Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:30

Ik kan me helemaal in de posts van Twiggy (was het toch?) vinden. Ik ben zelf een vierde generatie vegetariër (met mijn bijna 25 lentes jong) en heb dus nog nooit een stukje vlees gegeten. Hoe ik dat later ga doen met kinderen weet ik niet. Je hebt natuurlijk ook een partner waar je rekening mee moet houden (en andersom natuurlijk). Ik wil wel de keuze bij het kind zelf laten wanneer hij daar toe in staat is, maar wel in de opvoeding mijn waarden, normen en ideeën meegeven (naast de normale) die betrekking hebben op het wel of niet eten van vlees.

En zoals Twiggy al zei: geen vlees eten is niet in principe ongezond!! Er zijn echt maar weinig mensen die dat beseffen heb ik altijd het idee. Ik ben gezond en heb het altijd goed gedaan, ook als kind.

@Zonnetje: een zogenaamd 'nepvleesje' is een nepvleesje omdat het zo geproduceerd wordt e.d. Het is niet dat ik nepknakworsten eet omdat ik zo graag knakworsten wil eten. Als het in een andere vorm zou zitten zou ik het ook eten.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:31

Het valt niet mee om te zorgen dat een kind zonders vlees alle voedingsmiddelen binnen krijgt.
Een neefje van mij werd vegetarisch opgevoed en zodra hij bij anderen te eten was 'vrat' hij alle vlees op wat hij maar bemachtigen kon ( het ventje was toen en jaar of drie). Zijn ouders zijn hem later ook gewoon vlees gaan geven.
Ik snap wel dat hierover gediscussieerd wordt, wij hebben tenslotte de keus, maar het is naar mijn idee een 'luxe-probleem'.
Laten we met zijn allen maar bewust gaan eten en koken, bewust met het mileu en de natuur omgaan ...wie weet pikken de kinderen het op en gaan ermee door.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:33

mirim schreef:
Het valt niet mee om te zorgen dat een kind zonders vlees alle voedingsmiddelen binnen krijgt.
Een neefje van mij werd vegetarisch opgevoed en zodra hij bij anderen te eten was 'vrat' hij alle vlees op wat hij maar bemachtigen kon ( het ventje was toen en jaar of drie). Zijn ouders zijn hem later ook gewoon vlees gaan geven.
Ik snap wel dat hierover gediscussieerd wordt, wij hebben tenslotte de keus, maar het is naar mijn idee een 'luxe-probleem'.
Laten we met zijn allen maar bewust gaan eten en koken, bewust met het mileu en de natuur omgaan ...wie weet pikken de kinderen het op en gaan ermee door.

Dan deden die ouders toch wat mis denk ik, ik heb nooit de behoefte gehad om vlees te eten als ik bij anderen was. Heb nooit het idee gehad dat ik ook maar iets miste (en dat was ook niet zo, ik miste qua voedingstoffen iig niks). Maar misschien verschilt die behoefte aan vlees ook wel per kind.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:40

bovendien vind ik dat heel erg slecht van de ouders van de vriendjes :(
Bij ons mogen veel kinderen geen varkensvlees en hoewel sommige jonge kinderen er weleens om zeuren, ik geef het ze gewoonweg niet, punt. dat is niet aan mij maar aan de ouders om dat te beslissen. Net zoals dat wanneer een kind van een ander bij je mee-eet en als enige gelovig is, dat iedereen even stil is voor het eten zodat diegene kan bidden. Dat zijn gewoon normen en waarden en respect hebben voor een ander.

Op onze kookclubs willen een paar kinderen bidden voor het eten maar merendeel niet.
We zijn toch allemaal even stil zodat de kinderen die het willen, gewoon kunnen bidden.
Wel zo fijn om kinderen respect voor elkaar aan te leren!

Sneeuw88

Re: Je kind vegetarisch opvoeden is egoïstisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:48

Huh, wat hebben nepworstjes nou met echt vlees te maken? Behalve dat het er enigzins op lijkt en mensen er die naam aan gegeven hebben ''vegetarische worstjes''.. Er zit geen vlees in dus waarom zouden vegetariërs daar niks mee te maken willen hebben??

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:51

snap ik ook niet. (Net zo min als in het 'maar mis je nou niets topic' dat lesbiennes geen namaak willen gebruiken omdat ze de echte niet willen ;) maar goed dat is weer wat anders).
als ze vleesvervangers vierkant maakten of driehoekig dan at ik het ook en of het nou vegaschnitsel heet of SAKDFJHJKSDFH dat maakt mij toch niet uit?

