Het afrijstress en rijles topic deel 7!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:15

SaskiaKur schreef:
@ Aranel: Ik zit ook op me 27e les en de tussentijdse toets is nog niet eens nagevraagd. Een jongen die ik ken die moest 60 lessen opgaan en die goed super rijden. Belachelijk, allemaal geldkwestie.

Iemand tips voor theorie?

Mijn examen is na 5 uur ongeveer aangevraagd (heb lessen van 50 minuten).. Maar dit staat ook op de site vermeld dat ze het vrij snel aanvragen in verband met de wachtlijsten etc.
Ik moet 19 maart afrijden en als ik dan slaag heb ik 28 lessen van 50 min. dus zeg maar 23,5 uur.

Tip voor theorie; tjah, zorg dat je alles kent wat er mee te maken heeft, voorrangsregels, trams, (lijn)bussen etc. oOk de 'stoplichten' van de bus, wat betreft aanhangers en snelheid..

Ik heb mijn theorieboek 2x helemaal gelezen en 4 theorielessen gehad (alleen toetsen oefenen en daarna na bespreken) en was geslaagd met 5 fout bij gevaarherkenning en 1 fout bij die 40 vragen..

Succes!

Ik heb morgen weer rijles, was al bang dat ik het zou verleren , heb nu minder lessen omdat ik anders te veel lessen heb voor 19 maart...

Elmira

Re: Het afrijstress en rijles topic deel 7!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:48

Aaah ik moet morgen op :=

Ik ben nog niet zenuwachtig, vanochtend laatste les gehad ging allemaal perfect verder.. Nog eventjes inparkeren en keren op de weg geoefend..

Maar ik ben zo bang dat ik zak he :')

CarpeDiem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:08

succes alvast!

_Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:21

Elmira, komt goed! Succes!

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:28

Succes! Hopen dat je het haalt!

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:42

Heel veel succes, rustig blijven, goed kijken en vooruitkijken en dan komt het vast goed!!!!

Ik heb overmorgen weer mijn 1 na laatste les, dan mag ik ook op. Heb er opzich wel vertrouwen in maar ik vind het wel een beetje eng, al ging mijn TTT echt heel erg goed en gaat het rijden zelf ook prima, maar dan nog. :=

SaskiaKur schreef:
@ Aranel: Ik zit ook op me 27e les en de tussentijdse toets is nog niet eens nagevraagd. Een jongen die ik ken die moest 60 lessen opgaan en die goed super rijden. Belachelijk, allemaal geldkwestie.

Iemand tips voor theorie?

Voor je theorie, leren leren leren, goed logisch nadenken en vooral NIET te ver gaan doordenken, maar gewoon goed kijken en logisch blijven. :)
Ik ben 2x gezakt voor mijn theorie, ik dacht gewoon veel te moeilijk na. Dan zag ik een bepaald iets in de foto en dan dacht ik meteen; ja maar stel nou dat blabla, en zo ver moet je dan dus helemaal niet denken.

Over het fileparkeren, ik heb het als volgt geleerd.
1. Je gaat op armafstand van de auto staan die uiteindelijk voor je staat wanneer je in het vak staat.
2. Je zet de auto in z'n achteruit (logisch :') ) en rijdt langzaam achteruit, net zo ver tot je eigen achterbank zeg maar uit kan schuiven achter de auto die naast je staat, alsof je achterbank er dan aan de zijkant uitschiet en achter de auto terecht komt (met de leuning van de achterbank)
3. Dan begin je met indraaien. Gewoon het stuur vlotjes op een goed tempo draaien.
4. Wanneer je zijspiegel bij de achterkant van de auto naast je is, begin je met terugdraaien. Afhankelijk van hoe scherp je auto staat, draai je het stuur terug. Je draait snel wanneer je auto scherp staat en wat langzamer wanneer je auto minder scherp staat. Dit is een beetje een gevoel dat je moet hebben, oefenen!
5. Als het goed is staat je auto na het terugdraaien netjes in het vak. :)

Zo heb ik het geleerd, ik moest het van mezelf goed leren aangezien ik hier in de straat vaak zal moeten fileparkeren. :+
Ik heb wel wat feeling moeten krijgen met het terugdraaien, afhankelijk van hoe scherp/haaks je auto staat. Maar na een paar keer heb je dat vanzelf door en gaat het beter.

Ik heb 33 lessen gehad bij mijn TTT en 39 lessen wanneer ik mag afrijden. Dit komt door mijn theorie, ben laat geweest met theorie halen en toen zakte ik ook nog 2x, waardoor mijn TTT vertraging op heeft gelopen.

xMargot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:43

Na hoeveel lessen gingen jullie op de snelweg rijden?
ik heb morgen mijn 4e les, en bij ons doen ze dat meestal vanaf de 5e les pas,
maar vind dit echt laat eigenlijk!

