Stel ; Je vind de gekozen naam van je neefje niet mooi

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Stel ; Je vind de gekozen naam van je neefje niet mooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 12:43

Wat betreft dat beeld dat je hebt bij die naam: dat past zich vanzelf aan als het kindje er eenmaal is. Na een half jaar is Marcel gewoon je neefje, en heeft dat beeld van dat oude mannetje er niks meer mee van doen. Verder is het gewoon een normale naam - misschien als baby Marcelleke, maar dat zal zich snel zat aanpassen naar Marcel. Niks raars aan, ik ken zat Marcels.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 12:46

Ik ben ook zwanger op het moment en wij hebben ook al de naam.

Ik kijk naar alles, naar de betekenis van de naam. Hoe het klinkt bij de achternaan, wat de initialen dan worden, wat het uitstraalt en in ons geval, juist of het internationaal een beetje bekt. Ik ga ervan uit dat een ander hun naam ook met zoveel moeite heeft uitgezocht, dus zal er nooit iets over zeggen tegen iemand. Alhoewel ik sommige namen echt te stuitend vind, (zoals Kalani (Salami), Dyami (Dynamo)).

In ons geval hadden we de namen dus eigenlijk al jaren en zijn die al bekend bij intimi ook. Of ze vinden ze leuk, of ze hebben niks gezegd. Anyway, de namen die wij gekozen hebben zijn het en bijven het, en Marcel vind ik overigens absoluut niet schokkend. Zelfs Marcelleke, oke, het is niet mijn smaak en het is misschien een kledingstuk, maar dan nog kan ik ze wel erger verzinnen: Speedo of Tanga...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:01

Ik vind het zelfs al behoorlijk ver gaan als je bij alles naar betekenis of mogelijke gelijkende woorden gaat zoeken. Kinderen vinden op elke naam wel een rijmpje, met alles kan gelachen worden, daar zijn het kinderen voor.... Leer je kinderen er mee opgaan, is een veel betere oplossing. Ik noem bijvoorbeeld ook tatiane, waar nogal vaak de associatie 'tanga' bij gemaakt wordt. Dus? Wat is daar nu net het probleem mee? Je leert je kind daar gewoon mee omgaan.

Ik vind 'marcel' voor een kind trouwens een prachtige naam. Zou er zelf ook voor durven kiezen. Ik ben echt grote fan van de namen van vroeger, en vind de namen van tegenwoordig (hoe vinden ze ze toch uit?!) nogal idioot :). Marcel, Victor, Julien, René,... Fantastische jongensnamen!

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:04

Hey Marijke, leuk dat je tante wordt! Zelf denk ik dat aanstaande ouders beter de namen altijd voor zich kunnen houden tot wanneer de baby geboren is en dan naam al heeft ontvangen, want anders krijg je reacties zoals deze.
Ik begrijp niet zo goed of ze hem nu Marcel of Marcelleke willen noemen. Of is Marcelleke een verkleining en is het later gewoon Marcel? :o
In ieder geval, ik snap wel dat Marcelleke een beetje raar klinkt (Marcel vind ik een prima naam), maar ik ga erin mee met wat de anderen zeggen; het is en blijft de keuze van de ouders.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:05

Het schokt me dat zoveel Bokkers gewoon glashard zouden liegen en dingen verzwijgen, eerlijk gezegd. Ik zie niet in waarom je niet zou mogen zeggen tegen ouders dat je een naam niet mooi vindt. Daar moet je toch over kunnen praten?! Zeker als er een andere associatie achter zit, zou ik dat toch wel willen weten. Het kan natuurlijk zo zijn dat ze daar over nagedacht hebben, en de naam desondanks willen geven, prima. Maar ik zou toch liever weten dat de naam van mijn kind iets raars betekend vóórdat ie geboren is, dan erna.

Zeker in jouw situatie, TS, waarin jullie grappend bezig waren over de naam, vind ik het absoluut niet raar wat je gezegd hebt. Ik zou het zelf ook zo doen.
De uiteindelijke keus is natuurlijk aan de ouders, maar je mag er best wat van zeggen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:10

Ik vind het heel wat dat jouw zus haar keuze al kenbaar heeft gemaakt. Zou ik waarschijnlijk niet eens hebben gedaan in haar geval. En of jullie het mooi vinden maakt niets uit. Het gaat er om dat de toekomstige ouders het een mooie naam vinden.
Persoonlijk zou ik niet glashard zeggen dat ik het geen mooie naam zou vinden (of zelfs lelijk noemen). Hooguit dat het niet mijn keuze voor een kindje zou zijn.
Haar keuze met haar man en het is geen scheldnaam of naam die negatieve associaties oproept, dus die heeft iedereen te respecteren.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:14

Ts zegt niks meer..... Zou ze snappen dat hun reactie wat teveel van het goede was?

