Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kuggur schreef:jameyskatje schreef:de reden die God hiervoor geeft is 'omdat het beter voor jullie is'.
.
Begrijp me niet verkeerd, ik sta neutraal tegenover hoodoekjes dracht, maar die reden die je hier aangeeft is in feite geen reden. Net zoiets als "omdat ik het zeg".
Hollando schreef:Moontje1991 schreef:Dus inprencipe is het niet je eigen belsuit inprencipe laat je je dwingen door god.
het is welje eigen keuze, want je kiest zelf voor het geloof, God dwingt je niet om rte geloven, hij geeft je de keuze
jameyskatje schreef:ja maar eigenlijk is het wel zo zwart wit. omdat God het zegt en wij als moslims moeten gehoorzamen. net zoals dat we geen alcohol mogen of geen seks voor het huwelijk.
BibicheB schreef:jameyskatje, weet je misschien een site of boek waar islamitische verhalen in staan? Ik bedoel inspirerende verhalen die iets zeggen over de normen en waarden van het geloof..
Ik weet bijvoorbeeld dat over het delen een gigantisch mooi verhaal bestaat over een reiziger die aanklopt bij een hele arme boer. De boer zijn enige en zeer kostbare bezit is zijn paard. De reiziger is op doorreis en vraagt of hij bij de boer mag overnachten, de boer slacht zijn kostbare paard om eten op tafel de kunnen zetten. De volgende dag vertelt de reiziger de werkelijke reden van zijn komst, hij heeft verhalen gehoord over het buitengewoon goede paard van de boer en zou het graag voor veel geld willen kopen...
(de islam zegt dat je reizigers (en mensen in het algemeen) altijd moet helpen en je moet delen wat je hebt)
Ik zou het ontzettend leuk vinden om meer van deze inspirerende verhalen te horen of lezen...
Kuggur schreef:jameyskatje schreef:ja maar eigenlijk is het wel zo zwart wit. omdat God het zegt en wij als moslims moeten gehoorzamen. net zoals dat we geen alcohol mogen of geen seks voor het huwelijk.
Je vat redelijk goed samen wat ik tegen heb op wat voor dogmatisch geloof dan ook; Iemand zegt dat God zegt dat...en dat heb je dan kritiekloos te accepteren...
absque_dubio schreef:jameyskatje, wat sta jij ongelovelijk mooi tegenover je geloof.Vind het prachtig om te lezen hoe jij erover praat, ermee omgaat, en met de mensen hier om gaat. Diep respect voor jou!
Blijkbaar heb ik duidelijk de verkeerde moslims meegemaakt. Wel jammer als ik het zo lees.. Ik heb een moslim vriend gehad, leuke jongen hoor, maar alcohol drinken, seks hebben, noem maar op, dat gebeurde gewoon. Eigenlijk zei hij dus dat hij moslim was, maar verder was het niet te merken om het zo te zeggen.
Helaas is het grootste deel van de moslims die ik heb meegemaakt, nog veel erger dan hem. Ben echt niet racistisch, maar het heeft me inmiddels wel een 'beeld' gegeven, wat bij mij behoorlijk negatief overkomt. Thuis doen alsof je de brave moslim bent, maar eenmaal weg van huis..
Heb jij ook veel met zulke moslims te maken jameyskatje? Of tref ik duidelijk de verkeerde? Vind het ongelovelijk zonde dat die jongens (want ja, het zijn toch vaak jongens) zo zijn/doen, want ze veroorzaken zelf dat negatieve beeld.
En ik ben trouwens ook wel benieuwd waarom 'jullie' van god een hoofddoek moeten dragen. Wat de reden erachter is.
Als ik aanvallend overkom, mijn excuus. Vind het juist reuze interessant, vooral om het nu eens van een andere (en veel positievere) kant te lezen.![]()
Zelf geloof ik echt nergens in. Wel altijd interesse gehad in verschillende geloven, er ook altijd open voor gestaan, maar nooit het gevoel gehad dat er 'iets' is of dat er een geloof bij mij past.
absque_dubio schreef:Misschien niet duidelijk neer gezet. Maar daarvoor heb ik het over die jongens en daar bedoel ik de jongens mee die ik ken/kende. moslim meisjes ken ik er niet veel van, dus daar kan ik niet echt een oordeel over geven, maar ik geloof je gelijk.
Hollando schreef:absque_dubio schreef:Misschien niet duidelijk neer gezet. Maar daarvoor heb ik het over die jongens en daar bedoel ik de jongens mee die ik ken/kende. moslim meisjes ken ik er niet veel van, dus daar kan ik niet echt een oordeel over geven, maar ik geloof je gelijk.
je hebt het er heel duideijk neergezet, maar vaak worden alleen de jondens erop aangekeken, terwijl de meiden het ook doen
BibicheB schreef:Laatst hadden we het over depressies ed en toen wees hij mij erop dat depressies in Marokko eigenlijk niet tot vrijwel niet voorkomen. Volgens hem is dat een kwestie van het feit dat mensen er echt voor elkaar zijn, echt altijd bij elkaar terecht kunnen. Daarnaast is ook familie erg belangrijk.