Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:43

Dat snap ik heel goed Adriana. En nu dan, geloof je nu wel of wil je er nog steeds niets meer mee te maken hebben? Het kan zijn dat die man heel gelovig was, maar wel op een verkeerde manier dan. :oo Je kunt zoiets echt niet maken vind ik. Maar goed, zolang je maar weet dat het heus niet het geval is dat je in de hel komt omdat je niet naar de kerk gaat.

Edit: Sowieso vind ik het verkeerd van mensen om te zeggen: "Hiervoor kom je in de hel" of iets in die trant. Wie zijn wij om te oordelen?

Ehm MysticTinker, het Christendom etc. is al zo oud dat het dan al lang een mythe/legende zou zijn op dit moment. Dus ik geloof niet dat deze religies 'verschoven worden naar de boekenplank met mythes en legendes'. :n

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:44

_danieke_ schreef:
zie als ik het zo allemaal hoor, is het veel minder erg dan die "standaard" gelovige bij ons, dat betekend niet dat ik ook ga geloven ofzo, maar ik denk er nu wel iets anders over :)

Dat is fijn! :)
ChristinaGW schreef:
Jusi schreef:
Ik ben er zelf van overtuigd dat als ik bij God mag zijn, ik zal weten waarom dit allemaal gebeurd. En dit laatste geeft mij de rust om het nu allemaal te nemen zoals het is :)

Dat maakt mij heel erg bang, dat mensen de wereld nu gaan nemen zoals het is omdat God jou later gaat redden.
Dan maakt het dus niets meer uit dat we de aarde verkloten???
Ik maak het mee bij huisgenoten, die christelijk zijn. Boeien dat het milieu eraan gaat, God red ons toch wel.
Boeien dat de ham op mijn brood uit de bio-industrie komt, God heeft de dieren toch gemaakt als voedsel voor ons?

Dat vind ik fout. Ik geloof dat God de wereld aan ons gegeven heeft en dat het onze verantwoordelijkheid is om er goed voor te zorgen. We hebben de wereld zeg maar in bruikleen.

Het geeft mij wél rust dat God mij redt. Er zullen vast en zeker nog een heleboel rampen gaan gebeuren en dat maakt mij bang. Het maakt het dragelijker als ik mijzelf eraan herinner dat het niet voor altijd is en dat ik hierna een beter leven mag gaan leiden.

Nu even bijlezen. Dit topic gaat haaaard! :oo

Rianne_

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:46

Inderdaad Niwla, dat geeft wel een stukje rust. :) Toch ben ik ook vaak wel bang voor wat hier na is. Ik geloof wel in de hemel, maar ook dat maakt me bang omdat ik niet weet hoe het daar gaat zijn en zo. Maar goed, dat is een beetje offtopic. :o

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:48

Ik geloof helemaal niet in God. Heb vroeger wel op een katholieke basisschool gezeten. Iedereen werd gedoopt, communie gedaan, heilig vormsel. Ik mocht dan altijd, samen met nog 1 meisje, computeren. Die communies, groot feest, veel cadeautjes, ouders veel drank, maar god? Daar werd, behalve in de kerk natuurlijk, echt niet over gesproken verder. Na het heilig vormsel komen die kinderen ook nooit meer in de kerk, behalve misschien met kerst, dan moesten ze mee van hun ouders.
Tja en verder, dat sommige mensen echt geloven dat God de aarde heeft gemaakt kan ik echt niet begrijpen. Hoe wil 'ie dat gedaan hebben dan? Een hele aarde met alleen Adam en Eva erop? Nee sorry, daar kan ik echt niet bij.
Ook dat mensen steun halen uit God enzo. Je staat er echt helemaal alleen voor. Je hebt alleen jezelf en het nu. Je wordt alleen geboren en je gaat ook alleen dood.

En als alle mensen die in God geloven, ook in de hemel geloven. Waarom vind je 't dan erg als iemand sterft? Diegene heeft het dan toch veel beter dan hier op aarde. Daarbij zie je diegene ook weer op het moment dat jij zelf sterft.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:51

_Tara_:Tuurlijk vind ik het erg als iemand sterft, omdat ik diegene dan moet missen. Niet omdat diegene niet meer op aarde is.

Rianne_: Dat heb ik ook hoor. Ik kan me er niet zoveel bij voorstellen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:53

_Tara_, hoe denk jij dan dat de wereld gemaakt is? Sommige mensen zeggen 'knal' en de wereld was er, kan dat dan wel in jouw ogen? Waar je ook in gelooft, het is allemaal moeilijk. En ik ben het niet met je eens dat je er alleen voor staat en dat je alleen dood gaat. Imo is er altijd iemand bij je, hoe eenzaam je je ook kunt voelen op de wereld zelf.

