Slaan is onmacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 02:55

Slaan doe ik niet, er zijn creatievere oplossingen te bedenken.

Bovendien wil ik mijn kinderen niet meegeven dat je meningsverschillen op kunt lossen door een tik uit te delen.

Sommige mensen zien het als laatste redmiddel als al het andere niet geholpen heeft maar als je je grenzen wat minder ruim stelt dan hoeft het zo ver toch ook niet te komen? Ik sla niet maar ben wel duidelijk in wat wel en niet toelaatbaar gedrag is. Vaak is een waarschuwing al genoeg en als ze na een waarschuwing niet ophouden dan begin ik met tellen. Bij 3 kunnen ze vertrekken naar de gang. Meestal kom ik niet tot 3. Mijn kinderen zijn nog wel vrij jong, 6 en 8, dus in de gang moeten staan maakt nu nog wel indruk.

In de winkel geen probleem. Ze hebben allebei een keer meegemaakt dat ik ze in de winkel liet staan en zelf naar buiten liep als ze lastig waren. Ze zullen allebei zo rond 3 jaar geweest zijn. Ze weten gewoon dat als ze gaan jengelen en zeuren dat ik gewoon vertrek en ze laat staan. Daar hou ik niet van.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 03:08

Ik heb het beiden gehad, zowel de corrigerende tik als een vader met losse handen als hij boos werd.

Ik kan je zeggen dat ik altijd bang ben geweest voor mijn vader. En dat ben ik inmiddels niet meer. De band met mijn vader zal ook nooit en te nimmer ook maar dichtbij de band die ik met mijn moeder heb.

Mijn vader was een onwijze heethoofd vroeger, daar plukt hij nu de vruchten van, zowel mijn zus als ikzelf hebben nu schijt aan hem..

Een corrigerende tik is wat anders, die heb ik van mijn moeder ook wel eens gehad :D Maar mijn vader sloeg me vroeger blauw..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 07:13

WowAmigo schreef:
@Urielle: ja ik meende ook al dat Gioya nog jonger was, maar gaat ze al naar school dan?

Ze is nu 3,5. In Belgie gaan ze natuurlijk vanaf 2,5 naar school (ik heb vanaf 3 gedaan en dat vond ik zelf eigenlijk nog erg jong.)
Maar de volgende is alweer op komst joh :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 07:18

maikeltje schreef:
Mijn kinderen zijn nog wel vrij jong, 6 en 8, dus in de gang moeten staan maakt nu nog wel indruk.

Bij mijn dochter wisselt dat dus enorm.

De ene keer is ze er echt van ontdaan en zegt ze ook braaf sorry mama nadien en komt ze een kusje geven om het goed te maken.
Soms zit ze gewoon te spelen en blijft ze boos en opstandig doen (dat vind ik de moeilijkste, ze doet wel wat je wilt want ze blijft er zitten maar je kunt zo'n kind moeilijk een half uur apart zetten...)
Soms loopt ze ook gewoon weg, en dan kun je haar duizend keer terugzetten maar dat eindigt in een machtsspelletje waarin zij het huis rond rent en ik erachteraan struikel over de meubels. Dus als ze die laatste toepast, krijgt ze wel een tik. Nu is het gelukkig alweer een tijd geleden dat dat gebeurde.

Het mooie vind ik wel: als ze zelf een keer ergens van over haar toeren is gaat ze ook zelf op haar plekje zitten uitrazen, en komt vanzelf weer binnen als het weer ok is.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:18

Mijn ouders deden dat 'vroeger' ook. Of zoiets van 'als je het nu niet doet, mag je straks ook niet afspreken'!

Maar in mijn ogen, kun je dan beter zeggen 'als jij dat nu even wil doen, dan mag je straks afspreken'. Komt inprincipe op het zelfde neer, maar het komt al heel anders over.
Maar oeioei, die klappen. Alleen al dat onspap op me af kwam, was bij mij genoeg om naar mn kamer te hollen :+ !

Pluttersput

Re: Slaan is onmacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:20

Mijn ouders hebben bij mij alles geprobeert, toen ik nog jonger was. Maar ik was eigenwijs, en wilde gewoon niet luisteren. Uiteindelijk is mijn moeder overgegaan op de corrigerende tik, en nu denk ik toch dat dat een goede oplossing was. Toen vond ik het niet leuk, maar ik hield wel altijd op.

Anoniem

Re: Slaan is onmacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:27

Denk dat er een wereld van verschil zit tussen slaan en een corrigerende tik.

