Zal ik er 5 cent bij doen...?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Appieee

Re: Zal ik er 5 cent bij doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:14

Ik vind topics met zulke onderwerpen eerlijk gezegd een beetje l ullig :o .. Ik kan het me best voorstellen dat het irritant is als er zo iets gebeurt, maar ik bedoel, kom op. In elk beroep doet de beste wel eens iets fout en als je als kassiere zoiets gebeurt betekent het toch niet meteen dat je niet kunt rekenen?

Zelf ben ik hoofdkassiere in het weekend en ik werk dus alleen met meiden tussen de 16 en de 19. Iedereen is wel eens de draad kwijt, ik zelf ook. Als de kassiere de draad kwijt is vind ik het JUIST slim van haar dat ze jou geen geld meer bijvraagt, maar dat ze gewoon even afmaakt hoe zij het in haar hoofd had zodat zij er zelf zeker van is dat ze het goed doet, hoe simpel hetgeen ook is wat haar te doen staat. Kassa draaien is inderdaad niet het moeilijkste vak wat er bestaat, maar soms gebeurt er gewoon zoveel om je heen! Dat je dan af en toe niet altijd even gefocust bent op de persoon waar je op dat moment mee bezig bent zal een keer kunnen gebeuren, en bovendien heeft iedereen zijn dag wel eens niet.
Zelf heb ik ook heel vaak dagen dat werkelijk alles mis gaat! Dan lachen de jongere, nieuwere meiden me ook gewoon uit en ik samen met hun net zo hard. Wat maakt het uit, zolang het uiteindelijk maar goed opgelost is toch?

Ik heb altijd honderd keer liever dat ze het met een omweg goed doen, dan dat ze het snel en fout doen. :j

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:15

Zo herkenbaar dit allemaal!
toen ik net begon met kassadraaien, snapte ik terugtellen e.d ook helemaal niet. Naarmate je het vaker gaat doen ga je het ook beter zien. Terugtellen is wel essentieel met kassadraaien, controle voor de klant en voor de kassière, zoals Leo zegt.
Alleen hoofdrekenen kan ik niet hoor, als wij uit ons hoofd kortingen moeten gaan bereken pak ik altijd de rekenmachine erbij.
En zeker na 2-3 uur kassadraaien ben ik er met mijn hoofd niet helemaal meer bij. Wordt ik helemaal simpel van hetzelfde riedeltje bij elke klant weer opnoemen en alle cijfers die ik al voorbij heb zien komen. Dus soms werkt het dan niet meer zo snel in mijn hoofd.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:17

Leo zo doe ik het inderdaad ook.
Ik vind het een controle voor mezelf, dus al staat er iemand in de winkel die zegt 'ik heb het gezien' dan tel ik nog even vlug door, om kasverschillen te voorkomen.
Ik zie een collega ook weleens E11,35 in de hand terugstoppen ofzo en dan gewoon simpelweg benoemen als 'met E11,35'

Toch blijf ik chagrijnige cassieres vele malen storender vinden dan mensen die iets niet kunnen of een foutje maken.
Als je zelf kassawerk hebt gedaan kijk je ook wel anders tegen dingen aan en let je beter op sommige punten, heb ik gemerkt (codes goed leggen, balkjes ertussen, kleingeld bijgeven, vriendelijkheid enz enz).

Ik heb trouwens nooit last van wat jullie noemen 'na 3 uur kassadraaien....' maar dat zal wel komen doordat ik niet in een supermarkt sta denk ik?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:21

opisop_shop schreef:
Leo zo doe ik het inderdaad ook.
Ik vind het een controle voor mezelf, dus al staat er iemand in de winkel die zegt 'ik heb het gezien' dan tel ik nog even vlug door, om kasverschillen te voorkomen.
Ik zie een collega ook weleens E11,35 in de hand terugstoppen ofzo en dan gewoon simpelweg benoemen als 'met E11,35'

Toch blijf ik chagrijnige cassieres vele malen storender vinden dan mensen die iets niet kunnen of een foutje maken.
Als je zelf kassawerk hebt gedaan kijk je ook wel anders tegen dingen aan en let je beter op sommige punten, heb ik gemerkt (codes goed leggen, balkjes ertussen, kleingeld bijgeven, vriendelijkheid enz enz).

