Islam, ik wil me verdiepen in het geloof..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:14

Dank je wel voor je reactie! Heel interessant om te lezen! Grappig dat dat gevoel zo gegroeid is joh :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:19

jameyskatje schreef:
de reden die God hiervoor geeft is 'omdat het beter voor jullie is'.

.

Begrijp me niet verkeerd, ik sta neutraal tegenover hoodoekjes dracht, maar die reden die je hier aangeeft is in feite geen reden. Net zoiets als "omdat ik het zeg".

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:21

Ik vind het trouwens ook wel heel interessant hoe de beleving van geloven zo kan verschillen per persoon, evenals de mate waarin men zich kan conformeren aan een geloof. Ik ben op dit moment heel erg geinteresseerd in de islam en ben zoals ik vertelde in het verleden (toen ik een jaar of 15 was) heel erg geinteresseerd en geboeid geweest door het boedhisme.

Wat ik wel heel sterk aan mezelf merk is dat ik me laat inspireren en de geloven respecteer, maar dat ik nooit zal denken in termen van gehoorzaamheid aan god. Overigens zonder enige veroordeling of iets he, zodat daar geen misverstand om ontstaat.. Ik vind het juist heel boeiend hoe mensen hun leven in het belang van hun geloof kunnen stellen of dit in ieder geval zwaar kunnen laten wegen in hun leven.

Mij boeien vooral de normen en waarden heel erg, evenals de verhalen die deze overbrengen. Ik laat mij hierdoor inspireren en deze dragen ook bij aan mijn zijn en mijn normen en waarden.

Hoe beleven jullie dit? En wanneer bleek (voor degenen voor dit geldt) wanneer jullie dit wel konden en wilden?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:29

Kuggur schreef:
jameyskatje schreef:
de reden die God hiervoor geeft is 'omdat het beter voor jullie is'.

.

Begrijp me niet verkeerd, ik sta neutraal tegenover hoodoekjes dracht, maar die reden die je hier aangeeft is in feite geen reden. Net zoiets als "omdat ik het zeg".

ja maar eigenlijk is het wel zo zwart wit. omdat God het zegt en wij als moslims moeten gehoorzamen. net zoals dat we geen alcohol mogen of geen seks voor het huwelijk.

Moontje1991

Re: Islam, ik wil me verdiepen in het geloof..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:29

Dus inprencipe is het niet je eigen belsuit inprencipe laat je je dwingen door god.

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 21:30

Moontje1991 schreef:
Dus inprencipe is het niet je eigen belsuit inprencipe laat je je dwingen door god.

het is welje eigen keuze, want je kiest zelf voor het geloof, God dwingt je niet om rte geloven, hij geeft je de keuze

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:31

Mocht iemand iets willen weten over het boeddhisme: ik ben boeddhistisch en kan je er (met plezier) alles over vertellen. :)

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:33

Moontje1991 schreef:

Dwingen is een groot woord, je kiest voor een geloof met daarbij de behorende regels.
Als je dat niet wilt, dan kies je er niet voor.
Zo zwart wit zie ik het.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:34

Hollando schreef:
Moontje1991 schreef:

het is welje eigen keuze, want je kiest zelf voor het geloof, God dwingt je niet om rte geloven, hij geeft je de keuze

Natuurlijk dwingt hij je niet tot het geloof maar dus wel tot alles wat hij vindt dat in het geloof hoort.
En zeg nou zelf bestaat er voor elk mens een geloof dat perfect is?
Dat zou alleen zo zijn als je binnen je geloof zelf de mogelijkheid hebt om keuzes te maken.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:34

een overgave aan god. moslims leven eigenlijk met als doel het paradijs te bereiken. hiervoor moet je een goede moslim zijn. je kan een goede moslim zijn dmv te gehoorzamen aan god en weg te blijven van verboden zaken. het geloof is zo uitgebreid dat er genoeg ruimte is voor eigen karakter, uiteraard, Allah weet dat wij mensen zijn met een eigen karakter en eigen vaardigheden en geen mens is perfect.

