Kinder te weining discipline?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:30

Quandro schreef:
Er is niets mis met mijn opvoeding.

Kijk zelf eerst maar eens of je kinderen zonder dat ze in een internaat/gevangenis/cliniek belanden kan opvoeden tot een volwassen leeftijd.
Tegen die tijd praten we veder.

Als je kritiek op iemand hebt , is het waarschijnlijk een gebrek van jezelf.
Want waarom zou je er anders kritiek op hebben?

Zulke reacties had je kunnen verwachten Quandro... Dat is het risico als je je eigen opvoeding als voorbeeld neemt. :)
En dat je eerst zelf een kind succesvol opgevoed moet hebben vind ik persoonlijk nogal onzinnig, je kan ook genoeg weten over opvoeding zonder dat je het zelf eerst hebt ervaren. Het is juist heel goed dat mensen er een duidelijke mening over hebben, anders zou ieder eerste kind een grote mislukking kunnen worden. Er samen over discussiëren is dan ook helemaal niet verkeerd.

Kritiek heeft niets met een eigen gebrek te maken, sorry meid maar dat raakt kant noch wal en ik ben ook wel heel nieuwsgierig waar je dat op baseert?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:31

Blue_Eyes schreef:
Quandro schreef:
Er is niets mis met mijn opvoeding.
Sorry, maar de uitspraken die ik van je lees doen me toch iets anders vermoeden...
Inderdaad :j.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:39

Dicipline, dat woord kende ik tot mijn 17e niet, net zoals het woord structuur trouwens, ik dacht dat structuur iets met huizen bouwen was.
Maar ik heb nooit gekke dingen gedaan, ik rook/drink niet en ik doe ook niet aan drugs.

Het ligt dus ook aan het kind, kan me namelijk ook goed voorstellen dat het andersom is. Goede strenge opvoeding maar een vreselijk lastig kind, is ook niet makkelijk.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:40

idd. ligt ook aan 't kind.
ik ben heel vrij opgevoed(zeker door mijn vader) maar tuurlijk heb ik dingen gedaan maar ben nooit de verkeerde kant op gegaan.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:44

Pentax schreef:
Dicipline, dat woord kende ik tot mijn 17e niet, net zoals het woord structuur trouwens, ik dacht dat structuur iets met huizen bouwen was.
Maar ik heb nooit gekke dingen gedaan, ik rook/drink niet en ik doe ook niet aan drugs.

Het ligt dus ook aan het kind, kan me namelijk ook goed voorstellen dat het andersom is. Goede strenge opvoeding maar een vreselijk lastig kind, is ook niet makkelijk.
Maar iemand die niet rookt / drinkt / drugs gebruikt is voor mij niet direct een goed terechtgekomen persoon hoor? Alleen al in dit topic zijn voorbeelden te vinden van mensen die dat niet excessief doen, maar om nou van die mensen te zeggen dat zij normaal met andere mensen om kunnen gaan :n.
Laatst bijgewerkt door Kiwipitje op 17-11-10 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:52

wie zegt dat ik dat niet doe? ik doe het met verstand en dat bedoel ik eigenlijk met ''de verkeerde kant opgaan'' en niemand heeft er last van.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:28

Rebeccaa schreef:
Ik heb ook nooit hulp gehad en had altijd een toprapport.. dus niet elke leerling heeft 't ook nodig.

Ik doelde ook op de leerlingen die het wél nodig hebben ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:58

Ik rook, drink niet, en heb ontzettend veel drugs gebruikt. Ben ik nu slecht opgevoed?

Ik ben behoorlijk vrij opgevoed, maar altijd iemand geweest die nieuwsgierig is, en de grenzen opzoekt. Ik ben verre van perfect, maar is dat iets wat ik aan mezelf moet wijten of aan mijn ouders?

Mijn broers hebben dezelfde opvoeding als ik gehad, en daar waar mijn ene broer golft en voor accountant leert ( :r ), is de ander fanatiek dressuurruiter en schoolmeester in spé, en ik dwarrel er een beetje door als de open minded paria met een groot taalgevoel. Ik wil studeren, Nederlands of misschien Engels, of misschien ga ik wel naar Italie om een slakkenboerderij te beginnen...

