Taalverloedering, mens erger je niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovey_ou

Re: Taalverloedering, mens erger je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:40

mij valt het niet echt op omdat ik dyslexie, maar ik erger me er wel aan dat mensen kompleet met een k schrijfen. Zelfs ik weet dat dat fout is :=

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:44

lovey_ou schreef:
mij valt het niet echt op omdat ik dyslexie, maar ik erger me er wel aan dat mensen kompleet met een k schrijfen. Zelfs ik weet dat dat fout is :=

Dat is wel ernstig inderdaad. Of zobiezo, sowiso, zoieso, zo-wie-zo en vele andere varianten. }:0

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:51

Ik erger me er ook gigantisch aan... Ik neem topics met zulke fouten echt niet serieus, laat staan dat ik erop ga bieden :=

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:59

lovey_ou schreef:

Waarom doe je het dan? :D

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:27

Of het ''LICHT'' aan mij. Hiervan gaan mijn haren omhoog. :')

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:28

Lavien schreef:
Of het ''LICHT'' aan mij. Hiervan gaan mijn haren omhoog. :')

Daar heb je gelijk in, het is te hopen dat deze mensen het ''ligt'' gaan zien.... :P

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:30

loveshadow schreef:
Volgens mij speelt de invloed van buitenlandse talen op het Nederlands ook een grote rol bij de 'taalverloedering.' Zo vind ik het zelf bijvoorbeeld lastig om een voltooid deelwoord uit te schrijven van Engelse woorden in het Nederlands. Ik vind het allemaal even raar staan. :P Als je bijvoorbeeld het woord 'plannen' hebt, dat is afkomstig uit het Engels, neem ik aan? Moet je dan "op z'n Engels" er een voltooid deelwoord van maken door er '-ed' achter te plakken, of moet je 't kofschip / 't fokschaap / xtc-koffieshop gebruiken? Wat is correct? Omcirkel het juiste antwoord. :P :+ 'Ik heb geplanned/gepland/geplant' Ik vind 'geplant' raar staan, maar de 'n' zit niet in 't kofschip, dus volgens die regel zou het moeten eindigen op een 't' een D dus. Hetzelfde geldt voor 'checken,' dat weet ik ook niet. Gechecked/gecheckt/gecheckd? Gelukkig is daar wel een Nederlands woord voor, zodat ik dat gewoon kan vermijden. :P

Zit de letter in 't kofschip wordt het een T aan het eind, zit hij er niet in een D. De N zit niet in het kofschip dus een D. Het voltooid deelwoord van plannen is gepland. Het is inderdaad wel vervelend met die Engelse werkwoorden, ik doe daar meestal ook maar wat.

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:38

Babeth schreef:
lovey_ou schreef:

Waarom doe je het dan? :D

haha als voorbeeld. Ik zie nu ook dat ik schrijVen met een f schrijf :')

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:44

Ik herken het.

Iemand op bokt heeft in haar ondertitel iets als 'Correct taalgebruik staat zoveel intelligenter'. En zo is het.

Ik sla die wirwar berichtjes vol fouten gewoon vaak over, gewoon geen zin om moeite te doen om het allemaal te ontrafelen. Ik heb ook nooit de illusie dat er daadwerkelijk iets nuttigs in dergelijke berichten staat, en dat komt grotendeels door de vorm. Als het netjes geschreven zou zijn, heb je al een heel ander beeld van de booschap.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:50

Het kan me wel storen :j, tenminste als het erg idiote fouten zijn waarbij je onmiddellijk weet dat de schrijver niet de moeite heeft genomen zijn tekst eens na te lezen.
En dt fouten, dat vind ik echt verschrikkelijk! :=

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:47

Ik erger me er niet aan. ( Omdat ik niet vanaf hier kan bepalen hoe het kind/volwassene is. Misschien heeft het wel erg moeite met grammatica of heeft het dislexie. :) )

Maar aan msn taal erger ik me wel zoals:
0keej, Ick gaa FF 0p me p0wny rijden 0keeJ? :n

Zelf ik heb trouwens ook vaak moeite of dat ik -D of -T moet schrijven bij bepaalde woorden. :j

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:00

kleinvosje schreef:
Als zelfs leerkrachten op een bassschool niet meer goed weten hoe ze fatsoenlijk Nederlands moeten schrijven, is het end zoek volgens mij.
Kinderen schrijven tegenwoordig woorden zoals ze ze zeggen, zoals me paard i.p.v. mijn paard. Als mijn kinderen zo praten, corrigeer ik ze. Helaas gebeurt dat niet bij iedereen...

