[HK]Met de trein - deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Exit13

Re: [HK]Met de trein - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:45

Vandaag reed m'n trein niet omdat ze de deuren niet dichtkregen, zaterdag vertraging omdat ze de trein niet losgekoppeld kregen...

Aan zulk soort dingen kan ik me best wel ergeren eigenlijk, lijkt me toch voornamelijk een kwestie van onderhoud?

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 22:20

Da's wel een goeie dat zwartrijden. Ga ik ook doen. Stelletje chagerijnen zijn het.

He getsie, heb de hele dag tussen de paarden gelopen. van 2 tot 10 minuten geleden. Mijn rug doet pijn, dus beter heb ik morgen een ICM met een lekkere ingezakte oranje stoel.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:22

Ik had vandaag een dramadag..pfff

Waar moest jij heen Misser? Mijn trein kwam ook niet opdagen en elke trein had vertraging (met ongeveer 25 min....) op dord. Uiteindelijk werd er omgeroepen dat de sneltrein naar Amsterdam niet zou rijden.... toen reed hij weer wel, dus ik daar heen rennen (moet naar leiden) was ik te laat..... ik weer snel teruglopen voor een andere trein... ook gemist. Toen was ik het echt zat en ging mooi in de volgend intercity zitten. We vertrokken al later omdat men dacht dat er een tweede aangekoppeld werd, was niet het geval. Uiteindelijk op weg en op Rotterdam nog een kwartier stil gestaan en toch een tweede aangekoppeld. Vervolgens gingen we in slakkentempo verder.... drie kwartier later dan gepland kwam ik in Leiden aan....

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:55

Da's wel flink balen, Zap! Meestal gaat het goed.. maar als het mis gaat, gaat het ook flink mis. Je bent iig nog aangekomen, da's al heel wat :P

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 01:07

Unwritten schreef:
Denk dat het rond 7 wel meevalt. :) ik heb hem als ik hem heb in de avondspits. Ook altijd rustiger dan de echte randstadtreinen. :)

Spiegeleieren gebruiken ze nog bij internationalen. En bij sommige ICR modellen die nog niet aangepast zijn. (Nog een handvaatje op de openschuifdeuren ipv een knop zoals bij ICM.)

ik kreeg biij de oude duitsers (ICL) de deuren nooit open trouwens := in reactie op Berdiens post op de vorige pagina.

Alleen de internationale treinen mogen nog rijden zonder de centrale deurvergrendeling. Alle binnenlandse treinen zijn inmiddels al keurig voorzien, behalve het duitse, gehuurde materieel. Vandaar dat dat niet meer rijd, mag niet meer :D .
Dat "speigelei", oftewel de vertrekstaf, werd gebruikt om de machinist te laten weten dat de trein gereed was voor vertrek, en dat hij kon gaan rijden, het vertrekbevel.
Tegenwoordig krijgen de machinisten in alle binnenlandse treinen het vertrekbevel dmv de groene lamp. Ze hebben een lamp in de cabine, uiteraard :P , die gaat branden als alle deuren in de vergrendeling zitten. Als die lamp niet gaat branden, mag de trein dus niet rijden, ook al lijken alle deuren helemaal dicht, muv de VIRM waar de machinist op een beeldscherm kan zien of alle deuren in de vergrendeling zitten.
De centrale deurvergrendeling zorgt er voor dat de deuren ten allen tijde vergrendeld blijven, tenzij de machinist ontgrendeld. Bij treinen zonder die vergrendeling ontgrendelen de deuren onder de 5 km automatisch. Om ongelukken bij stilstand te voorkomen, moet/moest de HC dan als de trein langzamer ging rijden, buiten een stationement, in de gaten houden dat het spul niet beneden de 5 km kwam. Als dat wel zo was, moeten de deuren met de driekantsleutel vergrendeld worden. Erg leuk als je de sleutel bent vergetehn uit te halen, en je bent inmiddela aan de andere kant van de trein :+ O:) .
Bij de duitse rijtuigen die tussen Amersfoort-Amsterdam reden was dit helemaal een drama. Er zat namelijk steeds maar 1 rijtuig tussen waar op de Nederlandse manier gesleuteld kon worden, oftewel sleutel in het sleutelpunt en een kwartslag draaien en de sleutel lekker laten zitten. Bij de duiste sleutelpunten moest je de sleutel vast blijven houden bij stilstand, en dat spul bouwt dan luchtdruk op. Ik heb dus een keer de aftekening van mijn sleutel in mijn hand gehad.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:03

