Ontevreden over fotoshoot, wat kan je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marlinda

Re: Ontevreden over fotoshoot, wat kan je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 23:51

Vervelend... Ik hoop dat je samen met de fotograaf tot een eerlijke overeenkomst kan komen. :) Ik begrijp dat je bepaalde verwachtingen hebt en had, en het is jammer dat die niet zijn waargemaakt. Maar, als het enige probleem voor een nieuwe shoot is dat jullie niet met z'n vieren tegelijk kunnen, waarom kan het dan niet apart of per tweetal? Ik zou deze kans in ieder geval wel benutten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 23:58

In een portfolio worden natuurlijk alleen de beste foto's geplaatst, dat is bij iedereen zo.

Zijn de fotos nog wel nabewerkt? En heb je ze al ontvangen?
Ben erg benieuwd naar de datum van de shoot en wanneer je de fotos hebt ontvangen (heb het topic vluchtig doorgelezen, excuus als ik iets niet goed heb gelezen).

Waar ik verder héél nieuwsgierig naar ben, wie is deze fotograaf en wat heb je betaald voor de shoot (liefst via pb)?

Kijk, dat regelen lang kan duren, kan altijd gebeuren. De fotograaf zal ook naast zijn of haar fotografie een leven hebben met een andere baan ernaast.
Vind het alleen totaal níet netjes, hoe ze jou de fotos heeft laten zien. Onbewerkt, oke dat gebeurt wel vaker (je gaat iig geen fotos bewerken die toch niet gekozen worden).

Ik denk dat er geen oplossing is voor jou, aangezien je zelf geen 2e shoot wilt hebben, en geld teruggeven geen optie is (wat ik heel goed kan begrijpen)

Smaken verschillen, en wat een fotograaf een topfoto vind, vind de klant misschien een slechte foto.
Laatst bijgewerkt door Marjo op 24-11-10 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 00:03

[***]:
Het is heel jammer dat jullie dit is overkomen maar dit is nou een voorbeeld van wat er gebeurt als iedereen zich maar aanbiedt als fotograaf. Het is nog steeds een vak.
Jammer genoeg kunnen klanten er moeilijk achterkomen, via alleen een website, of de prijs-kwaliteitverhouding klopt en de fotograaf weet waar hij/zij mee bezig is, of dat je te maken hebt met een amateuristische hobbyist.

Het is leuk dat je tegenwoordig op een schermpje tijdens een shoot al foto's kan zien, maar het moet niet zo zijn dat jij, als klant, tijdens de shoot moet beoordelen of de foto's naar wens zijn. Ik laat tijdens een shoot nooit foto's zien. Hooguit als iemand een heel specifiek beeld voor ogen heeft, om te controleren of ik goed begrepen heb wat ze bedoelen.

Een fotograaf moet in zijn portfolio foto's zetten, die representatief zijn voor zijn/haar kunnen. Als alle foto's in het portfolio schuin zijn, dan kun je er van uitgaan dat de foto's in jouw shoot ook schuin worden. Zit er hier en daar een schuine tussen, dan mag je verwachten dat er ook gewone/recht foto's in je shoot voorkomen.

Als er ter plekke omstandigheden zijn, die een negatieve invloed hebben (iets storends in de achtergrond wat echt niet buiten de foto gehouden kan worden) dan moet de fotograaf daar melding van maken.
Een fotograaf die een behoorlijk tarief rekent (dus niet die 10 euro-shoots) en zichzelf professioneel noemt, levert niet het werk zoals dat nu geleverd is. Ik heb de foto's niet gezien, maar bedoel de hele gang van zaken. Professionaliteit betekent, behalve technisch goede foto's maken, ook duidelijke communicatie naar de klant. Een offerte met daarbij algemene voorwaarden, duidelijke afspraken over de gang van zaken.

Ik begrijp dat niet iedere fotograaf alle foto's helemaal bewerkt. Het is wel heel normaal om alleen goeie foto's te laten zien, i.p.v. je kaartjes leeg te spugen op een webpagina.
En het is ook logisch dat alleen de foto's die nabesteld worden nog helemaal gecontroleerd en bewerkt worden v.w.b. stofjes, storende elementen etc.
De foto's die de fotograaf laat zien, moeten toch een goeie indicatie van het eindresultaat geven.

