Heb jij schulden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Heb jij een schuld en zo ja hoeveel?

nee geen schulden (hypotheek telt niet mee)
584 (67%)
ja, <1000 euro
83 (9%)
ja, 1000-3000 euro
56 (6%)
ja, 3000-5000 euro
39 (4%)
ja, 5000-10.000 euro
38 (4%)
ja, > 10.000 euro
70 (8%)

Totaal aantal stemmen: 870

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:12

Nee ik heb geen schulden, ik studeer nu drie jaar en werk keihard om niets te hoeven lenen en toch mijn studie en paarden zelf te kunnen betalen. Tot nu toe lukt het goed dus ik ga er ook niet vanuit dat ik voorlopig schulden krijg.

Ik ben zelf ook heel erg bang voor schulden, ik durf eigenlijk ook niet te lenen bij een instantie. Wanneer ik ooit een geld tekort zou hebben zou ik toch eerder bij familie aankloppen.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:13

ChantalSmook schreef:
dorientjuh schreef:
Ik vind lenen bij de IBG zeker wel vallen onder schulden. Maakt imo niet uit bij welke instantie je leent.

Nou, vind zelf dat eigenlijk geen schuld. Ik heb hetzelfde en moet volgend jaar nog mijn laatste jaar. Ik ga deze opleiding dus makkelijk binnen 10 jaar afsluiten en daarbij vervalt mijn 'schuld'.
Verder heb ik ook geen schuld. Heb daar een hekel aan. Maargoed ik kan me voorstellen dat mensen wel schulden hebben, mijn ouders hebben op dit moment ook schulden vanwege de crisis.'ze hebben wel gewerkt voor het geld, maar asl de werkgevers niet betalen dan ben je alsnog de sjaak. En heb wel gemerkt hoe hard dat dan ineens kan gaan als je een paar maanden geen geld hebt maar álles verder doorloopt.... dan zit je zo minimaal aal de 10.000 zonder dat ze zelf 'fout' zitten. Maargoed dat gaat beetje bij beetje gelukkig weer beter.

Als je alleen studiefinanciëring krijgt, dan is dat een tijdelijke schuld, die vervalt als je je studie afmaakt. Dus het is in principe wel een schuld, maar als het goed is hoef je die niet te betalen. Dus op die manier telt het misschien inderdaad niet helemaal mee.

Als je daarbij leent is het natuurlijk een blijvende schuld. Dat telt dan wel mee. :')

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:17

Spirit schreef:
Nou, vind zelf dat eigenlijk geen schuld. Ik heb hetzelfde en moet volgend jaar nog mijn laatste jaar. Ik ga deze opleiding dus makkelijk binnen 10 jaar afsluiten en daarbij vervalt mijn 'schuld'.
Verder heb ik ook geen schuld. Heb daar een hekel aan. Maargoed ik kan me voorstellen dat mensen wel schulden hebben, mijn ouders hebben op dit moment ook schulden vanwege de crisis.'ze hebben wel gewerkt voor het geld, maar asl de werkgevers niet betalen dan ben je alsnog de sjaak. En heb wel gemerkt hoe hard dat dan ineens kan gaan als je een paar maanden geen geld hebt maar álles verder doorloopt.... dan zit je zo minimaal aal de 10.000 zonder dat ze zelf 'fout' zitten. Maargoed dat gaat beetje bij beetje gelukkig weer beter.

Als je alleen studiefinanciëring krijgt, dan is dat een tijdelijke schuld, die vervalt als je je studie afmaakt. Dus het is in principe wel een schuld, maar als het goed is hoef je die niet te betalen. Dus op die manier telt het misschien inderdaad niet helemaal mee.

