Alcohol en de grootheid der ontkenning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:25

Ik was 'vroeger' wel gek op alcohol. Tikte op m'n 16e de bessen puur in het zelfde tempo weg als de kerels het bier tijdens het stappen.
Nooit geen last gehad van een kater. 1x echt dronken maar nooit gekotst gelukkig. Ook niet agressief of vervelend. Gewoon extreem vrolijk, zingen, lachen, dansen enz.

Toen ik mijn rijbewijs haalde om m'n 18 was de keuze voor niet drinken maar lekker met de auto (ipv die gore discobus) snel gemaakt.

Moet zeggen dat ik sindsdien niet goed meer tegen drank kan. Na een wijntje of 3 sta ik vrolijk te dansen op tafel, leuk voor een ander maar voor mij iets minder.
Ben van mezelf al vrij uitbundig dus dat wordt nog is versterkt door alcohol, plus dat ik dan iedereen lief ga vinden wat natuurlijk ook niet altijd wordt gewaardeerd.

Mis het niet, geniet van af en toe een wijntje of mixje als we thuis visite of eters hebben (denk dat 6x per jaar niet eens gehaald wordt door mij) en verder heerlijk alcohol vrij.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:28

Zelf drink ik ook bijna niet, als ik drink dat is het of safari sinas omdat ik dat lekker vind gewoon een keer thuis. Met uitgaan drink ik vaak ongeveer de hele avond cola, sinds dit jaar af en toe ook een biertje.
Kan zelf ook heel goed met cola een super leuke avond hebben, dat biertje word hem vaak als bier gratis is en vind het ook nog lekker over het algemeen. Heb tot eigenlijk mijn 17e uberhaupt nooit gedronken en nu wel regelmatiger, maar ja studentenleven :o Maar ben nooit dronken of bezopen en was het ook niet van plan.

Maar ik zie jouw verhaal heel veel om mij heen gebeuren, mensen kunnen zo veel bier drinken op een avond, waarom? De meesten drinken ook echt om stoer te zijn, maar zelf vind ik er niet zo veel stoers aan. Vind mensen die alleen bier of andere drank drinken omdat ze het echt lekker vinden veel stoerder. Ken hier ook mensen die gewoon expres net zo lang doorzuipen tot dat ze moeten overgeven, daar snap ik echt de lol niet van vind dat echt ziek en sneu eigenlijk.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:41

Goeie vraag :j

Ik drink vrijwel altijd omdat ik het lekker vind en er trek in heb. Net als dat ik met uitgaan regelmatig ook gewoon ice tea of cassis bestel. Ik drink dus bijna altijd omdat ik er op dat moment trek in heb en echt lekker vind :j
Zelden drink ik omdat ik dronken wil worden. Een jaar geleden dronk ik vaker om die reden. Nu bijna nooit meer eigenlijk. Tenminste, ik ben nog wel 's dronken, maar dat is voor mij geen doel opzich. Daarbij komt dat ik ook vette katers heb als ik echt dronken ben geweest en dat heb ik er niet echt meer voor over.

Het heeft imo ook wel te maken met sociale cohesie. Als iedereen aan de alcohol zit is het (vooral op jongere leeftijd) makkelijker om zelf ook maar zoiets te nemen, dan wanneer iedereen aan het water gaat.

Sunshine80

Re: Alcohol en de grootheid der ontkenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:45

Ik drink eigenlijk alleen met stappen. Sinds een half jaartje lust ik ook bier en dat drink ik dan wel graag. Tijdens het stappen drink ik wel wat meer, soms behoorlijk... Maar ik heb dat echt wel nodig om wat losser te komen en wat minder grenzen te hebben... Echt stomdronken ben ik nooit, ik kan altijd nog op mijn benen staan en me de avond nog prima herinneren.
Buiten dat drink ik eigenlijk nooit, heel soms een wijntje of wit/rosé-biertje 's zomers op het terras... Maar dat is het ook wel.

Atten heb ik nooit gedaan, ik wist niet eens wat het was, en toen ik puber was had ik helemaal geen behoefte aan alcohol (stappen deed ik trouwens wel).

