Wie betaalt op eerste date?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:49

Lieveli: Jij had het net over gelijkwaardigheid en dat je vind dat het toont van weinig zelfrespect als je de man laat betalen. Maar ik vraag me dan af in hoeverre je (gelijk)waardigheid af moet hangen van het niet zelf betalen voor de eerste date?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:52

JuliaMaria schreef:
Lieveli: Jij had het net over gelijkwaardigheid en dat je vind dat het toont van weinig zelfrespect als je de man laat betalen. Maar ik vraag me dan af in hoeverre je (gelijk)waardigheid af moet hangen van het niet zelf betalen voor de eerste date?

Je begrijpt me verkeerd. Ik vind het niet getuigen van zelfrespect als je er van uitgaat dat een jongen voor je betaald. Dat je het, als het ware, verwacht/eist. Ik bied altijd aan om mijn eigen deel te betalen, en als dat wordt afgeslagen vind ik dat heel lief, maar geen norm. En als er voor mij betaald is, betaal ik de drankjes in de kroeg.

Verder betaal ik op de eerste date als ik een jongen mee uitvraag.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:55

Ik vind dat diegene die voorgesteld heeft om uit te gaan mag betalen. :)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:58

Ah zo, dan begreep ik je inderdaad verkeerd. :) Ben het er alsnog niet helemaal mee eens, maar volgensmij hebben we allebei ons punt wel aardig duidelijk gemaakt dus ik houd er maar over op haha.

Als ik iemand mee uit eten vraag verwacht ik niet dat hij betaalt trouwens, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht maar dat is ook nog nooit voorgekomen geloof ik. ''Hé leuk dat je er bent ....... Oke jij betaalt toch?'' Nee dat zou een beetje raar zijn. :)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 17:58

@Julia: omgekeerd zou ik (stel dat ik een man was) ik weet precies wat voor vlees ik in de kuip heb als ik met jou op een eerste date was. Niet mijn cup of tea in ieder geval. Je gaat toch sámen uit eten, omdat je er elkaar leuk vindt?

En wat moet zo'n kerel dan in jouw geval? Aangezien jij op date 1 nooit zult aangeven te willen delen, zou hij er om moeten vragen (ik denk dat een flink aantal mannen zich behoorlijk aangetast zou voelen in hun manlijkheid en dat dus never nooit zou doen): jij laat je geld thuis notabene!

Ik vind het echt misplaatst prinsessengedrag van je.

@Polaris: ik vind niet dat iemand iets moet. Alleen zou het voor mij niet prettig voelen om niet te betalen op een eerste date. Door niet te betalen zou ik me afhankelijk voelen en daar voel ik me niet prettig bij. (En ja, dat is natuurlijk mijn gevoel.)

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 20:32

Haha nou, ik merk wel dat de meningen behoorlijk verdeeld zijn!

Oja, ik heb voorgesteld om gewoon wat te gaan drinken en dat vond hij ook prima :) Iemand zei hier dat je als je ergens gaat eten je meteen voor een paar uur aan diegene vast zit en als het dan niet klikt kan dat heel ongemakkelijk zijn. Dus nou mag hij mij op een wijntje trakteren ;) En ach, ik zal zijn wijntje ook wel een keer betalen.

Ronne

Re: Wie betaalt op eerste date?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:09

Ik ben het ook eens met Lieveli! Als een man erop staat om te betalen vind ik prima, maar er gewoon vanuit gaan dat hij betaalt vind ik wel heel afhankelijk hoor! Alsof mijn gezelschap (en wat erna volgt...) te koop is... Sorry, maar mij doet dat toch een beetje aan een bepaald beroep denken... :+

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:38

ik snap precies wat juliamaria bedoeld. heeft misschien ook ermee te maken dat iedereen anders is, en op een ander type jongen/man valt? Als ik hier lees dat sommige vrouwen echt erop staan om zelf te betalen, denk ik dat die bijvoorbeeld nooit met mijn vriend samen kan zijn.

Een vrouw mag toch wel als een prinses behandeld worden? ik vind echt dat een man zijn best mag doen (en geld is hierbij alleen maar een middel).

ik vind dat er altijd nog een verschil tussen een man en een vrouw, en betalen op de eerste date is bij mij zo'n soort verschil.

Daarnaast, zo gaat het bij mij ook met vriendinnen. de ene keer betaal ik voor mijn vriendin en de andere keer zij voor mij. ik voel me dan ook echt niet slecht als zij 3 euro meer betaald als mij, en andersom zeker ook niet. Ik denk daar eerlijk gezegd niet eens over na..

