Wees beleefd in het OV!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:12

millennium schreef:
Voorbeeld 2
Wat mij mateloos irriteert, is het onbeschofte gedrag bij het instappen van een trein. Het valt mij op dat het voornamelijk de 'kantoormannen' zijn van een jaar of 40/50 . Enkele voorbeelden: de trein instappen als er nog mensen uitstappen, andere mensen aan de kant duwen, voordringen in de rij bij het wachten.
Máár waar ik helemaal over verbaas is het volgende: Voor mijn neus heb ik enkele keren ervaren dat zulke types oudere mensen, mensen welke slecht ter been zijn en er altijd wat moeite mee hebben om de trein in te komen, gewoon aan de kant douwen. Ik ben zelf een typ die zonder moeite een ondersteunende arm bied, een rollator naar binnen draagt e.d.
Toch zijn er egoistiche mensen welke daar dus geen DROL om geven. Snappen jullie het?

Dit heb ik gister nog mee gemaakt... man voor mij stapte de trein in terwijl er nog een dikke stoet mensen uit kwam..
vervolgens moest hij bij de trap naar boven weer wachten dus hij schoot er niks mee op.
Volgens een andere man was ook ik zo aso.. liet hij even duidelijk weten...
ik stapte namelijk in toen de laatste persoon de trein uit stapte... en ik ben van mening dat je makkelijk met 2 personen
de trein in kan stappen... (zij stapte extreem naar links aan het uitstappen toen ik dat zag stapte ik rechts in)
vond ik niet heel aso... maar het is anders als er nog weet ik hoe veel mensen aan kwamen.

Ahtnamas

Re: Wees beleefd in het OV!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:28

Ik kwam gister bijna de bus niet uit. Op een tijddstip dat het normaal heel rustig is was het gister erg druk. Bij ons mag je iedere deur gebreuken om in/uit te stappen. Mensen lopen niet door en blijven stug bij de deur staan. Geen probleem, als jij daar om wil vallen moet je dat lekker zelf weten. Maar toen moest ik de bus uit (en met mij nog een hoop anderen). Lang leve de OV-chip, ik moest dus ook uitchippen. Ik vraag aan een meisje/vrouw of ik er even bij mag, wijzend naar het chipautomaat waar zij met haar rug tegenaan staat. Zij zegt dat ze toch echt niet aan de kant kon gaan (even naar voren leunen had genoeg geweest). Ik heb geen zin om met mensen in discussie te gaan dus prima, ik strek me uit over en door andere mensen heen om het andere chipautomaat te bereiken. Die doet het niet, dus ik zeg tegen haar. Ik moet hier toch echt even bij, geen reactie van haar. Nou dan kan je van mij dus echt een duw verwachten. Dus heb haar (niet hardhandig of zo hoor) opzij geduwd mijn pas erachter tot ik een piep hoorde en ben toen met nog meer moeite uitgestapt. Mensen snappen niet dat ze even uit kunnen stappen om mensen eruit te laten. Nee ze blijven stug staan en ondertussen proberen mensen zich al de bus in te proppen terwijl er nog mensen uit moeten stappen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:26

Dagmar_k schreef:
Ik ben het met je/jullie eens hoor, lang leve het openbaar vervoer :+

Maar, ook nog even een positieve noot.
Een moeder met kind in wandelwagen en nog een jong zoontje (2-3jr) willen uitstappen.
En toen kwamen er mensen helpen, waar ik het niet bij had verwacht.. Jonge jongens, waar je iets heel anders van verwacht.
Een pakt de kinderwagen en helpt mee naar buiten tillen.
De ander ziet dat kindje zelf uit wil stappen, zegt hola en tilt hem zo uit de trein naar mama.
Zo lief hè, van die stoere pikkies die dat dan maar mooi even doen.
Het kan dus wel :j

Wat goed zeg!!! Het kan idd ook heel positief, moet eerlijk zeggen dat ik zelf niet zoveel negatiefs meemaak. Wel vind ik mensen heel vaak onbeleefd, dus nou ja..... zelf maar beleefd blijven dan :)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:33

Ik reis elke dag zo'n 3 á 4 uur met het OV, zowel bus als trein.

