kinderen opvoeden, hoe moet dat eigenlijk? (1)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:11

Vjestagirl:
De tip die hij me gaf om het leuk te maken was, let op!!: Laat haar beginnen met de vakken die ze leuk vindt. En ga zelf met haar op teletop zitten prutsen...... En ik heb hem ook al hier thuis uitgenodigd met de opmerking: Probeer het dan zelf maar met haar. Toen had hij het lef om tegen me te zeggen dat ze dan maar beter naar het vmbo moet gaan :roll:. Dat ze dan niet op het gymnasium thuis hoort. Ja hoor, met een entreetoetsscore van 95% en een citoscore van 548 (max 550).

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:12

Ik lees even mee, heb een dochter van 2,5 en 1 van ruim 9 maand. De oudste zo jong als ze is maakt me knetter gek! hondsdol, luisteren ho maar en continu het laatste woord willen hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:12

Ik heb gelukkig nog geen puberdochter :D , dus dat zie ik dan wel weer. Als moeder groei je mee met je kinderen, dus komt tijd, komt raad. ;)

Maar ik denk dat als ze 13-15 is, dat ik dan ook dingen ga verbieden ofzo. Denk ik. Ik bedoel, je kent je eigen kind zo goed, dus tegen die tijd, weet ik echt wel waar ik haar mee heb, hoor. :D

En geloof me, ik laat me door niemand als een voetveeg behandelen, ook niet door mijn eigen kind. Ochtendhumeur? Prima, zolang het maar niet op mij afgereageerd wordt. ;)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:13

@ Rainbow, prachtig dat ernaast liggen, hoe oud was hij toen ?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 14:13

zo, dat gaat lekker met dit topic :)

boel leuke tips. Sommige gebruik ik al. het tot 3 tellen werkt vaak wel, of het 'leuk' maken door er een spelletje of wedstrijd van te maken... 'wie het eerst in bed ligt krijgt een zoen' werkt soms ook nog.

wat het soms ook wel lastig maakt is dat ze zich zoveel met elkaar bemoeien. kinders schelen 21 maanden, de jongste is wat voor, en de oudste wat langzamer, dus ze zitten qua niveau ongeveer gelijk. Ze zijn lekker aan elkaar gewaagd dus, en in discussie's 'wint' de jongste dus vaak... wat de oudste natuurlijk niet kan hebben. die raakt daar dan weer gefrustreerd van. Inderdaad sta ik daar dan weer tussen als politie-agent. Soms laat ik ze het ook wel uitvechten hoor, maar als je net naar school moet is dat gewoon niet helemaal practisch.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:14

Balou_k schreef:
@ Rainbow, prachtig dat ernaast liggen, hoe oud was hij toen ?

Ik geloof 2 of 3.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:15

Ik wer trouwens altijd zonder pardon naar mijn kamer gestuurd, op de trap gezet of in de schuur neergezet met mijn bord eten en dan pas terugkomen als het op was. Is het koud? Nou ja jammer dan. Klieren tijdens het eten, naar de schuur, zeuren over niet lusten, naar de schuur.
Als ik naar mijn kamer gestuurd werd, moest ik minimaal 2 keer naar beneden komen, 1 keer omdat ik niet mocht stampen op de trap en de tweede keer omdat ik niet mocht slaan met de slaapkamer deur :')

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:15

Sodera schreef:
Brainless: wat erg...
Een huiswerkinstituut wil ook wel helpen maar daar moet je het geld voor (over) hebben....

Wat is dat en waar vind ik dat??