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:17

chocobroodje schreef:
Ts zegt niks meer..... Zou ze snappen dat hun reactie wat teveel van het goede was?

:?
Ze heeft dit vannacht om 1 uur geplaatst... Niet iedereen zit de hele dag op Bokt.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:35

Urielle schreef:
Ik weet precies wat marcelleke betekent trouwens, maar ik heb bij kennissen die Marcel heten nog nooit aan een onderhemd gedacht.

Maar ik vind je kind Marcel noemen nog net iets anders als al direct Marcelleke. Dat je hem nu als klein kind Marcelleke noemt, maar als officiële naam Marcel, daar is uiteraard geen probleem mee. Maar wat ik uit TS haar post opmaak is dat ze het kind echt Marcelleke willen noemen.
En dat vind ik nog net iets anders liggen als bijvoorbeeld Kevin, waarmee ik eventueel een slechte ervaring gehad zou kunnen hebben. Kevin heeft misschien ook een betekenis, maar het woord gebruiken we niet als dagelijks-woord.
Ik vind Marcelleke op hetzelfde niveau liggen als je kind Storm of Bloem of dergelijke te noemen. Ik zeg zeker niet dat dit lelijke namen zijn, het zijn alleen namen waarmee je de pest-kans van je kind alleen maar verhoogd. En dat zal niet alleen tijdens de jeugd blijven hoor. De kans dat 'Marcelleke' later op zijn werk ook een grapjas tegen komt, is zeer zeker reëel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:36

Zij moeten toch zelf weten hoe ze hun kind noemen???

Gaan jullie met zijn allen ook bemoeien met de opvoeding? Wat het kind voor kleding draagt?

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:38

Wij hebben ook een marcel in de familie. Hij is 13 geloof ik.
Heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat dat zo een rare naam is :roll:

Vind het een normale naam hoor! :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:42

LauEef schreef:
Urielle schreef:
Ik weet precies wat marcelleke betekent trouwens, maar ik heb bij kennissen die Marcel heten nog nooit aan een onderhemd gedacht.

Maar ik vind je kind Marcel noemen nog net iets anders als al direct Marcelleke. Dat je hem nu als klein kind Marcelleke noemt, maar als officiële naam Marcel, daar is uiteraard geen probleem mee. Maar wat ik uit TS haar post opmaak is dat ze het kind echt Marcelleke willen noemen.
En dat vind ik nog net iets anders liggen als bijvoorbeeld Kevin, waarmee ik eventueel een slechte ervaring gehad zou kunnen hebben. Kevin heeft misschien ook een betekenis, maar het woord gebruiken we niet als dagelijks-woord.
Ik vind Marcelleke op hetzelfde niveau liggen als je kind Storm of Bloem of dergelijke te noemen. Ik zeg zeker niet dat dit lelijke namen zijn, het zijn alleen namen waarmee je de pest-kans van je kind alleen maar verhoogd. En dat zal niet alleen tijdens de jeugd blijven hoor. De kans dat 'Marcelleke' later op zijn werk ook een grapjas tegen komt, is zeer zeker reëel.

Nee ze willn het kind marcel noemen, maar in belgie verkleinen ze het gewoon heel snel naar marcelleke. Dan zouden er heel veel namen gaan afvallen als je daar ook al rekening mee moet gaan houden.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:44

Als het goed is wordt het toch de "doopnaam" of officiele naam.
Mijn "doopnaam" is Siske Hiltje, maar zo word ik ook niet genoemt.
Maakt het dan zoveel uit?
Roepnaam kan je altijd veranderen, "doopnaam" wordt helemaal niet zoveel gebruikt.

De enige keer dat ik met mn doopnaam ben aangesproken was tijdens mijn afrijden, hij had op papier staan dat ik Siske heet, terwijl dat niet mijn roepnaam is.
Verder nooit, hoogstens de initialen.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:45

chocobroodje schreef:
Nee ze willn het kind marcel noemen, maar in belgie verkleinen ze het gewoon heel snel naar marcelleke. Dan zouden er heel veel namen gaan afvallen als je daar ook al rekening mee moet gaan houden.