Een goed getimede corrigerende tik kan imo heel effectief zijn. Timing is alles, daar gaat het vaak mis.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:01

Ik vind ook dat er verschil is tussen een tik en een mep. Ik kom hier niet om over mijn eigen problemen te spuien, maar ben als kind heel veel geslagen en vind dat dit heel fout is geweest van mijn toenmalige opvoeders.
Een tik op de vingers nadat het kind gewaarschuwd is vind ik anders, als een kind echt met opzet over de grens gaat. Ik zou het zelf niet doen als ik later kinderen heb. Dan ga ik ook voor het op de trap zitten en in de hoek staan. Alleen mensen die wel hun kind af en toe een corrigerende tik geven vind ik, in tegenstelling tot veel mensen, geen mishandelaars.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 23:47

Als je maar te allen tijde zelf je kalmte kunt bewaren, dat is het belangrijkste denk ik. Wanneer je je zelfbeheersing verliest, of je nu wel of geen tikken uitdeelt, dan kom je pas echt bedreigend en beangstigend over op een kind. En dan krijg je scheve verhoudingen.

Dikke knuffel aan degenen die vroeger echt geslagen zijn. Lijkt me verschrikkelijk om altijd in spanning te moeten zitten of en wanneer je vader of moeder flipt..... :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:35

maikeltje schreef:
Als je maar te allen tijde zelf je kalmte kunt bewaren, dat is het belangrijkste denk ik. Wanneer je je zelfbeheersing verliest, of je nu wel of geen tikken uitdeelt, dan kom je pas echt bedreigend en beangstigend over op een kind. En dan krijg je scheve verhoudingen.

Dikke knuffel aan degenen die vroeger echt geslagen zijn. Lijkt me verschrikkelijk om altijd in spanning te moeten zitten of en wanneer je vader of moeder flipt..... :(:)

Volgens mij is dat ook waar het om gaat. Iemand die uit frustratie gaat lopen vloeken en schelden, komt echt heel eng over, kan me voorstellen dat als dat vaak gebeurt, een kind echt een trauma oploopt.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:02

Ik ben van mening, dat als je je kind gaat slaan, omdat het je tot waanzin drijft, ben je heeeeeeeeeeeeel fout bezig.

Ten eerste omdat je nooit en te nimmer je kind zou moeten willen slaan.
ten tweede, he tis toch je eigen domme schuld als je je kind niet goed opvoed?
en ten derde, je mag nooit uit onmacht geweld gaan gebruiken. ( met negativiteit maak je dingen alleen erger)

Wat kinderen nodig hebben is liefde, structuur en duidelijkheid.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:15

Compleet uit de tijd. Ik heb nooit een klap van mijn ouders gehad, terwijl ik echt geen makkelijke puber was.

Mijn eigen zoon heeft voldoende aan stemverhef, als hij echt iets doet wat hij niet mag zeg ik met een hele zware, diepe stem "Uhhhhhhhhhhhhhhhhh" en dan ligt hij vaak al onderste boven in tranen :+ Slaan vind ik inderdaad een teken van onmacht... gewoon het positieve belonen, en het negatieve negeren.
Belanden ze in de fase van alles beetpakken en wegtrekken (met 1,5 bijv) gewoon weer bij hun eigen speelgoedjes neerzetten en positief stimuleren, hun belevingswereld en fantasie prikkelen.. Dan zijn ze hun plannetje om alle keukenkastjes van mams leeg te trekken zo weer vergeten. En er is geen tik aan te pas gekomen

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:25

Ik heb tot mijn 11e weleens een corrigerende tik gehad. Absoluut niet vaak ofzo hoor, ik kan me er maar 2 herinneren, en mijn ouders deden het ook echt alleen als het echt nodig was!
Dus ik had het er zelf ook wel nagemaakt! :o..

Inmiddels ben ik 19, en doe ik iets, waar ze het niet mee eens zijn, dan laten ze het mij toch gewoon doen, en dan later praten ze er over, of ik het toch niet handiger had kunnen aanpakken. Of iets zelfs beter helemaal niet had kunnen doen!
Ik heb regelmatig gedacht, had je mij niet vooraf kunnen waarschuwen, maar dat hadden ze wel gedaan, maar had ik niet zo begrepen, of wilde ik niet begrijpen!