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:20

Ik heb 2 dochters (ruim 2,5 en 11 maanden)

de oudste wil nog weleens als ze haar zin niet krijgt gaan gillen (krijsen) kan je dan ook niet tegen praten, daar dring je echt niet tot door. zet haar meestal buiten of in de gang en als ze klaar is met gillen ga ik naar haar toe om met haar te "praten".
dan luisterd ze ook wel, maar tot 3 tellen of consequenties (misschien dat ze daar nog net wat te klein voor is om dit te snappen) maken voor haar weinig uit. meestal draait het uit op gillen.
nu wordt het wel minder hoor.

mariellede

Re: kinderen opvoeden, hoe moet dat eigenlijk? (1)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:21

met het eten wil ik geen drama maken, de oudste eet alles alleen heel erg weinig.
mijn moeder deed bij mijn zus ook zoals bij jou sakkia die moest aan tafel blijven tot het op was, en dat heeft haar niet echt goed gedaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:21

Twiggy2008 schreef:
Ik heb gelukkig nog geen puberdochter :D , dus dat zie ik dan wel weer. Als moeder groei je mee met je kinderen, dus komt tijd, komt raad. ;)

Maar ik denk dat als ze 13-15 is, dat ik dan ook dingen ga verbieden ofzo. Denk ik. Ik bedoel, je kent je eigen kind zo goed, dus tegen die tijd, weet ik echt wel waar ik haar mee heb, hoor. :D

En geloof me, ik laat me door niemand als een voetveeg behandelen, ook niet door mijn eigen kind. Ochtendhumeur? Prima, zolang het maar niet op mij afgereageerd wordt. ;)

Hmm was het maar zo simpel.

Ik kom uit een gezin van 5 en momenteel wonen alleen de jongste 2 nog thuis, die zijn 17 en 13. Die van 17 is eigenlijk wel lief behalve dat ze wat teveel moedert over de jongste. Maar die van 13 is echt een draak af en toe, ze vind dat alles maar moet kunnen, wil nergens naar luisteren, doet gewoon wat ze wil, liegt met een stalen gezicht en wanneer er consequentie's zijn voor haar gedrag vliegt ze je gewoon aan of raakt hysterisch.
Nu zie ik vaak dingen waarvan ik denk; dat moest ik vroeger niet proberen hoor, mijn ouders zijn nu veel voorzichtiger, durven niet goed te straffen (ook door hoe ze reageert) en consequent zijn, zijn ze nooit heel goed in geweest.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 14:23

drama's aan de eettafel doe ik ook niet meer.. mn oudste eet goed, te goed, die begint iets te hard te groeien zelfs.
de jongste lust niets! maar daar hebben we de afspraak mee dat ze het tenminste probeert, en dat werkt nog wel.

je groeit ook over van alles heen hoor.. een paar jaar geleden wilden ze geen haren kammen, maar nu hebben ze toch wel door dat het leuker is om er wel netjes uit te zien voor school (misschien werkt de sociale controle door klasgenootjes)

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:23

Citaat:
Als ik naar mijn kamer gestuurd werd, moest ik minimaal 2 keer naar beneden komen, 1 keer omdat ik niet mocht stampen op de trap en de tweede keer omdat ik niet mocht slaan met de slaapkamer deur :')

_O- _O- _O- :') Herkenbaar................

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:24

rainbow8 schreef:
Brianless:
Daar heb ik gisteren de mentor voor gebeld met die vraag. En het antwoord was gewoon nee. Ze moet het maar gewoon en anders moet ik er maar bij blijven zitten en het leuk maken?!

coaching en problemen laten bij wie ze horen, bij jouw dochter dus!
niet bij de school, niet bij jou maar bij jouw dochter!

zeiken, zeuren, straffen, je druk maken.... helpt allemaal niets neem ik aan? je wordt er zelf gestoord van en jou kunnen ze wegbrengen straks en je dochter lacht zich dood!
lees het boek oplossingsgericht coachen, problemen laten bij wie ze horen
echt, het helpt! (als je wilt)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:25

mariellede schreef:

de oudste wil nog weleens als ze haar zin niet krijgt gaan gillen (krijsen) kan je dan ook niet tegen praten, daar dring je echt niet tot door. zet haar meestal buiten of in de gang en als ze klaar is met gillen ga ik naar haar toe om met haar te "praten".
dan luisterd ze ook wel, maar tot 3 tellen of consequenties (misschien dat ze daar nog net wat te klein voor is om dit te snappen) maken voor haar weinig uit. meestal draait het uit op gillen.

ik geloof niet dat ze daar te jong voor is. Kinderen snappen dat echt heel snel. Als ze zo hysterisch zijn, gewoon 1 of 2 keer onder de arm en onder een koude douche zetten. Verrassingseffect en volgens mij krijg je dat gegil er dan vast wel uit. Op die manier heeft ze iig niet het laatste woord, wat ze nu met haar gillen wel heeft (jij moet je aan haar aanpassen...)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:25

anneliesdj schreef:
Hmm was het maar zo simpel.