Sta ook eigenlijk altijd op voor ouderen, laat ze voor met instappen etc.
's Ochtend sta ik vaak met van die 14 jarige koters, die altijd zo'n kabaal maken in de bus. Deze duwen áltijd, heb van de week eens even wat teruggeduwd, toen was de maat vol! O:)

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:02

Ik reis zeldne meer met het ov maar ik ben wel voorzichtiger geworden met het aanbieden van een zitplek (deed/doe dat wel altijd...)
Ik had een keer een ouder iemand mijn plek aangeboden, deze persoon was zo beledigd dat ik nog net geen klap in m'n gezicht kreeg dat ik het vroeg :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:15

Dat is écht belachelijk, je moet goed gedrag wel belonen natuurlijk.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:21

marleen_88 schreef:
Ik reis elke dag zo'n 3 á 4 uur met het OV, zowel bus als trein.

Sta ook eigenlijk altijd op voor ouderen, laat ze voor met instappen etc.
's Ochtend sta ik vaak met van die 14 jarige koters, die altijd zo'n kabaal maken in de bus. Deze duwen áltijd, heb van de week eens even wat teruggeduwd, toen was de maat vol! O:)

Pfoeh. Daar heb ik ook zo'n hekel aan! :\
En dan nog niet te praten over dat gegil, geruzie, geschreeuw, getrek, geduw, gebel :\

Gelukkig heeft mijn moeder me goed opgevoed als 13-jarige O:)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:23

Ik reis ook regelmatig met het openbaar vervoer en zie inderdaad wel eens onbeschoft gedrag. Maar als ik eerlijk ben zie ik veel mensen die zich wel netjes gedragen.
Al een ouder iemand binnenkomt zijn er genoeg mensen die hun plekje aanbieden. Mensen met kinderwagens/zware koffers/rolstoelen worden vrijwel altijd geholpen.
Ben een keer mijn rugzak vergeten in de trein en die werd keurig afgeleverd bij de gevonden voorwerpen.
Tuurlijk zie ik ook wel eens onbeschoft gedrag, maar dat is zeker niet de norm, het merendeel gedraagd zich fatsoenlijk.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:25

nouu ik zat gister in de trein hadden een paar scholieren gewoon echt hard de muziek aan ik dacht zo van oke dit vind ik bes asociaal en ben zel fook nog scholier ik dacht zo van wat een verstand :o

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:27

Nog een complimentje trouwens.
Onze buschauffeur deed vanmiddag heel netjes bij het groeten, zijn petje en zijn zonnebril af, en maakte tenminste oogcontact! Zo zie ik er niet veel...

riviera2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:33

Grootste ergernis: mensen die de trein instappen als de mensen er nog uit moeten!!! Ik zeg er ook altijd wat van, want vind het ronduit onbeschoft! De trein rijd heus niet weg hoor zonder je en aangezien je toch al vooraan te dringen staat ben je ook die eerste die een zitplaats kan zoeken, dus waarom niet even 10 sec. wachten tot iedereen netjes is uitgestapt!!
Er zijn tegenwoordig ook nog maar weinig mensen die iemand met een kinderwagen of grote zware koffers even helpen...

giolli, idd heel beleeft van die buschauffeur, die zie je niet vaak!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:37

Dus, jullie ergeren je allemaal aan dat aso-gedrag, maar niemand doet dat ook zelf? Als 't druk is bij de trein en iedereen loopt te duwen om naar binnen te kunnen, ga ik niet als een mak schaap achteraan staan wachten tot iedereen uitgeduwd is. Dan blijf ik daar tussenstaan en "duw" ik indirect wel mee.
Opstaan voor ouderen doe ik niet zo snel. Je weet nooit of ze zich aangevallen/beledigd voelen. Als iemand duidelijk onstabiel staat, dan bied ik m'n plek wel aan natuurlijk.
Tas naast me haal ik ook altijd weg zogauw het druk wordt/iemand vraagt of diegene daar mag zitten.