Door een aantal ''vergissingen'' heb ik soms weleens problemen ondervonden. Gelukkig nooit van langere duur! :)..
Tegenwoordig bespreek ik bijna alles wat ik wil, ''vroegah'' ging ik uit en deed maar wat ik zelf wilde. Tegenwoordig overleg ik bijna alles, en dan kan ook bijna alles! :)
In mijn ogen kom je met praten veel verder, dan uit machteloosheid gaan slaan.
Maar ik denk ook dat een corrigerende tik soms nodig is! :j

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:31

Als ik me niet vergis kwam dit laatst ter sprake op tv bij een documentaire/journaal?
Wat ik me kan herinneren is dat een opvoedkundige tik helemaal geen kwaad kan doen, zolang je niet overdrijft natuurlijk. Werd ook bijgezegd dat dit enkel bij een jongere leeftijd (peuter-kleuter) invloed heeft. Bij oudere kinderen is slaan helemaal niet goed voor de opvoeding, en kan af en toe een tik zelfs mentale problemen meebrengen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:51

Ik lees en hoor heel veel 'mag niet' en 'moet'. Waarom niet 'ik zou graag willen dat' en als je nu dit doet dan...'?

Er zouden ook geen regels moeten zijn in de vorm van :
'dit mag niet en dat mag niet' maar meer als 'we gaan zo met elkaar om'.

Om een voorbeeld te geven;
Mijn broertje (11) komt af en toe bij mij logeren. Hij is een hele lieve jongen maar doordat mijn beide ouders eigenlijk altijd overspannen waren/zijn is de opvoeding ook zeker niet optimaal geweest. Hij heeft soms hele erge driftbuien. Vooral als het om eten gaat. Hij eet bijna niets (al jaren zo). Wij hebben toen hij metde kerst hier kwamhet volgende briefje gemaakt:

We...
- luisteren naar elkaar
- laten elkaar uitpraten
- zijn eerlijk, maar beleefd
- zullen altijd eerst proeven (dus niet van te voren zeggen dat we het niet lusten)
- mogen over dingen zeggen dat we het niet lekker vinden
- mogen onze eigen mening hebben
- zullen bij elke maaltijd iets opeten dat voldoende is voor die maaltijd
- zullen ons best doen niet te schreeuwen. Als we het toch doen moeten we alleen naar buiten (5 minuten). We blijven wel in de buurt van het huis. De anderen laten de schreeuwer even met rust.

Dit hebben we alle 3 (mijn broertje, mijn partner en ik) ondertekent met onzehandtekening. Een soort gelijk principe kan ook met andere leeftijden.
Ik weet dat dit lijstje niet perfect is. Maar het is spontaan ontstaan en gaf al een redelijk resultaat.

Slaan doe je gewoon niet.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:51

Malenka schreef:
Ik lees en hoor heel veel 'mag niet' en 'moet'. Waarom niet 'ik zou graag willen dat' en als je nu dit doet dan...'?

Er zouden ook geen regels moeten zijn in de vorm van :
'dit mag niet en dat mag niet' maar meer als 'we gaan zo met elkaar om'.

Om een voorbeeld te geven;
Mijn broertje (11) komt af en toe bij mij logeren. Hij is een hele lieve jongen maar doordat mijn beide ouders eigenlijk altijd overspannen waren/zijn is de opvoeding ook zeker niet optimaal geweest. Hij heeft soms hele erge driftbuien. Vooral als het om eten gaat. Hij eet bijna niets (al jaren zo). Wij hebben toen hij metde kerst hier kwamhet volgende briefje gemaakt:

We...
- luisteren naar elkaar
- laten elkaar uitpraten
- zijn eerlijk, maar beleefd
- zullen altijd eerst proeven (dus niet van te voren zeggen dat we het niet lusten)
- mogen over dingen zeggen dat we het niet lekker vinden
- mogen onze eigen mening hebben
- zullen bij elke maaltijd iets opeten dat voldoende is voor die maaltijd
- zullen ons best doen niet te schreeuwen. Als we het toch doen moeten we alleen naar buiten (5 minuten). We blijven wel in de buurt van het huis. De anderen laten de schreeuwer even met rust.

Dit hebben we alle 3 (mijn broertje, mijn partner en ik) ondertekent met onzehandtekening. Een soort gelijk principe kan ook met andere leeftijden.
Ik weet dat dit lijstje niet perfect is. Maar het is spontaan ontstaan en gaf al een redelijk resultaat.

Slaan doe je gewoon niet.

Een lijstje :=
Sorry dat is iets wat hier al lachend opgenomen zou worden..