Ik kom uit een gezin van 5 en momenteel wonen alleen de jongste 2 nog thuis, die zijn 17 en 13. Die van 17 is eigenlijk wel lief behalve dat ze wat teveel moedert over de jongste. Maar die van 13 is echt een draak af en toe, ze vind dat alles maar moet kunnen, wil nergens naar luisteren, doet gewoon wat ze wil, liegt met een stalen gezicht en wanneer er consequentie's zijn voor haar gedrag vliegt ze je gewoon aan of raakt hysterisch.
Nu zie ik vaak dingen waarvan ik denk; dat moest ik vroeger niet proberen hoor, mijn ouders zijn nu veel voorzichtiger, durven niet goed te straffen (ook door hoe ze reageert) en consequent zijn, zijn ze nooit heel goed in geweest.

Ik denk dat je de basis al moet leggen voor hun 12de, want daarna wordt het een stuk moeilijker. Ben ik met je eens.
Je zegt zelf al dat je ouders veel voorzichtiger zijn en niet consequent zijn (geweest). Daar ga je al......
Want eenmaal in de pubertijd maken ze zich los van je, richten ze zich meer op hun vrienden en bezigheden buiten het gezin en raak je ze 'kwijt'. Daarom denk ik dat voor die pubertijd je al een basis moet leggen van communiceren, luisteren, consequenties e.d. Dat is in elk geval wat ik probeer te doen. De tijd zal leren of ik dat goed heb gedaan of niet. :+ ;)

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:27

Rocamor pas ik me aan haar aan door haar buiten/op de gang te zetten?
ik dacht juist dat het beter zou zijn om haar af te laten koelen en dan zeggen wat ze fout doet als tegen een gillend kind te gaan praten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:30

Twiggy2008 schreef:
Ik denk dat je de basis al moet leggen voor hun 12de, want daarna wordt het een stuk moeilijker. Ben ik met je eens.
Je zegt zelf al dat je ouders veel voorzichtiger zijn en niet consequent zijn (geweest). Daar ga je al......
Want eenmaal in de pubertijd maken ze zich los van je, richten ze zich meer op hun vrienden en bezigheden buiten het gezin en raak je ze 'kwijt'. Daarom denk ik dat voor die pubertijd je al een basis moet leggen van communiceren, luisteren, consequenties e.d. Dat is in elk geval wat ik probeer te doen. De tijd zal leren of ik dat goed heb gedaan of niet. :+ ;)

Ja dat ben ik met je eens maar ik geloof dat het meer van de laatste tijd is dat ze minder consequent zijn, ik ben ook pas 3 jaar uit huis en toen waren ze nog consequenter, hoewel, consequent, het is meer dat ze durven straffen en dat doen ze nu eigenlijk nooit meer, ook omdat het dan vaak uit de hand loopt waardoor de drempel alleen maar hoger wordt.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:30

Om nog even op de OP terug te komen...

Mijn broer en ik hadden er vroeger ook een handje van om vreselijk te teuten als we naar school moesten. Mijn moeder was het een keer zo zat dat ze ons gewoon te laat heeft laten komen. Ze liet ons alles gewoon in ons eigen tempo doen, waardoor we natuurlijk te laat kwamen. We moesten aan de juf uitleggen waarom we zo laat waren, en zij zou dat 's middags controleren bij de juf.

Wij vonden dat echt een rotstreek, maar het heeft ons wel geleerd dat we zelf verantwoordelijk zijn voor het op tijd komen. We hebben het daarna nooit meer zo bont gemaakt. :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:31

mariellede schreef:
ik dacht juist dat het beter zou zijn om haar af te laten koelen en dan zeggen wat ze fout doet als tegen een gillend kind te gaan praten.