En het is erg als iemand sterft omdat je diegene op dat moment moet missen hier op aarde. Natuurlijk zie je elkaar later wel weer en heeft diegene het daar beter, maar het is toch fijn als je de momenten hier met elkaar kunt delen? Het is logisch dat iemand het erg vindt als iemand overlijd waar je veel van houd, ondanks dat diegene in de hemel komt..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:55

_Tara_ schreef:
Ik geloof helemaal niet in God. Heb vroeger wel op een katholieke basisschool gezeten. Iedereen werd gedoopt, communie gedaan, heilig vormsel. Ik mocht dan altijd, samen met nog 1 meisje, computeren. Die communies, groot feest, veel cadeautjes, ouders veel drank, maar god? Daar werd, behalve in de kerk natuurlijk, echt niet over gesproken verder. Na het heilig vormsel komen die kinderen ook nooit meer in de kerk, behalve misschien met kerst, dan moesten ze mee van hun ouders.
Tja en verder, dat sommige mensen echt geloven dat God de aarde heeft gemaakt kan ik echt niet begrijpen. Hoe wil 'ie dat gedaan hebben dan? Een hele aarde met alleen Adam en Eva erop? Nee sorry, daar kan ik echt niet bij.
Ook dat mensen steun halen uit God enzo. Je staat er echt helemaal alleen voor. Je hebt alleen jezelf en het nu. Je wordt alleen geboren en je gaat ook alleen dood.

En als alle mensen die in God geloven, ook in de hemel geloven. Waarom vind je 't dan erg als iemand sterft? Diegene heeft het dan toch veel beter dan hier op aarde. Daarbij zie je diegene ook weer op het moment dat jij zelf sterft.

Ik wil hier graag even op inhaken. Zoals in mijn eerste post heb ik geen enkel probleem met mensen die niet geloven of een ander geloof aanhangen.
(mijn vriend geloofd niet, ik wel)

Maar ik vind de manier waarop jij je mening verwoord kwetsend voor mensen die wel geloven. Misschien niet je bedoeling maar laat mensen in hun waarde.

Ja ik geloof in de hemel. Ik ben niet alleen geboren, daar waren mijn ouders bij. Ik ga hopelijk ook niet alleen dood maar met mensen om mij heen die van me houden. Aan 1 ding houdt ik dus wel vast: ook al zou ik alleen zijn, God vangt me op na mijn dood. Niet letterlijk/lichamelijk maar wel geestelijk.
Ik geloof er ook in dat ik na mijn dood mijn oma bijvoorbeeld terug zal zien.
Dat maakt het niet minder verdrietig om iemand te moeten missen waar je van houdt. Ook al geloof je in het hiernamaals dan betekend dit niet dat je geen gemis of verdriet voelt.

Het is niet zo dat ik vind dat je mijn mening/geloof moet begrijpen. Maar probeer wel respect te tonen voor andere mensen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:57

Rianne_ schreef:
Dat snap ik heel goed Adriana. En nu dan, geloof je nu wel of wil je er nog steeds niets meer mee te maken hebben? Het kan zijn dat die man heel gelovig was, maar wel op een verkeerde manier dan. :oo Je kunt zoiets echt niet maken vind ik. Maar goed, zolang je maar weet dat het heus niet het geval is dat je in de hel komt omdat je niet naar de kerk gaat.

Edit: Sowieso vind ik het verkeerd van mensen om te zeggen: "Hiervoor kom je in de hel" of iets in die trant. Wie zijn wij om te oordelen?

Ehm MysticTinker, het Christendom etc. is al zo oud dat het dan al lang een mythe/legende zou zijn op dit moment. Dus ik geloof niet dat deze religies 'verschoven worden naar de boekenplank met mythes en legendes'. :n

Hmm ik geloof dat er meer is, dat wel. Alleen wat dat meer nou precies is dat weet ik niet.

ANN__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:58

Rianne_ schreef:
Inderdaad Niwla, dat geeft wel een stukje rust. :) Toch ben ik ook vaak wel bang voor wat hier na is. Ik geloof wel in de hemel, maar ook dat maakt me bang omdat ik niet weet hoe het daar gaat zijn en zo. Maar goed, dat is een beetje offtopic. :o

Wel grappig.

zoals ik aan jouw antwoorden zie heb ik wel het idee dat ik op jouw lijn zit.

Ook al geloof ik in God en het pad wat hij voor ons heeft uitgestippeld. Ook ik ben bang.
Bang voor het gene wat hij voor ons in petto heeft. Ik hoor vele verhalen over hoe mooi en al het goeds wat God voor ons heeft. Maar ik kan me er werkelijk niets bij voorstellen. Misschien ben ik wel bang omdat ik het niet kan controleren.

