Bijzondere baby namen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:21

Urielle schreef:
(al kan ik de mensen die op zijn boerenHollands Sjoojaa zeggen wel slaan)

Ja dat krijg je gewoon als je zo'n naam kiest in Nederland. :D
Ik zou de naam ook zo uitspreken, iets van Djooija.

Daar moet je dan ook niet over zeuren hoor, je hebt de naam zelf uitgekozen. }:0

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:21

Een tweeling: Dapper en Sterk. :+

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:22

Ik: Amy Samantha (op engels uitgesproken, niet nederlands :+ )
zus: Daisy Nathalie
broer: Mike Anthony

_O-

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:22

Moiryn schreef:

_O-

Ik vind het best leuke namen hoor. Alleen Anthony niet zo...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:23

Many schreef:
Een tweeling: Dapper en Sterk. :+

Dit ga je niet menen toch ? :P

Konstantine

Re: Bijzondere baby namen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:25

Wat dacht je van Frank en Stijn voor een tweeling? :+

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:25

Haha! Frank en Stijn _O-

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 20:26

Moiryn schreef:

_O-

Nou vind ik niet stereotyp "ander" milieu namen hoor :n

Had een jongen in de klas die heette Loïc (spreek uit: Lowiek) Vond ik zelf wel apart, maar erg mooi :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:26

Suzanne F. schreef:
Urielle schreef:
(al kan ik de mensen die op zijn boerenHollands Sjoojaa zeggen wel slaan)

Ja dat krijg je gewoon als je zo'n naam kiest in Nederland. :D
Ik zou de naam ook zo uitspreken, iets van Djooija.

Daar moet je dan ook niet over zeuren hoor, je hebt de naam zelf uitgekozen. }:0

Dat klopt toch ook ongeveer :D Het is Djôja qua uitspraak. Maar om er een soort Sojaplant van te maken omdat je alles per se in het Hollands moet zetten... :+
(ik moet nu ineens denken aan een vriendin van Dave, Sandy, die ik in het begin stug a la Engels Sendie bleef noemen terwijl het in het Vlaams als Sandie wordt uitgesproken :oo )

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:26

Ik heb zelf wel een beetje een rare naam vind ik, Tessel :) maar ik vind hem heel mooi en zou niet anders willen heten.

Iemeltje is ook wel sneu, doet me denken aan mijn oom, die heet Miel (eigenlijk Emile), en dan pestten ze volgens mijn moeder altijd met 'Mieletje heeft een pieletje!' _O-

LizzyLover schreef:
Suzanne F. schreef:
Lizzylover: Jeetje wat een namen hebben jullie zeg. Ben je er blij mee??

Ik ben er wel blij mee, ben wss de enige met die naam. Alleen soms is ie best vervelend, niemand spreekt het goed uit, moet het 1000 keer herhalen en ze maken der leuke dingen van zoals; Hamtaro , ampereensoa, Amparo soa, en dan roept de ander ; wat heeft ze een soa !?.
Gelukkig kan ik daar nu wel om lachen als iemand denkt me daar mee de beledigen, want dat is al bedacht op de basis school :P

Hoe spreek je jouw naam dan uit? Ik kan er eerlijk gezegd geen wijs uit worden :=

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:27

Beer,Wolf,Vlinder, Storm, Bikkel, Dolf, Mees, Maan, Ster, Zonne vind ik zeer 'bijzondere' namen, waar ik dus helemaal niets mee heb :+
Ook ken ik een Jahmighty (afgeleid van God de almachtige), Destiny en Sunny

Verder is mijn collega net bevallen en heeft haar zoon Thor genoemd, vind ik ook een bijzondere naam.
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 06-02-10 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:28

Mijn neefje heet Jay-Jay :D
En kindje van iemand die ik ken heet tib ook zo raar.
En Baby mag je je kind ook noemen ,beetje vreemd maar goed.
Op mtv was er ooit een een programma over rare babynamen van amerikaanse sterren ken me herinneren dat er een kind tu heten met achternaam morrow dus tu morrow ,weet niet of ik het wel goed schreef eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door Arra op 06-02-10 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:28

Raggel schreef:
Moiryn schreef:

_O-

Nou vind ik niet stereotyp "ander" milieu namen hoor :n

Had een jongen in de klas die heette Loïc (spreek uit: Lowiek) Vond ik zelf wel apart, maar erg mooi :j

Ik zelf ook niet, maar als ik zo dat topic van 'hoe zou jij je kinderen nooit noemen' worden die namen best vaak genoemd onder 'ordinair'. :Y)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:30

Als ik ooit zelf kinderen wil, dan gaat een jongetje Toin (twan ) heten en een meisje Benthe :D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:30

Mijn collega haar zoontje heet Keane, vind het wel een bijzondere naam.

Mijn bazin haar dochter heet Jade, had het nog nooit gehoord, maar ben nu gek van die naam :D Als ik een dochter heb ooit zal het dus ofwel Noa of Jade worden ;)

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:31

Cayenne schreef:
Bij mij in het dorp woonde een meisje dat Meisje Maan heette.
Dat vond ik wel een heel aparte naam :=

Zo heette een jongen bij mijn broer in de klas: Maan van de sterren }>

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:32

In mijn oude buurt woonde een stel en die hadden hun kinderen hong en kong genoemd. Echt te erg gewoon.

Namen zoals sterre, lieve en vlinder daar heb ik helemaal niets mee.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:33

Keane vind k erg mooi :D is goeie band haha
Namen zoals sterre en vlinder vind k wel erg mooi

Florale

Mijn Kids heten:
Cailinn Jade roepnaam Cailinn
Mika Soren(met de umlaut op de o)roepnaam Mika

Aranel

Kanelly schreef:
Mercedes is nog niet zo'n gekke naam, mits het meisje een Latina is ;)

Nu wil ik geen kinderen, dus dat scheelt :Y)
Maar stel dát....

