Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:24

_O-

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:42

Dat het niet respect vol zou zijn naar het geloof of instelling van de school toe (hoe kan het niet dragen van een rok nou disrespectvol zijn, maar dat kan mijn atheïstische opvatting zijn..), dat snap ik niet helemaal.

Het is toch ook niet echt respectvol toe naar jou als individu, dat ze je als het ware 'dwingen' (dwingen als in als je het niet doet mag je niet komen voorlichten) om iets te doen wat je eigenlijk niet wilt.
Respect moet toch van beide kanten komen?
Ik vind dat je respect hebt als je netjes praat, en niet vloekt (met woorden over God of in het algemeen), en dat je vriendelijk bent naar andere toe, en niet als je een rok draagt!
(het lijkt voor mij zo dat ze liever hebben dat je een rok draagt, en onbeschoft bent, dan dat je in een broek komt, en netjes bent.. Heel zwart/ wit, I know, maar die gedachte komt in me op als ik me voorstel dat ze het aan mij zouden vragen!)

Ik snap die combinatie gewoon niet.
Maar again, ik vind het een zeer moeilijke kwestie, omdat ik voor mezelf moeilijk kan bepalen waar voor mij de grens ligt tussen 'respect' hebben voor een geloof, en me iets opgedragen krijgen..

Bovendien gaat het me niet om de rok, want ik draag ze met plezier, maar het gaat om het verplichtende karakter.
Maar misschien overdrijven we hier gewoon allemaal, en is het slechts een verzoek waar geen consequenties aan verbonden zijn als je het niet doet! .

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:49

Ghani schreef:
Dat het niet respect vol zou zijn naar het geloof of instelling van de school toe (hoe kan het niet dragen van een rok nou disrespectvol zijn, maar dat kan mijn atheïstische opvatting zijn..), dat snap ik niet helemaal.

Het is onrespectvol om niet aan een net verzoek van een ander te voldoen. Of dat nou gaat om het dragen van een rok, of bijvoorbeeld het niet komen aanzetten op een cocktailparty als punker. De keus heb je altijd, doe de rok aan of ga niet. Wat dwingen?

Volgens mij is de rok het probleem niet, maar hebben veel mensen gewoon een probleem met authoriteit en last van stelselmatig de kont tegen de krib gooien omdat je vooral jezelf moet blijven en nooit eens iemand anders een plezier wilt doen.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:52

Dan kan je je ook afvragen waarom je per se die rok aanmoet. Wat is er mis met een nette broek? De mensen op die school weten toch ook dat een groot deel van de vrouwen een broek draagt? Waarom is er geen sprake van respect als je een nette broek draagt? Dat snap ik dus niet..

Dat heeft niets te maken met een probleem met autoriteit, maar daarmee dat ik het nut van zo'n regel absoluut niet zie.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:55

Misser schreef:
Dan kan je je ook afvragen waarom je per se die rok aanmoet. Wat is er mis met een nette broek? De mensen op die school weten toch ook dat een groot deel van de vrouwen een broek draagt? Waarom is er geen sprake van respect als je een nette broek draagt? Dat snap ik dus niet..

Dat heeft niets te maken met een probleem met autoriteit, maar daarmee dat ik het nut van zo'n regel absoluut niet zie.

Er is geen sprake van geen respect als je geen rok draagt. Er is sprake van geen respect als je niet aan een verzoek wilt voldoen.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:57

Dus als zij vragen of je in een roze jurk met paarse stippen komt doe je dat ook?

Edit: ik hou er niet zo van als dingen je worden opgedrongen door een geloof en daar komt dit verzoek dus wel duidelijk uit voort...

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:02

Lyonesse schreef:
Volgens mij is de rok het probleem niet, maar hebben veel mensen gewoon een probleem met authoriteit en last van stelselmatig de kont tegen de krib gooien omdat je vooral jezelf moet blijven en nooit eens iemand anders een plezier wilt doen.

Wat is het plezier van een rok :+
Kom op zeg, het zijn kleren, maakt het verder wat uit.
:n

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:05

Lyonesse schreef:
Ghani schreef:

Het is onrespectvol om niet aan een net verzoek van een ander te voldoen. Of dat nou gaat om het dragen van een rok, of bijvoorbeeld het niet komen aanzetten op een cocktailparty als punker. De keus heb je altijd, doe de rok aan of ga niet. Wat dwingen?

