Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Unwritten schreef:Denk dat het rond 7 wel meevalt.ik heb hem als ik hem heb in de avondspits. Ook altijd rustiger dan de echte randstadtreinen.
Spiegeleieren gebruiken ze nog bij internationalen. En bij sommige ICR modellen die nog niet aangepast zijn. (Nog een handvaatje op de openschuifdeuren ipv een knop zoals bij ICM.)
ik kreeg biij de oude duitsers (ICL) de deuren nooit open trouwensin reactie op Berdiens post op de vorige pagina.
Inoterry schreef:Bij de duiste sleutelpunten moest je de sleutel vast blijven houden bij stilstand, en dat spul bouwt dan luchtdruk op. Ik heb dus een keer de aftekening van mijn sleutel in mijn hand gehad.
Inoterry schreef:Unwritten schreef:Denk dat het rond 7 wel meevalt.ik heb hem als ik hem heb in de avondspits. Ook altijd rustiger dan de echte randstadtreinen.
Spiegeleieren gebruiken ze nog bij internationalen. En bij sommige ICR modellen die nog niet aangepast zijn. (Nog een handvaatje op de openschuifdeuren ipv een knop zoals bij ICM.)
ik kreeg biij de oude duitsers (ICL) de deuren nooit open trouwensin reactie op Berdiens post op de vorige pagina.
Alleen de internationale treinen mogen nog rijden zonder de centrale deurvergrendeling. Alle binnenlandse treinen zijn inmiddels al keurig voorzien, behalve het duitse, gehuurde materieel. Vandaar dat dat niet meer rijd, mag niet meer.
Dat "speigelei", oftewel de vertrekstaf, werd gebruikt om de machinist te laten weten dat de trein gereed was voor vertrek, en dat hij kon gaan rijden, het vertrekbevel.
Tegenwoordig krijgen de machinisten in alle binnenlandse treinen het vertrekbevel dmv de groene lamp. Ze hebben een lamp in de cabine, uiteraard, die gaat branden als alle deuren in de vergrendeling zitten. Als die lamp niet gaat branden, mag de trein dus niet rijden, ook al lijken alle deuren helemaal dicht, muv de VIRM waar de machinist op een beeldscherm kan zien of alle deuren in de vergrendeling zitten.
De centrale deurvergrendeling zorgt er voor dat de deuren ten allen tijde vergrendeld blijven, tenzij de machinist ontgrendeld. Bij treinen zonder die vergrendeling ontgrendelen de deuren onder de 5 km automatisch. Om ongelukken bij stilstand te voorkomen, moet/moest de HC dan als de trein langzamer ging rijden, buiten een stationement, in de gaten houden dat het spul niet beneden de 5 km kwam. Als dat wel zo was, moeten de deuren met de driekantsleutel vergrendeld worden. Erg leuk als je de sleutel bent vergetehn uit te halen, en je bent inmiddela aan de andere kant van de trein![]()
.
Bij de duitse rijtuigen die tussen Amersfoort-Amsterdam reden was dit helemaal een drama. Er zat namelijk steeds maar 1 rijtuig tussen waar op de Nederlandse manier gesleuteld kon worden, oftewel sleutel in het sleutelpunt en een kwartslag draaien en de sleutel lekker laten zitten. Bij de duiste sleutelpunten moest je de sleutel vast blijven houden bij stilstand, en dat spul bouwt dan luchtdruk op. Ik heb dus een keer de aftekening van mijn sleutel in mijn hand gehad.