de mooie natuur, de stilte en de machtige alpenreuzen met hun mooie gletsjers. En verder de mensen, typische architectuur (t.o.v. Hier dan) en sfeer.

Pfoe moet nog 4,5 maand wachten -O-

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:58

volgens mij gaat dat deze zomer gebeuren.. dan ga ik een maand naar swaziland.. ik kijk er zo erg naar uit en ik denk dat dat het land is waar ik me meer thuis voel dan in dit pokkelandje. ook in fiji voel ik me thuis, maar minder thuis dan in nederland..

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:18

Berdien schreef:
Ik herken het heel sterk. Ik heb vier maanden in Ierland gewoond en ik wilde NIET naar huis. Ja, om m'n koffers nog wat verder in te pakken, paarden op de boot te drukken en whoppa weer terug.
Maar ja, iets met een studie, die twee paarden dus en een Ierland wat kort daarna flink diep in de problemen raakte. En hoe erg mijn hart daar ook ligt, hoe graag ik ook terug wil naar Galway, het kan niet. Mijn verstand is wat dat betreft sterker dan mijn gevoel. Eerst maar eens kapitaal opbouwen, eerst moet Ierland maar eens uit deze financiele crisis raken dan.. dan misschien. Want ik ga mijn paarden en huis niet verkopen voor een... droom. Want meer is het niet, een droom om in Ierland te gaan wonen. Heb tranen met tuiten gehuild toen mijn ouders me na vier maanden kwamen halen om me terug te brengen naar NL.

Momenteel heb ik een geweldig huis en woon ik een van de leukste steden van NL. Groningen is echt mijn thuis, veel meer dan Zwolle (heb daar 21 jaar gewoond) ooit is geweest. Paarden staan er fijn, heb een toffe baan, leuke vriendenkring. Eigenlijk gewoon het perfecte leven :D
Toch trekt dat grappige kleine groene eilandje heel heftig. Maar voorlopig trekt mijn verstand net wat harder terug.

Het is inderdaad niet zo'n geweldig moment om naar Ierland te emigreren. En dat zal voorlopig nog wel even zo blijven.

_Emma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:10

Ja ik! Nooit gedacht dat er zoveel mensen zouden zijn met hetzelfde :)

Ik heb het met Aruba. Ik voel me daar zo thuis! Als ik daar ben wil ik er echt niet meer weg en als ik dan weer in Nederland ben, voel ik me een tijd lang echt rot en ben ik van overtuigd dat ik hier niet hoor, maar in Aruba. Ik ben ook niet zo'n Nederlandfan, dat speelt denk ik ook wel mee.

In augustus ga ik voor meer dan 5 maanden op stage naar Aruba. Ik heb er echt onwijs veel zin in :D

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:13

Ik ben inderdaad ook niet zo'n Nederlandfan.. Het begint me ook steeds meer tegen te staan hoor.. Alleen wil vriendlief niet emigreren, anders was ik allang aan het kijken waar we heen zouden kunnen.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:15

zelfde verhaal maar ik heb dat met kroatië, de mensen, het land, het klimaat ik voel me er echt thuis!
wil volgend jaar ook echt weer terug naar kroatië al is het maar 2 weken!
ben ookal aan het overwegen om er stage te gaan lopen, of er zelfs naartoe te emigreren!

_Emma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:16

Dus je bent niet alleen Lieveranders maar ook Lieverergensanders? :))

Emigreren zou ik denk ik heel moeilijk vinden. Je laat dan enorm veel achter hier. Maar het is iets dat wel in mijn gedachten blijft zitten hoor. De komende jaren zal ik er nog niet serieus over nadenken, ik ben nog jong, maar het blijft door mijn hoofd spoken.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:23

Haha ja dat zeg je goed.. :j

Ja het lijkt me ook wel moeilijk hoor. Maar als ik er op dit moment over nadenk zie ik meer voordelen dan nadelen. Dat komt denk ik ook door de dingen die ik op dit moment meemaak. Ik vind over het algemeen de Nederlandse mensen gewoon niet fijn. Maar het lastige is dan dat je nooit weet hoe het ergens anders zal zijn, tenzij je er een tijdje woont..