We zijn alle drie zo verschillend, al is niemand van ons in aanraking geweest met de politie, we jatten niet, hebben respect voor andermans spullen en we hebben een ziek gevoel voor humor.

Ayasha
Blogger

Re: Kinder te weining discipline?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:03

Respectvol is het wel ja, de " :r " smiley bij je broer zijn studie's.... :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:08

Het is respectvol overgeven :+

Ach natuurlijk ben ik vooral trots dat mijn kleine broertje op zo'n kantoor werkt en heel goed is in wat ie doet :+:

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:14

Ik vind de "vrije opvoeding" niks.
Lekker makkelijk om een 12 jarige de keus te geven om te roken pffff alsof een kind daar de gezondheids gevaren al van kan inzien.
Ben het dus wel met de mening van de leraar van ts eens!
Ik vind alleen geweld naar een kind toe te ver gaan.Straffen en grenzen stellen moet maar slaan of een schop geven gaat mij ook te ver,want ook hier kan een kind zich niet in verdedigen en zal het uiteindelijk een averechtse werking hebben.
Maar meer disipline schaad geen enkel kind.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:19

MarcoBorsato schreef:
Het is respectvol overgeven :+

Ach natuurlijk ben ik vooral trots dat mijn kleine broertje op zo'n kantoor werkt en heel goed is in wat ie doet :+:

_O- :D

Ik "snap" op zich het idee wel achter vrije opvoeding maar sommige gaan er te ver in denk ik. Ze kunnen beter thuis roken dan om de hoek. Thuis heb je er zicht op... God mag weten wat ze om de hoek er tussen steken... En WB roken, drank en drugs... Je kan zo hard roepen als ouder als je wil dat jouw kind dat NOOIIITTTTTT zal doen want die is opgevoed... Drugs, roken, alcohol, heeft geen jota met opvoeding te maken. :) Dat ligt voor 99% in het kind zelf.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:28

Ben ik het niet helemaal mee eens Ayascha.
Het ligt weldegelijk voor een groot deel aan de opvoeding.Want hoe en wat leef je je kind iets voor?
Als je zelf rookt en je zegt tegen je kind jij mag niet roken dan vind ik dat niet kunnen.Kind zal uit nieuwsgierigheid toch een peuk opsteken en denken puh,mn ouders doen het toch ook!

Of smorgens gillen: EET JE BOTERHAMMEN,terwijl je zelf niks eet.
Kind is en blijft een afspiegeling van de ouder/opvoeder.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:31

Fijn dat je op accountants in opleiding kotst en ook op mij :) Lee. Mij is altijd geleerd om mensen met respect te behandelen of dit in ieder geval te proberen. Natuurlijk lukt dit niet altijd, maar als je al kotst op je broertje z'n studie :=.

Vrije opvoeding is geen opvoeding :n. Dan laat je ze gewoon alles uitvreten wat ze zelf willen en mogen ze er zelf achter komen wat goed en slecht is :n. Je kunt kinderen volgens mij ook streng opvoeden, maar ze in bepaalde dingen tóch zelf de keuze laten. Mijn ex-vriend heeft ook een vrije opvoeding gehad en is ook totaal niet in staat met mensen te communiceren zonder ze te beledigen :n.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:34

Beste T.S.
Het feit dat jij kennelijk zo nadenkt over dit onderwerp dat je er een topic over opent, maakt wel duidelijk dat jouw vader het gewoon goed heeft gedaan.