God stelt iets vor ons verplicht of verbied iets voor ons (alleen voor onze bestwil. daar ben je als moslim van overtuigd, de islam is iets goeds, niet iets onderdrukkends) en daar kan je vervolgens zelf je keuze in maken, hou je jezelf aan die regel of niet. je bent zelf verantwoordelijk voor je leven/daden

wij bidden, omdat God dit van ons verlangt.
wij drinken een alcohol omdat god dit voor ons verboden heeft.

snapje.

wij zijn eigenlijk dienaren van God. moslim betekent 'iemand die aan islam doet' en islam betekent onderwerping aan god

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:38

jameyskatje schreef:
ja maar eigenlijk is het wel zo zwart wit. omdat God het zegt en wij als moslims moeten gehoorzamen. net zoals dat we geen alcohol mogen of geen seks voor het huwelijk.

Je vat redelijk goed samen wat ik tegen heb op wat voor dogmatisch geloof dan ook; Iemand zegt dat God zegt dat...en dat heb je dan kritiekloos te accepteren...

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:41

Angelita, ik ben (nog steeds) ook heel erg geinteresseerd in het boedhisme! Ik heb in het verleden veel gelezen over het boedhisme maar dit is alweer een jaar of 9 geleden.. Op dit moment heb ik geen specifieke vragen over het boedhisme maar zoals ik ook aan Jameyskatje heb gevraagd, ik zou heel graag iets weten over de verhalen die de normen en waarden van het geloof (levensovertuiging in deze) uitdragen.. Heb jij misschien voorbeelden van deze verhalen, of links naar websites die deze verhalen vertellen of titels van boeken waar dit soort verhalen in staan? Natuurlijk vind ik het sowieso leuk om over het boedhisme te horen, dus ik zou het ook leuk vinden om te horen hoe jouw leven in het kader van je geloof er uit ziet!

Ik quote mezelf even voor de volledigheid;
BibicheB schreef:
jameyskatje, weet je misschien een site of boek waar islamitische verhalen in staan? Ik bedoel inspirerende verhalen die iets zeggen over de normen en waarden van het geloof..

Ik weet bijvoorbeeld dat over het delen een gigantisch mooi verhaal bestaat over een reiziger die aanklopt bij een hele arme boer. De boer zijn enige en zeer kostbare bezit is zijn paard. De reiziger is op doorreis en vraagt of hij bij de boer mag overnachten, de boer slacht zijn kostbare paard om eten op tafel de kunnen zetten. De volgende dag vertelt de reiziger de werkelijke reden van zijn komst, hij heeft verhalen gehoord over het buitengewoon goede paard van de boer en zou het graag voor veel geld willen kopen...

(de islam zegt dat je reizigers (en mensen in het algemeen) altijd moet helpen en je moet delen wat je hebt)

Ik zou het ontzettend leuk vinden om meer van deze inspirerende verhalen te horen of lezen...

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:53

Kuggur schreef:
jameyskatje schreef:

Je vat redelijk goed samen wat ik tegen heb op wat voor dogmatisch geloof dan ook; Iemand zegt dat God zegt dat...en dat heb je dan kritiekloos te accepteren...

In de islam is kritisch zijn een verplichting, en dus juist niet alles aan te nemen van anderen. Juist het doen van eigen onderzoek naar wat waar of juist niet waar is, is een goede eigenschap. Er zijn ook veel geleerden die tegenstrijdigheden uitspreken, interpretaties zijn mogelijk, kritiekloos accepteren is niet iets wat ik herken. De koran, is overgeleverd door de profeet, vzmh, van god voor de mens. Van de Koran kan je wel aannemen wat waar is en wat niet, maar vooralsnog, ik kan geen Arabisch, en een vertaling is ook naar mijn mening niet 100%, sommige woorden, zinnen kan je niet zo vertalen. Onderzoek is als Nederlandse moslim dus cruciaal.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:59

jameyskatje, wat sta jij ongelovelijk mooi tegenover je geloof. :j Vind het prachtig om te lezen hoe jij erover praat, ermee omgaat, en met de mensen hier om gaat. Diep respect voor jou!