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:23

ik heb nu 14 lessen gehad (van 50 min.) en ben nog niet op de snelweg geweest, schijnt dat mijn instructeur daar lang mee wacht.. Ik snap het ook niet zo goed want auto- en snelwegen zijn de enige wegen waar ik eigenlijk nog helemaal geen ervaring mee heb.. met de rest heb ik al meer ervaring als de gemiddelde autorijlesser, ik heb een brommobieltje, en dan was een rit van 60 km niks, knapte ik zo overal heen..

veel mensen zeggen wel dat het zo makkelijk is op de snelweg, ja, als het niet druk is en je alleen maar rechtdoor hoeft te knappen, maar bedenk wel, je rijd wel 120 km per uur.. Je ziet wel eens van die testen dat ze met 50 tegen een muur op rijden met een auto, nou die schade dan ! (en dat was mijn droomauto die ze zo ff in de prak rijden voor een testje :()..

Denk dat veel mensen de snelweg nog veel te veel onderschatten.. En vind het dus terecht dat je eerst genoeg wegervaring, met name kijken, moet hebben voordat je de snelweg op gaat..

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 00:32

Ik ging bij mijn 4e rijles de snelweg op. :) Vond het eng heel erg eng, nog steeds een beetje als ik erop moet terwijl ik al bijna op mag haha stom he!

Bij de 5e les vind ik niet echt laat hoor, het rijden op de snelweg zelf is niet zo moeilijk maar erop komen kan nog wel eens lastig zijn wanneer het druk is of je net een vrachtwagen/meerdere auto's achter elkaar treft!

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 07:50

Tsja met mijn derde les ben ik de snelweg op gegaan en daarna iedere les om in Meppel te komen, scheelt gewoon tijd. Maar ik kan echt wel zeggen dat het heel makkelijk is. En tja als het druk is moet je even drie keer zo goed aanpassen en kijken, maar snelweg is werkelijk waar het simpelste wat er is. Je rijdt wel hard, maar iedereen rijdt hard, je hebt een vrij grote volgafstand en heel veel overzicht

_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 07:58

Moreill schreef:
_Desiree schreef:
Oehh! ik heb morgen mijn eerste rijles! Super spannend, heb hier voor simulator rijles gehad!

Simulator rijles??

Dat is lessen in een grote computer, je leert kijken en schakelen. Verkeers inzicht te krijgen. Het staat gelijk aan twintig auto rijlessen!
Vandaag heb ik me eerste les, spannend!

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 08:01

Maar van hoeveel lessen gaan ze dan uit? Want ik heb, als alles goed gaat, met 24-25 uur mn rijbewijs gehaald, dat zou betekenen dat je maar 5 uurtjes écht rijdt? Kan me echt niet voorstellen dat dat écht leert kijken en anticiperen. Het zal wel heel erg kunnen helpen hoor, maar 20 lessen? :=

_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 08:04

het gemiddelde staat op 40 rijlessen dat je slaagt.
Het zou dus betekenen dat ik volgends hem met 15 echte autorijlessen kan slagen.

_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 08:05

CarpeDiem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 08:36

xMargot schreef:
Na hoeveel lessen gingen jullie op de snelweg rijden?
ik heb morgen mijn 4e les, en bij ons doen ze dat meestal vanaf de 5e les pas,
maar vind dit echt laat eigenlijk!

12e pas ofso :Y)

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 09:46

_Desiree: gefeliciteerd!

Ik ging met 14 lessen de snelweg op geloof ik!

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:44

Ik ben geslaaaaagd :D

Zooo dat was makkelijk haha!
20 minuutjes gereden!

Hij zei, rij maar richting je huis. Nou gedaan, stukje door de binnenstad gegaan, en bij een winkelcentrum even geparkeerd.
Daar vroeg hij wat ik zou doen als ik de zon fel in mn ogen kreeg, en toen weer verder :P
Nog even stukje door een woonwijk, even gestopt en weer terug naar het CBR :')

Tarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:01

gefeliciteerd Elmira! :D

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:04

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:06

Gefeliciteerd Elmira! Super. :D Welke examinator had je?

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:07

Geen idee hahahahaha

Hele aardige kerel :P

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:08

Haha oké. Als het goed is krijg je straks een e-mail van het CBR met daarop de naam van degene die je beoordeeld heeft. :j Dacht: misschien is het wel dezelfde als die ik vorige keer had. Haha.

Had jij je instructeur mee?

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:13

Nee had mn instructeur niet mee :)

Hij vroeg het aan me, ik zo van nee hoeft niet ik kan het wel alleen hoor :P

Zegtie ''goedzo zo'n antwoord wil ik!'' haha

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:14

Haha. :)) Ik vroeg de vorige keer aan m'n instructeur: "Ga je mee?" Hij: "Misschien". Maar toen we later naar buiten liepen met de examinator zei ie: "Tot straks". :') Ach, later heeft ie het even aan me uitgelegd en toen gaf ik 'm wel gelijk dat het voor mij beter is. :j

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:15

Maar ik kneep 'm aan het begin wel even hoor :')

Gaat die kerel alles uit de auto vragen, koelvloeistof enz enz..
Dat wist ik echt niet meer, dus ik had gezegd; Je kunt ook in het boekje van de auto kijken daar staat het wel in ''

:')