En is dat niet nóg erger?? Het verkeerd spellen van een woord omdat je uitgaat van het auditieve, oké tot daaraan toe. Maar het constant verkeerd spreken, zoals eerder aangehaald: 'me' ipv 'mijn', dat vind ik echt niet kunnen! :n
Waar ik me nog aan kan ergeren: dt-fouten... Gedurende je gehele schoolloopbaan wordt daar enorm op geoefend en toch slagen sommige mensen er nog in om 'werd' met 'dt' te schrijven. Als ik zulke fouten opmerk in de openingspost van een topic, dan lees ik al niet meer verder.

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:07

Omg, ik erger mij daar idd ook pimpelpaarsblauw (:P) aan....Ik heb altijd zin om die mensen dan een PBtje te sturen met een lange correctie. (doe het uiteindelijk wel nooit uit pure luiheid :P)
Maar dt-fouten.....djeezes....als je het éénmaal is goed leert, is het echt niet moeilijk hoor, gewoon een simpel regeltje.
Wat ik het ergste vind, is dat er veel volwassenen zijn die zo schrijven...van kinderen kan ik het nog (een beetje) verdragen, maar als ik even in het profiel spiek om te zien hoeveel jaar ze nog op de schoolbanken moeten doorbrengen, en dan zie dat ze al geruuuiiiiime tijd die banken hebben verlaten.......damn, dan stel ik mij toch echt vragen met het niveau van de scholen e.d.
Pff, nu lees ik al die slechtgeschreven topics al niet meer, mijn hart kan het niet aan ;) fok mezelf altijd veel te hard op :P

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:14

We leren best veel op school bij Nederlands hoor, alleen past niet iedereen het toe :D
En soms zal het ook wel aan typfouten liggen, of dat het op bijv. msn misschien 'stoer' is zo te praten?

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:18

Biebabeloeba schreef:
Maar dt-fouten.....djeezes....als je het éénmaal iseens goed leert, is het echt niet moeilijk hoor, gewoon een simpel regeltje.

Ook zo'n irritatie, 'is' schrijven als men 'eens' bedoelt. Is is een werkwoord. Idem met 'als' wanneer er 'of' bedoeld wordt.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:24

Ik vind het een beetje verwaand, al die spellingstopics de laatste tijd. Denk je echt dat de mensen die slecht schrijven een boodschap hebben aan jullie die elkaars fouten beoordelen en zeggen hoe schandlg het is dat men tegenwoordig geen behoorlijk nederlands kan schrijven.

Ik kan bv niet goed om met de dt-toestanden. Ik heb daar geen probleem mee. En zo zijn er heel veel die zo denken. Ik zie het nut niet in van er moeite in te stoppen om mezelf te controleren.

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:28

BraveSpots schreef:
Ik vind het een beetje verwaand, al die spellingstopics de laatste tijd. Denk je echt dat de mensen die slecht schrijven een boodschap hebben aan jullie die elkaars fouten beoordelen en zeggen hoe schandlg het is dat men tegenwoordig geen behoorlijk nederlands kan schrijven.

Ik kan bv niet goed om met de dt-toestanden. Ik heb daar geen probleem mee. En zo zijn er heel veel die zo denken. Ik zie het nut niet in van er moeite in te stoppen om mezelf te controleren.

Inderdaad, dat zei ik ook al in mijn bericht ik heb ook erg veel moeite met -D of -T bij bepaalde woorden. :j Mij maakt het niet uit dat mensen irritaties aan mij hebben. Ik doe me best om netjes te schrijven ( met hoofdletters, gewoon ABN enz.) :j

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:31

BraveSpots schreef:

D/t fouten maak ik zelf ook nog wel, maar ik kan me daarentegen wel weer ontzettend ergeren aan dingen als "hij heeft gezegt".... Download Mozilla Firefox en die geeft zelfs aan dat "gezegt" fout gespeld is. :+

Vind het een beetje laks "waarom zou ik moeite in mijn spelling stoppen". Waaromzouiknogdemoeitenemenommijnspatiebalktegebruiken?Zoishettochookleeesbaar?