Zonder duidelijke schriftelijke afspraken over de gang van zaken en zonder algemene voorwaarden heb je juridisch hoogstwaarschijnlijk geen poot om op te staan.
Aangezien het overdoen van de fotoshoot praktisch gezien nogal lastig is, lijkt mij een gedeeltelijke terugbetaling op zijn plaats.
Als de fotograaf kosteloos nog een fotoshoot moet doen, kost dat ook geld (en tijd).

Iemand reageerde dat de fotograaf kosten gemaakt heeft (tijd-reiskosten) en dat dan een reden zou zijn om niks terug te betalen. Jullie hebben betaald voor een fotoshoot van een 'professionele' fotograaf, dus dan mag je professionele kwaliteit verwachten. De fotograaf heeft meer betaald gekregen dan het werk waard was, dus heb je alle recht op een gedeeltelijke terugbetaling. Als je in een winkel iets koopt wat thuis uit elkaar valt of kapot gaat of bedorven is o.i.d. dan kun je dat toch ook ruilen of je geld terug krijgen?

Wil de fotograaf wél de shoot voor eigen rekening opnieuw doen en niet een deel terugbetalen, dan lijkt me dat heel dom. Dat kost namelijk veel meer dan alleen geld (of tijd om de shoot opnieuw te doen), dat kost ook de 'goede' naam van de fotograaf.
Dat deze fotograaf alle foto's laat zien via een link, inclusief de mislukte, getuigt of van arrogantie of van domheid. Ik gok op het laatste....

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 00:22

Mooie reactie JolandaS.

Veel mensen hier die bezig zijn met fotografie. Kan iemand mij uitleggen waarom het nadelig is voor TS dat er geen algemene voorwaarden zijn? Wat ik me uit mijn colleges kan herinneren zijn die meestal niet bedoeld om de klant te beschermen. Overigens zijn algemene voorwaarden voor zover ik weet alleen geldig als deze kenbaar zijn. Daar is nu geen sprake van.

Juridisch is er een overeenkomst. TS moet betalen, fotograaf moet leveren. Als fotograaf niet voldoet aan haar verplichting moet de TS haar hiervoor ingebreke stellen. Heb je eventueel rechtsbijstand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 00:26

Ik ken het verhaal van beide partijen, en heb de TS mijn reactie gegeven per pb. Daar heeft ze meer aan dan een lap tekst in een topic. :)

Toch wilde ik nog op iets reageren;

@Jolanda: Je vergelijkt in je verhaal nu een artistieke dienst met een kapot product. Dat is echt appels met peren vergelijken ;)

Geld terug geven is in mijn ogen ook niet altijd een goede optie.
Het is een simpele oplossing om de klant snel z'n mond te laten houden.

Maar de klant blijft natuurlijk nog steeds ontevreden over de fotograaf en de geleverde dienst. Dus daarmee los je het probleem niet op. Ook al klinkt 't snel en gemakkelijk ;)

De fotograaf de kans geven om de klacht te herstellen, en alsnog goed werk te leveren, kan juist wél de klant alsnog tevreden stellen. En nog belangrijker; ook het vertrouwen herstellen.

En waarom moéten daar nou weer allerlei veroordelingen als "arrogant" en "dom" bij genoemd worden.
Je schrijft over professionaliteit, zakelijkheid en de houdingen die daarbij horen. En in mijn ogen is een einde van je betoog met dergelijke losse veroordelingen absoluut niet op z'n plaats. Ongeacht of ze terecht zijn ja of nee.
Je betwijfelt hiermee enkel je collega-fotograaf, en gaat er klakkeloos van uit dat de klant in dit geval perfect is.
ALS je veroordelingen uitspreekt, wees dan tenminste consequent en veroordeel ook de "klagende" partij.
Want waar 2 partijen problemen hebben, hebben 2 partijen schuld.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 00:29

Femke, ik ben het helemaal met je eens!

Vind ook dat JolandaS nogal neerbuigend praat, over degene die wél serieus bezig zijn met fotografie, maar die nog niet professioneel zijn (dat ben je immers pas wanneer je je brood ermee verdient).
Je zegt eigenlijk, dat álleen professionele fotografen goed zijn, en dat de rest niets kan, en dat komt een beetje neerbuigend over.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 00:30

Volgens mij wordt bedoeld dat je daar minder van mag/kan verwachten.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 00:33

" iedereen zich maar aanbiedt als fotograaf. Het is nog steeds een vak." "amateuristische hobbyist"

Komt erg neerbuigend over op mij. Misschien dat dat een misinterpretatie is.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 00:38

Dat weet ik verder niet, en is nu ook niet van belang want ik begreep dat het een professionele partij was? Juridisch is het onderscheid wél van belang, dus dat het onderscheid genoemd en aangeduid wordt slaat niet helemaal als een tang op een varken :).