Ze verkleiner idd, maar waarom verkleinden ze dan Milaneke niet? TS schrijft; ofwel Milan ofwel Marcelleke...

Edit: Het kan uiteraard dat ze gewoon voor Marcel gaan en daar is uiteraard niks mee. Maar wat ik uit TS haar post opmaak is dat ze echt voor Marcelleke willen gaan..

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:48

Hermelijn schreef:
Het schokt me dat zoveel Bokkers gewoon glashard zouden liegen en dingen verzwijgen, eerlijk gezegd. Ik zie niet in waarom je niet zou mogen zeggen tegen ouders dat je een naam niet mooi vindt. Daar moet je toch over kunnen praten?! Zeker als er een andere associatie achter zit, zou ik dat toch wel willen weten. Het kan natuurlijk zo zijn dat ze daar over nagedacht hebben, en de naam desondanks willen geven, prima. Maar ik zou toch liever weten dat de naam van mijn kind iets raars betekend vóórdat ie geboren is, dan erna.

Zeker in jouw situatie, TS, waarin jullie grappend bezig waren over de naam, vind ik het absoluut niet raar wat je gezegd hebt. Ik zou het zelf ook zo doen.
De uiteindelijke keus is natuurlijk aan de ouders, maar je mag er best wat van zeggen.

Ze hadden het misschien iets tactiser kunnen brengen. Dat je een naam niet mooi vindt, dat kan, en dat mag je ook zeggen. Maar zeggen dat ze het MOET veranderen in de naam Milan, omdat zij het mooier vinden.

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:51

Marcel is een prima naam. Niet iedereen vind het mooi maar het is geen vreemde naam. Daarentegen weet ik wel een gezin waarvan de kinderen Cosmo, Lente en Vega heten. En wat betreft het pesten, dat zal wel meevallen. Het ligt aan het kind of het gepest wordt of niet. En dan kun je op iedere naam wel iets verzinnen. Zo was ik Narel(le) snottebel/trek aan de bel. Terwijl ik nooit een snottebel oid had :P. En ik vind dat het wel oke is dat je tegen je zus hebt gezegd dat je het geen mooie naam vind, maar de uiteindelijke keuze moet je vrij laten.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:53

Ik vind ook dat de ouders zelf moeten weten welke naam ze aan een kind geven, ik zou ook eerlijk zeggen wat ik ervan zou vinden, dan zoeken de ouders het maar uit of ze er iets mee doen.

Marcel vind ik wel leuke naam, Marcelleke daarintegen... :=

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:54

Ik vind het echt heel onrespectvol naar de ouders, zeker als je ze echt gaat uitlachen. Sorry hoor maar dat doe je gewoon niet. En zeker niet zeggen dat ze iets moeten! Je had best mogen zeggen, ik vind milan leuker maar daar houdt het op. Niet jouw kind of dat van je ouders, maar van hun!

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:56

Rienn schreef:
Hermelijn schreef:

Ze hadden het misschien iets tactiser kunnen brengen. Dat je een naam niet mooi vindt, dat kan, en dat mag je ook zeggen. Maar zeggen dat ze het MOET veranderen in de naam Milan, omdat zij het mooier vinden.

Maar zeggen dat ze iets moeten veranderen, terwijl iedereen aan het lachen is en het wordt grappend gebracht, of zeggen 'het moet veranderen' in een serieus een-op-een gesprek is heel wat anders natuurlijk. Zoals ik het lees, was de situatie meer zoals het eerste dat ik geschetst heb.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:58

Ik heb een hele rits aan neefjes en nichtjes en een deel heeft een naam om op te schieten, vind ik. Maar wat maakt het uit... als de ouders het maar mooi vinden. ;) Ik zou inderdaad nog wel even met je zus erover praten en vertellen dat je het heus niet zo banketstaaf bedoelde. ;)

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 14:33

Lynn_Nikita schreef:
Raggel schreef:
Ik heb echt nog nooit een Marcel jonger dan 30 jaar gezien.. Maar misschien verkeer ik wel in de verkeerde kringen daarvoor :+

Vergeet niet dat ze in België er dan wel -leke achter zetten.. Doen jullie wel vaker he :+

In koningsbosch woont toevallig mijn neef en die is 27... woont vlakbij jou dus
ze zijn er dus wel

wij hebben nu ook de kindernamen al bedacht, en er zullen ook vast mensen zijn die moeten wennen aan de jongens naam, omdat die ook voor een meisje gebruikt kan worden
wij vinden de naam leuk, en wat anderen ervan vinden,,, tja,,, boeit me niet zo eigenlijk

Wat is dat nou voor een onozele opmerking :? , je snapt mijn punt toch wel dat je een baby in 2010 niet zo regelmatig Marcel(leke) ziet heten..

