Ik heb iedereen bedrogen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lente01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 16:38

LiSSy schreef:
dat zou heel goed kunnen, maar je HA heeft ook gewoon geheimhoudingsplicht hoor!

Ik weet het, maar ik ben gewoon even de opties aan het nalopen van wat er allemaal mogelijk is :j
En ja, als de HA geen geheimhoudingsplicht had zou ik er helemaal al niet heen gaan :')

Maartje1990 schreef:
maar pathalogisch liegen is NIET dat je ine en fatasiewereld leeft oid of dat je je er NIET bewust van bent dat je liegt. dat is pseudologia fantastica. Als je je er WEL bewust van bent en tot in 't extreeme liegt (en dat kan je zelf 't beste beoordelen) dan kan je spreken van pathalogisch liegen.

En heel goed van je dat je nu ook zelf wat hulp bij de hand wil pakken!

Laat ik het dan zo zeggen, dat ik geen last heb van pseudologia fantastica (wat een woord).. en verder ben ik zelf waarschijnlijk niet in staat om mezelf een label op te plakken, maar een objectief iemand kan dat alleen. Wie weet hoe mijn HA of misschien later een psycholoog het benoemd.. Ben benieuwd wat eruit komt, als ik de stap echt durf te zetten dat ik hulp zoek :)

Maartje1990

Re: Ik heb iedereen bedrogen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:46

oh nee ik wil je ook geen label opplakken dat kan alleen een psycholoog vaststellen, maargoed wat maakt het uit hoe het beestje heet. Het gaat er gewoon om dat je 't gaat oplossen en je 't niet meer doet, en dat wil je nu gaan doen en dat is harstikke goed van je!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:56

ik raad je aan om op school naar een studentencounselor te gaan of vertrouwenspersoon. de meeste hogescholen of uni's hebben zo iemand. Soms zelfs een studenten psycholoog. Die heeft zeker ervaring met studenten die moeite hebben hun "nieuwe leven" te leven en in te richten. Tevens kunnen zij jou helpen met hoe het nu moet met je studie want daar moet zeker ook iets gebeuren. Als je zo doorgaat gaat het zeker mis!

Ik wens je veel succes en ik hoop dat je hulp zoekt want het is wel veel voor jou alleen om op te lossen want er is niemand tegen wie je helemaal eerlijk bent. Zoek een persoon tegen wie je dat wel kan zijn.

Zet m op!

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:02

Meid wat een verhaal.
Tja iedereen liegt wel eens en we hebben allemal wel eens de neiging om ons beter voor te doen, dat is menselijk geloof me.

Ik zelf denk dat je er baat bij hebt om een assertievie tijds curses te volgen (schrijf ik niet goed)
Mijn dochter is ook een meisje die slecht nee kan zeggen (behalve thuis) en daar ligt toch het punt, je wilt gewoon aardig gevonden worden meer niet.
mijn dochter heeft er veel baat bij gehad.

Overlaad je zelf niet met schuldgevoelens, het feit dat je het anders wilt is al genoeg en je bent niemand excusses verschuldigd.

Sterkte en kom op meid, je bent het waard om gewoon gezien en gehoord te worden, echt, geloof in jezelf.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:10

Vind het heel knap dat je dit op bokt durft te zetten. ;)

maar neem niet alle schuld opjezelf.
ik zou het iig wel uitmaken met die jongen waar je het minste om geeft dan is dat al een leugen minder en kun je eerlijk zijn tegen de echt liefde.
je raakt misschien een goede vriend kwijt maar als hij egt zo goed is moet hij dit kunnen vergeven.
probeer met iemand te praten die je egt vertrouwt.
en die alle 2 de levens kent in de randstad en bij je ouders.