Ik heb trouwens nooit last van wat jullie noemen 'na 3 uur kassadraaien....' maar dat zal wel komen doordat ik niet in een supermarkt sta denk ik?

Dat denk ik.
Ik heb bij de Aldi achter de kassa gezeten... nou daar komt dus echt kar na kar....

En dan heb je het na 4 uur echt wel zitten hoor!! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:34

zap schreef:
Was het maar zo simpel :). Op het moment dat er een klant voor je staat en je er 'alleen' voor staat en je iemand voor je hebt staan die je niet kent is het ááállemaal anders ;). En die momenten krijg je alleen maar als je daadwerkelijk in die situatie zit, oftewel achter de kassa. Heeft ook niks te maken met inzet, niks met intelligentie..

Euhm...Ik heb mij van te voren laten opleiden, ben niet voor de leeuwen gegooit hoor, sterker nog dat wílde ik niet eens.
En als je goed had gelezen zei ik;

Chiqa schreef:
Zou de cassiere ook een vriend of vriendin op kunnen zoeken om te vragen of zij of hij haar of hem dit uit kan leggen toch? Zo bijzonder is dat toch niet?
Beetje inzet is toch niet al teveel gevraagd?

Beetje inzet is toch niet verkeerd je kan je toch laten infomeren? (Val in herhaling)
Stel je heb een klant die gewoon groot geld terug wilt ipv allemaal kleingeld, sta jij dan liever te stotteren met een rood hoofd? En dan kwasie nonchalant de handen in het haar...."Ik weet het niet hoor ik geef liever het geld wat de kasa zegt?"
Zo erg is dat toch niet gesteld met je?

Leo schreef:
Ik vind ook dat caissieres altijd terug moeten tellen, niet iedere munt, maar wel richting rond bedrag. (85 cent maakt 1, met 4 maakt 5..; bijvoorbeeld). Dit is behalve een controle voor de klant, ook een controle voor de caissiere. Die moet haar kasverschillen ook verklaren. Daarom leren wij iedere caissiere uit het hoofd het terug te geven bedrag te berekenen, en dit altijd terug te tellen.

Lijkt mij ook de plezierigste en normaalste gang van zaken.
Je bent verantwoordelijk voor je kassa en het verschil, met teveel verschillen heb je toch echt een probleem en vlieg je dr uit.
Gelukkig zijn dr hoofdcassieres als jij Leo :) En leer jij ze ook hoe je terug moet geven.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:38

Ik had vandaag ook een leuke. Ik moest 12.15 betalen. Ik geen een briefje van 10 en begin naar een 2 euro en 15 cent te zoeken. Zij vraag of ik er 15 cent bij heb. Ik had alleen 20, dus ik geef haar die, nog zoekend naar 2 euro. Krijg ik ineens 1,95 terug :S :P .

Muts was even vergeten dat ik nog 1,95 moest betalen en zij niet :P . Ze zat ook vaag naar het scherm te kijken, maar gaf het me wel...

