kind wordt enorm gepest, en bedreigd!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:04

MamboBeach schreef:
Goof, ik begrijp je verhaal en op die manier zou ik het ook eerst proberen maar als school weinig tot geen sjoege geeft dan ga ik toch wel een stapje verder. Ik blijf niet toe kijken hoe mijn kind wordt gepest.

Tja, daarom hoop ik dat het gesprek vanmiddag wat uithaalt.
En zo niet, ik zou zelf niet weten wat ik dan zou doen. Ben ook geen moeder dus ken de situatie ook niet. Hoop gewoon dat het goed opgelost kan worden voor TS via de school.

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 13:04

Dat gevoel heb ik nu ook Essie.....ben al flink aan het rondspeuren wat ik nog verder kan ondernemen!

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:05

TS ik krijg koude rillingen van jouw verhaal. Ik heb ook een hoogbegaafd kind met het vermoeden van (lichte) Asperger. Maar zo'n kind hoort volgens mij absoluut niet op het speciaal onderwijs thuis. Daar zitten ook relatief veel kinderen met een lager IQ en dat gaat echt niet samen. De autisme stoornis lijkt te verergeren als het kind zich niet veilig voelt. Neem eens contact op met bv. het CBO in Nijmegen en vraag naar een reguliere basisschool waar ze veel doen aan aangepast onderwijs voor hoogbegaafden. Ik weet niet waar in Limburg je woont maar onze dochter is destijds van een school in Belgie naar de Triolier in Budel gegaan. Daar heeft ze zich prima kunnen handhaven. Misschien kan je zoontje na groep 7 al direct naar het middelbaar? Het College in Weert is een begaafdheidsprofielschool. Hier doen ze veel aan het begeleiden van hoogbegaafde kinderen en ze zijn bekend met de bijkomende problematieken (ook alle leraren). Alleen in mijn kind's klas zitten er al 5 die getest zijn en waarschijnlijk zijn het er meer. Evenveel kinderen zijn 1 of meer jaar versneld. Daarnaast heeft de Gymnasium onderbouw een eigen domein waarmee een veilige omgeving voor deze meer kwetsbare kinderen wordt gecreeerd. Hetzelfde doen ze overigens voor VMBO-BK. Ze creeren in feite kleine veilige omgevingen binnen de grotere school.

wattenstaafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:10

Ik ben zelf ook gepest. Ik heb assertiviteitstraining gevolgd, maar als je zo gepest wordt heb je daar niets aan. Bij mij is het ja/nee vragen gedeelte ook voorgekomen en er was geen enkel goed antwoord. Helaas heb je dan niets aan trainingen, of zelfs kickboksen waar ik toch al redelijk in was tijdens trainingen. Mijn ouders zijn naar school gegaan nadat men er na enkele maanden achter kwam. Dit helpt niet. Als het niet op school is doen ze het wel buiten. Sterker nog, dit geeft alleen maar een vernederend gevoel voor de meeste kinderen. Pestcontracten en dat soort nonsens gaat helaas ook weinig goeds doen. Ik begrijp dat je als ouders graag in grijpt en het aan andere ouders zou willen vertellen. Doe dit vooral. Het is goed voor je eigen gevoel en goed dat ouders het weten. Haal vervolgens wel je kind van school en plaats hem op een andere school. Liefst na een weekje vakantie. Dit heeft bij mij heeft meest geholpen. Mocht je nog vragen hebben of iets kwijt willen, mijn pb staat open.

O ja, voor ik het vergeet, politie heeft geen nut. Vanuit de school in combinatie met mijn ouders ben ikzelf verplicht aangifte te doen tegen een meisje die ook anderen al had verwond. De politie heeft een brief gestuurd naar de intens asociale ouders van het meisje, het meisje moest op het bureau komen voor een gesprek met de agenten, vervolgens een gesprek met mij om haar excuses aan te bieden. Met een grijns op haar gezicht. Dit alles helpt niet voor het zelfvertrouwen van je kind, ik zou dit dus over slaan.