iig heel veel sterkte! zet hem op +:)+

lente01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 21:01

@ rakmi: heb ik ook aan zitten denken :) Laatst had ik een gesprek met mijn tutor, op zijn verzoek, omdat het allemaal niet zo lekker ging. Toen besefte ik nog niet helemaal dat het ook door het liegen kwam dat ik niet mijn aandacht bij mijn studie kon houden, maar toen speelde al wel mee dat ik mijn stress en onzekerheden op mezelf afreageer. Ik wilde toen alles aan hem vertellen maar heb het op dat moment niet verteld omdat een mededocent (waar hij zijn kamer mee deelt) er ook zat. Of onze universiteit een vertrouwenspersoon (oid) heeft weet ik niet eens, ik ga eens kijken of ik het kan vinden. Op school ga ik het wel vertellen aan onze studieadviseur, zodat hij weet wat er speelt en ik met hem dus mijn vakkenvolgorde tactisch kan kiezen :) Of ik de vertrouwenspersoon benader laat ik afhangen van de keuze of ik me naar een psycholoog door laat verwijzen of niet.. Want ik ga het niet meteen aan alle hulpinstanties die er bestaan vertellen :+

Dankjewel verder voor de reacties, ze doen me echt goed en zijn echt een stok achter de deur om er nu werk van te maken..

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:13

Geeft nog een virtuele schop onder het achterwerk van TS om morgen echt actie te gaan ondernemen ...

You go girl!

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:45

beste TS
aller eerst, ik heb alleen je eigen begin tekst gelezen.
maar ik vind het al een helestap dat je dit van je afschrijfd.
ik wou dat ik dat durfde.
maar dat is een ander verhaal.
ik zou je graag willen adviseren om die vriend van 18 te dumpen.
ben je klaar om je fouten aan de buiten wereld bekend te maken in real life,
begin dan bij je ouders. ze zullen meschien even boos worden (eerder teleur gesteld)
maar zei houden het meest van je. en zullen je steunnen en helpen.
daarna denk ik dat vriendje van 20 ook recht heeft op de waar heid.
al zal dit moeilijk worden en of hij jekan vergeven weet ik niet.
ik wil graag zeggen go fot it girl.
je kunt het wel ;)
maar stapje voor stapje op je eigen tijd

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:01

Ik heb alleen de eerste pagina gelezen, maar ik wil je even succes wensen met het op de rails krijgen van je leven!
Allereerst je vriend in de randstad natuurlijk, hoe moeilijk ook, je hoeft ook echt niet alles te vertellen; als je vertelt dat je hem meer als vriend ziet is dat toch niet gelogen?
En dat je verliefd bent op een ander? Kleine stapjes.
Je ouders vertellen dat je 't moeilijk hebt op school kan ook goed zijn voor je prestaties! Is die last tenminste van je schouders!
Anyway, succes, en hou ons op de hoogte. :)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:29

lente01 schreef:
@ rakmi: heb ik ook aan zitten denken :) Laatst had ik een gesprek met mijn tutor, op zijn verzoek, omdat het allemaal niet zo lekker ging. Toen besefte ik nog niet helemaal dat het ook door het liegen kwam dat ik niet mijn aandacht bij mijn studie kon houden, maar toen speelde al wel mee dat ik mijn stress en onzekerheden op mezelf afreageer. Ik wilde toen alles aan hem vertellen maar heb het op dat moment niet verteld omdat een mededocent (waar hij zijn kamer mee deelt) er ook zat. Of onze universiteit een vertrouwenspersoon (oid) heeft weet ik niet eens, ik ga eens kijken of ik het kan vinden. Op school ga ik het wel vertellen aan onze studieadviseur, zodat hij weet wat er speelt en ik met hem dus mijn vakkenvolgorde tactisch kan kiezen :) Of ik de vertrouwenspersoon benader laat ik afhangen van de keuze of ik me naar een psycholoog door laat verwijzen of niet.. Want ik ga het niet meteen aan alle hulpinstanties die er bestaan vertellen :+

Dankjewel verder voor de reacties, ze doen me echt goed en zijn echt een stok achter de deur om er nu werk van te maken..

ja ik denk ook niet dat je én naar de psych én naar een counselor moet gaan. Dat is dubbelop! Kies datgene wat voor jou het beste voelt of wat praktischer is.

Succes! Het kan alleen maar beter worden!

lente01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 13:40

Nee, alles tegelijk is niet zo'n goed idee :=
Dan wordt het een beetje teveel van het goede.

@ gimli: ik heb de neiging om die kleine stapjes over te slaan omdat ik alles nu radicaal om wil gooien.. maar ik zal er proberen rekening mee te houden :) Het kan geen kwaad om sommige dingen rustig aan te doen.