Als je daarbij leent is het natuurlijk een blijvende schuld. Dat telt dan wel mee. :')

Ik had het inderdaad over extra bijlenen. :j

Marleen_

Re: Heb jij schulden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:21

Ik heb een kleine studieschuld, maar die ben ik al aan het aflossen dus daar ben ik snel vanaf en ik moet wat beter op mijn centjes letten, dus zo nu en dan in het rood staan komt wel eens voor, maar goed ik moet gewoon beter opletten met uitgeven :-)

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:25

ik leen inderdaad niet extra bij. Ik heb inderdaad de tijdelijke schuld die gaat vervallen.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:25

Ik heb helaas ook een studieschuld :( Helaas heb ik bij moeten lenen voor 6 maanden. Ben nu afgestudeerd, dus ik hoop zo spoedig mogelijk een baan te vinden, en dan gelijk maar beginnen met afbetalen. De rente loopt in ieder geval al.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:27

de rente gaat toch lopen 2 jaar nadat je bent afgestudeerd, omdat je dan ook moet beginnen met afbetalen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:32

Ik had een kleine studieschuld na 7 jaar studeren, want ik had het enorm bedrag van 3000 euro bijgeleend :')
Ondertussen had ik met stagevergoedingen etc al weer ruim dat bedrag bijgespaard, dus meteen in de eerste maand na mijn studie de enorme schuld afgelost.

Nu dus schuldenvrij (behalve de hypotheek dan), een goede baan en dus ook nog flink wat spaargeld achter de hand :)

@dorienjtuh: ik vind dat jij wel erg makkelijk aanneemt dat mensen die bijlenen het uitgeven aan onzin dingen. Dat jij niet hoeft bij te lenen, betekent niet dat een ander ook altijd in diezelfde gelukkige omstandigheid zit... in bijvoorbeeld utrecht is een kamer toch echt wel een stukkie duurder dan in dronten.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:55

Gelukkig heb ik buiten mijn hypotheek geen schulden, als ik iets wil en het geld is er niet dan maar sparen hoor.
En zo voedt ik mijn kind ook op ik zie om me heen mensen met torenhoge leningen en hypotheeklasten en die komen gewoon nog iedere maand te kort.
Stel dat er wat gebeurt dan kun je geen kant op en het gevoel van vrijheid ben je kwijt, ik kan gelukkig kiezen om minder of meer te werken een ander die moet blijven werken.
Bij mij is het gewoon als het geld op is dan wachten of sparen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:57

Jup, een flinke studieschuld helaas
Verder niets en ook nooit gehad, kan niet rood staan op mijn eigen rekening en de gezamelijke rekening staan we zelden rood (en anders wordt het binnen een dag weer in het groen gezet)

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:59

ik heb net eens mijn studieschuld bekeken :=, maar je tijdelijke lening, dus je basisbeurs, is na 4 jaar al ruim 10.000 euro, dat is 1 jaar thuiswonend en 3 jaar uitwonend :=

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:03

SaNNeS88 schreef:
ik heb net eens mijn studieschuld bekeken :=, maar je tijdelijke lening, dus je basisbeurs, is na 4 jaar al ruim 10.000 euro, dat is 1 jaar thuiswonend en 3 jaar uitwonend :=

zo.. ben ik even blij dat ik toen gewoon aan was gaan werken voor mijn studie..

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:05

dit is de schuld die kwijtgescholden wordt als je binnen 10jr je diploma haalt, dus de 90 of 250 euro die iedere student maandelijks "krijgt"..

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:11

Yell schreef:
zo.. ben ik even blij dat ik toen gewoon aan was gaan werken voor mijn studie..

Dat is niet voor iedereen haalbaar.

Als ik doordeweeks zou gaan werken zou ik never nooit mijn studie halen, met de hoeveelheid werk die ik thuis nog moet doen. Sowieso kan ik niet werken doordeweeks, omdat ik veel lessen en practica heb, soms ook tot 's avonds.

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:18

wàt is een studieschuld? :=
ken ik hier in BE echt niet...
zelf nog schuldloos en ben niet van plan daar verandering in te brengen... hooguit wat lenen voor een huisje binnen jaartje of 2/3...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:22

Wendy schreef:
@dorienjtuh: ik vind dat jij wel erg makkelijk aanneemt dat mensen die bijlenen het uitgeven aan onzin dingen. Dat jij niet hoeft bij te lenen, betekent niet dat een ander ook altijd in diezelfde gelukkige omstandigheid zit... in bijvoorbeeld utrecht is een kamer toch echt wel een stukkie duurder dan in dronten.

