Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ChantalSmook schreef:dorientjuh schreef:Ik vind lenen bij de IBG zeker wel vallen onder schulden. Maakt imo niet uit bij welke instantie je leent.
Nou, vind zelf dat eigenlijk geen schuld. Ik heb hetzelfde en moet volgend jaar nog mijn laatste jaar. Ik ga deze opleiding dus makkelijk binnen 10 jaar afsluiten en daarbij vervalt mijn 'schuld'.
Verder heb ik ook geen schuld. Heb daar een hekel aan. Maargoed ik kan me voorstellen dat mensen wel schulden hebben, mijn ouders hebben op dit moment ook schulden vanwege de crisis.'ze hebben wel gewerkt voor het geld, maar asl de werkgevers niet betalen dan ben je alsnog de sjaak. En heb wel gemerkt hoe hard dat dan ineens kan gaan als je een paar maanden geen geld hebt maar álles verder doorloopt.... dan zit je zo minimaal aal de 10.000 zonder dat ze zelf 'fout' zitten. Maargoed dat gaat beetje bij beetje gelukkig weer beter.
Spirit schreef:Nou, vind zelf dat eigenlijk geen schuld. Ik heb hetzelfde en moet volgend jaar nog mijn laatste jaar. Ik ga deze opleiding dus makkelijk binnen 10 jaar afsluiten en daarbij vervalt mijn 'schuld'.
Verder heb ik ook geen schuld. Heb daar een hekel aan. Maargoed ik kan me voorstellen dat mensen wel schulden hebben, mijn ouders hebben op dit moment ook schulden vanwege de crisis.'ze hebben wel gewerkt voor het geld, maar asl de werkgevers niet betalen dan ben je alsnog de sjaak. En heb wel gemerkt hoe hard dat dan ineens kan gaan als je een paar maanden geen geld hebt maar álles verder doorloopt.... dan zit je zo minimaal aal de 10.000 zonder dat ze zelf 'fout' zitten. Maargoed dat gaat beetje bij beetje gelukkig weer beter.
Als je alleen studiefinanciëring krijgt, dan is dat een tijdelijke schuld, die vervalt als je je studie afmaakt. Dus het is in principe wel een schuld, maar als het goed is hoef je die niet te betalen. Dus op die manier telt het misschien inderdaad niet helemaal mee.
Als je daarbij leent is het natuurlijk een blijvende schuld. Dat telt dan wel mee.
Yell schreef:zo.. ben ik even blij dat ik toen gewoon aan was gaan werken voor mijn studie..
Wendy schreef:@dorienjtuh: ik vind dat jij wel erg makkelijk aanneemt dat mensen die bijlenen het uitgeven aan onzin dingen. Dat jij niet hoeft bij te lenen, betekent niet dat een ander ook altijd in diezelfde gelukkige omstandigheid zit... in bijvoorbeeld utrecht is een kamer toch echt wel een stukkie duurder dan in dronten.
dorientjuh schreef:Die woorden neem je toch echt zelf in de mond.Het enige wat ik heb gezegd is dat ik in mijn omgeving zie dat er mensen zijn die hun extra geleende geld van de IBG uitgeven aan luxedingen. Dat is mijn ervaring. Over de mensen die het voor hun studie gebruiken, daar vind ik niks mis mee. Ik ben me heel goed bewust van mijn bevoorrechte positie.