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:42

Bij ons werd je echt wel voor de leeuwen gegooid :j Werd amper verteld hoe en wat en dat is dan je eerste baantje. Weet jij veel hoe dat allemaal moet. En als je dan een beetje onzeker bent en lastig vind om dingen te vragen vind ik het niet zo raar dat je zulke meiden achter de kassa hebt zitten hoor :j Terugtellen hebben ze bij mij nog nóóit wat over verteld ;) Dus ja, waar ligt het dan aan, aan die meid die daar zit of haar verantwoordelijken?
Ik tel wel terug, vind dat voor de klant gewoon makkelijker. Kassaverschil word bij ons ook nooit over gepraat dus geen idee of dat voorkomt. Tellen hoeven wij ook niet zelf te doen.
Maar kan er ook wel inkomen dat je dat vervelend vind :j Heb jij ook weer je beurs vol kleingeld :j Maar ik kan me dan weer gaan irriteren aan mensen die nog eens kleingeld bij willen gaan geven hoewel ik net al het wisselgeld al uit de kassa heb gepakt :P Of mensen die voor '1,65' wat halen en dan met een briefje van 50 betalen :Z

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:48

Das ook wel suf inderdaad maar ga er maar eens drie uur achter zitten aan het eind lijken je hersenen wel pudding Vooral 's ochtends vroeg en 's avonds laat. Daarom sta ik ook liever bij de zelfscan dan blijft mijn denk vermogen langer intact.

Zou ook nooit fulltime achter de kassa kunnen zitten hoor ik ben al zo gaar na een dagje }:0 . Maar wel raar dat de la al open gaat terwijl je nog maar 10 euro had betaald bij ons doet hij dat dus niet als niet het gehele bedrag betaald is.

Weet je wat trouwens vet is in zweden waar wij op vakantie waren hadden ze in de supermarkt een automatish kantant belingssysteem. De cassiere duwde de briefjes der in en je wissel geld kwam er zo uitgerolt. Hardstikke handig (geen menselijke fouten meer) en 10 keer zo veilig. Dat moesten ze hier eens invoeren.

@QueenE: Ja die mensen zijn echt super vervelend :+ . Maar ik vind contant betalers zoiezo vervelend, Het duurt echt zoveel langer en dan staan er allemaal van die chagerijnige mensen achter zo iemand die het 5 x na wil tellen vordat ze gelooft dat ik ook kan rekenen.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:50

Ik werk al een aantal jaren bij de McDonalds en in het begin snapte ik ook totaal niets van het terugrekenen. Nu kunnen ze me de raarste bedragen geven en kom er dan ook zonder de hulp van de kassa uit.

Regelmatig sta ik in de zondagdrukte (meer dan 125 auto's in een uur) op de drive op het eerste raam af te rekenen. Er wordt dan buiten door 2 collega's opgenomen, zodat ik alleen maar hoe af te rekenen. De kassalade is er dan uit, zodat ik gelijk het teruggeefgeld kan geven ( in ieder geval de muntjes). Zo gaat het afrekenen sneller en kunnen ze sneller hun bestelling afhalen :) Zo heb ik ook snel leren terugrekenen.

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 23:58

QueenE schreef:
Bij ons werd je echt wel voor de leeuwen gegooid :j Werd amper verteld hoe en wat en dat is dan je eerste baantje. Weet jij veel hoe dat allemaal moet. En als je dan een beetje onzeker bent en lastig vind om dingen te vragen vind ik het niet zo raar dat je zulke meiden achter de kassa hebt zitten hoor :j Terugtellen hebben ze bij mij nog nóóit wat over verteld ;) Dus ja, waar ligt het dan aan, aan die meid die daar zit of haar verantwoordelijken?
Ik tel wel terug, vind dat voor de klant gewoon makkelijker. Kassaverschil word bij ons ook nooit over gepraat dus geen idee of dat voorkomt. Tellen hoeven wij ook niet zelf te doen.
Maar kan er ook wel inkomen dat je dat vervelend vind :j Heb jij ook weer je beurs vol kleingeld :j Maar ik kan me dan weer gaan irriteren aan mensen die nog eens kleingeld bij willen gaan geven hoewel ik net al het wisselgeld al uit de kassa heb gepakt :P Of mensen die voor '1,65' wat halen en dan met een briefje van 50 betalen :Z