@ hanny_jelke: dankjewel :) Het kostte ook wat moeite om het neer te zetten. Vantevoren heb ik welgeteld drie keer mijn openingspost al in Word geschreven, omdat ik alles wel goed en duidelijk neer wilde zetten :') Dat mijn ouders teleurgesteld zijn weet ik, maar dat maakt het wel moeilijk.. Ze verdienen echter wel het meest van iedereen dat ik hen alles eerlijk vertel natuurlijk..

Mandieetjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:59

Heel veel sterkte !

You go girl!!

lente01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 23:56

Dankje Mandieetjee! :)

lente01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 10:31

Hm, ik vind het nog steeds erg moeilijk om niet te liegen. Gisteren wilde ik gaan stemmen in de Randstad, maar ik merkte dat ik mijn stempas per ongeluk mee naar huis had genomen en dus bij mijn ouders had laten liggen. Dan maar geen stemmen dus. Maar ik kwam op school en een vriendinnetje vroeg of ik was gaan stemmen en ik flapte er ja uit, en dat ik nog op D66 had gestemd ook. Wat een onzin weer.... :\

SuzannedG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:26

Wow wat een verhaal...
Ja die cirkel doorbreek je niet zomaar en ik denk dat, dat ook erg moeilijk is om alleen te doen. Het gaat (denk ik) ook helemaal niet om het liegen en om je verhaal. Dat is het gevolg. Het gevolg van een heel laag zelfbeeld, spanning, onrust en wantrouwen in jezelf en omgeving. Een psycholoog of maatschappelijk werker kan je echt verder helpen. Niet alleen vanwege de psychologische achtegrond, maar ze kunnen ook met je meedenken als je weer in de knoop raakt. Een soort vertrouwenspersoon, de eerste persoon die van beide werelden af weet en je erop kan wijzen. Zodat de eerste drempel is genomen binnen de veiligheid van iemand met zwijgplicht. Alleen een cirkel doorbreken die je zelf hebt gecreëerd is erg moeilijk, want je zelfbeeld verandert er niet mee. Je hebt een steunpilaar nodig die zegt waar het op staat, maar daarnaast je ook de steun kan bieden van een vangnet als je omgeving even in elkaar stort. Want veel mensen zullen het een plekje moeten geven en ook jij.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:39

lente01 schreef:
Hm, ik vind het nog steeds erg moeilijk om niet te liegen. Gisteren wilde ik gaan stemmen in de Randstad, maar ik merkte dat ik mijn stempas per ongeluk mee naar huis had genomen en dus bij mijn ouders had laten liggen. Dan maar geen stemmen dus. Maar ik kwam op school en een vriendinnetje vroeg of ik was gaan stemmen en ik flapte er ja uit, en dat ik nog op D66 had gestemd ook. Wat een onzin weer.... :\

Het feit dat je je erop betrapte èn dat je spijt hebt, wijst erop dat je al een grote stap voorwaarts hebt gemaakt. Het zal niet makkelijk zijn, de kleine leugentjes zitten erin gebakken, maar stapje voor stapje zal het minder worden. Enne... een klein leugentje zo af en toe doet iedereen hoor.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:25

Weet je ook waaróm je dat leugentje er weer uitflapte? Wat voor gevoel had je erbij? Was het "oh jee, laat ik maar zeggen dat ik gestemd heb, anders moet ik vertellen dat ik niet zo slim met m'n stemkaart heb gedaan" of bijvoorbeeld meer "ik wil mijn mening kwijt, ik zou op die partij gestemd hebben, dus laat ik maar strijdbaar zeggen dat ik dat ook gedaan heb!". Dat soort gedachten gaan vaak niet letterlijk door je hoofd, maar je kan achteraf wel reconstrueren wat de drive is geweest om dit leugentje uit te spreken.

En dat kan je helpen bij het vinden van de oplossing!

Heb je al contact gezocht met een hulpverlener? We zijn alweer bijna een week verder ;-)

Doe je best, door hier nu zo eerlijk te zijn laat je zien dat je de wil en de kracht hebt om je probleem op te lossen!

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:18

Zo, valt niet mee TS!