Blijkbaar heb ik duidelijk de verkeerde moslims meegemaakt. Wel jammer als ik het zo lees.. Ik heb een moslim vriend gehad, leuke jongen hoor, maar alcohol drinken, seks hebben, noem maar op, dat gebeurde gewoon. Eigenlijk zei hij dus dat hij moslim was, maar verder was het niet te merken om het zo te zeggen.
Helaas is het grootste deel van de moslims die ik heb meegemaakt, nog veel erger dan hem. Ben echt niet racistisch, maar het heeft me inmiddels wel een 'beeld' gegeven, wat bij mij behoorlijk negatief overkomt. Thuis doen alsof je de brave moslim bent, maar eenmaal weg van huis..
Heb jij ook veel met zulke moslims te maken jameyskatje? Of tref ik duidelijk de verkeerde? Vind het ongelovelijk zonde dat die jongens (want ja, het zijn toch vaak jongens) zo zijn/doen, want ze veroorzaken zelf dat negatieve beeld.

En ik ben trouwens ook wel benieuwd waarom 'jullie' van god een hoofddoek moeten dragen. Wat de reden erachter is.

Als ik aanvallend overkom, mijn excuus. Vind het juist reuze interessant, vooral om het nu eens van een andere (en veel positievere) kant te lezen. :)
Zelf geloof ik echt nergens in. Wel altijd interesse gehad in verschillende geloven, er ook altijd open voor gestaan, maar nooit het gevoel gehad dat er 'iets' is of dat er een geloof bij mij past.

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 22:02

absque_dubio schreef:
jameyskatje, wat sta jij ongelovelijk mooi tegenover je geloof. :j Vind het prachtig om te lezen hoe jij erover praat, ermee omgaat, en met de mensen hier om gaat. Diep respect voor jou!

Blijkbaar heb ik duidelijk de verkeerde moslims meegemaakt. Wel jammer als ik het zo lees.. Ik heb een moslim vriend gehad, leuke jongen hoor, maar alcohol drinken, seks hebben, noem maar op, dat gebeurde gewoon. Eigenlijk zei hij dus dat hij moslim was, maar verder was het niet te merken om het zo te zeggen.
Helaas is het grootste deel van de moslims die ik heb meegemaakt, nog veel erger dan hem. Ben echt niet racistisch, maar het heeft me inmiddels wel een 'beeld' gegeven, wat bij mij behoorlijk negatief overkomt. Thuis doen alsof je de brave moslim bent, maar eenmaal weg van huis..
Heb jij ook veel met zulke moslims te maken jameyskatje? Of tref ik duidelijk de verkeerde? Vind het ongelovelijk zonde dat die jongens (want ja, het zijn toch vaak jongens) zo zijn/doen, want ze veroorzaken zelf dat negatieve beeld.

En ik ben trouwens ook wel benieuwd waarom 'jullie' van god een hoofddoek moeten dragen. Wat de reden erachter is.

Als ik aanvallend overkom, mijn excuus. Vind het juist reuze interessant, vooral om het nu eens van een andere (en veel positievere) kant te lezen. :)
Zelf geloof ik echt nergens in. Wel altijd interesse gehad in verschillende geloven, er ook altijd open voor gestaan, maar nooit het gevoel gehad dat er 'iets' is of dat er een geloof bij mij past.

dit is echt niet waar, veel moslims meisjes hebben echter geen seks, maar er zijn er genoeg die daarin tegen wel oraale seks hebben en het handwerk doen..
dit uit eigen ervaring, ken er genoeg

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:05

Misschien niet duidelijk neer gezet. Maar daarvoor heb ik het over die jongens en daar bedoel ik de jongens mee die ik ken/kende. moslim meisjes ken ik er niet veel van, dus daar kan ik niet echt een oordeel over geven, maar ik geloof je gelijk. :)

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 22:07

absque_dubio schreef:
Misschien niet duidelijk neer gezet. Maar daarvoor heb ik het over die jongens en daar bedoel ik de jongens mee die ik ken/kende. moslim meisjes ken ik er niet veel van, dus daar kan ik niet echt een oordeel over geven, maar ik geloof je gelijk. :)

je hebt het er heel duideijk neergezet, maar vaak worden alleen de jondens erop aangekeken, terwijl de meiden het ook doen

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:08

BibicheB:

Poeh er zijn zoveel verhalen en fabels... Zelf ben ik meer van de uitspraken, een verhaal zegt heel veel maar als je de beginselen van het boeddhisme kent dan zeggen de uitspraken eigenlijk meer dan genoeg. :)

http://www.beleven.org/verhaal/boeddha_en_de_moordenaar
Op deze site (http://www.beleven.org/verhalen/lijsten ... ch-verhaal) staan er nog veel meer, veel zijn kinderverhalen maar alsnog hebben ze allemaal een mooie kern.

http://home.hccnet.nl/fam.keijzers/Boeddha/Boeddha.html
Wijsheden van allerlei boeddhisten, voornamelijk van Gautama Boeddha.