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:53

Ja dat is inderdaad een goeie vraag. Ik ben een tijdje heel slecht bezig geweest. Ga nu met zin ook haast niet meer op stap, omdat het negen van de tien keer toch weer verkeerd gaat. Ik was los geslagen. Ik zag het allemaal niet meer zitten. Ik zat in 5 havo examen jaar. De druk werd me teveel. Herinneringen van vroeger kwamen bij me op. Ik had heel erg last van mijn suikerziekte. En ging helemaal mis toen ik de drank had uitgevonden. Ik vond het heerlijk om te drinken, even weg van de wereld. Het ging eerst nog wel normaal. Maar inderdaad je gaat verder op onderzoek uit. Eerst mixjes daarna shotjes van tequila tot goldstrike niks was me te gek. Ben bijna drie keer in coma geraakt. Twee keer in ziekenhuis beland. En keer op keer maar kotsen en ontiegelijke katers. Maar toch nog steeds door blijven drinken, waarom? Daarom houd ik nu afstand van alles, omdat ik er zo'n spijt van heb. En ook zeer invloedbaar ben door vrienden. Daarom drink ik liever een paar glaasje thuis dan ergens in een discotheek of café.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:06

Ik drink meestal niet veel en heb hooguit 1 keer een kater gehad en 1 keer dat het niet goed viel van de 8x in het jaar dat ik weleens echt uitging :+ Dus daarna was ik er ook al snel klaar mee om veel te drinken. Ik drink soms alleen wat omdat ik het lekker vind en daarnaast werd hierboven ook al genoemd dat je snel raar word aangekeken als je nuchter gaat staan springen, dit heeft er voor mij er ook mee te maken gehad. Soms werd ik namelijk echt gek van die reacties van mensen, goh hoeveel heb je al op :+ Ik drink vaak een of twee mixjes en dan houd ik het ook vaak langer vol, anders dan ben ik na een uurtje alweer gaar en wil ik naar huis :Y) Tegenwoordig bob ik vaak en dan ben ik ook altijd nuchter en vermaak ik mij prima. Het leukste was laatst nog toen hebben we 3 uur geslapen, ik ging met veel slaapgebrek werken, maar was echt zo vrolijk als weet ik het wat en mijn collega had een kater en was zo chagerijnig als de pest := Die dag werd weer benadrukt hoe prettig het is om niks met alcohol te drinken :D
Daarnaast heeft alcohol bij mij nooit echt veel effect, meestal ben ik nog behoorlijk nuchter. Ik denk alleen hooguit wat minder na, wat ik normaal gesproken de hele dag door doe :)

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:14

Ach joh.
Als je alleen in het weekend drinkt is er toch niets aan de hand?

Erg leuk geschreven stukje.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:16

Als ik 'vroeger' op stap ging, dronk ik meestal zo'n 3 a 4 biertjes per avond. Meer bier kreeg ik ook echt niet weg, waar laaaten al die mensen het??? Nu drink ik wel eens een glaasje wijn of van dat speciale Hertog Jan bier, gewoon voor de lekker. Maar na 1 slok daarvan (wel 10% dan he) voel ik het al flink in mijn benen, oftewel, ik kan echt NIET meer tegen alcohol!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:48

Blondie_ schreef:
Ach joh.

Zelfs dat is eigenlijk nog teveel :j

Dank voor het compliment :D

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:51

Ik drink bijna nooit, ik vind één glaasje alcohol wel smaken met momenten zo een drie keer per jaar ofzo. Maar het hoeft niet meer voor mij.
Ik zie het nut er ook niet van in, die roes heeft geen meerwaarde voor me en het is slecht voor mijn hersennen.
Werk liever aan losser worden zonder hulp, gelukkig kan ik prima tafeldansen zonder alcohol.

Mooi stuk trouwens :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:00

Blondie_ schreef:
Ach joh.

Er is wel een verschil tussen in het weekend 2 glaasjes of 30 glaasjes :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:11

Fiffill schreef:
Blondie_ schreef:
Ach joh.

Er is wel een verschil tussen in het weekend 2 glaasjes of 30 glaasjes :+

Idd, ik kan elk weekend helemaal los gaan 2 dagen en me een delerium zuipen of niet :P

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:12

Kost trouwens ook gigantisch veel al die alcohol. Ben dan belg maar nog gieriger dan jullie :')

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:22

Ontzettend leuk geschreven! Helaas is het wel waar. Ik herken het ook wel van mezelf. Ik begon dan wel op mijn 16e en ben nu pas 18, maar er is voor mij in die twee jaar tijd ook een hoop verschil! Waar je eerst dronk puur om het dronken of aangeschoten worden, drink ik nu omdat ik dat wijntje gewoon lekker vind en kan ook príma een avondje op cola leven.