@ Pinuts: Ik ga niet, als ik naast iemand wil gaan zitten, eerst vragen of dat mag. Het is toch allemaal openbaar? Wat nou als diegene zegt: nee dat mag niet. Wat jij zegt, over naar de wc gaan. Dat kan helemaal niet aangezien je op stations geen gebruik mag maken van de wc. Daarnaast, stel ik wil daar gaan zitten en die plek is bezet. Dan kan diegene dat toch meteen zeggen?

@ Liesje_Lover: Jij bent dan wss in de ogen van veel mensen hier, ook een van die aso's. Kunnen ze nu natuurlijk wel zeggen van nee dit en dat. Maar op het moment dat ze jou in de bus zien zitten en je staat niet op voor een ouder iemand. Dan zal TS jou wel even laten merken dat 't niet wenselijk is om je plekje niet af te geven.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:45

Laat ik heel eerlijk zijn!
Ik heb vandaag mijn plek ook niet aangeboden.
NB: de bus was zo vol dat de oude man ook niet eens aan mijn kant kón komen..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 18:32

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik wel vaak ook in de dus regio sta bij de deur, maar ik stap pas in als iedereen is uit gestapt en ik probeer een beetje uit het pad te staan.

@sjimmy: ik durf het soms inderdaad ook niet te vragen, er stond laatst een vrouw waarvan ik dacht zou ze zwanger zijn? maar ik durfte mijn plek niet aan te bieden straks was ze niet zwanger en beledig ik haar (Was een beetje een stevige vrouw sowieso, dus ja dan twijfel je wel eens)

Jeszica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:34

Ik maakte laatst iets mee :') Ik stond rustig te wachten tot ik de trein in kon, werd ik aan de kant geduwt door een of ander zakenpikkie. Euh ja prima maar dan duw ik wel terug. Gaat hij tegen mij beginnen dat ik wel erg graag de trein in wil... Dus ik beetje beledigd "Ik geloof dat jij als eerste aan het duwen was.." meisje achter mij schoot in de lach en die kerel ging me toch uit zn plaat dat ik een of andere idioot was en normaal moest doen en dat jongeren nooit snappen dat je normaal moet doen in het OV en een hoop geblaat. Iedereen die het hele voorval gezien had schoot in de lach en keek die man echt zo aan van moet jij zeggen.

Ik sta overigens wel altijd op. Ik reis altijd naar Utrecht, als er zo'n beurs als de Margrietbeurs is dan is mijn trein heel druk en vol met oudere mensen. Als ik een plekje heb dan blijf ik zitten, totdat ik zie dat er oudere mensen vlakbij staan. Dan tik ik ze altijd even aan met de vraag of ze misschien willen zitten. Heel vaak zeggen ze Nee ik niet maar misschien mijn vrouw/de mevrouw voor mij wel. Ik vind het geen probleem om op te staan, ondanks dat ik zelf ook niet heel lang kan staan, maar ik ga dan wel naar het balkon toe om daar op de grond te gaan zitten, anders val ik flauw. Voor die vieze broek hebben we een wasmachine hoor.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:33

Naja, niet normaal idd..
Wat ik laatst had, ik vraag netjes of ik ernaast kon zitten. Kreeg ik een brutale NEE te horen, noujaa zeg. Toevallig bij volgende halte kregen we een andere bus en ik had toen een plekje. Kwam hij bij mij of hij daar kon zitten, ja dies gek :+

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:20

Daarom zou ik dus ook nooit vragen of ik naast iemand mag zitten. Waarom zou ik ook, is toch gewoon een openbare plaats? In een bios ofzo doe je dat toch ook niet? Dan moeten we dadelijk ook gaan vragen of we naast iemand mogen staan bij de bushalte als we op de bus staan te wachten. In de rij in de kassa, mag ik misschien achter u in de rij staan?

