draag jij écht bont (kraag)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:09

Ik vind bont wel mooi. :) Maar ik draag geen echt bont. Ik had laatst wel een hele gave bontmuts gezien, stond ook heel leuk. Maar toen keek ik op t kaartje en daar stond op: 'racoon'. Heb hem toch maar laten liggen. Ik eet wel gewoon vlees, heb wel leren kleding e.d., aar bont vind ik dan nog weer anders. Hypocriet misschien wel, maar ik vind nepbont ook mooi 8-)

Pluttersput

Re: draag jij écht bont (kraag)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:16

Wat een waanzinnig topic zeg. Ik ben begonnen met het lezen ervan, maar ben er later gewoon overheen gescrolled.
TS: je zegt wel dat je niemand persoonlijk aanvalt met je beginpost, maar lees hem zelf eens over. Het klinkt echt alsof de mensen die bont dragen crimineel zijn, en iets ongenadig fout doen. En als het niet aan je beginpost ligt, dan is het wel aan de rest van je antwoorden. Ik snap dat je fel op bont tegen bent, maar dat is mijns inziens geen reden om zo mensen aan te vallen. Daarbij blijf je het maar hebben over vlees. De mens hóeft geen vlees te eten, de mens kan prima zonder. Tuurlijk aten de mensen vroeger ook al vlees, maar kijk eens hoe de dieren toen leefden, en hoe ze nu leven. Kan je een boel filmpjes en verhalen vertellen waar jij niet blij van zou worden.

Nee, ik draag geen bont. Ten eerste vind ik het niet mooi, en ten tweede vind ik het geen meerwaarde hebben. Nee, ik eet geen vlees. Ik vind het niet lekker meer, en nadat ik een kalkoen in huis heb genomen, wil ik het gewoon niet meer. Mensen die nog vlees eten prima, dat is ieder zijn eigen keus hoor. Mijn vader eet ook gewoon vlees, en de rest van mijn familie ook. Geen reden om ze aan te vallen zou ik zeggen. Ja, ik draag wel leer. Mijn schoenen zijn wel van leer. Voor de rest heb ik stoffen schoenen. Maar dat is omdat ik op uiterlijk af ga, niet op waarvan het gemaakt is. Wel heb ik dan weer opgelet of er geen echt schapenvachtje inzit, dat zit er niet in. Niet omdat ik het o zo zielig vind, of omdat ik het crimineel vind als je bont draagt, maar gewoon, omdat het met nep-bont hetzelfde resultaat geeft.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:24

Adil18 schreef:
phormicola schreef:
Dat komt door al dat vlees dat ik eet! Daar is mijn brein groot en sterk van geworden! ;)

En dan bij deze temperatuur je hersens fijn tegen de kou beschremen met een dikke bontmuts en alles komt goed... :D

Ik wilde het niet zeggen :') Maar dan heb ik dat diertje natuurlijk wel zelf geslacht en zelf het bontmutsje gemaakt, want dan is het wel goed :Y)

Wij hadden een keer een verlaten duivenkuiken op het balkon. M'n man zegt heel stoer: "Ik draai 'm wel even ze nek om." Ik zo van: Ja is goed joh, anders gaat ie toch dood. Had ie niet verwacht! Einde van het verhaal was dat de vogelopvang 'm is komen halen en dat m'n man 'm Otto had gedoopt :D :(:)

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:28

_danieke_ schreef:
VRAAGJE ; voor de mensen die tegen bont zijn en nep bot dragen, maar wel vlees eten

waarom wel een bont vervanger en geen vleesvervanger of kunststof zadel :) ? als je dan toch heilig bent..

Ik eet geen vlees, en draag ook geen bont.

Maar goed om even op de zogenaamde standpunten waarom wel vlees, en geen bont etc etc te reageren..
Ieder begin is er eentje, het zou toch van de zotte zijn, dat omdat je vlees eet, je verplicht bent om VOOR bont te zijn..
Ieder heeft zijn eigen maatstaven om ergens wel of niet achter te staan..
Vind het belachelijk dat het standpunt hier nu word omgedraaid, met waarom het een niet, en het ander wel??
Een hele wijze zin van MJ: If you wanna make the world a better place, take a look at yourself and then make a change ;)
Laatst bijgewerkt door Wesseltje op 12-01-10 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:32

Oh trouwens! Mag ik een paardenhoef als asbak? Of is dat zielug? _O-

@Wesseltje: Dat is gewoon de menselijke conditie, we mogen vooral geen tegenstrijdigheden in onszelf hebben want dat is hypocriet. Ikzelf vind het genoeg om te zien dat er tegenstrijdigheden in mezelf bestaan, dan ben ik voor mezelf hypocriet-af.

