Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Perrokai schreef:Vertel wat je nu voelt mee maakt en hoe het nu jouw gewone leven beinvloed net als je hier doet en via PB. Of vind je dat ook eng ? En waarom vind je dat eng om bijvoorbeeld te vertellen ik wil niet dat iemand me aanraakt of te dichtbij komt, of ik raak in paniek en ik kan het niet stoppen, ik herbeleef de beelden van toen, ik slaap slecht etc etc....dat soort dingen. Dat zijn de symtomen die je nu hebt en daar uit kunnen ze een "plan van aanpak" op gaan maken omdat ze dan pas weten in welk stadium je je bevind.
Als ze bijvoorbeeld vragen waarom je in paniek raakt in bepaalde situaties dan kun je antwoorden omdat dan opeens de beelden en de pijn van de .....naar voren komen en ik kan dat niet stoppen en raak helemaal in paniek.
En dan...stel dat ik dat wel zeg. Gaat ze toch verder vragen? Welke beelden zijn dat dan? Er zijn zoveel dingen, voorwerpen die me aan 'vroeger" herinneren. En ook dan zal ze toch verder vragen? Wat voor voorwerpen zijn dat dan? Dan krijg je toch dat soort vragen? En als ik zo'n beeld moet gaan beschrijven...
kukkie schreef:Wat ik lees in je berichten zijn 2 dingen:
JIJ bent er heel erg mee bezig. Het is er steeds, en overal, en het overschaduwt alles, trapt alles in de war. Je denkt of hoopt daarbij dat er een 'cure' is, en dat je geholpen bent als je maar naar die psych gaat. Ook merk ik dat je eigenlijk zelf een bepaald beeld hebt bij hoe een sessie hoort, en wat jij dan allemaal wel en niet zou moeten kunnen vertellen.
Daarbij is niet elke psych een match. Hoe aardig ze ook zijn, hoe veilig je je ook voelt. Elke hulpverlener zal jou op een andere manier aanpakken of triggeren.
Ik wil je op het hart drukken dat er geen regels zijn. Er is geen manier 'hoe het hoort'. Het enige wat hoorde was dat dit nooit was gebeurd. Maar dat is al te laat.
Misschien kun je - als je je eigen regeltjes of verwachtingen los kan laten - proberen zelf aan te voelen waarmee je wel bent geholpen.
Ik hoef het niet uit te spreken vanmezelf. Maar heb nu al een paar keer ervaren dat mensen het dan niet goed begrijpen. En dan bedoel ik niet direct de sessies bij de pcychologe.
merel90 schreef:Toen je bent beginnen te praten over je verleden, heb je eigenlijk bij jezelf die hele beerput aan gebeurtenissen en emoties opengetrokken, het is niet gek dat dat nu zo alles overheersend aanwezig is. Ik weet wel van mezelf dat ik in die tijd zat dat ik het heel erg overweldigend en beangstigend vond, en eigenlijk wilde dat ik die beerput niet open had getrokken omdat ik niet wist wat ik met die stroom aan emoties en beelden aanmoest. Ik weet niet of jij dat ook hebt?
Maar gewoon, het 'totaal-plaatje'. Nachtmerrie's, herbelevingen, heel erg alert, oplettend, bang als mensen me aanraken of dicht in de buurt komen etc. Best vermoeiend
.
) niet thuis konden houden? Begrijp zo ongeveer wel wat je bedoeld, maar valt me gewoon op, dat dit het allereerst is wat door mijn hoofd schiet.
Was altijd zo blij als het weer "uit" was.
.
Heb haar ook nog steeds geen sms gestuurd met mijn voorstel. Zit erover te denken om haar een sms te sturen. Dat ze mij maar eens een voorstel doet. Misschien dat dat nog niet zo'n gek idee is..?

merel90 schreef:Even los van de vorm van therapie, waar loop je het meeste tegenaan en wat wil je nou echt graag? Misschien is dat ook wel goed voor jezelf op papier te zetten, duidelijk wat alle dingen zijn waar je nu tegenaan loopt, en hoe je het graag zou willen zien. Dat geeft je misschien meer helderheid ook voor de uiteindelijke keuze van therapie, maar laat jezelf ook een beetje zien waar je voor wil knokken.
Uhm...voorbeeld...even denken.
. Schijnt best intensief te zijn. Kan ik mooi al mijn frustraties eruit gooien.
Dacht ik...Heeft uiteindelijk meer stress opgeleverd als ontspanning. We werden in groepjes ingedeeld. Zat bij een andere jongen van ongeveer dezelfde leeftijd. De andere gingen met z'n vieren in een boot, maar wij moesten apart omdat we nog onder de 'jeugdleden" vallen. Schijn je beter te leren roeien. Weet het ook niet precies.
Maargoed, die andere jongen eerst laten gaan. Had ik nog even tijd voor mezelf.
Maar daarna moest ik, en ik hoor mezelf gewoon zeggen; 'Geloof niet dat ik dit een goed idee ga vinden". En waarom zeg ik dat? Was niet doodsbang ofzo, gewoon wat onzeker. En zodra er dan Iets van Druk opgelegt word, haak ik af. Doe ik het niet meer, hou ik er mee op. NIET NIET NIET. *zucht*
.
Dat ik nu al afhaak als er iets is wat ik eigenlijk liever niet zou doen.

)ben ik zeker niet wijs genoeg. Daarvoor zijn er hier nog tal van andere dames die voor en na mij veel beter hulp kunnen bieden.
merel90 schreef:Dat blokkeren herken ik wel, ik heb het zelf ook bij de stomste dingen. Het gevoel om te 'moeten' roept bij mij paniek op.
Ik denk dat dat inderdaad komt door het verleden, eerder al dingen hebben gehad die 'moesten' waardoor je daar nu een aversie tegen hebt.
Ik denk dat dit wel iets is waar therapie goed bij zou moeten kunnen helpen, jezelf weer het gevoel van controle geven ofzo? ik zou dit in ieder geval aankaarten als je weer voor therapie gaat
Kan er echt nog niks over zeggen...typen gaat wat beter.
Was er echt he-le-maal klaar mee!
leraaren kunnen soms zo ongelovenlijk bot en stom doen..
hoop met heel me hart dat je vanacht beetje beter kan slapen. de nachtmerries je met rust laten en je morge met een beetje beter gevoel wakker word.. ik weet niet of het een raar voorstel is daarom klein maar wat zijn je opties voor medicatie voor slapen.. ? denk dat een goede slaap wel zo goed is om de dag weer aan te kunnen..
Anoniem1991 schreef:xXLiesjuhhXx
Slaapmedicatie vind ik helemaal geen raar idee. Werkt namelijk een beetje als een cirkeltje. Als je slecht slaapt, ben je gewoon veel prikkelbaarder en valt alles veel zwaarder.
Weet alleen niet precies hoe ik dat moet aanpakken... Mijn psychologe heeft ooit gezegt tegen mij dat ze geen medicatie mag voorschrijven, dus dat gaat niet. Meen me te herinneren dat je bij kruidvat ed. ook van dat soort pilletjes hebt, maar werken die? Iemand ervaringen of tips?![]()
Heb vanacht gelukkig kunnen slapen zonder nachtmerries ed. Was zo moe dat ik gewoon gelijk in slaap gevallen ben toen ik in bed lag.