Ligt dit nou aan mij? Overheid geeft 41 miljoen euro Haïti

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Overheid geeft 41 miljoen euro voor Haïti

1. Helemaal goed, kunnen we niet meer geven.
14 (10%)
2. 41 miljoen vind ik wel erg veel geld.
55 (42%)
3. ik vind elke bijdrage van de overheid teveel, actie is genoeg.
59 (45%)
4. Haïti, lag dat niet naast staphorst?? (Geen mening :))
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 130

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:42

paarden652 schreef:
België heeft 9.200.000 miljoen ingezameld :D Het enigste nadeel was dat we nog maar net de actie "Music for live" hebben gehad. Daar is ook veel geld naar toe gegaan. Dat is een jaarlijkse actie voor altijd iets anders. Dit jaar was het de malaria proberen tegen te houden.

Dat hadden wij toch ook? Serious request tegen malaria met kerst ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:45

Hanmar schreef:
. En dan hebben mensen het hier over een 'belachelijk bedrag van 41 miljoen euro'. Dat is slechts een schijntje in vergelijking met wat er nodig is. En inderdaad, het zal niet allemaal goed terechtkomen, maar is niet elk ziekenhuis dat er gebouwd wordt er één?

Helemaal mee eens.

Het zal mij trouwens een zorg wat de motieven van de regering zijn om dit geld te besteden. Stel dat ze (ook) doen om indruk te maken op andere landen, wat maakt het uit? In Haiti kunnen ze het geld goed gebruiken, daar gaat het om.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:46

Als die 41 miljoen goed terecht kwam en ook daarwerkelijk bij de mensen die het nodig hebben, mag van mij het bedrag nog wel een keer verdubbeld worden. Of iemand nu in Nederland woont, haiti of Amerika. Als er nood is, moet er hulp komen. Ik vind het ook heel erg dat er in Nederland geen geld is om mensen de zorg te geven die ze nodig hebben. Ook daat moet meer aan gedaan worden en niet alleen met geld. Maar dat is een hele andere politieke kwestie.
Toch ben ik bang dat er in dit geval weer veel hulp niet aankomt. Als ik van de week al weer hoor dat de transportwagens met medicijnen overvallen wordt en dat alles geplunderd wordt, dan vergaat bij mij al het vertrouwen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:48

janouk schreef:
|( Schokkend om deze reacties te lezen.

Een soort mentaliteit van : Eigen volk eerst. |(

De welvaart die wij hebben in het Rijke West-Europa komt voor een groot deel door alle rijkdommen die wij, Hollanders en andere Europeanen, weggehaald hebben uit het Caribisch gebied een paar honderd jaar geleden. Afrikanen werden als slaven, door voornamelijk Hollanders, afgevoerd naar het Caribisch gebied om te werken op de plantages om nog meer geld op te brengen.

200 jaar geleden hebben de slaven op Haiti zich vrijgevochten (letterlijk). Het rijke Westen en Amerika waren doodsbang dat nu alle slaven in Amerika en op de Caribische eilanden zich zouden vrijvechten: dus werd het land volledig geisoleerd. Deze mensen zijn altijd door de rijke Wereld in de steek gelaten uit angst voor de vrijgevochten slaven.

En dat duurt in onze eeuw nog steeds voort. Geen ontwikkelingshulp, geen investeringen van grote bedrijven, geen toeristische investeringen. Helemaal niks. Altijd geïsoleerd. |(
en nu zijn ze werkelijk alles kwijt wat ze opgebouwd hebben: scholen, ziekenhuizen, huizen, wegen, etc. etc.

En dan is 41 miljoen een schijntje.

Nederland schiet gezamenlijk met OUD en Nieuw een veelvoud aan vuurwerk de lucht in.

|(

Ik weet het niet hoor, maar dat vuurwerk is wel gekocht door mensen die het kunnen missen. En welvaart, ja natuurlijk is hier welvaart maar er komen ook steeds meer gezinnen in ons eigen land in de problemen.

het is niet voor niets dat er zoveel meer mensen naar de voedselbanken moeten. Mensen die niet eens geld hebben om
hun kinderen knap aan te kleden, eten te geven etc.

meer en meer mensen die niet eens meer verzekerd zijn omdat ze geen ziektekostenverzekering kunnen betalen etc. etc.

Dus nee ik blijf erbij dat er hulp geboden moet worden aan landen die met dit soort rampen te maken krijgen maar niet
door dit soort absurde bedragen.

Ik zie meer heil in fysieke hulp en niet in geld wat toch voor een groot deel niet bij de mensen die het het hardst nodig
hebben terecht komt.

Anoniem

Re: Ligt dit nou aan mij? Overheid geeft 41 miljoen euro Haïti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:49

Ik vind het belachelijk, dat ze van die 41mil maar dingen in Nederland doen die telkens financieel niet mogelijk zijn volgens de hoge mannetjes. Gooi meer personeel de zorg in, en betaal beter, dan word dat ook een stuk beter.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:51

Wat is nou 41 miljoen (voor zoveel mensen die hulp nodig hebben) in vergelijking met de jackpot van de staatsloterij van 27,5 miljoen..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:52

Daarom heb ik ook niet gegeven. Want geef al via de overheid. Eigenlijk geef ik al 3 keer.
De provincie heeft de opbrengst van de regionale actie verdubbeld. De gemeenten geven ook. En dan nog via de overheid. Sorry, maar ik vind dat ze dit geld beter kunnen besteden hier in Nederland. Is hier ook genoeg armoede. En andere dingen waar het geld aan besteed kan worden.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:54

de overheid heeft ieder jaar een potje voor het rampenfonds en ontwikkelingssamenwerking etc..die 41 miljoen komt gewoon uit dat potje en is dus niets meer of minder dan begroot..ieder jaar worden dit soort bedragen weggegeven maar dan wordt het nooit zo groots aangekondigd. wat mij betrfet dus niets nieuws...

daarnaast is voor een particulier 41 miljoen een megabedrag, maar op macroniveau is dit echt een fooi zeg maar..op overheidsgebied wordt over het algemeen gesproken over miljarden en dan is die 41 miljoen echt niets...

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:58