Ik vind gewoon dat hele preken ontzettend onnozel en ik vermaak me hier dan ook prima. }>

Een hele wijze zin van Johan Cruijf: Als je niet schiet kan je niet scoren :7

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:36

Wesseltje schreef:
_danieke_ schreef:
VRAAGJE ; voor de mensen die tegen bont zijn en nep bot dragen, maar wel vlees eten

waarom wel een bont vervanger en geen vleesvervanger of kunststof zadel :) ? als je dan toch heilig bent..

Ik eet geen vlees, en draag ook geen bont.

Maar goed om even op de zogenaamde standpunten waarom wel vlees, en geen bont etc etc te reageren..
Ieder begin is er eentje, het zou toch van de zotte zijn, dat omdat je vlees eet, je verplicht bent om VOOR bont te zijn..
Ieder heeft zijn eigen maatstafen om ergens wel of niet achter te staan..
Vind het belachelijk dat het standpunt hier nu word omgedraaid, met waarom het een niet, en het ander wel??
Een hele wijze zin van MJ: If you wanna make the world a better place, take a look at yourself and then make a change ;)

het hoeft niet maar het is wel hypocriet, ik doelde meer op mensen die zeggen oooh oeeh aaah sieluggg en dan die avond naar de mc rijden met hun leren tas :))

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:36

dappere man trouwens van het vogeltje :=

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:37

Nou weer genoeg gelachen, m'n tranen zijn op. Op naar andere delen van bokt!

Enne, maak het niet al te BONT hier he? ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:38

_danieke_ schreef:
dappere man trouwens van het vogeltje :=

Haha, dapper? Eerst zeggen dat ie wel even het klusje gaat klaren en 'm dan een naam geven en bijna huilen als ie wordt opgehaalt? Vond het eerder schattig ;)

Brainless

Ik heb absoluut niets tegen het idee dat mensen (bewust) geen vlees eten en/of dierlijke producten gebruiken.
Als mensen dat willen, prima; iedereen leeft zoals hij wil (binnen de maatschappelijke normen natuurlijk)
Ik vind ook dat wij goed voor "onze" beesten moeten zijn (en het kan theoretisch altijd beter) maar of dat in de praktijk mogelijk is is een 2de.
Maar het is net als met paarden (stal/wei), wat is acceptabel.
Voor ons slachtkonijn moest ik heel goed zorgen, mijn vader zei altijd: zo lang dieren leven heb je er goed voor te zorgen.
Of ze nu dood gaan van ouderdom of voor de slacht.

Wat ik wel moeilijk vind; zijn mensen die andere veroordelen over het gebruik (in hun ogen misbruik) van dieren voor vlees/leer en ed., en zelf een hamster/cavia/konijn/vogeltje thuis in een (vaak te) kleine kooi hebben zitten, want hun verzorgen hem zo goed.....

(of ze hebben een kat die de vogels in buurt uitmoord; "maar ja dat is zijn natuur, he").
Laatst bijgewerkt door Brainless op 12-01-10 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anneruth

Maar iets zielig vinden is toch zo subjectief als wat? Wat ik zielig vind hoef jij niet zielig te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:41

phormicola schreef:
Enne, maak het niet al te BONT hier he? ;)

_O-

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:45

Rhodos schreef:
Maar iets zielig vinden is toch zo subjectief als wat? Wat ik zielig vind hoef jij niet zielig te vinden.

tuurlijk niet, maar jij vind een diertje voor een bontkraag zielig...
vind je een diertje dat geslact wordt voor het vlees niet zielig ?