(Wat niet wegneemt dat een wat strenger beleid altijd af te keuren is, hangt van de persoonlijkheid van 't kind en de persoonlijkheid van de opvoeder af)
Laatst bijgewerkt door mysa op 18-11-10 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:34

FH: En hoe verklaar je dat Lieveli er best een wild leven op na houd terwijl haar broers op het gemakje studeren enz?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:39

Ik deel jouw mening helemaal Ayasha, nature, en een heel klein deel nurture.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:42

@Ayasha
In een gezin heb je wel een basisopvoeding, maar toch zie vaak dat de uitvoering per kind verschild.
Het ene kind gaat makkelijker met je regels om dan de ander.
Daar zul je dan ook op in moeten springen.
Mijn zoon bv is altijd op tijd als hij een keertje te laat is, heeft dat (behalve een klein praatje) geen consequenties, terwijl mijn jongste die regel regelmatig aan haar laars lapt. Dan is je reactie daarop ook anders.
Vaak zie je ook dat ouders van 1 kind veel meer goed vinden (ach hij is zo makkelijk...lief.. behulpzaam.. vrolijk) dan van het andere kind.
Vooral meisjes worden wat beschermder opgevoed en ook meer op risico's gewezen van gevaarlijke dingen.

Dus geen enkel kind wordt (als het goed is) 100% hetzelfde opgevoed binnen 1 gezin.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:44

Brainless komt het ene kind standaard uren te laat terwijl het andere altijd minstens 5 min te vroeg is?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:45

Doet dat er toe? Op tijd is op tijd en te laat is te laat. Hier wel tenminste :).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:46

Ja dat doet er toe. Anders vroeg ik het niet.
Want als 2 kinderen hetzelfde opgevoed worden, en het ligt grotendeels aan de opvoeding en niet aan het karakter, dan zou het ene kind eigenlijk zelfs niet regelmatig te laat mogen komen: je opvoeding is er immers naar dat ie op tijd moet komen.
Dus misschien toch een groot stukkie karakter... :+
Mijn broer is waarschijnlijk strenger opgevoed met meer waarschuwingen dan ik omdat hij het karakter er nu eenmaal naar had. En toch heeft mijn broer dingen gedaan die ik van mijn leven zelfs niet in mijn hoofd zou halen... Opvoeding? Ik geloof het niet. Dan had ik ook zo moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 18-11-10 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:48

Ayasha schreef:
FH: En hoe verklaar je dat Lieveli er best een wild leven op na houd terwijl haar broers op het gemakje studeren enz?

Hoe moet ik dat verklaren?
Ik ken ze toch niet,weet niet hoe hun opvoeding en communicatie gaat.
Feit is wel dat als een kind rare dingen doet dat het vaak wel af te leiden is van de thuissituatie.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:49

Kiwipitje schreef:
Fijn dat je op accountants in opleiding kotst en ook op mij :) Lee. Mij is altijd geleerd om mensen met respect te behandelen of dit in ieder geval te proberen. Natuurlijk lukt dit niet altijd, maar als je al kotst op je broertje z'n studie :=.

Je hebt voor het gemak even het stukje overgeslagen waarin ik zei dat ik vooral ook trots op hem ben? :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:51

funnyhorses schreef:
Ayasha schreef:

Hoe moet ik dat verklaren?
Ik ken ze toch niet,weet niet hoe hun opvoeding en communicatie gaat.
Feit is wel dat als een kind rare dingen doet dat het vaak wel af te leiden is van de thuissituatie.

Vaak wel, maar niet altijd. Ik denk dat je ouders maar tot een bepaalde hoogte verantwoordelijk kunt houden.

edit: Het is overigens hield, ik bedoel, ik heb werk en ik gebruik geen drugs meer, en ik ben langzaam toch wel volwassen aan het worden enzo
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 18-11-10 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:51

Mijn jongste is 7 en hoort gelijk uit school thuis te komen.
Vaak blijft ze dus met een vriendinnetje spelen die daar op de BSO zit.
Dus uren te laat is nog niet ter sprake maar wel dat ze op het schoolplein blijft spelen. School gaat om 15:15uur uit en ik verwacht haar om ong. 15:30uur thuis, dan vind ik 16:00uur te laat.
De regel is; je komt je dan eerst thuis melden en dan mag je van mij part weer op het schoolplein gaan spelen.
Want vaak vergeten ze dan ook hun spullen/tas die dan weer ergens op het schoolplein blijven liggen

Mijn oudste is 11 en die vergeet het mss 2x per jaar het te melden als hij bij een ander gaat spelen of dat hij wat langer op het schoolplein blijft (regel voor hem: dan moet hij even bellen).