De Bijbel (gesprekstopic)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:42

laetitia schreef:
Ik vind dit zeer interessante 'materie'. Ik ben zelf niet gelovig, ook niet gelovig opgevoed.
Maar ik houd me wel aan de normen en waarden vanuit de 10 geboden (dat krijgt iedereen mee in onze samenleving, onze cultuur. NIet alleen vanuit de opvoeding maar ook vanuit de grondwet die voor een groot deel is gebaseerd op de 10 geboden).

Ik ben een vrij vredelievend persoon, doe mijn best om een goed mens te zijn. Maar of er een God is dat weet ik niet, soms denk ik van wel, soms weel heel sceptisch en rationeel van niet.

Maar volgens de Bijbel zal ik dus, ondanks mijn goede gedrag, niet in de hemel komen (als die bestaat)?

Nou dat is fantastisch dat je je aan de 10 geboden houdt.... :+ ..........................................
.......................
.........................
.........................
Dat kan geen mens.

Niet om je aan te vallen hoor, maar serieus, niemand is volmaakt en kan de 10 geboden bewaren. De Bijbel zegt zelfs dat als je meent zonder zonden te zijn, je dat ernstig mis hebt. Zeg nou zelf: denk jij nooit eens iets verkeerds over een ander? Ik geloof dat iedereen wel eens een verkeerde gedachte heeft (ik zelf in ieder geval wel, hoe 'goed' ik het ook probeer). Dat is nou de zonde die in de mens zit (lees maar eens wat Paulus daarover schrijft).

Er staat een verhaal in de Bijbel waarin een man naar Jezus komt en hij vraagt hoe hij het eeuwige leven kan 'pakken' (oftewel in de hemel komen). Jezus zegt dat hij zich aan de geboden moet houden en dan zegt de man: dat heb ik vanaf kinds aan gedaan! Dan zegt Jezus dat hem nog 1 ding ontbreekt; hij moet zijn bezit verkopen. Die man gaat zeer teleurgesteld weg want hij was heel erg rijk.....Blijkbaar zat hij erg aan zijn bezit vast.

Sorry voor de 'preek', ik probeer alleen duidelijk te maken dat het niet zo gemakkelijk ligt.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 18:43

blokje schreef:
Jeudi schreef:
Wat ik mij afvraag is, wat gebeurt er als je niet in Jezus gelooft (en dus niet door hem naar de Vader kan)?

Klinkt stom en gemeen en ik zeg het liever niet. Ik ben (gelukkig) nameljik niet degene die hier over gaat maar God.
Maar als je niet geloofd wat in de bijbel staat kom je niet in de hemel... En wij geloven dat je de hemel en de hel hebt dus zou een ongelovige dan in de hel komen...

Laat dat maar aan God over. Gelukkig hoeven wij daar niet over te oordelen....hoe relaxed.... :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:07

Moll schreef:
trustHim schreef:
heb ik internet niet voor nodig bijbel ligt hier naast mij. staat letterlijk in Het evangelie volgens Johannes, het evangelie volgens lucas etc

dus, er zijn meerdere gescheven geschriften,m en er zijn er maar een aantla gebruikt om de bijbel samen te stellen.

Ja logisch... anders zou de hele Bijbel 10x zo dik zijn, en zit je ik weet niet hoe vaak het evangelie te lezen. Ben blij dat ze er maar 4 hebben uitgekozen :')
Snap overigens niet wat daar mis mee is.

eekhoornerik

Re: De Bijbel (gesprekstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:21

@meflower:

ik heb mij blijkbaar niet goed verwoord ;-). Ik probeer me aan de 10 geboden te houden. Natuurlijk ben ik niet 'heilig', maar ik doe enorm mijn best om een goed mens te zijn en iedereen gelijk te zien en gelijkwaardig te behandelen. Geen vooroordelen te hebben (al lukt dat echt niet altijd), niet meteen oordelen etcetera.

Dus nu mijn vraag: stel je bent een goed mens, met een goed hart die veel liefde voor de wereld heeft maar je gelooft in niet in God: kom je dan in de hel volgens de Bijbel?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 19:52

laetitia schreef:
@meflower:

ik heb mij blijkbaar niet goed verwoord ;-). Ik probeer me aan de 10 geboden te houden. Natuurlijk ben ik niet 'heilig', maar ik doe enorm mijn best om een goed mens te zijn en iedereen gelijk te zien en gelijkwaardig te behandelen. Geen vooroordelen te hebben (al lukt dat echt niet altijd), niet meteen oordelen etcetera.

Dus nu mijn vraag: stel je bent een goed mens, met een goed hart die veel liefde voor de wereld heeft maar je gelooft in niet in God: kom je dan in de hel volgens de Bijbel?

dat staat niet in de Bijbel. God beslist uiteindelijk, en God is rechtvaardig.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:01

Ik meld me! *\o/*

Voor de mensen die meer over het geloof en de Bijbel willen weten, ik raad jullie het boek 'Wat en waarom ik geloof' van Martin Tensen aan. Ongelofelijk informatief en interessant! :j