Dit is ook eigenlijk een beetje de reden dat ik vind dat alcohol 18+ zou moeten worden. Het klinkt misschien een beetje kinderachtig en er zullen vast een hoop concequenties aanzitten, maar het alcohol misbruik van vooral 16 jarigen vind ik echt ongelooflijk.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:29

*komt net thuis uit de kroeg met een paar biertjes achter de kiezen :')
Jools ik vind dat je echt meesterlijk schrijft _O- _O-

waarom drink ik... ehm, nou die twee van daarnet waren lekker bij de nachos :D :D verder hoef ik ook niet te drinken om lijp te doen, dat ben ik van nature al _O- hier in spanje drink ik bier omdat het bijna goedkoper is dan een cola trouwens :')

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:36

phormicola schreef:
Ik was vroeger een regelrecht drankorgel. Werd niet ziek, herinnerde me alles, hoeveel ik ook dronk. Mensen konden vaak niet eens zien dat ik dronken was :')

Nu kan ik er niet meer tegen en ik drink dus ook niet echt meer :) Er veranderde plotsklaps iets in m'n lichaam, ik kon ook niet meer roken. Roken kan ik nu wel weer en heeeel afentoe een jenevertje of een rood wijntje kan ook, maar niet meer dan twee glazen per dag en niet langer dan 3/4 dagen achter elkaar. Heel vreemd, maar ik vind het prima zo :)

Goh, wat zou ik dat ook graag willen, niet meer kunnen roken :D
(alhoewel, ben al bijna 3 dagen gestopt O:) )

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:47

Goed punt :j Ik denk dat de meeste drinken omdat het "zo hoort", heb zelf bijna nooit gedronken en als ik al drink dan blijft het bij 2 glazen.

Er is pas eens op televisie geweest dat je jezelf ook dronken kan denken. Ze gaven iedereen bier, 1persoon kreeg bier zonder alcohol, en hij was net zo dronken als de rest :') Hersenwerk! Dus nee, je hebt echt geen alcohol nodig om gezellig te worden (of mensen ook echt gezellig worden van alcohol laat ik in het midden).

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:57

Mooi geschreven :)
Hele goede vraag.. Voor de gezelligheid? Enigszins. Begonnen omdat het erbij hoort en ik vond het wel stoer toen ik 14 was. Maar ook omdat ik me dan even anders voel, beter. Eigenlijk beetje ontsnapping aan de realiteit. Alhoewel ik er ook weer heel emotioneel van kan worden en me dan nog slechter voel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:59

tanya89 schreef:
Goed punt :j Ik denk dat de meeste drinken omdat het "zo hoort", heb zelf bijna nooit gedronken en als ik al drink dan blijft het bij 2 glazen.

Er is pas eens op televisie geweest dat je jezelf ook dronken kan denken. Ze gaven iedereen bier, 1persoon kreeg bier zonder alcohol, en hij was net zo dronken als de rest :') Hersenwerk! Dus nee, je hebt echt geen alcohol nodig om gezellig te worden (of mensen ook echt gezellig worden van alcohol laat ik in het midden).

Ik doe wel eens alsof ik dronken ben, schijn daar ook goed in te zijn. MAar dan kan ik wel heel goed doen alsof :P

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:01

Voor de gezelligheid,en omdat het soms gewoon fijn voelt :+
en ik heb het trouwens nooit zo gehad voor atten en in zo'n gezamelijke beter gieten waarna het met een rietje door 5 mensen wordt opgeslurpt,
dat vind ik gewoon heel overdreven,
nouja,kan wel eens lollig zijn,maar ik vind het er nou niet bepaald netjes uitzien :')
gewoon wijntjes,glaasjes fierro,desperado's..
en als het te veel wordt(daarmee bedoel ik een soort van ''ik heb zo'n dorst maar als ik meer alcohol drink kan je me id ambulance leggen'') ,dan ga je aan de water :D

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:01

Juist alleen in het weekend drinken is volgens mij het probleem... dan denken mensen de achterstand van de hele week in te moeten halen ofzo? Ik snap dat nooit, heb dat nooit gesnapt en zal het ook nooit snappen. Mijn ouders drinken regelmatig een biertje, 's avonds voor de openhaard, omdat het lekker is. Voor mij is alcohol dus niet iets bijzonders waarmee je je in het weekend vol moet gieten. Ik hoefde nooit, vind bier nog steeds vies en moet er onnodig vaak van plassen haha, maar mocht met 15/16 best wel een keer wat drinken van m'n ouders, maar dan wel graag thuis zodat ik aan mezelf merk wat het met me doet. Maar ik hoefde nooit echt, vond het meeste ook niet lekker, ja alleen een anijslikeur haha enorm sterk maar dat vond ik wel lekker :P
Nou ben ik nooit een grote stapper of tester geweest, ik hoef niet eerst in de plas te stampen om te merken hoever het spattert, de voorstelling ervan is voor mij meestal al wel genoeg.
Maar ik drink zelf weinig, als we op stap gaan bob ik meestal (omdat ik ook gewoon graag ergens met de auto heen ga, kan je weg wanneer je er genoeg van hebt) en als ik wel alcohol drink dan een drankje of 3 (dat kan wijn zijn, mixjes, etc...) en meer hoef ik niet. Ik kan best meer hebben, maar hoeft gewoon niet, ik drink niet om het drinken. Ben nog nooit dronken geweest en voel die behoefte ook absoluut niet, nuchter doe ik zo mogelijk nog gekker dan met drank op :P
Ik drink overigens wel regelmatig doordeweeks 's avonds een keer een glaasje wijn (bv bij het eten) of een keer een lekker slaapmutsje voor het slapen gaan (borreltje). of 's avonds bij leuk tv programma en wat chips een keer een glaasje baileys. Gewoon omdat het lekker is.

