wanneer type je nu abn ??

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: wanneer type je nu abn ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:25

geloof me... je wil niet weten wat voor sollicitatiebrieven je soms binnen krijgt.
Bij het bedrijf van mijn ouders zitten er soms hele leuke tussen.
Laatst hadden we er een met; Ik ken voege, ik ken metsele :')

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:26

Ik hoop dat jullie hem aan hebben genomen? Hij kan namelijk voegen en metselen en daar gaat het toch om :D

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:28

Ik erger mij mateloos aan spelfouten.
Eén foutje kan iedereen maken, maar sommige berichten, vooral van jeugdige gebruikers, staan er werkelijk vol van. Dt-fouten in elke zin, niet te geloven. Volgens mij is dat toch het eerste wat je leert op school, of is de kwaliteit van het onderwijs er zo op achteruit gegaan?
Zodra er iets van gezegd wordt, wordt er meteen geroepen dat de schrijver vast dyslectie heeft, terwijl het volgens mij meestal gaat om gewoon slordig typen.

@goldynf : ik bedoel jou niet, jij hebt duidelijk echt dyslectie, maar doet toch je best om je tekst goed leesbaar te maken. Dat is meer dan je van vele andere zonder dyslectie kan zeggen...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:29

MoonChloe schreef:
Ik hoop dat jullie hem aan hebben genomen? Hij kan namelijk voegen en metselen en daar gaat het toch om :D

Tuurlijk... alleen bij het impregneren ging het mis :')

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:40

bonbon15 schreef:
agh ik kom uit noordholland het deel westfriesland,, ik typ best vaak westfries dus ja waneer schrijf je abn eigenlijk geen id moet je naar word gaan en alles op spelling controle zette;p

Voorbeeldje van het verschil tussen jouw post en dezelfde post in ABN:

" Ach, ik kom uit Noord-Holland, het deel West-Friesland en ik typ best vaak Westfries, dus ja. Wanneer schrijf je ABN? Eigenlijk geen idee, dan moet je naar Word gaan en alles op spelling controle zetten. :P "

(Ervan uitgaande dat ik je post goed geïnterpreteerd heb.)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:45

c_alsemgeest schreef:
MoonChloe schreef:

Tuurlijk... alleen bij het impregneren ging het mis :')

_O-

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:14

een meisje waar ik ooit bij in de klas zat,die schreef 'gekocht' op haar examen als gekogt.
En toen was ze kwaad omdat er een punt afging,want haar uitgang was toch goed :+

Heb ik niet verzonnen btw,ik moest er even aan terugdenken door dit topic :')

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:17

Fien__ schreef:
een meisje waar ik ooit bij in de klas zat,die schreef 'gekocht' op haar examen als gekogt.
En toen was ze kwaad omdat er een punt afging,want haar uitgang was toch goed :+

Heb ik niet verzonnen btw,ik moest er even aan terugdenken door dit topic :')

:oo

Laatst las ik in een boek 'nog' wat eigenlijk 'noch' moest zijn. Dat vond ik ook wel een vreselijk domme fout.

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:22

Dat is echt erg,
dan ben ik maar een zeurende 17-jarige oma,
Maar ik vind spellingsfouten echt vervelend soms _O-

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:34

MoonChloe schreef:
Laatst las ik in een boek 'nog' wat eigenlijk 'noch' moest zijn. Dat vond ik ook wel een vreselijk domme fout.

Pijnlijk inderdaad, hoe veel keren moest je de zin overlezen voor je hem begreep? :D

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:37

3x voor ik concludeerde dat het echt 'noch' moest zijn.
Want 'nog' zou nooit in zo'n zin kunnen passen :P

Piej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:39

Ik vind het opvallend dat dit soort topics steeds weer terugkeren. Na er weer eens snel doorheen gelezen te hebben ben ik het met de meeste mensen eens. Foutjes maken is menselijk, nalezen wil al het een en ander verhelpen, maar je kunt ook gewoon een desinteresse hebben en dit niet willen toegeven. (Even de mensen die het echt niet kunnen omdat ze het nooit geleerd hebben, buitenlands zijn of dyslexie hebben niet hierin meenemen)

Echter, ik krijg ook steeds hetzelfde idee als ik dit soort topics lees. Soms twijfel ik ook over dingen, Juist als je in je vriendenkring een woord anders geschreven tegen komt en ik ook niet altijd het woordenboek erbij pakt en dan ook ga twijfelen. (Voorbeeld: tijd gehad met nieuwschierig/nieuwsgierig) Is het geen idee om er een soort "naslagtopic" te maken ipv er altijd weer op terug te komen, dingen los te roepen waardoor het soms ook op de man gespeeld wordt, waardoor de persoon zich aangevallen voelt ipv geholpen of ervan te leren.

Dus iets in de zin van dingen die gewoon standaard zijn, maar dan makkelijker terug te vinden: kofschip/fokschaap en hoe te gebruiken, voornaamwoorden, bezittelijke voornaamwoorden etc etc. Een soort verzamelplaats voor algemene vaak voorkomende vragen...