Ik geloof dat God het beste met ons voor heeft,, maar mag je dan niet twijfelen of bang zijn voor bepaalde dingen ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:59

Ik heb de communie ook alleen gedaan om de kadootjes :')
Onze hele klas was nogal open-minded en niemand, inclusief de man die ons godsdienst gaf, heeft ooit dat eerste testament geloofd. Gewoon een sprookje werd het genoemd :)
En inderdaad, elfjes en eenhoorn en draken klinken geloofwaardiger dan twee mensen in het 'paradijs' die samen zo veel kinderen krijgen dat ze een hele wereld ermee kunnen vullen uiteindelijk :') _O- Inteelt heet dat in mijn wereld.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:59

Ben ik het mee eens Miepie1980! :) Ook mijn vriend geloofd niet, dat is soms best wel lastig. Maar gelukkig accepteert/respecteerd hij het wel en hij probeerd het ook wel te begrijpen maar hij vind het gewoon moeilijk. Wat ook logisch is..

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:01

Ik ben het wel eens met de stelling. Er is nu al een zeer sterk dalende lijn te zien in het aantal gelovigen. De vorige geloven hebben ook eeuwen voortgeleefd voordat ze begonnen te tanen. Het christendom is nu 2000 jaar oud, dus zo oud is het ook weer niet.
Mensen zitten niet meer te wachten op een antropomorfe god. Dit verklaard ook de populairiteit van spiritualiteit en new age sinds de afgelopen 40 jaar.
Nu zie ik steeds meer dat mensen zich identificeren naar hun land (en soms hun ethniciteit). Dit zou ook wel eens een vervanging van de godsdienst kunnen zijn. Wat me wel een zorgelijk alternatief lijkt gezien het hatelijke karakter ervan.

Daarnaast zie je natuurlijk de wetenschappen die het niet weten van de mensen probeert op te lossen. Gezien de nadruk op logische verklaringen lijkt dit me een beter en minder misleidend alternatief.
Hoewel veel (vooral natuur)wetenschap ook zijn naam niet meer zo'n eer aandoet en er ook vaak klakkeloos achter bepaalde 'wetten' aangelopen wordt.
Eenieder die anders durft te denken wordt hierbij ook voor gek verklaard, tot de juiste persoon op de juiste plaats met genoeg macht het zegt, dan wordt er pas geluisterd. (Bij de uva zijn ze nu bezig met een alternatieve wet van zwaartekracht te testen). En ik maar denken dat wetenschap kritische individuen hoort voort te brengen...
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 03-05-10 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:03

Klopt Rianne_ dat ken ik heel goed. Moet zeggen dat mijn vriend soms met vragen komt waar ik zelf ook geen antwoord op weet.

Leven en laten leven. Ik geloof en bid bijvoorbeeld voor het eten, hij zit ff netjes stil.

Met Kerst is hij voor het eerst meegeweest. Snapte niets van alles maar begreep wel dat ik een soort van rust voel als ik in de kerk zit.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:04

Klopt Ann_, zo voel ik het ook precies. :j Ik geloof ook wel dat het goed is maar het is zo lastig omdat je niet weet wat er gaat gebeuren. Die onzekerheid is zo vervelend. Maar goed, die onzekerheid is er natuurlijk ook wel als je niet in God geloofd. En nu kan ik me vasthouden aan het idee dat het wel goed komt, dat God zorgt dat het goed komt. :)

Vraagje aan de mensen die geloven, een vraag waar ik zelf wel eens aan denk: mensen die niet geloven, komen die in de hel en zie ik die dus nooit weer terug als ze dood zijn? :o Mijn oma geloofde namelijk niet en mijn vriend geloofd ook niet. Het kan natuurlijk zijn dat hij daarin nog veranderd, maar ik zou het heel erg vinden om met het idee te leven dat ik hem nooit weer terug zou zien na zijn/mijn dood..

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:06

Voor de gelovige in dit topic: Krijgen jullie ook huisbezoek en wat vinden jullie daar van?

Rianne_

Cerilene_, kun je aantonen dat er een dalende lijn in zit? :o Ik hoorde namelijk van mijn ouders dat er juist steeds weer meer mensen in de kerk komen naar hun idee de laatste tijd..

Inderdaad Miepie1980, ook mijn vriend stelt soms vragen dat ik denk van.. Tsja, het is ook moeilijk te begrijpen en geen flauw idee wat ik hierop moet antwoorden. Maar op een of andere manier maakt mij dat niet aan het twijfelen. Al snap ik wel heel goed waarom het voor hem dan zo moeilijk is om te geloven. Ik heb het toch vanuit huis mee gekregen allemaal, en hij niet. Dat maakt denk ik ook wel een verschil. Als ik twijfels of vragen heb, praat ik er ook met m'n ouders over..

Rianne_

Leedebee schreef:
Voor de gelovige in dit topic: Krijgen jullie ook huisbezoek en wat vinden jullie daar van?

