anneliesdj schreef:Hmm was het maar zo simpel.
Ik kom uit een gezin van 5 en momenteel wonen alleen de jongste 2 nog thuis, die zijn 17 en 13. Die van 17 is eigenlijk wel lief behalve dat ze wat teveel moedert over de jongste. Maar die van 13 is echt een draak af en toe, ze vind dat alles maar moet kunnen, wil nergens naar luisteren, doet gewoon wat ze wil, liegt met een stalen gezicht en wanneer er consequentie's zijn voor haar gedrag vliegt ze je gewoon aan of raakt hysterisch.
Nu zie ik vaak dingen waarvan ik denk; dat moest ik vroeger niet proberen hoor, mijn ouders zijn nu veel voorzichtiger, durven niet goed te straffen (ook door hoe ze reageert) en consequent zijn, zijn ze nooit heel goed in geweest.
Ik denk dat je de basis al moet leggen voor hun 12de, want daarna wordt het een stuk moeilijker. Ben ik met je eens.
Je zegt zelf al dat je ouders veel voorzichtiger zijn en niet consequent zijn (geweest). Daar ga je al......
Want eenmaal in de pubertijd maken ze zich los van je, richten ze zich meer op hun vrienden en bezigheden buiten het gezin en raak je ze 'kwijt'. Daarom denk ik dat voor die pubertijd je al een basis moet leggen van communiceren, luisteren, consequenties e.d. Dat is in elk geval wat ik probeer te doen. De tijd zal leren of ik dat goed heb gedaan of niet.