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 14:55

daantjuhhh schreef:
Waarschijnlijk had ik ook heel erg gelachen en gezegt: Nee, niet Marcelleke!!!
Maar dan omdat ik echt serieus zou denken dat ze mij in de zeik nemen. ;).

Dat is dus ook wat er bij ons gebeurt was, wij dachten dus ook dat het ging om een grap , toen mijn zus dus later tegen mam zei dat het werkelijk zo was. Toen hadden we allen zoiets van ; Oh oliebol, en we hebben daar zo mee gelachen.
Vandaar ook dat ik het topic aanmaakte.

Dankjewel voor de reacties. :)

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 14:59

miep1979 schreef:
TS als jij straks een zwangerschap achter de rug hebt, mag jij je kind noemen naar wat jij leuk vind!
En dan zou jij het ook niet op prijs stellen als jou zus je kenbaar maakt jou gekozen naam niet leuk te vinden!!!

Ik heb nergens gezegd dat ze die niet Mag kiezen [ Oké, ik verwoord het in de zin van dat we liever milan zouden hore] maar ik bedoel dus eigenlijk dat we de naam Marcel opzich niet zouden kiezen aangezien ze zeiden dat ze een keuze zouden maken tussen twee namen. Milan en Marcel. Wij hebben daarop gereageerd dat ze dan maar Milan moesten kiezen omdat die naam mooier 'klinkt' voor een pasgeboren baby. De reden waarom wij uberhaupt gereageerd hebben op die naam, was dus echt omdat zij zeiden dat ze niet konden kiezen tussen twee namen.

Moest ik later een naam kiezen voor mijn kind dat mijn familie echt aartslelijk vind, dan zal ik dat zowiezo van hen te horen krijgen [ want zo zijn we dan wel, open en eerlijk] en dan zou ik er toch nog even bij nadenken. Ook omdat mijn familie niet Zomaar zo'n dingen zal zeggen.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 15:02

Liesje_Lover schreef:
HAHAHAHAHA.
Ik moest even heel hard lachen om het idee dat jij ook maar dénkt dat je hier iets op in te brengen hebt.

Natuurlijk mag je eerlijk zijn en tegen je zus zeggen dat je de naam niet mooi vind. Maar verbieden, nee :n. Dat het al in je op komt....
Je zegt zelf toch al; ik wil het er kindje niet minder om zien... waar maak je je dan druk om?

Ik zeg nergens dat ik het Verbied? :? :?
Natuurlijk moeten Hun zelf weten hoe ze het kind gaan noemen. Maar, ik vraag hier in dit topic hoe jullie zouden reageren op een naam die je niet mooi vind. Ik heb mezelf er allang bij neergelegd hoor het gaat eerder om het feit dat we er dus door de keuze op die manier verkeerd op gereageerd hebben.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 15:04

Esmeralda schreef:
Ik denk dat jou baan ( gezien profiel) net zo,n discursie kan zijn. Jij vind jou baan leuk, ik vind het ronduit idioot. Mijn mening, niet de jouwe.
Dus welke naam jou zus kiest voor HUN kind, gaat JOU dus NIKS aan.
En ik vind het nog erger dat je je zus heb uitgelache, de naam is met zorg uitgezocht. En dan durft een buitenstaander, haar eige zus, haar uit te lache
Jij behoort je te schamen, in het verste hoekje dat je kan vinden.

Lees verder dat er geen Marcels onder de 30 te vinden zijn.
Heb 4 overblijven kinderen in de leeftijd tussen de 4 en 11 jaar die zo heten
dus dat valt wel mee ;)

Lees eens lezen alvorens je reageert.
Ze kwamen naar ons met ; we hebben twee namen waar we niet tussen kunnen kiezen.
Marcelleke of Milan.

Wij zijn dan meteen beginnen lachen met de naam Marcelleke en hebben gezegd dat WIJ dan milan zouden kiezen.
Ik heb nérgens haar beetgenomen en gezegt ; en JIJ gaat die kleine MILAN noemen!!
Waarom? Omdat wij NIET wisten dat het menens was dat ze marcelleke zou kiezen.
Wij dachten dus ECHT dat we beetgenomen werden.
Vandaar onze reactie, en daarop dan weer mijn topic ;)