Succes!

Caira

Re: kind wordt enorm gepest, en bedreigd!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:31

Ik heb al meerdere keren mijn standpunt en adviezen gegeven maar ik heb het idee dat die ondergesneeuwd worden.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:35

Wat een verschrikkelijke gebeurtenis zeg...

Wat is het " pest beleid" op school? Heb je die al eens in gekeken? (staat vaak ook online)

Ik heb het idee dat de leerkrachten en pleinwacht hebben niet weten welke kinderen niet bij elkaar moeten spelen?! Het is dus niet bekend wie de narigheid uithaalt. De school zou b.v. alle leerkrachten en stagiares op de hoogte moeten brengen wie wat doet. ze kunnen de pestkoppen binnen laten voor een bepaalde tijd, of de pestkoppen bij de leerkrachten laten spelen. Jullie zoon moet vrij rond kunnen spelen! Dus de pesters moeten beperkt worden!
In mijn ogen zouden ze de ouders op de hoogte moeten brengen van de gebeurtenissen en zouden ze de ouders op de hoogte moeten brengen van de schade die de pesters veroorzaken! (Dit gebeurt op meerdere scholen!)

Gezien jullie zoon op het speciaal onderwijs zit zou je verwachten dat er een goed beleid is EN dat het streng nageleefd wordt!

Ik heb op verschillende scholen gewerkt en stage gelopen (ook op het speciaal onderwijs)En nooit vernomen dat leerkrachten niet op de hoogte waren van de gebeurtenissen! Dit hoort besproken te worden tijdens teamvergaderingen omdat iedereen hier mee te maken heeft. Dit is echt verschrikkelijk!

Heel veel sterkte gewenst!

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:38

@ Caira volgens mij volgt TS nu juist jouw advies op en heeft ze vanmiddag dat gesprek (hopelijk goed voorbereid). Feit blijft dat het heel moeilijk iets aan pesten te doen op het moment dat het al zo ver geescaleerd is als hier beschreven wordt. Naar mijn idee kan je zo'n kind het best ergens anders met een schone lei laten beginnen. Het is ook nog maar kort totdat hij naar het middelbaar kan. In een gymnasiumomgeving worden deze kinderen iha algemeen veel minder gepest. Hier zijn ze namelijk min of meer de norm.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:14

Ik vind het lekker makkelijk om te roepen dat je zoontje geen cursus nodig heeft maar de pestkoppen..
Beetje naief..
Tuurlijk is het niet goed wat ze doen en zouden zij moeten leren wat normaal is..
Maar de wereld is nu eenmaal niet eerlijk en kinderen zijn vreselijk gemeen op dat gebied. Je moet je zoon leren overleven in die wereld.. Niet hem overal maar vandaan trekken.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:21

em_papillon schreef:
Ik vind het lekker makkelijk om te roepen dat je zoontje geen cursus nodig heeft maar de pestkoppen..
Beetje naief..
Tuurlijk is het niet goed wat ze doen en zouden zij moeten leren wat normaal is..
Maar de wereld is nu eenmaal niet eerlijk en kinderen zijn vreselijk gemeen op dat gebied. Je moet je zoon leren overleven in die wereld.. Niet hem overal maar vandaan trekken.

En dát is weer gemakkelijk roepen als je een 'gezond' kind hebt.
In dit geval gaat het om een jongetje met asperger, daarmee wil ik niet zeggen dat zulke kinderen per definitie zielig zijn en apart behandeld moeten worden, maar je zult wel moeten kijken naar de beperkingen en mogelijkheden.
Hij gaat niet voor niets naar speciaal onderwijs en je mag toch wel hopen dat de leerkrachten daar, zo goed en zo kwaad als 't kan, ook speciale aandacht hebben voor de kinderen.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:28

Hmm.. Ik snap dat wanneer je een speciaal kind heb je hem het liefst zou beschermen en wegnemen van al het gevaar.. maar hierdoor laat je hem in een kwetsbare positie.. juist speciale kinderen hebben inderdaad speciale aandacht nodig.. waaronder voor jezelf opkomen en dergelijke en ze te leren om te gaan met hun handicap.

