Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Maar mijn vader sloeg me vroeger blauw.. maikeltje schreef:Mijn kinderen zijn nog wel vrij jong, 6 en 8, dus in de gang moeten staan maakt nu nog wel indruk.
!
maikeltje schreef:Als je maar te allen tijde zelf je kalmte kunt bewaren, dat is het belangrijkste denk ik. Wanneer je je zelfbeheersing verliest, of je nu wel of geen tikken uitdeelt, dan kom je pas echt bedreigend en beangstigend over op een kind. En dan krijg je scheve verhoudingen.
Dikke knuffel aan degenen die vroeger echt geslagen zijn. Lijkt me verschrikkelijk om altijd in spanning te moeten zitten of en wanneer je vader of moeder flipt.....
Slaan vind ik inderdaad een teken van onmacht... gewoon het positieve belonen, en het negatieve negeren.
..
..
Malenka schreef:Ik lees en hoor heel veel 'mag niet' en 'moet'. Waarom niet 'ik zou graag willen dat' en als je nu dit doet dan...'?
Er zouden ook geen regels moeten zijn in de vorm van :
'dit mag niet en dat mag niet' maar meer als 'we gaan zo met elkaar om'.
Om een voorbeeld te geven;
Mijn broertje (11) komt af en toe bij mij logeren. Hij is een hele lieve jongen maar doordat mijn beide ouders eigenlijk altijd overspannen waren/zijn is de opvoeding ook zeker niet optimaal geweest. Hij heeft soms hele erge driftbuien. Vooral als het om eten gaat. Hij eet bijna niets (al jaren zo). Wij hebben toen hij metde kerst hier kwamhet volgende briefje gemaakt:
We...
- luisteren naar elkaar
- laten elkaar uitpraten
- zijn eerlijk, maar beleefd
- zullen altijd eerst proeven (dus niet van te voren zeggen dat we het niet lusten)
- mogen over dingen zeggen dat we het niet lekker vinden
- mogen onze eigen mening hebben
- zullen bij elke maaltijd iets opeten dat voldoende is voor die maaltijd
- zullen ons best doen niet te schreeuwen. Als we het toch doen moeten we alleen naar buiten (5 minuten). We blijven wel in de buurt van het huis. De anderen laten de schreeuwer even met rust.
Dit hebben we alle 3 (mijn broertje, mijn partner en ik) ondertekent met onzehandtekening. Een soort gelijk principe kan ook met andere leeftijden.
Ik weet dat dit lijstje niet perfect is. Maar het is spontaan ontstaan en gaf al een redelijk resultaat.
Slaan doe je gewoon niet.

_Nann_ schreef:Ik ben van mening, dat als je je kind gaat slaan, omdat het je tot waanzin drijft, ben je heeeeeeeeeeeeel fout bezig.
Ten eerste omdat je nooit en te nimmer je kind zou moeten willen slaan.
ten tweede, he tis toch je eigen domme schuld als je je kind niet goed opvoed?
en ten derde, je mag nooit uit onmacht geweld gaan gebruiken. ( met negativiteit maak je dingen alleen erger)
Wat kinderen nodig hebben is liefde, structuur en duidelijkheid.
unicorn_kiss schreef:_Nann_ schreef:Ik ben van mening, dat als je je kind gaat slaan, omdat het je tot waanzin drijft, ben je heeeeeeeeeeeeel fout bezig.
Ten eerste omdat je nooit en te nimmer je kind zou moeten willen slaan.
ten tweede, he tis toch je eigen domme schuld als je je kind niet goed opvoed?
en ten derde, je mag nooit uit onmacht geweld gaan gebruiken. ( met negativiteit maak je dingen alleen erger)
Wat kinderen nodig hebben is liefde, structuur en duidelijkheid.
Euhh een corrigerende tik kan ook deel uitmaken van de opvoeding![]()
En er is heus wel verschil tussen geweld en een tik. Voor sommigen kan dat structuur en duidelijkheid betekenen
_Nann_ schreef:unicorn_kiss schreef:
Euhh een corrigerende tik kan ook deel uitmaken van de opvoeding![]()
En er is heus wel verschil tussen geweld en een tik. Voor sommigen kan dat structuur en duidelijkheid betekenen
Sorry, maar ik ben van mening dat een tik ( en dus slaan in mijn ogen) niet door de beugel kan.
Gelukkig bepalen mensen niet voor elkaar hoe je je kind op moet voeden haha
_Nann_ schreef:Sorry, maar ik ben van mening dat een tik ( en dus slaan in mijn ogen) niet door de beugel kan.
Adil18 schreef:_Nann_ schreef:Sorry, maar ik ben van mening dat een tik ( en dus slaan in mijn ogen) niet door de beugel kan.
Waarom waarom waarom zie ik zoooooooo vaak kinderen aarvan ik zoiets heb: Een crorigerende tik zou een wereld van verschil uitmaken.
Een corrigerende tik, nogmaals, gaat niet om het toevoegen van pijn maar om het psycholigische effect..!
Ik heb die tikken gehad en ben er achteraf maar wat blij mee!
unicorn_kiss schreef:_Nann_ schreef:
Sorry, maar ik ben van mening dat een tik ( en dus slaan in mijn ogen) niet door de beugel kan.
Maar je hoeft niet te schreeuwen dat je dan heeeeel fout bezig bent.
Je kan ook gewoon zeggen dat je het anders zal aanpakken (of aangepakt hebt)
Voor vele kinderen kan dit wel degelijk een mooie opvoeding zijn
Adil18 schreef:_Nann_ schreef:Sorry, maar ik ben van mening dat een tik ( en dus slaan in mijn ogen) niet door de beugel kan.
Waarom waarom waarom zie ik zoooooooo vaak kinderen aarvan ik zoiets heb: Een crorigerende tik zou een wereld van verschil uitmaken.
Een corrigerende tik, nogmaals, gaat niet om het toevoegen van pijn maar om het psycholigische effect..!