En terwijl ik dit typ denk ik ook: ja maar daar heb je Nederlandse les voor (gehad) en waarom moet dit op een paardenforum.... En toch zou ik me er soms ook door geholpen voelen waarom iets met d of t moet. ( Zoals omrekenen van cm en meter, liter etc etc, dat zoek ik dan ook terug op. Is altijd wel iets terug te vinden op internet hierover.)
Laatst bijgewerkt door Piej op 07-02-11 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:41

Soms weet ik even niet meer of je het met een D/T schrijft o.i.d. Dan google ik altijd met bijvoorbeeld:'lopen vervoegen'. Dan krijg je een mooi lijstje met hoe je lopen schrijft in vvt, ovt, tt, etc..

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:47

Het taalgebruik van sommige (jeugdige) bokkers is vrij vervelend. Ook wordt er veel "dak" (dat ik) en "das" (dat is) en "hek" (heb ik) gebruikt. Waar ik me echter het meest aan stoor is de houding van degene die dat typt.
Als je in een topic vriendelijk vraagt of ze misschien wat beter op hun ABN zouden kunnen letten, dan krijg je een grote scheur terug!

Hierbij een letterlijk citaat:
Citaat:
Zo zeg ik het ook ik zeg nooit zeggen wen er maar aan. Ik praat en typ bijna het zelfde. Ze begrijpen mijn woorden wel. Pfff stom
Abn doe ik niet aan sorry

Citaat:
Snap ik maar iedereen begrijpt mijn woorden en dat doe ik al jaren zelfs leerkrachr wou dat we abn gingen praten nou sorry iederen heeft zijn accent haha ach ik wou het kwijt dus of ze het wel of niet lezen

Hier irriteer ik me echt aan. Als je het op een vriendelijke manier vraagt en dat ze het dan niet willen proberen...

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:49

Herkenbaar!! Ik ben maar opgehouden met op die mensen te reageren. Oftewel ik lees hun reacties niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:50

Hek? Dat is toch een soort omheining om een tuin heen? Een dak ligt bovenop mijn huis en een das zie je in de dierentuin of om mijn hals als het koud is :j

Wat je kan doen is gewoon stug blijven verbeteren, dan merkt iemand vanzelf wel dat het echt niet gewaardeerd wordt om iets anders dan ABN te doen. Als mod probeer ik in ieder geval wel het goede taalvoorbeeld geven, mocht je mij op een foutje betrappen wil ik dat graag weten :j

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:50

'zelfs leerkracht wou dat we abn gingen praten' :')

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:52

Fien__ schreef:

Ja zeg, is 'ie nou helemaal van de pot gerukt? Een beetje in de Nederlandse les om ABN gaan vragen is echt not done hoor...

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:54

@ UW, een hek staat normaal gesproken inderdaad om een tuin heen ;) Ik mag hopen dat je een dak op je huis hebt en een das ligt lekker te soezen in de dierentuin. Toch merk je regelmatig dat dit soort woorden (of moet ik het afkortingen noemen?) gebruikt worden. Zelfs een kennisje die de Pabo deed, gebruikte dit soort woorden.

Stug blijven verbeteren? Ik weet niet of je dat topic gelezen hebt waar ik mijn quotes vandaan haalde, maar dan blijf je bezig! Dan kan je elke post opnieuw typen! ;)

@ Fien, ja belachelijk hè. Dus stug vol blijven houden dat ze ook op school niet ABN sprak en schreef. Ik denk dat je dan toch snel van school getrapt wordt. Of in ieder geval blijft zitten als je niet normaal ABN kan, of het weigert te spreken/schrijven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:54

Samentrekkingen noemen ze dat geloof ik. Ik vind het onwijs vervelend gezien dat ook echt Rotterdams is..
Of even op zijn Rotterdams gezegd:

Sametrekken isda, sonwijs vervelend Rottuhdams..

:+

Misschien moet ik gaan verbeteren, groen schrikt toch af :+

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:55

kleinvosje schreef:
Fien__ schreef:

Ja zeg, is 'ie nou helemaal van de pot gerukt? Een beetje in de Nederlandse les om ABN gaan vragen is echt not done hoor...

_O-

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:56

Ik ben blij dat je geen rotterdams typt dan UW! Verbeter de wereld en begin bij jezelf! ;)
Volgende keer dat ik dit soort posts zie zal ik je een PB'tje sturen, haha!

Ik ga de paardenlucht van mij af douchen! Succes met de verdere discussie!

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:57

saffire schreef:
Dat heeft wel te maken met dat ik uit brabant kom , ik type soms zoals ik praat en brabants is vaak zonder n of t/d .
Maar sommige maken er dan een groot probleem van en dat vind ik niet altijd leuk snap je.
En nederlandse volzinnen wat versta je daaronder? want het woord ken ik niet

Ik kom uit Friesland, maar ik typ toch ook gewoon in het Nederlands en niet in het Fries..

__Elizabeth

Op school moet je toch ook verslagen in ABN maken?!
wat is dan de moeite om het op bokt ook te doen? ;)

Anoniem

itsmi schreef:
Ik ben blij dat je geen rotterdams typt dan UW! Verbeter de wereld en begin bij jezelf! ;)
Volgende keer dat ik dit soort posts zie zal ik je een PB'tje sturen, haha!

Ik ga de paardenlucht van mij af douchen! Succes met de verdere discussie!

Het zou inderdaad wat zijn als ik alles op zijn Rotterdams zou typen. Nee zelfs met spreken let ik er heel erg op. Ik kan mijzelf er echt enorm aan irriteren :j

Doet me er aan denken, is het nou jezelf ergens aan ergeren of ergens aan irriteren?