Dat lijkt me ook niets voor mij, treindeuren die je zelf moet maken... ik zit nu in een koploper trein in de stilte coupé, nog even tentamen doornemen :o

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:03

Oh ja, dat is nog een treinergernis van mij :D. Mensen die de deuren open willen doen voor de trein stilstaat en dus maar als een idioot op dat knopje blijven drukken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:03

Misser schreef:
Oh ja, dat is nog een treinergernis van mij :D. Mensen die de deuren open willen doen voor de trein stilstaat en dus maar als een idioot op dat knopje blijven drukken...

I kvind dat sissende geluidje leuk. Dus ik druk ook altijd op het knopje :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:08

Inoterry schreef:
Bij de duiste sleutelpunten moest je de sleutel vast blijven houden bij stilstand, en dat spul bouwt dan luchtdruk op. Ik heb dus een keer de aftekening van mijn sleutel in mijn hand gehad.

Leuk he? In het begin van mijn opleiding waren die duitse sleutelkastjes er nog in het duitse materieel dat tussen Amersfoort en Amsterdam reed. Misschien leuk om te vermelden is dat die sleutelpunten zich maar een paar cm van de vloer bevonden in plaats van op ergonomische hoogte :+. Een van mijn eerste dagen dat ik opleiding had, zat ik dus op die trein en gingen we stilstaan onderweg. Dus ik zeg heel blij tegen mijn praktijkopleider: 'ik houd de deuren wel dicht :)'. Dus ik op mijn knieen, sleutel omdraaien en vasthouden. Na een minuut had ik al zoiets van 'jeetje, dit zit niet handig' en mijn praktijkopleider maar roepen: 'Niet loslaten hoor, niet loslaten', dus ik 'nee, natuurlijk niet'. En die trein bleef maar staan en staan en staan, uiteindelijk dacht ik dat we nooit meer gingen rijden :+. Gelukkig hadden ze er uiteindelijk allemaal nederlandse sleutelkastjes ingezet, dat werkte toch een stuk relaxter wel :=.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:12

Haha Corine, praktisch. :P

Misser, mijn ergernis is dan ook deels omgekeerd, dat mensen niet op het knopje drukken en lijken te wachten tot ie vanzelf open gaat. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:22

Ik zie je al zitten Corine :D

Toch vond ik die duitse wagens, ondanks de onpraktische, en niet veilige deuren, wel ontzettend comfortabel met die bankjes.

Rijden die gereviseerde modellen nou nog wel? Waar ze de hokjes uit gehaald hebben? Weet nou niet zeker of die rijden, omdat ik niet weet of die nu wel een automatische deurvergrendeling hebben, en niet dat je bij 5 km/uur pas een vergrendeling krijgt zoals bij de internationalen?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:29

Wat zijn die Duitse treinen die tussen Schiphol en Berlijn v.v. rijden? Ik heb daarin altijd zo heerlijk veel ruimte voor mijn laptop op die 4-persoonstafels. :+:

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:34

Er is idd veel ruimte, maar de stoelen vind ik maar niks. Zou daar niet dat hele eind op kunnen zitten hoor. :+

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:49

De gereviseerde modellen rijden ook niet meer. Die hebben ook geen centrale deurvergrendeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:52

Zonde dat ze ze gereviseerd hebben dan :=

Kan me trouwens van afgelopen vrijdag herinneren dat ze inderdaad op terrein watergraafsmeer stonden. Bij de wadlopers.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:10

Die Duitsers waren heerlijk. Die had ik nog wel eens toen ik nog in Amsterdam studeerde, dan ging ik wel eens over Utrecht naar huis, daar reden ze wel eens als de VIRMs op waren(?):P

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:08

Inoterry schreef:
Unwritten schreef:
Denk dat het rond 7 wel meevalt. :) ik heb hem als ik hem heb in de avondspits. Ook altijd rustiger dan de echte randstadtreinen. :)

Spiegeleieren gebruiken ze nog bij internationalen. En bij sommige ICR modellen die nog niet aangepast zijn. (Nog een handvaatje op de openschuifdeuren ipv een knop zoals bij ICM.)

ik kreeg biij de oude duitsers (ICL) de deuren nooit open trouwens := in reactie op Berdiens post op de vorige pagina.