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:04

Ik heb hier niets gelezen, omdat het voor mij gewoon duidelijk is. De man betaalt. Ik ben in sommige dingen heel ouderwets. Als de date mij niet bevalt, dan betaal ik, als de date bevalt en ik trek mijn portemonnee en de man wil splitten dan knap ik gigantisch af. Ik ben wel altijd voorbereid en heb geld mee voor het geval dat. Maar ik ben direct klaar met de man in kwestie als hij de 1e date niet betaalt. Overigens vind ik het hoe dan ook niet charmant om met uit eten gaan als vrouw zijnde te betalen, dus ook niet in een relatie. Ik vind dat persoonlijk zelfs voor banketstaaf. Ik betaal dan liever alle boodschappen, of weet ik veel wat, maar zelf hou ik gewoon van charmante mannen die iig in dat gedeelte van de relatie / date zich ook echt als de man opstellen.... Dit is mijn mening en ik respecteer die van anderen. gelukkig vallen we toch allemaal op andere mannen ;) en is er vast op ieder potje een dekseltje te vinden.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:25

Maar als jij op 'dat soort' mannen valt... hoe stel jij je dan op in een relatie? Ikzelf heb namelijk altijd geleerd en probeer dat ook zoveel mogelijk na te streven, dat je beiden compleet gelijkwaardig bent in een relatie. Dan kun je toch niet vinden dat de man zijn geld maar uit moet geven en jij het op dat moment in je zak houdt..? Hij moet er toch ook gewoon voor werken?? Kijk als ie wíl betalen, prima! Dan is het eigenlijk een soort kado'tje, maar je gaat een man toch ook niet dwingen een kado voor je te kopen?? Dat is toch geweldig als het spontaan gebeurt, maar niet bepaald sexy als jij het van hem eist?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:29

Idd Ronne, en daarbij Mer1980: wie hou jij nou toch in hemelsnaam voor de gek zeg? Alles voor de schone schijn?
Snap er niks van, uiteindelijk doen julli3 het toch 50/50 als jij de boodschappen betaalt en hij zijn portemonnee trekt als je uit eten bent? :o?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:44

snoetie schreef:
ik snap precies wat juliamaria bedoeld. heeft misschien ook ermee te maken dat iedereen anders is, en op een ander type jongen/man valt? Als ik hier lees dat sommige vrouwen echt erop staan om zelf te betalen, denk ik dat die bijvoorbeeld nooit met mijn vriend samen kan zijn.

Een vrouw mag toch wel als een prinses behandeld worden? ik vind echt dat een man zijn best mag doen (en geld is hierbij alleen maar een middel).

ik vind dat er altijd nog een verschil tussen een man en een vrouw, en betalen op de eerste date is bij mij zo'n soort verschil.

Daarnaast, zo gaat het bij mij ook met vriendinnen. de ene keer betaal ik voor mijn vriendin en de andere keer zij voor mij. ik voel me dan ook echt niet slecht als zij 3 euro meer betaald als mij, en andersom zeker ook niet. Ik denk daar eerlijk gezegd niet eens over na..

Daar zit het 'm ook wel aardig in. :j Met mijn vriend zouden ze ook absoluut niet samen moeten zijn want die laat een dame absoluut niet betalen voor een luxe diner. Is totaal niet aan de orde, ik stel het regelmatig voor maar het is zinloos.

Ik kan jullie ''doet me aan een bepaald beroep denken'' en ''het is een gebrek aan zelfrespect ne je bent dan te afhankelijk'' echter totaal niet plaatsen, komt op mij over als conclusies die nogal voorbarig getrokken worden. Het is júist omdat ik ''eisen stel'' (en dus veel zelfrespect heb, en in jullie ogen waarschijnlijk teveel want het is immers nooit goed ;) ) dat ik dat verwacht, ik vind in een zekere zin dat een man dat voor een vrouw over moet hebben op de eerste date. Zo zou ik het echter nooit letterlijk noemen en zo bedoel ik het ook niet helemaal, maar ja dat is de enige manier waarop ik het zo letterlijk kan uitleggen. Ik vind het namelijk niet meer dan normaal dat een man dat doet, net zoals het normaal is om niet op andermans bankstel te assen met je sigaret (zie toevallig net een asvlek op mijn bank zitten, vandaar dit rare voorbeeld :+ ).
En dat ligt dan ook wel aan het soort man waar ik mee date. Op dat vlak moet hij gewoon ''de man'' zijn en het koken, poetsen en verzorgen neem ik dan lekker voor mijn rekening, om maar een aspect te noemen.