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:26

Ik ben het met je eens..
Vind het ook aso als mensen niet opstaan voor ouderen etc.

Wat ik ook oervervelend is, is dat mensen aan de binnenkant van de bus gaan zitten zodat dr niemand naast kan..
Vanochtend was dat ook weer zo, bus was bijna helemaal vol en een vrouw had haar tas naast haar gezet op het stoeltje naast het raam..
Daar hoef ik al niet eens meer naast te zitten, dan ga ik me alleen maar irriteren :o

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:37

Dan zou ik juist gaan vragen of ik daar mag zitten. Dan vraag je erom. Is aso als je zo gaat zitten terwijl het druk is in de bus!

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:39

Zat er wel aan te denken ja^^
Maar ga me dan waarschijnlijk irriteren aan diegene :P
Hoefde opzich ook niet erg ver dus dan ga ik net zo lief staan.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:04

fenk schreef:
Grootste ergernis: mensen die de trein instappen als de mensen er nog uit moeten!!! Ik zeg er ook altijd wat van, want vind het ronduit onbeschoft! De trein rijd heus niet weg hoor zonder je en aangezien je toch al vooraan te dringen staat ben je ook die eerste die een zitplaats kan zoeken, dus waarom niet even 10 sec. wachten tot iedereen netjes is uitgestapt!!
Er zijn tegenwoordig ook nog maar weinig mensen die iemand met een kinderwagen of grote zware koffers even helpen...

giolli, idd heel beleeft van die buschauffeur, die zie je niet vaak!

Als ik de trein nog uit moet en er staat net voor de treeplank een groepje mensen te dringen om naar binnen te kunnen, slinger ik eerst mijn rugzak over mijn schouder zodat ik extra breed ben }> en dan knal ik breedglimlachend dwars door de meute heen. Ondertussen roep ik vriendelijk 'fijn dat u mij de gelegenheid geeft om uit te stappen!' :+
Tja, ook niet helemaal netjes misschien, maar vaak zie je mensen toch wel wat aan de kant gaan.
Ik ga heus niet achteraan staan bij het instappen, maar ik geef altijd ruimte aan de mensen die moeten uitstappen en ik zal ook zeker de trein niet instappen als er nog mensen naar buiten moeten.

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:07

Begrijp je ergernis goed,

maar als ik een zware dag heb gehad en met weekendtassen in de bus zit en er komt rond 17.00 een groep bejaarde aan en die willen zitten. Ik zit toevallig achterste voren dus ik zag ze niet aankomen maar sta wel meteen op maar het duurt even voordat ik al mijn spullen heb gepakt dan staan die oudere mensen ook al te grommen dat het niet snel genoeg gaat.

Ze zeggen wel dat de jongere van tegenwoordig niet netjes meer zijn maar de oudere kunnen er ook wat van!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 22:05

Yamcha schreef:
Jij biedt die dame een plaats aan, keurig. Had het daarbij gelaten, dat belerende vingertje was niet nodig. Two wrongs don't make it right, dat andere mensen egoïstisch zijn, maakt het voor jou niet nodig om onbeleefd te worden. Het is allebei niet goed.

Maar wat is hier ' onbeleefd ' aan? Omdat ik mijn mening geef? En een belerend vingertje?Ga nou niet van een mug een olifant maken. Volgens mij wijs jij nou met een belerend vingertje naar mij.

Nou weer verder on-topic.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:13

Haha, moet ik weer opbiechten dat ik wel eens ga zitten met m'n tas naast me.
Gewoon onbewust eigenlijk.. Maar als ik zie dat mensen willen zitten mogen ze zitten hoor ;)!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 22:28

cutie_lover schreef:
Haha, moet ik weer opbiechten dat ik wel eens ga zitten met m'n tas naast me.
Gewoon onbewust eigenlijk.. Maar als ik zie dat mensen willen zitten mogen ze zitten hoor ;)!

Heb hetzelfde, maak wel altijd plaats als er mensen de trein inkomen: tasje op schoot of onder de stoel.