Alleen de internationale treinen mogen nog rijden zonder de centrale deurvergrendeling. Alle binnenlandse treinen zijn inmiddels al keurig voorzien, behalve het duitse, gehuurde materieel. Vandaar dat dat niet meer rijd, mag niet meer :D .
Dat "speigelei", oftewel de vertrekstaf, werd gebruikt om de machinist te laten weten dat de trein gereed was voor vertrek, en dat hij kon gaan rijden, het vertrekbevel.
Tegenwoordig krijgen de machinisten in alle binnenlandse treinen het vertrekbevel dmv de groene lamp. Ze hebben een lamp in de cabine, uiteraard :P , die gaat branden als alle deuren in de vergrendeling zitten. Als die lamp niet gaat branden, mag de trein dus niet rijden, ook al lijken alle deuren helemaal dicht, muv de VIRM waar de machinist op een beeldscherm kan zien of alle deuren in de vergrendeling zitten.
De centrale deurvergrendeling zorgt er voor dat de deuren ten allen tijde vergrendeld blijven, tenzij de machinist ontgrendeld. Bij treinen zonder die vergrendeling ontgrendelen de deuren onder de 5 km automatisch. Om ongelukken bij stilstand te voorkomen, moet/moest de HC dan als de trein langzamer ging rijden, buiten een stationement, in de gaten houden dat het spul niet beneden de 5 km kwam. Als dat wel zo was, moeten de deuren met de driekantsleutel vergrendeld worden. Erg leuk als je de sleutel bent vergetehn uit te halen, en je bent inmiddela aan de andere kant van de trein :+ O:) .
Bij de duitse rijtuigen die tussen Amersfoort-Amsterdam reden was dit helemaal een drama. Er zat namelijk steeds maar 1 rijtuig tussen waar op de Nederlandse manier gesleuteld kon worden, oftewel sleutel in het sleutelpunt en een kwartslag draaien en de sleutel lekker laten zitten. Bij de duiste sleutelpunten moest je de sleutel vast blijven houden bij stilstand, en dat spul bouwt dan luchtdruk op. Ik heb dus een keer de aftekening van mijn sleutel in mijn hand gehad.

Ik heb wel eens meegemaakt op Amsterdam CS dat de deuren al open gedaan waren en de trein echt nog 20 meter verder reed, en dan niet heel langzaam. :=
Morgen ga ik weer lekker naar huis treinen! Verder heb ik deze week voornamelijk in bussen gezeten en me verbaasd over de onbeleefdheid van de gemiddelde buspassagier. Hoe moeilijk is het om de chauffeur te groeten in plaats van ongeïnteresseerd je OV-kaart in z'n gezicht te duwen? :n

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:10

Het kan ook andersom hoor Kikka, heb vaak genoeg buschauffeurs die ALLE studenten voorin laten stappen,
terwijl daar alleen maar studenten instappen met OV-kaart, en dan niet eens naar die OV kijken.

Zo, het was vandaag weer raak met vertragingen, aanrijding met persoon bij Bilthoven, Utrecht-Amersfoort ontregeld, dus ook bijna alles naar Gouda. :=

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:24

Hoe laat was dat dan? Ik ben vandaag vanuit Utrecht ook langs Gouda geweest, nog niets aan de hand :) Ik had de trein van 13:45, dus was 20 minuten later op Gouda.

Mijn grootste ergernis is: bellen/praten in de stilte coupé, muziek van mede reizigers die je op 5 meter afstand kan horen, mensen die naast je op de bank gaan zitten terwijl er nog genoeg lege plekken zijn.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:36

Ik heb vandaag stiekem gebeld in de stiltecoupé :=

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:38

Vind je dat niet een beetje aso? Het is niet voor niets een stilte coupé ;) Ik loop de coupé uit als ik gebeld word :)

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:57

Ja ik zag het idd van die storing, was vanmiddag rond 4 uur op Utrecht CS.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:03

Klopt, was na 3u vanmiddag. Ik had de vertraagde trein van 15.18u.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:05

Heerlijk, gewoon weer via Deventer met de trein! Geen 4,5 uur meer! :D

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:06

oh dan had ik mazzel, ging om ehm 13.33 terug naar rotterdam :)