Ik vind het wel heel kortzichtig om iemand die twijfels trekt bij het voldoen aan het verzoek van een bepaald geloof, wanneer diegene daar niets mee heeft, respectloos te noemen. Het is toch te absurd voor woorden als het gevolg van het niet dragen van een rok uitsluiting plaatsvindt van deelname aan die beurs! Als het al zo begint, waar is het einde dan!

Het gaat niet om het 'stelselmatig de kont tegen de krib gooien', maar het is gewoon achter je principes staan! Daar zit een groot verschil in denk ik.
Ik neem aan dat die gelovigen die dit 'verzoek' hebben gemaakt, ook niet zullen voldoen aan 'verzoeken' die niet-gelovigen zouden doen, die in strijd zijn met hun eigen geloof! Dan moeten we opnieuw hun geloof 'respecteren'?
Zoals ik al zei, respect voor je medemens krijg je niet door regels na te streven, maar door de relatie onderling!
Als die mensen vinden dat je met het dragen van een rok respect uit voor hun geloof (ik zeg niet dat dat zo is, maar als), dan zou ik dat zeer spijtig vinden .
Laatst bijgewerkt door Ghani op 31-10-09 17:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:06

@ Misser: Hoezo wordt er iets opgedrongen? Want dat zie ik dan weer niet.

@ Cyn: Het gaat niet om die rok! Je doet iemand een plezier door aan een verzoek te voldoen.

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:08

Lyonesse schreef:

@ Cyn: Het gaat niet om die rok! Je doet iemand een plezier door aan een verzoek te voldoen.

Maar zo kan er altijd wel een 'verzoek' worden gedaan toch? Nu het dragen van een rok, wat je misschien helemaal niet prettig vindt, en de volgende keer moet je weer iets anders..
Het is toch belangrijk dat je jezelf blijft, en ook al is het maar een rok, ik ken dames die echt niet zichzelf zijn als ze een rok zouden moeten dragen! .
Ik ben heel erg van het 'leef en laat leven'.
Doe je ding, gee nagressie, respect voor je medemens, maar laat iedereen lekker geloven wat ie wil, en lekker leven zoals hij/zij wil, maar val er een ander niet mee lastig~! .
Laatst bijgewerkt door Ghani op 31-10-09 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:09

Ghani schreef:
Lyonesse schreef:

Ik vind het wel heel kortzichtig om iemand die twijfels trekt bij het voldoen aan het verzoek van een bepaald geloof, wanneer diegene daar niets mee heeft, respectloos te noemen. Het is toch te absurd voor woorden als het gevolg van het niet dragen van een rok uitsluiting plaatsvindt van deelname aan die beurs! Als het al zo begint, waar is het einde dan!

Het gaat niet om het 'stelselmatig de kont tegen de krib gooien', maar het is gewoon achter je principes staan! Daar zit een groot verschil in denk ik.
Ik neem aan dat die gelovigen die dit 'verzoek' hebben gemaakt, ook niet zullen voldoen aan 'verzoeken' die niet-gelovigen zouden doen, die in strijd zijn met hun eigen geloof! Dan moeten we opnieuw hun geloof 'respecteren'?
Zoals ik al zei, respect voor je medemens krijg je niet door regels na te streven, maar door de relatie onderling!
Als die mensen vinden dat je met het dragen van een rok respect uit voor hun geloof (ik zeg niet dat dat zo is, maar als), dan zou ik dat zeer spijtig vinden .

Er staat helemaal nergens te lezen dat ze er zonder rok niet inkomt hoor :D Het gaat ook niet om het verzoek van een geloof, maar om het verzoek van een organisatie, ongeacht wat de achterliggende gedachte ervan is.
Laatst bijgewerkt door Lyonesse op 31-10-09 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:11

Ghani schreef:
Lyonesse schreef:

Maar zo kan er altijd wel een 'verzoek' worden gedaan toch? Nu het dragen van een rok, wat je misschien helemaal niet prettig vindt, en de volgende keer moet je weer iets anders..
Het is toch belangrijk dat je jezelf blijft, en ook al is het maar een rok, ik ken dames die echt niet zichzelf zijn als ze een rok zouden moeten dragen! .