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:32

Geef een belletje aan de ouders van de pesters.. onnaceptabel..

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:50

Wat veel mensen misschien niet weten is dat de zintuigen van kinderen met asperger syndroom vaak wel 6 x sterker zijn, ze horen, voelen en zien de dingen dus vaak veel erger.
En het is niet zo makkelijk gezegd als gedaan dat zo'n kind maar moet wennen aan de harde wereld, deze wereld die voor ons zo normaal is is voor hun al extra moeilijk.

Mijn zoontje heeft ook het asperger syndroom, we wonen in Duitsland en hier zijn simpelweg geen speciale scholen voor kinderen met een beperking.
Tot nu toe gaat het redelijk met het pesten, het heeft geen ernstige vormen zoals ik bij jou hoor.
Ik moet ook zeggen dat ze hier op het Gymansium er heel veel moeite voor doen.
We zijn nu bezig om iemand te krijgen die bij hem in de klas gaat zitten.
Ik kan me je angsten heel erg goed voorstellen en hoop dat er gauw een oplossing komt.
Mocht je willen praten of vragen hebben dan hoor ik het graag.

Is het trouwens een idee dat hij samen met de juf of misschien met jou een spreekbeurt geeft over asperger syndroom ?
De therapeute van mijn zoontje gaat dit binnenkort ook doen en we hopen zo dat er toch wat meer begrip komt en dat de anderen ook begrijpen dat hij er niks aan kan doen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:54

em_papillon schreef:
Hmm.. Ik snap dat wanneer je een speciaal kind heb je hem het liefst zou beschermen en wegnemen van al het gevaar.. maar hierdoor laat je hem in een kwetsbare positie.. juist speciale kinderen hebben inderdaad speciale aandacht nodig.. waaronder voor jezelf opkomen en dergelijke en ze te leren om te gaan met hun handicap.

Dat klinkt al genuanceerder. :D
In dit geval vind ik (tijdelijk) thuis houden de beste oplossing, totdat er een oplossing is gevonden voor het pesten.
Uiteraard is het goed het kind te leren hoe om te gaan met dat soort situaties, maar daarbij moet wel gekeken worden naar of het kind het ook daadwerkelijk kán toepassen.
Assertiviteit is zeker een pré, maar kinderen met asperger zijn eerder denkers dan doeners en hebben hier vaak al wat moeite mee.
Neemt niet weg dat begeleiding daarin super zou zijn, maar op dit moment is de situatie op school al behoorlijk geëscaleerd als ik dat zo lees, en zullen eerst de pesters aangepakt moeten worden.
Mocht er van school gewisseld worden is het ook raadzaam het kind te leren hoe om te gaan met pesterijen, dat ben ik helemaal met je eens!

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:01

Ik zou naast een gesprek met de school ook even bellen met de ouders van de pesters inderdaad, zodat ook hun van de situatie op de hoogte zijn. Ik kan me niet voorstellen dat een ouder het pikt dat zijn/haar kind zoveel schade aanricht door een ander kind te pesten. :n

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:05

Ik zou serieus een gesprek vragen met de ouders van de pesters... Als ik een kind zou hebben die zou pesten, zou ik dat willen weten en flinke maatregelen nemen!

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:37

Ik vind dat die pesters inderdaad wel ver gaan :n, ze nemen er natuurlijk degene uit waartegenover ze denken sterker te staan, zo typisch...
Ik denk net zoals enkele anderen dat een spreekbeurt en uitleg over het syndroom wel iets zou kunnen opleveren.
(Dit verhaal doet me trouwens enorm denken aan de film/boek BenX. Weet wel niet of die bij jullie bekend is?)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:42

Ben wel benieuwd of het gesprek geweest is en zo ja, hoe het ging.