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:54

_Nann_ schreef:
Ik ben van mening, dat als je je kind gaat slaan, omdat het je tot waanzin drijft, ben je heeeeeeeeeeeeel fout bezig.

en ten derde, je mag nooit uit onmacht geweld gaan gebruiken. ( met negativiteit maak je dingen alleen erger)

Euhh een corrigerende tik kan ook deel uitmaken van de opvoeding :)*
En er is heus wel verschil tussen geweld en een tik. Voor sommigen kan dat structuur en duidelijkheid betekenen

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:56

unicorn_kiss schreef:
_Nann_ schreef:

En er is heus wel verschil tussen geweld en een tik. Voor sommigen kan dat structuur en duidelijkheid betekenen

Sorry, maar ik ben van mening dat een tik ( en dus slaan in mijn ogen) niet door de beugel kan.

Gelukkig bepalen mensen niet voor elkaar hoe je je kind op moet voeden haha :D

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:59

_Nann_ schreef:
unicorn_kiss schreef:

Sorry, maar ik ben van mening dat een tik ( en dus slaan in mijn ogen) niet door de beugel kan.

Maar je hoeft niet te schreeuwen dat je dan heeeeel fout bezig bent.
Je kan ook gewoon zeggen dat je het anders zal aanpakken (of aangepakt hebt)
Voor vele kinderen kan dit wel degelijk een mooie opvoeding zijn :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:01

_Nann_ schreef:

Waarom waarom waarom zie ik zoooooooo vaak kinderen aarvan ik zoiets heb: Een crorigerende tik zou een wereld van verschil uitmaken.

Een corrigerende tik, nogmaals, gaat niet om het toevoegen van pijn maar om het psycholigische effect..!

Ik heb die tikken gehad en ben er achteraf maar wat blij mee!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:02

ik heb vroeger best weleens een tik gekregen. Ik wist wat de grenzen waren en wist wat de gevolgen waren als ik erover heen ging.
Ben er niet slechter van geworden en IMO wordt de huidige maatschappij alleen maar softer en softer, wat je ook terug ziet in een gedeelte van de jeugd

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:03

Adil18 schreef:
_Nann_ schreef:

Waarom waarom waarom zie ik zoooooooo vaak kinderen aarvan ik zoiets heb: Een crorigerende tik zou een wereld van verschil uitmaken.

Een corrigerende tik, nogmaals, gaat niet om het toevoegen van pijn maar om het psycholigische effect..!

Ik heb die tikken gehad en ben er achteraf maar wat blij mee!

Precies

Ik krijg er de kriebels van als ik een kind schreeuwend op de grond zie liggen om een zakje snoep en mams op haar gemakje de kleine negeert..
Godver zou dat kind zelf een draai om de oren geven zeg!
Zoiets laat je toch niet toe, Jezus zeg leer je kinderen manieren.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:06

unicorn_kiss schreef:
_Nann_ schreef:

Maar je hoeft niet te schreeuwen dat je dan heeeeel fout bezig bent.
Je kan ook gewoon zeggen dat je het anders zal aanpakken (of aangepakt hebt)
Voor vele kinderen kan dit wel degelijk een mooie opvoeding zijn :)

Ik schreeuw niet, en het blijft altijd nog een mening.
IK VIND het fout ja.
Als jij iets anders voor ogen hebt prima, Ik zie niet in hoe je kind een tik geven bij kan dragen aan je opvoeding.
Da's pure negativiteit...

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:08

Adil18 schreef:
_Nann_ schreef:

Uit onmacht dus?
En psychologisch? oh wacht; je wilt ze bang maken?

nee dat schiet lekker op ;)

sorry, maar ieder moet dat voor zich weten, ik ben er gewoon tegen,

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:10

nee, maar ouders hoeven kinderen tegenwoordig niet meer op te voeden, daar hebben ze nl geen tijd voor.
Vind je het gek dat er tegenwoordig zo ontzettend veel kinderen de diagnose ADHD, dislextie en weet ik veel wat voor gedragproblemen nog meer hebben.
Ik heb bij een zorgverzekering gewerkt en kreeg daar zeer regelmatig vragen of bepaalde gedragstherapieen vergoed werden, want opvoeden is de taak van therapeuten, niet van de ouders, aangezien die geen tijd hebben omdat ze cariere moeten maken...

Ik zie weleens van die nanny programma's. Dan slaat broertje het zusje, en wordt broertje in de hoek gezet (terwijl hij ondertussen het hele huis bij elkaar brult) en moet ie nadenken (kind is 5 jaar... hallo) over wat ie fout heeft gedaan.
Met een tik snapt ie sneller dat ie fout zat. En nu heb ik het natuurlijk niet over dat je je kind verrot moet slaan, maar áls ik kinderen zou hebben, en die zouden over de schreef gaan, kunnen ze gewoon een tik krijgen, netzoals mijn paard een tik krijgt als ie bijt :j