Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
loveshadow schreef:Volgens mij speelt de invloed van buitenlandse talen op het Nederlands ook een grote rol bij de 'taalverloedering.' Zo vind ik het zelf bijvoorbeeld lastig om een voltooid deelwoord uit te schrijven van Engelse woorden in het Nederlands. Ik vind het allemaal even raar staan.Als je bijvoorbeeld het woord 'plannen' hebt, dat is afkomstig uit het Engels, neem ik aan? Moet je dan "op z'n Engels" er een voltooid deelwoord van maken door er '-ed' achter te plakken, of moet je 't kofschip / 't fokschaap / xtc-koffieshop gebruiken? Wat is correct? Omcirkel het juiste antwoord.
![]()
'Ik heb geplanned/gepland/geplant' Ik vind 'geplant' raar staan, maar de 'n' zit niet in 't kofschip,
dus volgens die regel zou het moeten eindigen op een 't'een D dus. Hetzelfde geldt voor 'checken,' dat weet ik ook niet. Gechecked/gecheckt/gecheckd? Gelukkig is daar wel een Nederlands woord voor, zodat ik dat gewoon kan vermijden.
kleinvosje schreef:Als zelfs leerkrachten op een bassschool niet meer goed weten hoe ze fatsoenlijk Nederlands moeten schrijven, is het end zoek volgens mij.
Kinderen schrijven tegenwoordig woorden zoals ze ze zeggen, zoals me paard i.p.v. mijn paard. Als mijn kinderen zo praten, corrigeer ik ze. Helaas gebeurt dat niet bij iedereen...
BraveSpots schreef:Ik vind het een beetje verwaand, al die spellingstopics de laatste tijd. Denk je echt dat de mensen die slecht schrijven een boodschap hebben aan jullie die elkaars fouten beoordelen en zeggen hoe schandlg het is dat men tegenwoordig geen behoorlijk nederlands kan schrijven.
Ik kan bv niet goed om met de dt-toestanden. Ik heb daar geen probleem mee. En zo zijn er heel veel die zo denken. Ik zie het nut niet in van er moeite in te stoppen om mezelf te controleren.
BraveSpots schreef:Ik vind het een beetje verwaand, al die spellingstopics de laatste tijd. Denk je echt dat de mensen die slecht schrijven een boodschap hebben aan jullie die elkaars fouten beoordelen en zeggen hoe schandlg het is dat men tegenwoordig geen behoorlijk nederlands kan schrijven.
Ik kan bv niet goed om met de dt-toestanden. Ik heb daar geen probleem mee. En zo zijn er heel veel die zo denken. Ik zie het nut niet in van er moeite in te stoppen om mezelf te controleren.
Plien91 schreef:BraveSpots schreef:Ik vind het een beetje verwaand, al die spellingstopics de laatste tijd. Denk je echt dat de mensen die slecht schrijven een boodschap hebben aan jullie die elkaars fouten beoordelen en zeggen hoe schandlg het is dat men tegenwoordig geen behoorlijk nederlands kan schrijven.
D/t fouten maak ik zelf ook nog wel, maar ik kan me daarentegen wel weer ontzettend ergeren aan dingen als "hij heeft gezegt".... Download Mozilla Firefox en die geeft zelfs aan dat "gezegt" fout gespeld is.
Vind het een beetje laks "waarom zou ik moeite in mijn spelling stoppen". Waaromzouiknogdemoeitenemenommijnspatiebalktegebruiken?Zoishettochookleeesbaar?
Of ben ik nou raar.
Winniiee schreef:Ik doe me best om netjes te schrijven ( met hoofdletters, gewoon ABN enz.)
LizMD schreef:Dus we hebben volgens jou een te hoge dunk van onszelf omdat we niet kunnen begrijpen dat er mensen zijn die zo weinig kennis over de Nederlandse taal hebben dat ze constant fouten maken? Aparte redenering... Nee blijkbaar hebben ze er geen boodschap aan, anders zouden ze zichzelf een skup onder hun kont geven en zorgen dat ze het wel leren!
En ik denk dat het wb jouw mening ook het meest spaak loopt, ik kan het me niet voorstellen dat je fouten je niet kunnen schelen. Je wordt er niet alleen hier in zekere mate op afgerekend, maar in het bedrijfsleven helemaal. Met een brief vol grammaticafouten hoef jij niet eerst op het eerste gesprek te komen... Nee sorry, ik snap echt niet dat je dat niet controleertHelemaal niet als je zelf weet dat het je zwakke punt is.
Only_Hellen schreef:Winniiee schreef:Ik doe me best om netjes te schrijven ( met hoofdletters, gewoon ABN enz.)
Ik denk ook dat het voor mensen die problemen hebben met de spelling, het geen overbodige luxe is om weer back tot basic te gaan. Helemaal van voor af aan beginnen met het leren van de Nederlandse spelling. Het hoeft niet moeilijk te zijn, je moet er alleen (weer) even moeite, geduld en energie in steken. Want eigenlijk is het toch te gek, dat je je taal eigen niet eens goed kunt schrijven?