Verder vind ik dat het boeddhisme en alle volgelingen al perfect laten zien wat onze normen en waarden zijn. Je zult nergens een echte boeddhist vinden die zijn geloof opdringt met dwingende woorden of geweld, en zoiets heeft zich in de gehele geschiedenis ook nog nooit voor gedaan door een leider of groepering. Het is zo'n ontzettend lieve levensovertuiging (een geloof is het in feite niet), en ik ben o.a. daarom zo blij dat ik er deel van ben geworden.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:10

Hollando schreef:
absque_dubio schreef:

je hebt het er heel duideijk neergezet, maar vaak worden alleen de jondens erop aangekeken, terwijl de meiden het ook doen

Oh op die fiets. Ja ik heb wel eens gehoord dat de meiden ook zo zijn. Maar aangezien ik dat verder van dichtbij niet heb meegemaakt om het zo te zeggen, ga ik daar niks over zeggen.
Wel appart vind ik het hoor.. vooral dat ze dan de braafheid zelf blijven spelen tegen de ouders. :=

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:12

Seks voor het huwelijk mag niet, klaar. Toch zijn er ook moslims die dat toch doen, het is een zonde, maar wie is er zonde vrij? Iedereen maakt fouten. Ook moslims zondigen, moslim zijn betekend dat je gelooft, hoe sterker je geloof is, hoe meer je van de zondigen afhoudt. We hebben allemaal hormonen, en om te voorkomen dat dit soort dingen gebeuren wordt trouwen ook gestimuleerd op jongere leeftijd, voor mijzelf was 18 ideaal geweest :o :o

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:44

BibicheB schreef:
Laatst hadden we het over depressies ed en toen wees hij mij erop dat depressies in Marokko eigenlijk niet tot vrijwel niet voorkomen. Volgens hem is dat een kwestie van het feit dat mensen er echt voor elkaar zijn, echt altijd bij elkaar terecht kunnen. Daarnaast is ook familie erg belangrijk. :)

En hoeveel Marrokaanse ouderen vind je in een bejaardentehuis? Zegt voor mij ook wel iets :)

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:48

Niemand is zonde vrij, dat klopt. Verder vind ik ook dat iedereen voor zichzelf zijn eigen normen en waarden heeft. Wanneer dit aansluit met je geloof en je geloof je overtuigt, ga je mee met de regels. Verder heb ik misschien een vooroordeel waar ik meer over wil weten. Ik ben persoonlijk niet iemand van vooroordelen, maar dit zijn verhalen die je veel hoort en ik ben echt benieuwt. Klopt het dat Nederlandse meiden / vrouwen de islam serieuzer nemen dan de mannen/jongens? Ik heb het gevoel dat de mensen die hier zijn komen wonen veel meer westers zijn geworden. Dat is niet negatief, maar veel jongens/mannen slaan hierin door. Hoeveel islamitische jongens heb ik wel niet gezien/gesproken die wel seks hebben gehad, die wel bier drinken. Terwijl de vrouwen die ik spreek/ heb gesproken zich met volle overtuiging hun geloof belijden ( ik weet niet hoe ik het schrijf).
Dus, wat is jullie mening, kunnen jullie mijn vooroordeel ( mening) de wereld uit helpen met goede argumenten, of is het gewoon zo dat jongens gevoeliger zijn voor hun omgeving?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:21

jameyskatje schreef:
ik zal er ook zeker graag bij willen zijn. dat wordt janken van mijn kant haha!

Dat zou ik erg leuk vinden! :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:22

Sadist :P

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:23

Heino schreef:
Sadist :P

}> }> }>