Ik zelf niet. Mijn ouders wel. Mijn ouders vinden het heel fijn.. Ik weet ook dat de dominee wel voor mij bid, omdat ik het soms zo moeilijk vind. En dat geeft mij dan ook weer een fijn gevoel.. :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:08

@ Miepie1980: Mijn ervaringen met het geloof zijn tot nu toe gewoon allemaal ontzettend negatief. Vanaf jongs af aan zag ik ze allemaal oefenen voor de communie, maar naar de kerk gaan? Deden ze nooit. Zijn er ook een paar bij die al bij de kinderrechter terecht zijn gekomen enzo. Dan nog m'n moeder (samen met 1 tante en een paar ooms) die allemaal zowat een trauma hebben overgehouden aan het geloof van hun ouders.
Zeker waren je ouders erbij toen je geboren was. Maar ik blijf erbij dat je echt alleen jezelf hebt en in jezelf kan geloven. Daar moet je het mee doen.

@ MysticTinker: Ben je nu dan nog steeds wel katholiek? Of staat dat nergens geschreven ofzo? Mensen vragen mij wel eens wat voor geloof ik heb. Dan is 't antwoord: niks. Hoezo niks? :oo Je kan toch niet niks zijn? :oo Jawel hoor :j

@ Rianne_: Het zal er wel iets gecompliceerder aan toe zijn gegaan dan alleen een knal en dan hup heb je ineens de aarde ;) Ik weet het niet precies hoe het werkt. Maar ik geloof zeker wel dat dat kan. Zal een proces geweest zijn van velen, velen jaren. Maar ook fossielen enzo die gevonden worden? Hoe verklaar je dat dan? Waren die er voor of na Adam en Eva? Denk niet dat Adam en Eva lang geleefd hebben samen met die dinosaurussen.
Daar heb je wel een punt inderdaad, je mist diegene natuurlijk wel dan.
Dat is toch trouwens ook een rotidee. Dat sommige van je familieleden dan niet bij je in de hemel komen. Ben je wat dat betreft dan niet een soort van boos op god ofzo?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:11

Leedebee, ik krijg geen huisbezoek. Heb aangegeven dat ik daar geen prijs op stel. Optie was er wel maar heb er geen behoefte aan.

Rianne_ ik geloof niet dat niet gelovigen naar de hel gaan. God is voor mij een God van liefde die ook de 'afvalligen' opneemt na hun dood.
Dus ook jou en mijn vriend enz enz.

Tara: daar wil ik het best mee doen hoor ;) . Jou mening is jou mening zo simpel is het.
Maar vond je post wat kleinerend overkomen, vandaar mijn reactie.

Voor de niet gelovigen: hoe gaan jullie om met een partner die wel geloofd?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:12

Mja dat vraag ik me weleens af: ontkennen de gelovigen in dit topic ook dat de mens een gezamelijke voorouder met de aap heeft?

Miepie: ikzelf kan dat niet, een liefdesrelatie hebben met iemand die gelooft. Omdat de normen en waarden dan té veel botsen. Lijkt me ook erg lastig met opvoeding van je kinderen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:13

Tegenover mijn opa ben ik nog wel katholiek, hij is best wel gelovig en ik denk dat hij bang zou zijn dat ik verkeerd terecht zou komen en zich zorgen zou maken als ik zou zeggen dat ik niet meer katholiek wil zijn. Dus voor hem ga ik nog wel eens mee naar de kerk (eigenlijk alleen voor de jaardienst van mn oma), maar voor de rest van de wereld, en ook voor mezelf dus, heb ik idd gewoon geen geloof.. Kan prima, toch? :) Het staat nergens op papier welk geloof je bent voor zover ik weet..

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:13

Leedebee schreef:

Nog niet, in de toekomst waarschijnlijk we. Het lijkt me wel fijn. :j

Ik denk heel eerlijk gezegd niet dat ongelovigen in de hemel komen..

Heino: Ik geloof idd niet dat de apen en de mensen een gemeenschappelijke voorouder hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:15

Relatie met iemand die geloofd.. lijkt me af en toe lastig, maar wel te doen, zolang hij zijn geloof maar niet op mij probeert over te praten, en zijn geloof gewoon gebruikt als richtlijn. Iemand die geen condooms wil gebruiken en homo's haat en andere vreemde religieuze ideeën heeft die komt mijn huis sowieso niet binnen :Y)

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:16

Whaha maar dat is het kleinste deel van de chirstenen MysticTinker. Geloof mij. ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 14:17

Niwla schreef:
Heino: Ik geloof idd niet dat de apen en de mensen een gemeenschappelijke voorouder hebben.

En wat denk je dan van Lucy bijvoorbeeld? Neanderthealers? Dino's?