Wat betreft het 'in twee werelden leven'; dat heb ik ook wel een beetje gehad. Het valt niet mee om doordeweeks een compleet ander leven te hebben dan in het weekend. Ik zit ook in die situatie (doordeweeks studie, weekenden bij ouders) en in het begin was het vooral dat mijn oude vrienden geen idee hadden wat ik doordeweeks deed, of andersom kon ik doordeweeks mijn weekend-verhalen niet echt kwijt.

Ik heb toen verschillende van mijn vrienden eens mee genomen naar mijn studiestad, feestjes van de studievereniging etc. Zo kunnen beide vriendengroepen elkaar eens zien. Uiteindelijk is bij mij zo na verloop van tijd alles een beetje op zijn plek gevallen en is het gevoel om in twee werelden te zitten weg gegaan.

Probeer dus eens wat te combineren, hou jezelf niet te strak aan het 'elk weekend naar huis' rooster (of andersom natuurlijk), zodat het meer je eigen bewuste keuze wordt waar je zit en je weer het gevoel kunt krijgen dat het allemaal jouw leven is.

Hoop dat dat ook kan helpen :)

lente01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 15:42

SuzannedG schreef:
Het gaat (denk ik) ook helemaal niet om het liegen en om je verhaal. Dat is het gevolg. Het gevolg van een heel laag zelfbeeld, spanning, onrust en wantrouwen in jezelf en omgeving.
Nu begin ik pas steeds meer te merken dat dat wel eens helemaal waar zou kunnen zijn.

mandymonica schreef:
Heb je al contact gezocht met een hulpverlener? We zijn alweer bijna een week verder ;)
Nog niet := Nee dit weekend ben ik zelf in het buitenland en maandag heb ik meteen wel een tentamen (dit keer echt waar ;) ). Dus deze week kan ik de energie niet opbrengen om daar achteraan te gaan..
Meestal heb ik ook een stok achter de deur nodig, want ik ben ondertussen meester geworden in dingen uitstellen (en daarvan komt afstel, want dan is het meestal an niet meer nodig). Dus ik leg mezelf nu bij deze een deadline op.. Vóór 12 maart, volgende week vrijdag dus, moet ik al op wat voor manier dan ook contact hebben gezocht met professionele hulp. Dus geef me maar een virtuele schop als ik dat tegen die tijd nog niet gedaan heb :')
Wat voor professionele instantie ik ga benaderen weet ik nog niet precies. Ik ga binnenkort mijn opties langs (psycholoog na verwijzing van de HA, eerstelijnspsycholoog, vertrouwenspersoon op de uni, een bijeenkomst van maatschappelijk werk, etc.). Daar ga ik me dus na maandag in verdiepen :j

NoeskaMoos schreef:
Probeer dus eens wat te combineren, hou jezelf niet te strak aan het 'elk weekend naar huis' rooster (of andersom natuurlijk)
Het zou een oplossing zijn.. Maar zo moeilijk te realiseren, nu tenminste nog.. In de weekenden dat ik thuis ben móet ik ook echt thuis zijn omdat ik dan mijn werk daar heb bijvoorbeeld. En ik moet daarna weer maandagochtend hier terug zijn in de Randstad omdat ik dan weer de hele week colleges heb. Plus de verplichtingen van beide vriendjes die ook aandacht vragen... (dat ga ik echt ook oplossen, ooit). Dat vind ik dus zo moeilijk, omdat je dus die officiele verplichtingen aan beide kanten hebt :n
Ik denk dat het wel helpt wat je zegt.. Dit weekend ga ik dus met de studievereniging eventjes naar Engeland en dus niet naar huis. Maar dinsdag ga ik er wel weer even langs om mijn 20 jarige vriend weer eens te zien, anders mis ik hem te erg. Dat voelt ook wel goed, om het routine ritme te doorbreken :) Maar routine heeft voor mij misschien ook wel goede kanten, alleen dan moet ik goede routine kiezen.. En ook alleen dingen doen waar ik zelf achter sta, waarvan ik weet dat het mijn eigen keuzes zijn (en dus niet weer meegesleept worden door mensen en relaties omdat ik zelf gewoon geen 'nee' kan zeggen)..