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 00:38

Ik vind het nogal overdreven om hier een juridische zaak van te maken. Kost je klauwen met geld, en je wie wordt hier nou beter van?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 00:39

Misschien heb ik er overheen gelezen. Maar heeft de fotograaf een kvk nummer of is het echt een hobby van die persoon?
Niet tevreden geld terug zou ik zeggen en als ik hoor hoe de foto's eruit zien en het echt zo dramatisch is. zou ik het eventueel via rechtsbijstand proberen.
Het is vervelend dat de communicatie al zo bar slecht loopt.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 00:40

Ik zou er ook geen zaak van maken, maar je kan er toch niet omheen dat ieders rechten en plichten in deze juridisch bepaald zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 00:45

Daar is een eenvoudig antwoord op: het was een zakelijke dienst waarvoor betaald is.

Of je daar het woord "professioneel" aan wil hangen is niet van belang.
Want voor een juridische uitkomst maakt 't niet uit of een particulier is betaald voor de dienst of een bedrijf. Ze zijn beiden verplicht om werk te leveren tegen de aangenomen betaling. En als één van de partijen in gebreke blijft, is de uitkomst juridisch gezien 't zelfde of het om 'n particulier of zakelijke transactie gaat.

Professioneel geeft namelijk geen enkele aanduiding voor kwaliteit bij fotografie.
Enkel of men fotograaf is "van beroep" ja of nee (als we op de exacte vertaling van de Dikke van |Dale af gaan). ;)
Ik ken professionele (van beroep) fotografen die werk leveren van zeer laag niveau, en amateurs die top werk leveren. Dus zo'n labeltje zegt absoluut niets over wat je kunt verwachten.

De fotograaf heeft aangeboden om de reportage kostenloos opnieuw uit te voeren, om alsnog goed werk te leveren.
De TS wil niet op dat voorstel in gaan.
Dus tot op heden is er nog gewoon sprake van onderhandeling voor een oplossing. En is er nog geen sprake van in gebreke blijven.
De dienst is verleend, en de fotograaf heeft al extra afdrukken of cd-rom met foto's aangeboden, en ook dat is geweigerd.

Dus we hoeven niet te speculeren over "in gebreke blijven", dat is niet ter sprake op dit moment. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 00:49

Even melden dat die extra afdrukken of cd-rom niet aangeboden zijn, maar dat lijkt me ook logisch omdat ik al moeite zou hebben om 5 foto's te vinden die ik echt leuk vind (tenzij ze echt goed kan bewerken). Dus dat ze dit niet aanbiedt begrijp ik volledig, maar dan moet er niet verteld worden dat er diverse oplossingen aangedragen zijn waar ik niet op inga ;)

Er is 1 oplossing aangedragen waar ze bij blijft, het is dat of niks .. En dan vraag ik me af waarom ze tijd & moeite & geld zou willen steken in een nieuwe fotoshoot, terwijl het veel makkelijker en sneller opgelost kan geraken. Als er gewoon een gedeelte van het geld teruggegeven wordt ga ik echt niet overal rondvertellen hoe slecht ze wel niet was hoor, het is gewoon toevallig niet zo gelopen als verwacht, dat kan altijd gebeuren ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 00:55

[***] schreef:
Even melden dat die extra afdrukken of cd-rom niet aangeboden zijn, maar dat lijkt me ook logisch omdat ik al moeite zou hebben om 5 foto's te vinden die ik echt leuk vind (tenzij ze echt goed kan bewerken).

Ok ;)
Een stukje miscommunicatie aan mijn kant, want ik had begrepen dat 't was aangeboden, uit de correspondentie met de fotograaf.
Zo zie je maar hoe snel een stuk communicatie fout kan gaan :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 01:00

Femke schreef:
Daar is een eenvoudig antwoord op: het was een zakelijke dienst waarvoor betaald is.

[size=9]Of je daar het woord "professioneel" aan wil hangen is niet van belang.
Want voor een juridische uitkomst maakt 't niet uit of een particulier is betaald voor de dienst of een bedrijf. Ze zijn beiden verplicht om werk te leveren tegen de aangenomen betaling. En als één van de partijen in gebreke blijft, is de uitkomst juridisch gezien 't zelfde of het om 'n particulier of zakelijke transactie gaat.