Maar als je je er niet prettig bij voelt doe je het toch gewoon niet? :D Zoals gezegd vertegenwoordig je in dit geval je eigen opleiding, dus in de eerste plaats gaat het al helemaal niet over wat je zelf wel of niet vind. Dus overleg je als je je ergens niet prettig bij voelt, met je opleiding en besluit je aan de hand daarvan wat je wel of niet doet.

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:11

Citaat:
Er staat helemaal nergens te lezen dat ze er in rok niet inkomt hoor :D Het gaat ook niet om het verzoek van een geloof, maar om het verzoek van een organisatie, ongeacht wat de achterliggende gedachte ervan is.

Nee :) , dat weet ik ook wel, maar om het even wat dramatischer te maken :P .
Ik weet ook wel dat het een verzoek is van een organisatie, maar het gaat om het soort verzoek. Vragen ze bij mij op de Uni om 'gepaste kleding' oid, dan kun je daar zelf invulling aangeven.
Maar nu is het wel een heel precies verzoek .

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:14

Lyonesse schreef:

Maar het verzoek gaat om het dragen van een rok.
Ik ben het helemaal met Ghani eens.
Lijkt mij dat je wel verder kijkt dan of een persoon wel of niet een rok draagt.
Wel rok = respect voor hun geloof
Geen rok = geen respect voor hun geloof
Wie denkt er nou zo zwart-wit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:18

Ze willen een rok, dan zouden ze een rok krijgen van mij :j Maar over de lengte hebben ze niets gezegd O:)
Dit soort verzoeken kan ik echt niet serieus nemen dus ik zou daar rustig in een korte rok staan met de melding: "Sja, het was dit of een nette lange broek...."
Onzin dat ze je gaan "verplichten" om in een rok te lopen. :n

K1MmEl

Re: Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:28

ze mag geen broek dragen omdat in de bijbel staat dat vrouwen geen broeken mogen dragen. Op die school geloven ze daar blijkbaar in en zijn ze er streng op.
Dus tess ik zou een rok aan doen, je valt anders echt buiten de boot.. ze kijken je raar aan, willen misschien niet naar je luisteren omdat je hun verzoek niet hebt verhoord. Voor hun is het onrespectvol om een broek te dragen, het mag volgens hun gewoon niet..
Dat zijn hun regels van die school..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:31

K1MmEl schreef:
Dus tess ik zou een rok aan doen, je valt anders echt buiten de boot.. ze kijken je raar aan, willen misschien niet naar je luisteren omdat je hun verzoek niet hebt verhoord. Voor hun is het onrespectvol om een broek te dragen, het mag volgens hun gewoon niet..

Maar het gaat hier om iemand die als voorlichter is uitgenodigd, niet om een leerling van de school. Als ze je dan niet serieus willen nemen is het verder snel duidelijk: dan zijn ze nog niet klaar voor het MBO waar je geconfronteerd wordt met vrouwen in broek.

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:32

K1MmEl schreef:
ze mag geen broek dragen omdat in de bijbel staat dat vrouwen geen broeken mogen dragen. Op die school geloven ze daar blijkbaar in en zijn ze er streng op.

Dan val je maar uit de boot, als het er echt zo aan toe gaat als jij zegt, vallen hun uit de boot in de nederlandse samenleving.
En als ze niet naar jou willen luisteren, wie is er dan onrespectvol.
Maar ik kan het mij niet voorstellen. :n

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:10

Shadow0 schreef:
K1MmEl schreef:

Maar het gaat hier om iemand die als voorlichter is uitgenodigd, niet om een leerling van de school. Als ze je dan niet serieus willen nemen is het verder snel duidelijk: dan zijn ze nog niet klaar voor het MBO waar je geconfronteerd wordt met vrouwen in broek.

_/-\o_

Ik begrijp dat je netjes moet verschijnen en dat zul je waarschijnlijk uit jezelf ook wel doen. In jouw geval zou ik gewoon een nette broek aan doen. Je hebt geen rok en geen jurk, maar wel een nette broek ... nou prima toch. Dan zou ik zelfs de moeite niet doen om die van iemand te lenen. En als ze je daardoor minder serieus nemen of scheef aankijken laat dat alleen maar zien hoe bekrompen ze nadenken en hoe ze mensen beoordelen op hun uiterlijk en niet op hun innerlijk. Maar zelf denk ik dat ze ook redelijk ruim nadenkend zijn en niet moeilijk doen over een nette broek hoor. Zouden ze anders ook nooit naar winkels gaan waar vrouwen werken met een broek aan?