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:46

ik voel me helemaal thuis op Kreta,

Ben 1x op vakantie geweest naar dat eiland en sindsdien ( 5 jaar later) heb ik onwijs heimwee en wil ik niets liever dan terug gaan naar Kreta

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:02

Voor mij is het Egypte,
ben er al zo n 10 keer geweest, maar ik blijf het er te gek vinden,
de geuren, de hele atmosfeer..... I love it.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:07

_Emma_ schreef:
Dus je bent niet alleen Lieveranders maar ook Lieverergensanders? :))

_O-

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:46

Ik werd serieus best blij toen ik de titel van dit topic las :P Echt even van 'aah eindelijk iemand die me begrijpt!'.
Ik heb ook echt onwijs heimwee naar een bepaald gebied waar ik niet woon of eigenlijk ook niet ken... Zo erg dat ik er soms dagen echt verdrietig om word. Niet dat ik de plek waar ik nu woon zo vervelend is. Maar het lijkt wel alsof ik er in een vorig leven ofzo heb geleefd. Who knows :)

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:48

Ik geloof inderdaad ook wel in vorige levens hoor. Al moet ik zeggen dat als ik zie waar jij woont (heb even in je profiel gespiekt) ik wel jaloers word hoor..

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:05

Ik heb meer altijd het gevoel gehad dat ik hier niet thuis ben, echt heel sterk ook helaas, zal hier nog wel even wonen namelijk :+ Voel me in andere landen altijd veel meer thuis, ben vrolijker, begrijp mezelf beter en kan meer hebben van de mensen op straat. Moet ook zeggen dat ik erg last heb van de so-called 'winterdepressie', bij het eerste straaltje zon sta/zit ik buiten en ben ik vrolijker en ondernemender. Jammer dat de winters hier altijd zo lang zijn (lijken?) :') In de winter heb ik nogal de neiging om niks te doen, geen zin te hebben in de dingen die ik het leukste vind om te doen, terwijl ik wel weer enorm kan genieten van het veranderen van de seizoenen, lastig :Y) Verder was ik deze zomer erg happy in Italië, wat een heerlijk land, dat voelde wel een klein beetje als thuiskomen. Vooral in Venetië werd ik erg blij, net als op de camping waar we 2 nachtjes gekampeerd hebben, heerlijk vrij, we waren de enige gasten (naast het binnententje naast ons met een gewoon en veel te groot huisbed erin, van de ene op de andere dag was het weg, blijft vreemd :') ) op de hele camping, en het was er niet klein. Heerlijk avontuurlijk was dat, en dat is ook iets waar ik erg blij van wordt, dingen ontdekken, nieuwe dingen doen, je grenzen verleggen en ook dat mis ik in Nederland. Nu leef je in de andere landen ook heel anders uiteraard, geen school, geen vaste verblijfplaats, niet die standaard routine en ik heb ergens het idee dat dat ook heel erg meespeelt :))

Ben trouwens ook enorm jaloers op de mensen die in Frankrijk wonen, ik ben daar naar mijn idee vanaf mijn geboorte tot mijn 15e elk jaar en elke vakantie naar toe geweest. Met een aantal uitzonderingetjes dan, maar ik kan je vertellen dat dat er zeer weinig zijn :=

Ga dit jaar trouwens met mijn ma naar Ierland, ben vanaf het moment dat ik het accent hoorde verliefd op nja, het accent dus, daarna ook andere dingen opgezocht over het land e.d. en nouja ik hoop dat het niet tegenvalt, want mijn verwachtingen zijn zeer hoog O:)

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:12

XoNo schreef:
Toekie schreef:
Ik heb het met Amerika. Maar ik ben tegelijk wel realistisch genoeg om te bedenken dat wonen daar anders is dan reizen. :)

Dat heb ik ook. Ik ben in 2004 geweest en denk er heeel regelmatig met veel heimwee aan terug. Inderdaad, net als jij ook wel zo realistisch om te weten dat het wonen er wel heel anders zal zijn dan het reizen. Toch blijft het wel kriebelen :D

Ik moet zeggen dat ik na een jaar in Amerika naar college gaan en 'wonen' ik echt nooit in een sleur ben beland ..
zelfs de laatste dag vond ik het nog geweldig om daar te zijn .. de mensen zijn daar zo lekker open en vriendelijk .. en de sfeer, gewoon alles ... ik vind het een geweldig land, en ik heb er veel heimwee naar en het plan is dus ook elk jaar terug te gaan :+