Dit is niet waar. Juridisch gezien maakt het wel degelijk uit of een overeenkomst tussen 2 gelijke partijen is gesloten, of tussen een consument en een zakelijke partij. Dit maakt uit onder meer uit voor bijvoorbeeld de onderzoeksplicht en de juridische bescherming die aan een consument kan worden toegekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 01:02

Femke schreef:
[***] schreef:
Even melden dat die extra afdrukken of cd-rom niet aangeboden zijn, maar dat lijkt me ook logisch omdat ik al moeite zou hebben om 5 foto's te vinden die ik echt leuk vind (tenzij ze echt goed kan bewerken).

Ok ;)
Een stukje miscommunicatie aan mijn kant, want ik had begrepen dat 't was aangeboden, uit de correspondentie met de fotograaf.
Zo zie je maar hoe snel een stuk communicatie fout kan gaan :)

Ben nu even aan het twijfelen, het zou kunnen dat er toch iets over gezegd is geweest, maar dan iets in de aard van "het heeft geen zin je extra afdrukken of een cd-rom aan te bieden". Maar voor de precieze tekst zou ik de mails moeten terugzoeken en die heb ik nu niet bij de hand. Lijkt me ook niet van zodanig belang .. Als je van de foto's niet tevreden bent vind ik extra afdrukken niet meteen een oplossing aanreiken. Persoonlijk dan ;)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 01:20

Nouks schreef:
Ja kijk dat kan natuurlijk Patricia, en als je het niet doet en je klanten zijn tevreden is er ook niks aan het handje. Ik denk alleen dat in dit geval met grondige selectie en enige nabewerking het resultaat van de shoot een heel andere indruk zou leveren dan nu het geval is/was.

Bovendien ben ik het absoluut oneens met iedereen die van mening is dat een échte fotograaf de foto's zo optimaal mogelijk uit de camera laat komen, want nee, das niet mogelijk en bewerken is geen schande :D

Een fotobewerkingsprogramma is nou eenmaal de digitale doka van digitale fotografie, dat heb je gewoon nodig, al is het alleen maar voor verkleinen en daarna weer wat verscherpen... idd, absoluut geen schande.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 01:31

[***] schreef:
Er is 1 oplossing aangedragen waar ze bij blijft, het is dat of niks .. En dan vraag ik me af waarom ze tijd & moeite & geld zou willen steken in een nieuwe fotoshoot, terwijl het veel makkelijker en sneller opgelost kan geraken. Als er gewoon een gedeelte van het geld teruggegeven wordt ga ik echt niet overal rondvertellen hoe slecht ze wel niet was hoor, het is gewoon toevallig niet zo gelopen als verwacht, dat kan altijd gebeuren ...

Natuurlijk is dit een erg vervelende situatie.

Waarom ga jij niet in op haar aanbod? Je bent in eerste instantie toch voor haar fotokunsten gevallen?
Nu doe je ineens of ze niets is. Die foto's die jij hebt gezien, waardoor jij voor een fotoshoot bij haar hebt gekozen, heeft zíj gemaakt.
Vooral buitenreportages zijn van allerlei factoren afhankelijk (het weer, de modellen; het blijven dieren maar de fotografe kan ook gewoon vette pech hebben en haar dag niet hebben) Dus als ze aanbiedt het over te doen lijkt mij dit heel redelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 01:38

De foto's zijn ook niets in vergelijking met wat ik gezien heb. Waarom dit is weet ik niet, ik krijg verder erg weinig respons. Er zijn fouten gemaakt die je gewoon niet maakt, en als er eens zo'n foto tussen zit (wat altijd kan uiteraard) dan laat je die niet zien als mogelijk verkoopmateriaal.

Als zij mij 100% kan garanderen dat de volgende foto's "volledig ok" zijn dan wil ik best gaan voor een nieuwe shoot (als ik het geregeld krijg), maar wie zegt dat dat zo gaat zijn? En dan heb je 2x tijd & moeite eraan verspild. Het is niet zomaar een beetje slecht weer waardoor de foto's grauw zijn ofzo, ze zijn gewoon slecht belicht, attributen zijn zichtbaar en ik kan nog wel even doorgaan. Ik ben vooral teleurgesteld in de actiefoto's van mijn pony. Ik heb aangegeven die heel graag te willen en we hebben ook echt voor actie gezorgd, in een groene weide met bosomgeving. En wat krijg je? Een pony in actie ja, met op de achtergrond de rest van de mensen & paarden ... terwijl er echt wel meer ruimte was ...

