laetitia schreef:Ik vind dit zeer interessante 'materie'. Ik ben zelf niet gelovig, ook niet gelovig opgevoed.
Maar ik houd me wel aan de normen en waarden vanuit de 10 geboden (dat krijgt iedereen mee in onze samenleving, onze cultuur. NIet alleen vanuit de opvoeding maar ook vanuit de grondwet die voor een groot deel is gebaseerd op de 10 geboden).
Ik ben een vrij vredelievend persoon, doe mijn best om een goed mens te zijn. Maar of er een God is dat weet ik niet, soms denk ik van wel, soms weel heel sceptisch en rationeel van niet.
Maar volgens de Bijbel zal ik dus, ondanks mijn goede gedrag, niet in de hemel komen (als die bestaat)?
Nou dat is fantastisch dat je je aan de 10 geboden houdt....
.................................................................
.........................
.........................
Dat kan geen mens.
Niet om je aan te vallen hoor, maar serieus, niemand is volmaakt en kan de 10 geboden bewaren. De Bijbel zegt zelfs dat als je meent zonder zonden te zijn, je dat ernstig mis hebt. Zeg nou zelf: denk jij nooit eens iets verkeerds over een ander? Ik geloof dat iedereen wel eens een verkeerde gedachte heeft (ik zelf in ieder geval wel, hoe 'goed' ik het ook probeer). Dat is nou de zonde die in de mens zit (lees maar eens wat Paulus daarover schrijft).
Er staat een verhaal in de Bijbel waarin een man naar Jezus komt en hij vraagt hoe hij het eeuwige leven kan 'pakken' (oftewel in de hemel komen). Jezus zegt dat hij zich aan de geboden moet houden en dan zegt de man: dat heb ik vanaf kinds aan gedaan! Dan zegt Jezus dat hem nog 1 ding ontbreekt; hij moet zijn bezit verkopen. Die man gaat zeer teleurgesteld weg want hij was heel erg rijk.....Blijkbaar zat hij erg aan zijn bezit vast.
Sorry voor de 'preek', ik probeer alleen duidelijk te maken dat het niet zo gemakkelijk ligt.

. Ik probeer me aan de 10 geboden te houden. Natuurlijk ben ik niet 'heilig', maar ik doe enorm mijn best om een goed mens te zijn en iedereen gelijk te zien en gelijkwaardig te behandelen. Geen vooroordelen te hebben (al lukt dat echt niet altijd), niet meteen oordelen etcetera. 
Ik heb ook duizenden vragen en ik weet niet of die ooit beantwoord zullen worden.. Als er een vraag beantwoord wordt komen er tegelijk weer 3 nieuwe bij.. Geloof is ook vertrouwen. Ik vertrouw erop dat God weet waar Hij mee bezig is en dat wij dat op een dag ook zullen begrijpen.
Fijne avond hier nog!