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:56

opisop_shop schreef:
snap ik ook niet. (Net zo min als in het 'maar mis je nou niets topic' dat lesbiennes geen namaak willen gebruiken omdat ze de echte niet willen ;) maar goed dat is weer wat anders).
als ze vleesvervangers vierkant maakten of driehoekig dan at ik het ook en of het nou vegaschnitsel heet of SAKDFJHJKSDFH dat maakt mij toch niet uit?

Helemaal mee eens.. Geniale vergelijking trouwens :+

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:59

Mijn nichtje wordt vegetarisch opgevoed (moeder is ook vegetarisch). Ik ben zelf niet vegetarisch, ik snap als je zelf vegetarisch bent het erg lastig is om je kind wel vlees te geven.

Ik ben bezig met de opleiding voeding en diëtetiek, en zodoende leer ik steeds meer hoe belangrijk een evenwichtige voeding is. Ik vind het dan ook niet verstandig om een kind vegetarisch op te voeden, omdat mensen met weinig kennis van voeding toch echt voor tekorten kunnen zorgen. Daarnaast vind ik het ook niet fair dat ze niet zelf kiezen, mijn nichtje bijvoorbeeld die eet dus geen vlees omdat het niet mag, en denkt dus ook dat het 'vies' is.

Overigens eet ik ook vaak genoeg vegetarisch, want af en toe geen vlees is juist ook hartstikke gezond! Maar vooral vis is zo belangrijk.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:59

Sneeuw88 schreef:
opisop_shop schreef:

Helemaal mee eens.. Geniale vergelijking trouwens :+

Vergelijking vind ik toch een beetje raar, als ik seks heb met een meisje zit ik ook niet te wachten op een "neppiemel", wat d'r niet is hoef ik ook niet te vervangen, dat vind ik helemaal niet nodig namelijk. :+ Vind het totaal iets anders dan worstjes die wel of niet op worstjes lijken (klinkt een beetje raar in deze context :') ).

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 18:00

opisop_shop schreef:

Toevallig zit ik in dat topic. En vind ik dit een beetje een scheve vergelijking....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:02

als ouders wel vlees geven is er toch ook geen keuze voor het kind?
Verdiepen in voeding is uiteraard belangrijk!

fiffill het ging mij meer om de vergelijking dat als je ergens voor kiest, dit voor mij niet automatisch betekent dat je er vies van bent / het verafschuwt.
en idd in deze context wordt ie een beetje raar :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:03

Dan snap ik 'm opisop_shop, zoals het er nu staat vond ik het ook een beetje een vreemde vergelijking. Maar ik ben het wat dat betreft wel met je eens. :)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:07

Ik eet zelf vegetarisch,al zo'n...huhmmm... 12 jaar.
Mijn partner eet wel gewoon vlees en onze dochter kiest gewoon het lekkerste van beiden :Y)
'Verwerkt vlees' van mijn partner vind ze erg lekker,en verkiest ze boven mijn 'nepvleesje'. (bijv. gehaktbal,worst etc.)
Maar als het vlees echt een 'stuk' is , wil ze liever van mama's 'vleesje' mee-eten. (bijv. bij kippenpootjes, biefstuk etc.)

Ik vind dat ze een vrije keuze moet hebben of zij wel of geen vlees wil eten, ook wil ik graag dat ze alles proeft.
Misschien helpt het mee dat ik geen principe-vegetariër ben, ik eet geen vlees omdat ik dat niet lust,en omdat ik er niet goed tegen kan.

Kan me wel voorstellen dat kinderen in een volledig vegetarische huishouding automatisch vegetarisch mee-eten.Dit meer omdat volledig vegetarisch etende ouders niet speciaal vlees gaan bereiden omdat de maatschappij vindt dat het kind vlees moet eten.

Dat een kind per sé vlees nodig heeft vind ik onzin, tegenwoordig zijn er tientallen goede vervangers voor vlees waar je geen tekorten van krijgt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:08

dat principe-gedeelte is allesbepalend, dan is het een smaakkwestie ipv een levensstijl.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:10

opisop_shop schreef:
dat principe-gedeelte is allesbepalend, dan is het een smaakkwestie ipv een levensstijl.