Ik heb gewoon schrik dat het weer terug hetzelfde gaat zijn, en daarom zie ik al dat geregel nogmaals eigenlijk niet zitten.

Trouwens, het is ook .. voordat die fotoshoot kan plaatsvinden zijn we alweer minstens een half jaar verder. In de winter nu is het echt niks, en mijn pony heeft veel haar en dat verliest ie ook niet allemaal meteen, dus je zit al snel richting mei voordat je weer iets zou kunnen doen. En dat is zo'n lange tijd ... ik zie liever een korte termijnoplossing.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 02:29

veerledec schreef:
Mooie reactie JolandaS.

Veel mensen hier die bezig zijn met fotografie. Kan iemand mij uitleggen waarom het nadelig is voor TS dat er geen algemene voorwaarden zijn? Wat ik me uit mijn colleges kan herinneren zijn die meestal niet bedoeld om de klant te beschermen. Overigens zijn algemene voorwaarden voor zover ik weet alleen geldig als deze kenbaar zijn. Daar is nu geen sprake van.

Juridisch is er een overeenkomst. TS moet betalen, fotograaf moet leveren. Als fotograaf niet voldoet aan haar verplichting moet de TS haar hiervoor ingebreke stellen. Heb je eventueel rechtsbijstand?

Het gaat er om dat een goede fotograaf heel duidelijk communiceert naar de klant, en bij voorkeur schriftelijk alle afspraken vastlegt. Wat wordt verwacht van de klant (paard staat netjes schoon gepoetst klaar), wat zijn redenen om de shoot (kosteloos) te verzetten, wat is inbegrepen in de prijs, binnen hoeveel dagen/weken worden de foto's op een webpagina gezet, wat voor bewerking is inbegrepen en wat voor bewerkingen kunnen tegen meerprijs worden gedaan, wat gebeurt er in geval van een mislukte shoot etc. Maakt niet zoveel uit of je dat afspraken of voorwaarden o.i.d. noemt, zolang je maar duidelijk communiceert. Om dit soort misverstanden te voorkomen.
En tijdens de shoot moet je als fotograaf ook duidelijk zijn. Staan mensen en/of paarden in beeld, dan meldt je dat.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 02:51

Femke schreef:
@Jolanda: Je vergelijkt in je verhaal nu een artistieke dienst met een kapot product. Dat is echt appels met peren vergelijken ;)

Bij alles wat je koopt, of het een dienst is of een product heb je te maken met een verwachting v.w.b. prijs en kwaliteit. En die kan in beide gevallen tegenvallen.

Femke schreef:
Geld terug geven is in mijn ogen ook niet altijd een goede optie. Het is een simpele oplossing om de klant snel z'n mond te laten houden.
Maar de klant blijft natuurlijk nog steeds ontevreden over de fotograaf en de geleverde dienst. Dus daarmee los je het probleem niet op. Ook al klinkt 't snel en gemakkelijk ;)
De fotograaf de kans geven om de klacht te herstellen, en alsnog goed werk te leveren, kan juist wél de klant alsnog tevreden stellen. En nog belangrijker; ook het vertrouwen herstellen.

TS heeft aangegeven dat er diverse redenen zijn waarom het overdoen van de shoot moeilijk is, en daarbij lijkt het vertrouwen in de fotograaf moeilijk te herstellen.

Femke schreef:
En waarom moéten daar nou weer allerlei veroordelingen als "arrogant" en "dom" bij genoemd worden. Je schrijft over professionaliteit, zakelijkheid en de houdingen die daarbij horen. En in mijn ogen is een einde van je betoog met dergelijke losse veroordelingen absoluut niet op z'n plaats. Ongeacht of ze terecht zijn ja of nee.
Je betwijfelt hiermee enkel je collega-fotograaf, en gaat er klakkeloos van uit dat de klant in dit geval perfect is. ALS je veroordelingen uitspreekt, wees dan tenminste consequent en veroordeel ook de "klagende" partij. Want waar 2 partijen problemen hebben, hebben 2 partijen schuld.