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:58

ik vind het knap dat je je verhaal hier neerzet, wat zal het fijn voor je zijn om hier 'veilig' te kunnen luchten.
Als steuntje zou je je alvast in kunnen leven in het gevoel hoe je je straks voelt als je de leugens buiten de deur gaat houden en gewoon eerlijk bent tegenover jezelf en tegen de rest. Als je jezelf dat gevoel voor kan stellen zal het een stuk makkelijker zijn om nu knopen door te haken en goede stappen de juisten kant op te maken. Succes, ik vind dat je goed bezig bent hoor, je weet wat er scheelt en je wilt er wat aan doen, dat is de grootste stap, probeer verder niet iedereen te vriend te houden en niet te beschadigen, je gaat er zelf aan onder door. Succes !

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:56

Ik lees hier zo nu en dan een beetje mee. Ik heb niet zoveel aan te vullen aan de anderen.

Wel denk ik dat je ook een beetje "last" hebt van uitstelgedrag. Je hebt bijvoorbeeld nog niet concrete stappen genomen om uit te zoeken naar welke hulpverlener je kunt gaan. Zelf heb ik ook nogal last (gehad) van uitstellen. Heb er zelfs een topic over geopend en daar staat hier en daar ook best bruikbare info in. Dus misschien dat je daar ook nog iets aan hebt?
[HK] Chronische uitstellers verenigt u!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:18

ik heb hier een hele lange zweep staan, kan ik je ook een virtuele mep geven met een zweep? *mept* ~~}>

Probeer dat 'ooit' tussen die vriendjes ook een deadline te geven, dat kan sowieso echt niet langer... *pakt zweep nog een keertje* ~~}>

en verder, nog steeds heel veel sterkte! ik vind dat je 't al harstikke knap doet!

lente01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 22:17

@ garny95: Dit voelt zeker veilig, daarom ben ik blij dat ik op deze manier (ook al kon het helaas alleen onder een SA) toch alles even kwijt kon even stoom af kan blazen.. Ik kijk ook heel erg uit naar een 100% eerlijk leventje!

@ Sigrid: Uitstelgedrag heb ik zeker weten :) In alles overigens hoor, en ook al zo lang ik mij kan herinneren. Heb even in het topic gekeken en er zitten inderdaad wat handige links tussen en wat bruikbare informatie. Dankjewel, wie weet komt het nog van pas.

@ Maartje1990: Hoe lang is die zweep? Maatje longeerzweep moet goed genoeg zijn :=
Daar wil ik ook een deadline voor zetten, anders weet ik het ook echt niet meer. En dan komt het er gewoon niet van, totdat op een nare manier toch de waarheid boven tafel komt bij een van de partijen. Maar ik moet eerst maar eens bedenken of ik mijn 18-jarige vriend (i) de waarheid ga vertellen en alles op ga biechten, (ii) of dat ik hem vertel dat er alleen een ander in het spel is, (iii) of dat ik hem vertel dat het gevoel gewoon weg is. Daar ga ik eerst maar eens goed een nachtje over slapen....
Ik denk dat optie i voor mij sowieso al afvalt, dat kan ik zelf niet en dat zou hem kapot maken. Optie iii zie ik ook niet zitten, daarvoor heb ik mijn liefde voor hem de laatste tijd te enthousiast gefaket, dat gelooft ie nooit... Maar dat vergt nog wat aandacht :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:26

Waarom zeg je dat je toch gestemd hebt? Ik denk zelf omdat jij denkt dat de ander van jou verwacht dat jij gestemd hebt en ik denk dat jij "ja" antwoordt omdat je bang bent dat de ander jou dan "stom" vindt, teleurgesteld in je is.

Was je je stemkaart echt vergeten of had je gewoon geen zin? ;)

Ik had gisteren namelijk geen zin maar heb m'n vriend een machtiging gegeven. En anders had ik niet gestemd.

lente01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 22:36

Ik denk dat ik dat gezegd heb omdat het gewoon dom voelt dat je je stempas vergeet. Want hoe moeilijk is het om een papiertje mee te nemen van thuis? Lekker chaotisch weer... Ik denk dus dat het daarom was :)
Want ik was wel degelijk van plan te gaan stemmen, en nog op D66 ook. Stemmen kon nog 1 straat verder ook, dus ik had juist zin om te stemmen :') Maar ik heb het alleen niet helemaal uitgevoerd..