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:50

De opening is inderdaad heftig, maar duidelijk.
En ik ben er niet bang van geworden.
Sterker nog, ooit heb ik de opleiding gedaan voor bontwerkster, dus ik ben een echte.
Ik heb het over 38 jaar geleden en toen was bont nog vrij normaal.
Bont is mooi, bont is heerlijk warm en bont kan tegenwoordig niet meer.
Ik vind het al jaren vreselijk als ik iemand met een echte mink zie lopen, maar vaak zijn dat oudere mensen die ooit een kapitaal voor een dergelijke jas hebben neergelegd en wel in andere tijden.
De dieren worden vaak in erbarmelijke omstandigheden gehouden en mede daarom is het goed om tegen bont te zijn.
Maar de dieren van die oudere dame haar mooie jas zijn al ter dood gebracht in een tijd waar nog maar weinig mensen besef hadden van slechte dierlijke levensomstandigheden en door het dragen van deze jas zijn die beestjes niet voor niets dood gemaakt.
En.....ik heb zelf 38 jaar geleden een hele mooie Russische roodvos muts gekocht.
Die lag al jaren goed verzorgd in een hoedendoos.
Ik heb het arme ding 2 weken geleden te voorschijn gehaald en ik heb hem bij het honden uitlaten opgezet, resultaat een heerlijk warm hoofd.
Voor het opzetten zeg ik tegen de muts 'we gaan naar buiten, je mag ook mee'.
Nee, eigenlijk kan het niet, ik weet het.
Maar ik verzorg die vosjes goed, al had ik ze liever levend gezien.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:53

_danieke_ schreef:
Rhodos schreef:

Nee, een dier geslacht voor het vlees vind ik niet zielig.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:00

Rhodos schreef:

Rhodos schreef:
_danieke_ schreef:

Nee, een dier geslacht voor het vlees vind ik niet zielig.

dat vind ik dus hypocriet, het word allebei door de mens gebruikt het is alebei niet nodig, en het dier heeft sws pijn..

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:06

Je mag mijn hyprocriet noemen.

Vlees is naar mijn mening wel nodig voor een mens. Ik geloof niet in vleesvervangers. Of het dier pijn heeft, durf ik niet te beweren.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:06

laat mij maar lekker hypocriet zijn. ik ben tegen bont en ik eet vlees. ik draag leren laarzen, maar eet geen paardenvlees. dus ook geen frikandel of gewone kroket. hypocriet he? het is maar net waar je als persoon je grens trekt. wat binnen je kader past dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:09

Ik draag jassen met echte bontkraag, ugg's van het vel en vacht van schaap, leren laarzen en ik eet vlees.

en nee ik schaam me er niet voor!

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:10

Rhodos schreef:
Je mag mijn hyprocriet noemen.

Vlees is naar mijn mening wel nodig voor een mens. Ik geloof niet in vleesvervangers. Of het dier pijn heeft, durf ik niet te beweren.

er zijn genoeg mensen die als ze een goed etenspatroon hebben, en genoeg groenten vleesvervangers en vitamines eten het overleven hoor.

hmm een dier heeft wel pijn, de tijd dat die gehoudn wordt en de tijd dat die word afgemaakt..

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:12

ilse86 schreef:
laat mij maar lekker hypocriet zijn. ik ben tegen bont en ik eet vlees. ik draag leren laarzen, maar eet geen paardenvlees. dus ook geen frikandel of gewone kroket. hypocriet he? het is maar net waar je als persoon je grens trekt. wat binnen je kader past dus.

als je kijkt is koe wel, paard niet heel hypocriet. dat wil niet betekenen dat je dat niet mag doen, het is maar net wat jij wil. alleen ik vind nie dat je dan het recht hebt om te zeggen, paardis zielig koe niet..

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:13

Nee, dat zal ik ook nooit beweren ;) maar ik rijd paard, geen koe. vandaar.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:15

ilse86 schreef:
Nee, dat zal ik ook nooit beweren ;) maar ik rijd paard, geen koe. vandaar.

dan is er ook niks mis mee, dat is gewoon jouw mening.. maar er zijn ook wel mensen die dat wel zeggen.. en dat vnd ik dom en stom

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:17

O, ja dat vind ik ook hoor. Maar ik zal nooit bewust paardenvlees eten.
Maar wat gebeurt er met al die nertsen en vossen zonder jas dan? Gaan die gewoon in de fik ofzo?

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:17

echt bont draag ik niet, er zijn zulke mooie alternatieve het is nergens goed voor. Kijk ees een fimpje hoe die beesten om het leven gebracht worden, het is schandalig.

Daarnaast eten wij tuis 2 of 3 keer per week vlees en dan altijd bio vlees.