Verder zijn wij 100% gelijk aan elkaar in onze relatie, bij ons hangt dat totaal niet af van wie er betaalt maar van hele andere dingen, die na ons idee veel belangrijker zijn. ;) (En ik betaal ook heus wel eens een kop koffie hoor. ;) )

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:46

Als de man het maar voor de vrouw over moet hebben op een eerste date... moet een vrouw dat dan niet net zo goed over hebben voor de man op de eerste date??

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:49

Ronne schreef:
Als de man het maar voor de vrouw over moet hebben op een eerste date... moet een vrouw dat dan niet net zo goed over hebben voor de man op de eerste date??

Zoals ik al zei: Neem dat aub even niet te letterlijk want het is lastig uitleggen. Ik vind het gewoon iets normaals, als een soort ''traditie''. Nja ik hoop dat jullie het snappen, meer kan ik er niet van maken (en heb daar eerlijk gezegd ook geen zin meer in want na mijn idee is het wel aardig duidelijk zo ;).

Daarbij komt dat ik als vrouw een hele hoop dingen over heb voor mijn vriend. Het komt over alsof alles af hangt van een eerste date..

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:55

Maar traditie is ook dat de vrouw niet geschoold wordt, de man het geld verdient, bepaald waar het heen gaat en de vrouw thuis blijft en het huishouden doet :P

Nee ik snap wel wat je bedoelt te zeggen, maar ik moet zeggen dat het mij persoonlijk echt enorm tegen de borst stuit om van iemand (niet alleen een man, maar wie dan ook), maar gewoon te verwachten dat ie voor je betaalt. Ik vind dat nog wat anders worden als je wat langer een relatie hebt, maar op een eerste date (waarbij er nog helemaal geen sprake is van iets terug doen of wat dan ook), vind ik dat eigenlijk niet kunnen. Mijn ex en ik gingen ook regelmatig uit eten en hij betaalde dan meestal. Die verdeling hadden we gemaakt, omdat hij graag uit eten wilde en ik daar simpelweg het geld niet voor had en daarom dus ook eigenlijk niet wilde. Hij betaalde daarom en in ruil daarvoor deed ik zijn was en strijk en kookte ik. Ik studeerde nog en hij werkte meer dan fulltime. Dan vind ik het alweer een ander verhaal worden, omdat je dan al langer samen bent en bepaalde dingen verdeelt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 01:10

Ik voel mijzelf absoluut niet op mijn gemak als ik iemand anders alles voor mij laat betalen , en wil ook op een gelijkwaardige manier met elkaar omgaan , wil niet het gevoel hebben dat ik zit te profiteren van een ander :n

Een man MOET wel aanbieden om alles te betalen , inderdaad vanwege dat traditionele gevoel van "man zorgt voor vrouw" , het is echt een afknapper als een man niet voor je wil zorgen zeg maar , verwacht dat jij alles betaalt of inderdaad wil gaan zitten rekenen om de kosten exact te delen :=

Je kunt zelf de rekening vragen met het idee om hem te betalen , en om meteen de reactie van de man te peilen , die hoort dat namelijk eigenlijk echt niet zomaar te accepteren en zou in moeten grijpen :D

Of je betaalt de rekening (onder zijn protest) onder het motto van : deze keer betaal ik , de volgende is voor jou , als je graag nog een keer wilt afspreken :)

Of als hij de rekening vraagt , voorstellen om te delen of bvb. hem wat papiergeld geven voor grofweg de helft van het bedrag , zo van : leg jij de rest bij ? :) Dat gaat dan ook heel subtiel , en hij ziet dan dat jij niet zo'n profiteur bent zoals zoveel vrouwen wel zijn (ook bij vrouwen vind ik dat een afknapper , bah).

Maar beter nog : de eerste keer absoluut niet direct gaan eten , dat is niet tof samen vrij lang verplicht aan zo'n tafeltje op elkaars lip zitten als je nog niet eens weet of het wel klikt :=

Dus beter een uitje plannen , bezoekje aan de dierentuin of een beurs ofzo , waar je wat rond kunt lopen en altijd nog over de dingen om je heen kan praten als je even geen gespreksstof samen hebt :P

Laat hem dan bvb. maar het parkeergeld en de toegang betalen , en verras hem dan rond etenstijd door met je portemonnee in de hand voor te stellen om even lekker een hapje te gaan eten , wat jij dan weer betaald.