Maar het heeft nog steeds hetzelfde labeltje :)
Bij mij is het ook een levensstijl geworden , want ik eet nooit vlees , een principe-vegerariër ook niet.
Als we het over levensstijl hebben in de vorm van eieren,of het dragen van leer, ga je over op veganisme en dat is weer wat anders.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:12

nee want de intentie van het wel/niet vleeseten is anders. Ik noem mensen die geen vlees eten uit smaakoverwegingen dan ook geen vegetarier maar gewoon mensen die geen vlees eten.
als je het niet eet omdat je het niet lust, is het logisch dat je kind zelf mag kiezen, je verbied iemand toch ook niet om spruitjes te eten? :D als het een levensstijl (of principekwestie) is dan wel.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:16

opisop_shop schreef:
nee want de intentie van het wel/niet vleeseten is anders. Ik noem mensen die geen vlees eten uit smaakoverwegingen dan ook geen vegetarier maar gewoon mensen die geen vlees eten.
als je het niet eet omdat je het niet lust, is het logisch dat je kind zelf mag kiezen, je verbied iemand toch ook niet om spruitjes te eten? :D als het een levensstijl (of principekwestie) is dan wel.

Ben ik niet met je eens.

Citaat:
1.vegetariër
Uitspraak: vegeˈtarijər de -woord (mannelijk) vegetariërs Zelfst. Naamw. iemand die geen voedsel eet dat van gedode dieren afkomstig is

Dus ik ben volwaardig vegetariër.
Bovendien is het wél een levensstijl voor mij. Intentie of niet.
En de bio-industrie vind ik ook niet goed, ookal is dat niet de réden dat ik vega ben geworden.
Welke redenen een mens ook heeft, ik vind niet dat iemand erover mag oordelen of je wel of geen 'echte' vegetariër bent.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:21

Ik ben het eens met Tivoli. :j Ik noem mezelf ook gewoon vegetariër al eet ik niet zozeer geen vlees omdat ik het "zielig" vind maar in de eerste instantie meer omdat ik dat zo gewend ben, want ik ben zonder vlees opgevoed. Bio-industrie vind ik ook helemaal niks, maar dat is voor mij niet DE reden om nog steeds geen vlees te eten.

opisop_shop schreef:

Als het zoals jij het noemt, een "levensstijl" is vind ik ook niet dat je het je kind moet verbieden. :n Ik vind dat je kinderen gewoon moet laten kiezen. Als het kind bij 'n ander is en daar vlees wil eten vind ik dat je dat niet moet gaan verbieden..
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 25-02-11 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:24

Mijn opa was in 1930 al vegetarier en onze hele familie in veggie.
Al mijn neefjes en nichtjes zijn opgegroeid zonder vlees.
Egoistisch.. nee vind ik niet.

Mijn 2 zonen eten wel vlees, maar dit komt omdat mijn ex een echte vleeseter is.
Maar onze dochter voeden we wel vegetarisch op.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:26

Ik, als vegetariër, zou mijn kinderen nooit ontzien van vlees. Ze zouden het altijd mogen eten, hoeveel ze maar willen.
Ze krijgen wel te horen waar het vandaan komt e.d. Maar ik vind het erg om de kinderen dingen te ontzien, terwijl ze er zelf misschien niet eens achterstaan. Leuk hoor, partijtjes naar de MC missen, omdat mamma zo nodig principes heeft.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:27

Partijtjes naar de Mac zou ik sowieso niet zo blij mee zijn eigenlijk maar meer omdat 't gewoon allemaal rommel is wat ze daar hebben. :+

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:28

Juist daarom moeten ze er wel EENS heen kunnen, als ze dan op eigen benen gaan staan hoeven ze niet zo nodig zeven dagen in de week nog.
Ik denk ook als je je kind vrij laat in het feit of ze wel of geen vlees eten, zullen ze later hun eigen keuze ook volhouden. Wat heb je aan een halfbakken vegetariër. :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:30

Ja dat is ook wat ik zei, als je thuis vegetarisch eet prima, maar om je kind te gaan verbieden bij anderen vlees te eten... als hij/zij dat zelf wilt kan dat toch, wordt er thuis weer vegetarisch gegeten.

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:30

annebe schreef:
Mijn opa was in 1930 al vegetarier en onze hele familie in veggie.
Al mijn neefjes en nichtjes zijn opgegroeid zonder vlees.
Egoistisch.. nee vind ik niet.

Mijn 2 zonen eten wel vlees, maar dit komt omdat mijn ex een echte vleeseter is.
Maar onze dochter voeden we wel vegetarisch op.

Hebben je zoons en dochter dit zelf mogen kiezen? (nieuwsgierig)

Ik zou het niet egoïstisch vinden om je kind vegetarisch op te voeden. Misschien komt dit wel omdat ik zelf vegetarisch ben. Maar ik kan me goed vinden in de post van Tivoli.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 18:34

eens met de steling, zeker omdat een kind nog in de groei is en de mineralen en vitamines uit vlees nodig heeft en je zo'n keus niet voor een kind gaat maken