Ik vind IEDERE fotograaf die zichzelf professioneel noemt en mislukte foto's aan de klant toont dom of arrogant. Dan neem je jezelf niet serieus en je klant niet.

De fotograaf is degene die een dienst levert (en een product) en die als professional wordt geacht zijn/haar vak te verstaan. De vakman/vakvrouw moet de klant informeren over alle voorwaarden en gebruiken die bij een fotoshoot horen. In dit geval ontbreekt het duidelijk aan voorlichting en goede schriftelijke communicatie door de fotograaf. Omdat die zich als professioneel presenteert, gaat TS er -terecht- van uit dat het iemand is die vakkundig is.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 03:11

Marjoow schreef:
Vind ook dat JolandaS nogal neerbuigend praat, over degene die wél serieus bezig zijn met fotografie, maar die nog niet professioneel zijn (dat ben je immers pas wanneer je je brood ermee verdient).
Je zegt eigenlijk, dat álleen professionele fotografen goed zijn, en dat de rest niets kan, en dat komt een beetje neerbuigend over.

" iedereen zich maar aanbiedt als fotograaf. Het is nog steeds een vak." "amateuristische hobbyist"
Komt erg neerbuigend over op mij. Misschien dat dat een misinterpretatie is.

Er zijn duizenden fotografen met een website die fotoshoots aanbieden, van profs tot "amateuristische hobbyisten met een compactcamera", en van alles daar tussenin.
Het is voor een klant moeilijk om aan de hand van een website erachter te komen met wat voor soort fotograaf je te maken hebt.
Zodra je tegen betaling fotoshoots gaat aanbieden, oefen je een beroep uit. En zodra mensen ergens voor moeten betalen, hebben ze bepaalde verwachtingen. En helemaal als je jezelf als professioneel presenteert.

Hier op Bokt hebben advertenties gestaan van mensen die fotoshoots aanbieden met een compactcamera (of met hun mobiel), die vallen bij mij onder de amateuristische hobbyisten.

Je kunt niet van de ene op de andere dag prof zijn, maar je kunt wel duidelijk communiceren of je hobby fotograaf bent, of student aan een fotografie-opleiding o.i.d. Op die manier is het voor potentiële klanten duidelijk met wie ze te maken hebben. Dan kunnen ze kiezen of ze een hobbyist, aankomend prof of prof inhuren voor hun foto's. En uiteraard kan het best zijn dat de hobby-fotograaf nou net die stijl van fotograferen heeft die een klant aanspreekt.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 09:14

sja, ik begrijp de teleurstelling op zijn minst. zeker gezien je zelf ook wat met fotografie bezig bent... ik zelf heb er ook altijd interesse in gehad ben bij gevolg ook allergisch aan slecht gecadreerde foto's en dergelijke. ik zie ook veel mensen met een (naar mijn mening) niets zeggend en zelfs technisch niet correct portfolio tegen betaling shoots aanbieden.
ik kan dan ook heel goed begrijpen dat het enorm jammer is als je dan een duurdere uitkiest waarvan je toch verwacht dat het wel goed gaat zijn en dan nog foto's krijgt die je zelf misschien ook wel had kunnen maken...

ik run zelf ook een shopje met kleding en accessoires en kan je zeggen dat spullen waar ik niet helemaal tevreden over ben er niet in komen. je totaalbeeld moet kloppen en het moet allemaal een bepaald niveau halen. Iemand die professioneel wilt gaan met zijn fotografie zou naar mijn mening dan ook simpelweg geen slechte foto's meer mogen aanbieden als eindresultaat. Als je nog maar erg wisselend resultaat hebt, dan zou ik eerst nog wat oefenen voor je er serieus voor wilt gaan...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 09:15

Ik denk dat de foto's vooral zo slecht lijken omdat de paar goede tussen 100 mislukte (scheve horizon, afgesneden neuzen etc.) staan en daarbij zijn ze ook nog eens allemaal bijna hetzelfde omdat de fotograaf gewoon d'r ontspanknop ingedrukt houdt ipv een goed moment afwacht. Dan is het toch hartstikke lastig foto's uitzoeken voor een klant... gewoon geen handige aanpak. :n

En imo moet de fotograaf duidelijk maken dat er mensen in beeld staan en aanwijzingen geven waar dat nodig is, daar is de klant niet voor. Je hebt ook zat mensen die niks afweten van fotografie, die letten toch helemaal niet op dat soort dingen... daar heb je juist de fotograaf voor.