Dat is gewoon heel fijn , zo om-en-om voor elkaar zorgen en de kosten grofweg delen door af te wisselen wie-wat betaald :)

Doen wij ook en dat gaat heel vloeiend eigenlijk , nooit gezeur over wie-wat betaald , het gaat eigenlijk vanzelf , de ene keer sta ik klaar met mijn centjes en de andere keer is hij me voor , en tegenwoordig hebben we dan wel een gezamelijke rekening dus is het helemaal simpel....maar pakken we vaak nog tussendoor onze eigen pas voor een extraatje :P

Als je allebei voor elkaar wil zorgen en elkaar genoeg "zakgeld" gunt , dan laat je het niet gebeuren dat de 1 veel meer geld kwijt is aan gezamelijke uitjes dan de ander.

Maar echt rekeningen door de helft delen en zo geld gaan staan uittellen tot op de cent : verschrikkelijke afknapper , bah.

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 01:20

Ik vind het niet 'profiteren van' als hij op een eerste date betaald.

je gaat toch naar die date met de intentie om een relatie te starten? dan kun je op een later tijdstip toch iets leuks voor hem doen? (of moet dat dan ook nog gelijkwaardig zijn aan het bedrag dat hij aan jou etentje heeft uitgegeven :') )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 01:24

Bij de eerste date wil je toch elkaar een beetje leren kennen , en ik wil niet de indruk wekken dat ik 1 van die profiteurs ben die hem voor alle kosten op laat draaien.....dus gewoon op 1 of andere manier duidelijk maken dat ik ook een portemonnee heb en niet bang ben om die te gebruiken :P

Dus hetzij door zelf de rekening te vragen , hetzij door het geld voor grofweg de helft van de rekening alvast op tafel te leggen met een goede opmerking erbij , hetzij door alvast af te spreken dat ik dan wel de volgende keer betaal :j

Anders heb ik er zelf een raar gevoel bij , gewoon puur het idee dat hij misschien denkt dat ik zo'n prinsesje ben :P

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 01:32

ben van mening dat op de eerste date de man/jongen betaald.

Sterker nog ik zou het nooit toestaan als de meid wil betalen. Ook al komt er geen 2e date dan nog zou ik willen betalen. Heb haar immers meegevraagd. Vind het dan erg vreemd om haar de helft te laten betalen.

Nu snap ik ook vanuit jullie standpunt dat je er ook niet vanuit moet gaan dat hij alles betaald. Anders geef je iemand immers het gevoel dat je alleen van hem profiteert. Nu denk ik dat de meeste mannen snel genoeg door hebben wanneer iemand alleen profiteert.

denk dat het voor de meeste dames toch wel een grote afknapper is als ze de helft moeten bijlappen. Lijkt me een zeer slecht begin...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 01:36

En wat als de situatie iets anders is en zij jou mee uit heeft gevraagd , Robert ? :P

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 01:42

Lekker je date laten betalen...... ;) Daar is het een man voor, zo wordt zijn jachtinstinct nog eens goed aangewakkerd.

Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 01:43

Off-topic:
Tast paardrijden het gevoel voor vervoeging en grammatica aan? Ongelofelijk: als er 100 keer een d staat moet het 80 keer een t zijn en andersom.

Ik betaal
Hij-zij betaalt
Ik heb/hij-zij heeft/wij hebben betaald

O ja, bij een date deel je natuurlijk de kosten! Het komt passief en volgend over als iemand zich (zeker op de 1e date) laat trakteren. Afknapper.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 01:44

Dan nog zou ik betalen :P

ik laat namelijk niet voor mij betalen :P

vind het zeer vervelend als iemand voor mij wil betalen. Dan krijg ik altijd het gevoel alsof ik het zelf niet kan betalen :) Ik heb in mijn vorige relatie altijd alles betaald. Heb er nooit spijt van gehad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 01:48

Hihi , maar dat heb ik (en andere vrouwen) dus ook , ik ben geen klein kind dat zelf niet kan betalen :P

Werk ook gewoon voor mijn centjes en je kunt zo'n kerel toch niet krom laten liggen terwijl je zelf je bankrekening ziet groeien :P

Wel lief dat je alles betaald hebt....maar ik vind dat de relatie dan toch wat scheef trekt hoor , tenzij je natuurlijk ècht een ouderwetse rolverdeling hebt van man werkt voor de centjes , en vrouw zorgt heel goed voor het nest zodat de man daar geen omkijken naar heeft :)

(als je dat allebei fijn vindt , zo'n rolverdeling)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 01:48

Betaal eigenlijk altijd mn eigen dingetjes, tenzij iemand er echt op staat dat hij het betaalt! Dat vind ik wel heel lief!
Maar voor mij hoeft het niet perse, ik geef meestal uit mezelf geld.

Edit
Sawry, me did not zien -O-
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 18-01-11 01:53, in het totaal 1 keer bewerkt