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:08

Ik heb wel een vraag. Ik ben zelf christelijk opgevoed, maar ik ben er vanaf gestapt. Er zijn te veel dingen waar ik me niet in kan vinden. Ik krijg bijvoorbeeld nooit een antwoord/reactie op de volgende vraag. God is alwetend en almachtig etc. Dan wist hij toch ook van te voren wat hij schiep (de mens)? Er wordt steeds maar gezegd dat de mens een vrije wil heeft en zelf voor de zonde heeft gekozen, maar imo wist God dan toch van te voren wat de mens zou gaan kiezen? Waarom dan toch aan dit project (met alle ellende van dien) beginnen? Ik begrijp het werkelijk niet. Misschien kan iemand hier daar iets zinnigs op zeggen?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:13

charlie_p dat is een vraag die ik mezelf ook weleens gesteld heb, heb er geen antwoord op

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:29

Inderdaad, Christenen weten ook niet overal een antwoord op. :) Ik heb ook duizenden vragen en ik weet niet of die ooit beantwoord zullen worden.. Als er een vraag beantwoord wordt komen er tegelijk weer 3 nieuwe bij.. Geloof is ook vertrouwen. Ik vertrouw erop dat God weet waar Hij mee bezig is en dat wij dat op een dag ook zullen begrijpen. :)

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:56

Maar ik vind zoiets wel essentieel. Want als ik dat al niet begrijp, dan kan ik er niet echt achter staan. Het klopt dan aan het begin al niet voor mijn gevoel....

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:00

tja er zijn zoveel dingen waar ik vragen over heb die met of zonder geloof nooit zullen worden beantwoord. Ik zal op zich nooit de manieren van God begrijpen, maar ik heb door ervaring wel een enorm geloofsvertrouwen

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:59

Hmmm.. nou dat is dan persoonlijk. Ik sta wel voor veel open, maar ik moet het wel kunnen begrijpen, hoe kan ik er anders achter staan?

Ga er nog maar eens een nachtje over slapen :wave: Fijne avond hier nog!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:01

trustHim schreef:
er zijn meer geschriften maar er is maar 1 evangellie

hoe u het ook noemen wil het boek spreekt zichzelf tegen, en met namen op de 3 eenheid

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:04

Nog even over de 7 dagen. Wat is een dag? een periode van licht en donker, tegenwoordig ook wel 24 uur. Maar miljarden(?) jaren geleden ook 24 uur? Misschien dat dit een verklaring is?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:09

Moll schreef:
hoe u het ook noemen wil het boek spreekt zichzelf tegen, en met namen op de 3 eenheid

Nou, waar dan?! :D

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:10

laetitia schreef:
@meflower:

Ik denk er net zoals verootje over. God is rechtvaardig, wij kunnen niet oordelen aan de hand van de door de heilige geschriften gegeven maatstaven. Dit is precies de reden dat je geen vooroordelen moet hebben, wij weten nooit alles en hoe iemand zijn karakter, daden, levenservaringen naar verhouding van deze maatstaven zijn, en dus is oordelen of iemand wel of niet naar de hel gaat niet aan ons. Ik denk de geboden en verboden welke gegeven worden in de heilige geschriften voor iedereen gelden om op zichzelf toe te passen, om zo een evenwichtig mens te worden, niet om anderen daaraan te meten.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:16

H_Nalanta schreef:
Moll schreef:

Nou, waar dan?! :D

voor ik die vraag gaat beantwoorden voor u, waar staat volgens u de 3 eenheid voor? en wie is God, Jezus?
en god is almachtig en weet alles toch?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:16

De 3 eenheid ís God en God ís de drie-eenheid. Dus God de Vader, Jezus de Zoon en de Heilige Geest. Deze 3 zijn één en ook apart. :)
Dus kom maar op, waar staan die tegenstellingen?! :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:18

H_Nalanta schreef:
De 3 eenheid ís God en God ís de drie-eenheid. Dus God de Vader, Jezus de Zoon en de Heilige Geest. Deze 3 zijn één en ook apart. :)
Dus kom maar op, waar staan die tegenstellingen?! :D

vraag hoe kan God nou Jezus zijn?
als Jezus god is wie is dan zijn vader?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:20

Goede vraag! :D En eerlijk, ik heb daar geen antwoord op. Denk dat dat te moeilijk is voor het menselijk brein om te begrijpen. ;)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:20

In mijn ogen klopt de drie eenheid niet. Het staat naar mijn weten ook niet in de bijbel.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:21

Daphna schreef:
In mijn ogen klopt de drie eenheid niet. Het staat naar mijn weten ook niet in de bijbel.

Genesis 1:26: 26 God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt.’

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:25

Over de 7 dagen van de schepping: De aarde kan best duizenden of miljoenen jaren oud zijn. Er staat namelijk nergens in Genesis wanneer de aarde gemaakt werd. Of dat 2, 3, 5, of 100 miljoen jaar geleden is.. Kan allemaal. :) En de 7 dagen.. Ik geloof wel dat God dat kan.. Anderzijds zegt God ook: 1 seconde is voor mij als duizend jaar en duizend jaar is voor mij als 1 seconde.. ;)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:27

H_Nalanta schreef:
Daphna schreef:

Genesis 1:26: 26 God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt.’

Wat ik daaruit haal, is dat de mens geschapen is naar Gods evenbeeld, dus met dezelfde emoties en gevoelens. En daarnaast als een hoger wezen dan de andere wezens, wij beïnvloeden bijvoorbeeld de natuur, flora, fauna, ecologisch systeem. Ik zie nergens heilige geest, en dat Jezus (vzmh) de zoon is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 23:28

God zegt toch laten WIJ? Wie zou Hij daarmee dan bedoelen? Er was toen alleen nog maar natuur en dieren.. ;)