Of ben ik nou raar.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:33

BraveSpots schreef:

Dus we hebben volgens jou een te hoge dunk van onszelf omdat we niet kunnen begrijpen dat er mensen zijn die zo weinig kennis over de Nederlandse taal hebben dat ze constant fouten maken? Aparte redenering... Nee blijkbaar hebben ze er geen boodschap aan, anders zouden ze zichzelf een skup onder hun kont geven en zorgen dat ze het wel leren!
En ik denk dat het wb jouw mening ook het meest spaak loopt, ik kan het me niet voorstellen dat je fouten je niet kunnen schelen. Je wordt er niet alleen hier in zekere mate op afgerekend, maar in het bedrijfsleven helemaal. Met een brief vol grammaticafouten hoef jij niet eerst op het eerste gesprek te komen... Nee sorry, ik snap echt niet dat je dat niet controleert :n Helemaal niet als je zelf weet dat het je zwakke punt is.
Laatst bijgewerkt door LizMD op 09-11-09 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:35

Plien91 schreef:
BraveSpots schreef:

D/t fouten maak ik zelf ook nog wel, maar ik kan me daarentegen wel weer ontzettend ergeren aan dingen als "hij heeft gezegt".... Download Mozilla Firefox en die geeft zelfs aan dat "gezegt" fout gespeld is. :+

Vind het een beetje laks "waarom zou ik moeite in mijn spelling stoppen". Waaromzouiknogdemoeitenemenommijnspatiebalktegebruiken?Zoishettochookleeesbaar?

Of ben ik nou raar.

Dat ben ik met je eens. Het moet duidelijk blijven.

Maar echt, niemand zal beter gaan schrijven door vijf pagina's 'schandalig die jeugd kan helemaal niet meer schrijven tegenwoordig. Ik kan het teminste wel, kijk hoe goed ik ben en hoe slecht al de andere' .

Dat helpt niet.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:37

Winniiee schreef:
Ik doe me best om netjes te schrijven ( met hoofdletters, gewoon ABN enz.)

}>

Ik denk ook dat het voor mensen die problemen hebben met de spelling, het geen overbodige luxe is om weer back tot basic te gaan. Helemaal van voor af aan beginnen met het leren van de Nederlandse spelling. Het hoeft niet moeilijk te zijn, je moet er alleen (weer) even moeite, geduld en energie in steken. Want eigenlijk is het toch te gek, dat je je taal eigen niet eens goed kunt schrijven?
Laatst bijgewerkt door Only_Hellen op 09-11-09 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:37

BraveSpots schreef:
Dat helpt niet.

Wat zou volgens jou wel helpen?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:40

LizMD schreef:
Dus we hebben volgens jou een te hoge dunk van onszelf omdat we niet kunnen begrijpen dat er mensen zijn die zo weinig kennis over de Nederlandse taal hebben dat ze constant fouten maken? Aparte redenering... Nee blijkbaar hebben ze er geen boodschap aan, anders zouden ze zichzelf een skup onder hun kont geven en zorgen dat ze het wel leren!
En ik denk dat het wb jouw mening ook het meest spaak loopt, ik kan het me niet voorstellen dat je fouten je niet kunnen schelen. Je wordt er niet alleen hier in zekere mate op afgerekend, maar in het bedrijfsleven helemaal. Met een brief vol grammaticafouten hoef jij niet eerst op het eerste gesprek te komen... Nee sorry, ik snap echt niet dat je dat niet controleert :n Helemaal niet als je zelf weet dat het je zwakke punt is.

Officiele brieven, taken voor school controleer ik wel en laat ik nog eens controleren door anderen ook :).

Laten we zeggen dat voor mijn job later dt-fouten wel het laatste zal zijn waar ze uberhaupt gaan naar kijken . Wel handig :Y) .

Edit: verder scheelt me het inderdaad niks. Het doet me geen kwaad toch? Ik kan me voldoende uitdrukken en iedereen begrijpt mijn taal blijkbaar dus dat is goed genoeg voor mij :j.

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:45

Only_Hellen schreef:
Winniiee schreef:
Ik doe me best om netjes te schrijven ( met hoofdletters, gewoon ABN enz.)

}>

Ik denk ook dat het voor mensen die problemen hebben met de spelling, het geen overbodige luxe is om weer back tot basic te gaan. Helemaal van voor af aan beginnen met het leren van de Nederlandse spelling. Het hoeft niet moeilijk te zijn, je moet er alleen (weer) even moeite, geduld en energie in steken. Want eigenlijk is het toch te gek, dat je je taal eigen niet eens goed kunt schrijven?

:Y)

Winniiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:46

verder scheelt me het inderdaad niks. Het doet me geen kwaad toch? Ik kan me voldoende uitdrukken en iedereen begrijpt mijn taal blijkbaar dus dat is goed genoeg voor mij :j.

Hier ben ik het helemaal mee eens! +:)+