Ben ik met je eens, marielle. Ik zou dat ook doen i.p.v. een koude douche e.d. ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:31

wemkelover schreef:
Ik was ook altijd aardig langzaam ochtends, mijn moeder heeft toen gezegd, je krijgt zelf een wekker en je ziet maar of je op tijd komt of niet. Consequenties waren toch voor mezelf.
Ik neem aan dat de oudste bijna naar de middelbare school moet?

Dit vind ik ook een goede ja, het werkt voor mijzelf en ook voor bv de kampkinderen (begeleid ponykampen, alle leeftijden).
Op deze manier stel je heel duidelijke grenzen, gevolgen van niet op tijd op staan zijn meteen duidelijk.
En mischien voor de jongere kinderen een lijstje maken, en zorgen dat de avond van te voren alles klaar staat?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:32

anneliesdj schreef:
Ja dat ben ik met je eens maar ik geloof dat het meer van de laatste tijd is dat ze minder consequent zijn, ik ben ook pas 3 jaar uit huis en toen waren ze nog consequenter, hoewel, consequent, het is meer dat ze durven straffen en dat doen ze nu eigenlijk nooit meer, ook omdat het dan vaak uit de hand loopt waardoor de drempel alleen maar hoger wordt.

Ojee, dat klinkt wel heftig...... Zo'n puber pubert wel lekker door, hoor. :\
Als zij eenmaal weet dat ze ver kan gaan, zie het maar eens in te dammen..... Moeilijk.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:33

mariellede schreef:

Ik begreep dat ze buiten of op de gang ook nog wel eens lang(-er) doorging met krijsen en dat je dan moest wachten tot ze volledig stil was. Dan zou zij (imo) dus uitmaken hoe lang het duurt voordat je met haar zou kunnen praten.

Sorry indien dit verkeerd geinterpretteerd is.

Even stukje wijzigen / aanvullen: praten tegen een krijsend kind heeft inderdaad geen zin. Je moet wel tot ze kunnen doordringen.
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 16-09-10 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:33

Rocamor schreef:
mariellede schreef:

ik geloof niet dat ze daar te jong voor is. Kinderen snappen dat echt heel snel. Als ze zo hysterisch zijn, gewoon 1 of 2 keer onder de arm en onder een koude douche zetten. Verrassingseffect en volgens mij krijg je dat gegil er dan vast wel uit. Op die manier heeft ze iig niet het laatste woord, wat ze nu met haar gillen wel heeft (jij moet je aan haar aanpassen...)

Ik vind dat ook moeilijk hoor, ik heb hier een kereltje die in november 3 wordt dus zit ongeveer in dezelfde leeftijd.
Ik heb ook lang getwijfeld of hij bepaalde dingen al wel kan snappen maar als je dan ziet hoe hij met andere dingen omgaat...
Ze snappen veel meer dan je denkt hoor, bovendien, als je 2 of 3 keer dezelfde consequentie geeft snappen ze het ook, beetje sneu dat ze dan de eerste keer niet goed begrijpen maar ja, al doende leert men.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:36

LindyH schreef:
Om nog even op de OP terug te komen...

Mijn broer en ik hadden er vroeger ook een handje van om vreselijk te teuten als we naar school moesten. Mijn moeder was het een keer zo zat dat ze ons gewoon te laat heeft laten komen. Ze liet ons alles gewoon in ons eigen tempo doen, waardoor we natuurlijk te laat kwamen. We moesten aan de juf uitleggen waarom we zo laat waren, en zij zou dat 's middags controleren bij de juf.

Wij vonden dat echt een rotstreek, maar het heeft ons wel geleerd dat we zelf verantwoordelijk zijn voor het op tijd komen. We hebben het daarna nooit meer zo bont gemaakt. :D

Mijn zoon had daar ook een handje van. Dus die heb ik in z'n pyama met de taxi naar "school" (MKD) gestuurd. Zoon overstuur en hij heeft het ook nooit meer gedaan. Mijn ouders en vriendlief daarintegen waren boos op mij :?. Ze vonden het schandalig. Hetzelfde geldt voor het ontbijt. Niet op?? Prima, dan ga je zonder eten naar school. Daarna eten ze wel sneller.