Ik heb nog wel iets anders "leuks"... ik heb regelmatig last van een soort van kater (geen idee hoe een echte kater voelt haha dit zal vast niet zo erg zijn maar even voor het idee) als ik nuchter ben gebleven. Ik word vaak diezelfde nacht al misselijk en ben dan standaard de hele volgende dag kotsmisselijk en krijg geen hap door m'n keel, de dag daarop is alles weer als vanouds :? heeft niks te maken met goed eten van tevoren, 's nachts snacken heb ik geen zin meer in omdat ik dan vaak al misselijk ben. Heb vorige keer de dag zelf maagbeschermers genomen en 's nachts toen ik thuis kwam ook samen met een soort rennie, en dat de volgende ochtend ook weer, toen was het wat minder gelukkig. En ik drink al meestal geen cola of iets maar vaak gewoon water en dan alsnog de volgende dag zo misselijk :?

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:04

waarom ik drink....
omdat ik een juttertje/biertje/wijntje/mixje erg lekker vind,
Ik weet mijn grens, en ga daar niet vaak meer overheen.

Alcohol staat naast drugs, en heeft ook een grote verslavingsgevoeligheid.
of je nou een joint rookt of een paar shotjes achter elkaar tikt, je voelt je veel fijner,rustiger,en alles maakt je een stuk minder uit,
mensen hebben toch behoefte om uit de 'sleur' te stappen en even vrij te voelen.

Terwijl ik op een outdoor dance feest, helemaal nuchter was en echt compleet uit m'n dak ben gegaan... heerlijk!
Ik heb niks nodig om helemaal los te gaan,en ik ben blij dat ik dat ook kan.
+1 voor het stoppen met drinken!

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:17

Joolien schreef:
tanya89 schreef:

Ik doe wel eens alsof ik dronken ben, schijn daar ook goed in te zijn. MAar dan kan ik wel heel goed doen alsof :P

:') Heb eens gedaan alsof ik aangeschoten was (na 1 glaasje :') ) en toen ik zei dat ik écht niet aangeschoten was geloofde ze me niet. Duuuus drank is echt niet nodig IMO. Als je het eens drinkt omdat je het lekker vindt is ook niet erg, maar dan hoef je er toch ook niet 10 weg te tikken? Doe je met frisdrank toch ook niet?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 00:55

Ik ben de afgelopen maanden wel 'erg' geweest met drank. Dat wil zeggen, van iemand die nooit dronk naar iemand die heel aangeschoten/dronken werd. := Ik voelde me er lekker bij, maar ik ben nu weer aan het minderen. Sommige avonden drink ik helemaal geen alcoholische drankjes en soms nog een wijntje of een shotje. :j Ik deed het omdat ik niet lekker in mijn vel zat en zo losser werd en me fijner voelde. :)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 01:49

hier ook iemand die na een avondje cola drinken wel eens de vraag krijgt hoeveel ik al op heb.
(of later via vriendinnen te horen krijg dat iedereen dacht dat ik straal bezopen was).
afgelopen woensdag kwam er zelfs iemand naar me toe om te vragen of/hoeveel pillen ik had gebruikt :=
(dat vond ik niet zo grappig, dacht dat ik er nog wel oke uitzag op dat moment maar blijkbaar niet dus).

als ik alcohol drink drink ik het voor de 'gezelligheid' ..
beetje raar ook, heb er ook al wel eens over nagedacht.
als ik met vriendinnen een avond je film ga kijken is het ook 'gezellig' om een wijntje te drinken, net als met stappen dus.
maar in mn eentje smaakt wijn gewoon echt niet.
nu ben ik sowieso geen alcohol fan dus drink meestal cola (de wijn is 9 van de 10 keer ook echt smerig tijdens het uitgaan).

ik vind aangeschoten/dronken zijn overigens ook helemaal GEEN fijn gevoel. en dan ook echt absoluut niet..
en daarnaast heb ik ook echt gruwelijke katers.. hoofdpijn heb ik nog nooit gehad maar ik ben de dag erna echt kotsmisselijk.
vorige week weer een beetje te ver gegaan (tja, geen avond gegeten..stom!) en heb de volgende dag niet eens een kopje thee binnen kunnen houden. bah bah wat voelde ik me beroerd!