Zo is het bij ons ook :')
Ik werk nu 2,5 week ongeveer bij AH en ik ben echt amper ingewerkt. Ze hebben me iets van 3 knoppen uitgelegd en dat was het dan. Terugtellen is niks over gezegd, en voorderest ook niks.. Terugtellen heb ik geleerd dankzij een topic hier op bokt, maar de helft bij mijn AH doet dit niet eens. Ik doe het soms wel, soms niet.
En ik vind het nog steeds heel lastig als ik net heb aangeslagen dat een klant met 50 euro betaalt, en ik al kleingeld heb gepakt, dat ik dan ineens nog 15 cent ofzo bij krijg. Dan weet ik echt niet wat ik moet doen.
En nee, ik ben niet dom (6 VWO en een klas overgeslagen) en ik heb niet te weinig inzet (wil juist alles goed doen) maar ik ben gewoon onzeker.
Kan toch?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 00:01

Chiqa, dan heb jij geluk gehad, want bij de supermarkten die ik ken en waar ik van hoor wordt je op een zekere moment voor de leeuwen geworpen ;).

En ik kan ook in herhaling blijven vallen. Het heeft NIETS met inzet te maken. Je kan oefenen met terugtellen totdat je een ons weegt met vriendinnen/zussen/broers/vaders/moeders, maar dat moment dat het net even wat anders gaat dan gepland en je tegenover een KLANT (in de regel een vreemde) staat is het allemaal anders en kan je nog zo goed geoefend hebben.

En dat heeft iedere cassiere, zelfs de beste ;)

Een klant kan ook begripvol zijn en gewoon het kleingeld aannemen toch of even uitleggen toch en even meehelpen? Maar hier wordt gelijk gezegd dat zo'n cassiere niet kan rekenen of bijvoorbeeld geen inzet heeft of niet bij die baan hoort....dat vind ik niet terecht :n!

Maargoed, ik houd erover op, want het lijkt niet door te dringen dat juist dit soort 'foutjes', 'rode hoofden momenten', 'niet-intelligente momenten' en 'black-out momenten' alleen te oefenen zijn door ze echt mee te maken. En waar maak je ze mee? Juist achter de kassa. En als het blijft bij een rood hoofd, een minuutje langer wachten, hulp van de klant dan valt het allemaal reuze mee en als men de cassiere dan even helpt in plaats van gelijk met termen te smijten met 'dom' 'kan niet rekenen' 'hoort hier niet te zitten' dan is het allemaal zo opgelost en is de cassiere weer een ervaring rijker (ik spreek nu in het algemeen en niet specifieken tegen jou ;) )

Overigens heb ik het nu natuurlijk over het foutje van de cassiere in de beginpost ;)
Laatst bijgewerkt door zap op 14-10-09 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 00:02

ik moet opgeven met wat ik word betaald dus als iemand er later 5 cent bij doet klopt het allemaal niet meer misschiedn vandaar

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 00:09

Iedereen voortaan gewoon PINNEN!!

Is het hele probleem ook opgelost :+

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 00:11

QueenE schreef:
Iedereen voortaan gewoon PINNEN!!

Is het hele probleem ook opgelost :+

Ik stem voor :P. Gaat nog sneller ook 8-)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:14

Twilight1 schreef:
ik moet opgeven met wat ik word betaald dus als iemand er later 5 cent bij doet klopt het allemaal niet meer misschiedn vandaar

Zolang je goed uitrekent wat je terug moet geven is er niks aan de hand...

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:17

Dat is de reden waarom ik niet achter de kassa wil werken
ik ben altijd heel traag in hoofdrekenen.. :+

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:25

Ik irriteer me mee aan de kassa meisjes die niet meer terug tellen maar het geld zo in je hand kwakken nadat ze van de kassa afgelezen hebben hoeveel het is.

LISAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:34

Ik werk zelf ook achter de kassa en wisselgeld teruggeven gaat bij mij ook nog wel eens verkeerd :=
Hiervoor werkte ik bij een slager en daar moest je wel zelf bedenken hoeveel wisselgeld je terug moest geven. Hier was ik dus helemaal aan gewend, toen kwam ik bij de AH en toen stond er ineens hoeveel je terug moest geven en het bedrag dat betaald moest worden stond dan niet meer op je scherm. Dan was ik ook af en toe ineens de weg kwijt hihi. (hoop dat jullie snappen wat ik bedoel)

mickydo schreef:
Ik irriteer me mee aan de kassa meisjes die niet meer terug tellen maar het geld zo in je hand kwakken nadat ze van de kassa afgelezen hebben hoeveel het is.

Toen ik 'kassales' kreeg werd er juist gezegd dat je niet terug hoefde te tellen en het zo terug moest geven..

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:36

LISAx schreef:
mickydo schreef:

Toen ik 'kassales' kreeg werd er juist gezegd dat je niet terug hoefde te tellen en het zo terug moest geven..

Serieus ??? Ik vind dat zo onbeschoft :oo Dat heb ik op mijn kassa les echt niet zo geleerd, netjes terug tellen , ter controle voor de klant maar ook voor jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:31

zap schreef:
Chiqa, dan heb jij geluk gehad, want bij de supermarkten die ik ken en waar ik van hoor wordt je op een zekere moment voor de leeuwen geworpen ;).

QueenE schreef:
Bij ons werd je echt wel voor de leeuwen gegooid

Euhm, maar je solliciteert toch zelf op de baan cassiere of mis ik nu iets?
Dr wordt dan toch helemaal niemand voor de leeuwen geworpen?
Cassiere= afrekenen :)*

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:34

miep1979 schreef:
:= ja he.....
De kassa's van tegenwoordig kouwen alles voor dus als ze het bedrag al ingetoets hebben, dan weten ze niet hoeveel ze moeten terug geven ;)

Toen ik achter de kassa zat hadden we deze moderne snufjes nog niet en toen ik er wel mee kwam te werken, kon ik er niet mee overweg en bleef ik het uit mijn hoofd doen _O-

Bij mij precies hetzelfde, ik deed het ook altijd nog zelf, raakte juist de kluts soms kwijt omdat de kassa het voorkauwde :D

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:41

Shadow0 schreef:
juval schreef:
en daarom lijkt het me toch wel een goed plan om een verplichte rekentest bij het eindexamen te doen...
vaak wordt wiskunde in de 2e of 3e al geschrapt en vergeten.

Wiskunde is gewoon een standaard eindexamenonderdeel hoor :)

Nee hoor :n , bij ons mocht je kiezen.
Alleen Nederlands en Engels is verplicht.

Maar op sommige scholen is wiskunde wel verplicht.
Ik heb afgelopen schooljaar examen gedaan.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:48

Wiskunde was bij ons niet verplicht maar werd wel aangeraden in het pakket te doen :j

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:57

Sorry, maar dat terugtellen is toch iets wat je op de basisschool leert? Dat is iets wat toch niet bij je inwerkperiode leert?

Ik kan zelf snel rekenen, dan reken ik het voor ze uit. Volgens mij geven ze het dan ook snel en maak het niet uit wat ik zeg, heel vaak rekenen ze het ook niet na.

Of een ons of een pond van iets bij de slager vragen. Soms hebben ze geen idee hoeveel gram een ons/pond is :?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:51

Ik kom uit de tijd van de guldens :D en toen kon ik in mijn slaap nog terugtellen... dat maakt 2,50 .. 5 .. 15 ..25.. 50 alstublieft :D

Maar ik ben nog steeds niet gewend aan de Euro's merk ik, als ik een keertje weer met geld werk. Dan ben ik bij de 5 ... 15 .... ehhhh oh oeps :+
Echt bizar maar de guldens zitten er zo in. Ik zie het trouwens vaker bij caissières 'op leeftijd'.