Zelf heb ik wel regelmatig een spijkerrokje aan met een legging er onder. Of een wat korter winterjurkje met een legging en laarzen. Als ik zo een verzoek zou krijgen zou ik dat aantrekken. Maar dat zou ik doen omdat het iets is wat ik graag draag en misschien sowieso al aan wilde dan. Dán vind ik het een kleine moeite. Maar moest het een rok tot over de knieen zijn, die heb ik niet en ga ik die daar ook niet voor aanschaffen. Dan zou ik gewoon een nette broek aan doen. Zolang je er verzorgd en representatief uitziet moeten ze je maar nemen zoals je bent.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:17

amanda2 schreef:
Ze vragen jou om wat over jou school te vertellen.
Ze weten dat er op jouw school broeken worden gedragen.
Jij vertegenwoordigd je school en daarmee de normen en waarden die gelden op JOUW school

Helemaal 100 procent mee eens. En als ze dat niet willen moeten ze maar iemand anders uitnodigen. Je vertegenwoordigt jouw school en niet die van hun.

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:27

die mensen leven ook in een hele andere wereld dan wij.. gaan niet op stap, elke zondag naar de kerk.. etc..
ik denk eigenlijk ook dat zo'n beroep ook niet geschikt is voor zulke leerlingen. Ze mogen van thuis uit waarschijnlijk toch niet voor dat beroep gaan leren..

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:36

Ik heb niet de hele discussie gevolgd :o maar wel netjes de eerste en laatste pagina doorgelezen :)

Eerst wat ik dacht was, zij doen nu het verzoek dat jij een rok aantrekt als je daar komt... Maar wat zouden zij doen als ze bij jou op school komen en je doet hen het verzoek een broek aan te trekken.. Zouden zij dát verzoek zélf ook naleven?
Er wordt best fel op het 'verzoek' ingegaan, dat het niet om het geloof gaat, maar om het verzoek.. Maar ik denk dat de mensen die zo streng geloven dat ze niet naar iemand willen luisteren die een broek draagt zélf ook niet het 'respect' zouden opbrengen om bij een verzoek een broek ipv rok aan te trekken als ze bij iemand anders over de vloer komen.. Dus dan vind ik persoonlijk dat ze een ander z'n keuze ook moeten respecteren :)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:36

Los van de discussie of het respectvol is of niet, het is in alle gevallen verreweg het makkelijkst als je gewoon aan het verzoek gehoor geeft. Het is naar jouw school toe prettig als jij aan het verzoek voldoet, dat heeft niet eens zozeer iets te maken met die andere school. Leen een rok van iemand of kijk eens bij de H&M, daar hebben we ook best een paar leuke, nette rokken of jurkjes. Zo'n ding komt altijd nog wel een keer van pas!

En tja, ik vind inderdaad dat jij zelf zou mogen bepalen wat je aandoet. Als je er een principekwestie van maakt moet je natuurlijk vooral niet in een rok verschijnen als jij dat niet wilt: iemand iets opdringen vanwege geloof vind ik persoonlijk hetzelfde als iemand iets opdringen vanuit de overtuiging dat een paarse rok met roze stippen 'moet'. Geloof moet ideaal gezien niet iets anders zijn dan een andere persoonlijke overtuiging. Dat is het alleen vaak wel, vergelijk het met het niet mogen dragen van een hoofddoek als moslimmeisje bij bepaalde banen...

Het heeft niet iets te maken met de vraag of het ouderwets is of uit de tijd: dat het ouderwets genoemd kan worden komt alleen maar omdat in Nederland vroeger vrijwel iedereen christelijk was en nu niet meer. Natuurlijk heb jij het recht, als vertegenwoordiger van jóuw school, om te zeggen dat omdat op jouw school broeken gedragen worden jij dat ook doet naar hun voorlichting. Mijn vraag is alleen wat je ermee opschiet om er een principekwestie van te maken...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:55

Shadow0 schreef:
K1MmEl schreef:

Nou, mijn idee inderdaad.

Verzoek negeren en aantrekken wat je aan wílt trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:02

Volgende keer wanneer je een wedstrijd gaat rijden, moet je ook maar een spijkerbroek aantrekken.
Wat een gezeur over een dag een rok aan doen zeg.