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 18:49

We hebben gesprek gehad met school.
Daaruit is gekomen dat er morgen een teamvergadering is over hetgeen wat er gebeurd is, en hoe dat ze dit voortaan gaan voorkomen.
Morgen word ik daarover teruggebeld en weten we meer.
Tuurlijk vond school het allemaal erg vervelend....en ze snapte ook waarom hij nu thuis is.
Morgen blijft hij ook nog thuis, net zolang tot er een pasklare oplossing is gevonden waardoor die pesterijen niet meer kunnen voorkomen, school gaf aan hierin inderdaad tekort geschoten te zijn, en begrepen mijn standpunt volkomen.

De ouders van de pesters zijn door school op de hoogte gebracht en worden uitgenodigd op school als de teamvergadering geweest is.

Ben nu met de gang van zaken wel tevreden, ben benieuwd wat er uit de vergadering komt en welke oplossing ze aanreiken. Heb ook nog contact gehad met de instelling waar wij met ons zoontje al jaren zijn, die was ook van mening dat ik juist gehandeld heb met alles.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:55

Kijk, nu wordt er actie ondernomen. Ben benieuwd, fijn dat ze in ieder geval wat gaan doen direct.

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 18:58

Ja ze moeten wel, heb ze geen keus gelaten!!!
Heb wel erop gehamerd dat ik met zinloze beloftes niets bereik en dat ik de afspraken die gemaakt gaan worden op papier wil hebben.
Morgen neem ik evengoed contact op met de leerplichtamtenaar.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:26

heel goed!

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:30

Jemig, als dat mijn zoontje was geweest had ik toch tekeer gegaan tegen die 2 andere jochies en de ouders van die 2!! en dan proberen je woede in te houden en ze geen knal te verkopen.. Pfoe..

Ik denk dat het beste is van school wisselen.

Ik ben vroeger ook gepest.. mijn ouders echt vele malen naar school toe geweest.. en geloof me.. de school doet echt niks..ze zeggen van wel.. maar het is gewoon niet zo.. op de momenten dat het kan doen de kinderen het.. en bij de leraren zijn t schatjes.. Ik ben toen ook van school gewisseld. en daar ging het prima :)

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:33

Mooi!

Maar de school doet er waarschijnlijk weinig aan. Gelijk die ouders contacteren en zorg dat de pesters hier geen lucht van krijgen zodat je het 'je laat je mammie alles oplossen' erbuiten houd;

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:34

Vreselijk zeg. Nu ik zelf een kind (van net 3) kan ik me pas enigszins voorstellen hoe het moet voelen als je kind gepest wordt. Afschuwelijk! Heel veel sterkte samen!

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:37

Mijn zoon van 10 en met "lichte" asperger zit op het gewone onderwijs.

Een paar weken geleden was er ook een jongen die het op mijn zoon had gemunt , mijn zoon is erg geliefd in de klas omdat hij rustig is en geen ruzie zoekt ..

Ik merkte aan zijn "trekjes" dat het niet goed ging en uiteindelijk kwam de aap uit de mouw..

Ben meteen naar school toe gestapt en er zijn direct maatregelen genomen en sinsdien gaat het weer goed.

Waar ik wel heel bang voor ben is het middelbaar onderwijs dan is hij snel de pispaal omdat hij nooit wat terug doet..

Wat ik wil zeggen is dat onze zoon goed kan leren en geen speciaal onderwijs nodig heeft ik denk ook dat hij op het gewone onderwijs beter af is.

School werkt er hard aan en begeleiden hem super.

Ik hoop dat jullie snel een oplossing kunnen vinden en ik vind zeker dat school een flinke steek laat vallen ..

Het enige wat ik hier kan doen is jullie heel veel wijsheid en kracht toewensen en neem de goede beslissing en luister naar je zoon..