Die woorden neem je toch echt zelf in de mond. ;) Het enige wat ik heb gezegd is dat ik in mijn omgeving zie dat er mensen zijn die hun extra geleende geld van de IBG uitgeven aan luxedingen. Dat is mijn ervaring. Over de mensen die het voor hun studie gebruiken, daar vind ik niks mis mee. Ik ben me heel goed bewust van mijn bevoorrechte positie. :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:29

dorientjuh schreef:
Die woorden neem je toch echt zelf in de mond. ;) Het enige wat ik heb gezegd is dat ik in mijn omgeving zie dat er mensen zijn die hun extra geleende geld van de IBG uitgeven aan luxedingen. Dat is mijn ervaring. Over de mensen die het voor hun studie gebruiken, daar vind ik niks mis mee. Ik ben me heel goed bewust van mijn bevoorrechte positie. :)

Ik kende ze ook wel hoor, die het allemaal besteedden aan luxe... maar ook genoeg die dat niet deden :)

Maar goed, ik kan er dan weer niet bij dat mensen lenen voor de aanschaf van een paard of een auto. Over luxe gesproken... en zo heeft iedereen zijn dingetjes :D :D

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:52

Ik moet zeggen dat ik ook wel eens leuke dingen doe van het geld dat ik krijg (leen) ja, anders heb ik helemaal geen leven meer. :')

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:05

Nee, ik heb geen schuld.

Hier in belgië word je opleiding door je ouders betaald, dus daar kruipt geen geld in.
Voor de rest spaar ik gewoon als ik iets wil hebben.
Juist voor een huis plan ik om binnen enkele jaren een lening aan te gaan.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:12

Volgens mij is in België collegegeld en kamerhuur ook een stuk lager dan hier. Tenminste wel toen mijn zus daar een aantal jaar geleden studeerde. :)

Maar waarom draait het topic nou zo op studieschuld?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:24

Nee ik heb geen schuld..
Ben ouderwets, maar ik vind persoonlijk dat als ik het geld niet heb, ik het ook niet kan uitgeven.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 09:26

Ik heb een aantal jaar geleden noodgedwongen een doorlopend krediet af moeten sluiten en de roodstand moeten verhogen bij de bank. Helaas. In 4,5 jaar heb ik alles weggewerkt. Toen de dsb failliet ging heb ik het geld van mijn kids, die daar een spaarrekening hadden, gebruikt om het doorlopend krediet af te lossen. Als het belastinggeld binnen is los ik het laatste deel naar mijn kids af. En kan ik weer met een schone lei beginnen. Inmiddels heb ik wel een aardig spaarpotje opgebouwd en hoef ik geen lening meer af te sluiten als er weer iets dergelijks gebeurt. In heb aan geklikt dat ik een schuld heb van < € 1000,00, maar die is aan het eind van de maand weg.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:54

haha... kheb alleen een schuld van 23 euro bij mijn ouders.. van de vakantie die moet ik no terug betalen had het niet genoeg geld op mn vakantie te betalen dus op 23 euro na..

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 10:57

RiandeV schreef:
Volgens mij is in België collegegeld en kamerhuur ook een stuk lager dan hier. Tenminste wel toen mijn zus daar een aantal jaar geleden studeerde. :)

Maar waarom draait het topic nou zo op studieschuld?

omdat blijkbaar veel mensen in het topic een studieschuld hebben..

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 11:02

best een logische redenatie ;)

wat ik me afvraag, wanneer komt er nu rente bij op bij de studieschold, als je begint met aflossen, dus over 2 jaar?
ik heb een studieschuld van 5000,- maar zonder had ik echt niet gered, en met ook amper. vanaf mijn 18e heb ik alles zelf gefinancierd