Geen ordinaire namen die associëren met een bepaald milieu : Wendy, Ashley, Kelsey, Desteny, Danny, Joey, Davey etc.
Geen 'oh wat zijn wij hip' namen: Vlinder, Bloem, Banjer, Jazz, Storm, Rain etc.
Geen 'wij willen ook hip doen met een zo moeilijk mogelijke spelling maar slaan de plank volledig mis' (wederom associatie met een bepaald milieu) : Jahvensly, Chayaira, Kaiyleygh, Djiovianny, Dainillo etc.
En uiteraard de buitenlandse namen met een oer-hollandse achternaam... Devon Jansen, Tyrone de Vries, Jaymilla Bakker etc.

_O- He-le-maal mijn gedachten, hahaha +:)+

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:34

lieve is dan weer een gangbare belgische naam..

Het dochtertje van een vriendin heet Dayla.. vind ik dan wel weer heel mooi..

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:34

Ik ken iemand die zijn dochter Stoffeltje heeft genoemd en een zoon Kobus. Vind dat toch wel bijzondere namen en echt niet kunnen, zeker niet in deze tijd. Vind Mans of Mats ook vreemde namen trouwens.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:35

samantha5 schreef:
In mijn oude buurt woonde een stel en die hadden hun kinderen hong en kong genoemd. Echt te erg gewoon.

Namen zoals sterre, lieve en vlinder daar heb ik helemaal niets mee.

O ja... Lieve, die mag er ook nog in mijn lijstje bij... brrr.. heb met dat soort namen ook helemaal niets!
Sterre en Luna vind ik de enige namen in dezelfde sfeer die ik leuk vind

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:36

Wel een leuk stukje over onderzoek (en hoe het dus komt dat bepaalde namen snel met een milieu geassocieerd worden ;) )

Citaat:
Waarom verdienen de ouders van Stefany doorgaans minder dan die van Stéphanie? Waarom hebben mensen met een afwijkende voornaam vaker last van psychische problemen? Hoe populair zijn namen als Britney en Jamai nu echt?

Naamkundige dr. Doreen Gerritzen weet er alles van.In 2000 kreeg het Amsterdamse Meertensinstituut voor volkcultuur via de Sociale Verzekeringsbank die de kinderbijslag regelt, de beschikking over 3,5 miljoen voornamen van in Nederland wonende kinderen onder de achttien jaar. Voor naamkundige dr. Doreen Gerritzen en twee collega's een onuitputtelijke bron voor wetenschappelijk onderzoek en analyses, waarover in november het boek Over voornamen moet verschijnen.

Onder meer via de postcodes kon Gerritzen de voornamen herleiden tot bepaalde wijken en het daaraan gekoppelde sociale en financiële milieu. Wat bleek: ouders uit de hogere inkomensklassen geven hun dochters opvallend vaak een voornaam die op 'e' eindigt: Eline, Katherine,
Lisanne. Of op een 'ijn': Karlijn, Jasmijn. In dit milieu zijn ook Franstalige namen populair, mits met de juiste accenten geschreven: Cécile, Frédérique.

Daarentegen eindigen de namen van dochters uit de lagere salarisklassen vaak op een 'a': Samantha, Melissa, Linda, Tamara. In deze klasse zijn de namen over het algemeen ook wat langer en meer dan eens afgeleid van populaire personages uit tv-series. Ook de uitgang 'y' is populair bij de lagere klasse, zowel bij jongens als bij meisjes: Wendy, Kelly, Joey, Danny. Hetzelfde geldt voor namen met een Engelse, Spaanse of Italiaanse herkomst: Mario, Ricardo, Melissa, Kimberley, Kevin, Wesley.

Uit onderzoek is gebleken dat lagere sociale klassen zich laten inspireren door acteurs en popsterren. Daardoor kiezen ze ook vaker voor ‘exotische’ namen. Denk aan de Britney’s die momenteel in Nederland rondlopen. Hogere sociale klassen kiezen eerder een traditionele naam, terwijl middenklassers kiezen voor een top tien naam.

Hoe gewoner je naam des te populairder je bent op school. Ook leraren hebben de neiging om leerlingen met een veelvoorkomende naam positiever te beoordelen.
Net zoals later in je leven werkgevers eerder sollicitanten aannemen met een bekende voornaam. Vooral traditionele namen roepen een positieve associatie op. Vrouwen met een sexy naam schijnen moeilijker door te stromen naar de top.

,,Namen roepen nu eenmaal bepaalde associaties op en onbekende namen wekken, zeker bij kinderen, argwaan op'', aldus Psychologie. Maar niet alleen bij kinderen, want Amerikaanse leraren die de opstellen van hen onbekende kinderen moesten nakijken, gaven kinderen met ongewone en impopulaire namen een beduidend lager punt dan de kids met een populaire naam.

,,Zo werkt het ook wel eens bij sollicitaties'', weet Doreen Gerritzen. ,,Chefs die een eerste selectie uit de brieven moeten maken, laten zich onbewust ook een beetje leiden door de naam. Mensen zoeken van nature mensen om zich heen met wie ze vertrouwd zijn. Het verschilt natuurlijk per branche, maar als jij Swastika heet, of een onconventionele naam als Ozzi of Pepsi hebt, dan verkleint dat soms je kansen. Terwijl Mariecke met 'ck' misschien net iets eerder op gesprek mag komen dan Marieke.''

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:36

odetteke schreef:
Mijn jochie heet Marlo, ook vrij zeldzaam. :j Ik ben de naam verder eigenlijk nooit tegengekomen.

Op de basisschool heb ik bij een jongen in de klas gezeten die Marlo heet :)