Ik geloof dat bepaalde mensen hier het verschil tussen HBO en MBO niet zo goed hebben begrepen.
HBO is een theoretische opleiding. Om die reden zijn de studiekosten ook hoger en de boeken kosten ook.
Universiteit staat daar dan weer naast met nog hogere kosten.
MBO is een praktische opleiding. Je leert in de praktijk. Je hebt lage boekenkosten en schoolkosten omdat je een aantal keer per jaar (rond de 600 uur bij veel opleidingen en soms meer) buiten de school doorbrengt. Je betaald bijna elk jaar een flink bedrag aan dingen die je in de praktijk nodig hebt. Bij de verpleegstersopleiding bv schoenen en kleding, bij mij als dierenverzorger weer aan andere dingen.
HBO'ers hebben niet elk jaar een verplichte stage. Ze leren hun wijsheid uit de boeken en pas in de laatste 1 of 2 jaar passen ze dat toe.
Ze zijn niet minder dan de ander. Ze denken en kijken wel anders naar zaken. Een HBO'er die informatica heeft gedaan zal prima weten hoe hij software moet programmeren, maar de MBO'er met de technische achtergrond zal die computer in elkaar kunnen zetten.
Van oudsher word de term studeren gebruikt voor het bestuderen van boeken en andere zaken. Dit is door veel mensen verkeerd uitgelegd. Een MBO'er bestudeerd ook wel eens boeken, maar zal daarnaast dat meteen in de praktijk moeten gaan uitvoeren en de handeling leren.
MBO'ers worden op veel manieren benadeeld. Niet alleen bij het krijgen van een creditcard, maar ook bij het krijgen van een lening of een hypotheek. Het vooroordeel bestaat dat MBO'ers nooit een top salaris gaan verdienen, en banken nemen nu liever geen risico's. Dat het trouwens niet waar is mogen een feit zijn, er zijn 10-tallen MBO-beroepen die behoorlijk wat verdienen. Neem bv (medische) secretaresses.
Het is inderdaad onrechtvaardig dat MBO'ers geen OV krijgen. Er word ook regelmatig actie voor gevoerd om dat wel voor elkaar te krijgen. Het lijkt er echter op dat het nog wel een tijd op zich laat wachten. Wanneer je ouders onvermogend zijn kan je wel extra hulp aanvragen.
OV is voor MBO'ers meer waardevol zelfs dan voor HBO'ers. Het is onderzocht dat MBO'ers en HBO'ers gemiddeld bijna de zelfde reisafstand afleggen. MBO'ers gaan echter minder vaak op kamers dan HBO'ers (dit omdat de opleidingen korter zijn en mbo'ers jonger zijn).
Overigens is het niet zo dat elke stad een MBO heeft. Ze zijn er wel meer, maar er is ook een grotere verscheidenheid aan opleidingen. Zelf heb ik van het gooi naar Alkmaar gereisd, en later van het gooi naar Geldermalsen. En ik ken er zat die dat ook moesten (en ik zie een hoop van me stagelopers nu ook zulke afstanden afleggen)
MBO'ers mogen ook niet lenen bij het IBGroep. HBO'ers wel. Dit is ook weer door het vooroordeel dat MBO'ers het daarna toch niet terug kunnen betalen. Feit is wel dat tegenwoordig HBO'ers en Uni'ers het ook vaak niet meer kunnen.
MBO'ers komen met hun 20'ste 21'ste van school met een volwaardig diploma. Ze werken dan nog 2 a 3 jaar ten onrechte tegen het minimumloon. Met een volwaardig diploma zou dat natuurlijk niet mogen. MBO'ers die werkenloos raken direct na het afstuderen worden door het UWV meteen op een opleidingstraject gezet. Hierdoor blijven er relatief minder MBO'ers langdurig werkenloos na hun opleiding. HBO'ers blijven vaker langer steken in de fase tussen werk en studie en knopen er soms bedoeld of onbedoeld een jaar vrij vast aan hun studie.
En dan nog even een persoonlijke noot. Ik heb MBO gedaan. Ik verdien geen fortuinen en ook ik loop geregeld aan tegen MBO-prikkels. Feit is wel dat ondanks de crises mijn baan niet op het spel staat en ik absoluut niet dom ben. Ik zou nooit naar het HBO hebben gekund, sterker nog ik zou nooit naar de HAVO hebben gekund. Simpel weg omdat ik goed ben in de praktijk en niet in boeken. Ik ben zo dyslectisch als het maar kan. Maar niemand maakt mij wijs dat ik dom ben of een mongool. Ik gebruik ook gewoon wiskunde, maar ik gebruik het op de vloer ala-minuut en uit me hoofd. Ik spreek vloeiend en regelmatig engels, maar ik schrijf of lees het niet.
Iemand verwees naar IQ aanduidingen. Ik heb een bovengemiddeld IQ en ik heb me laten uitleggen waarom. Ik en met mij veel MBO'ers score hoog op categorieën als ruimtelijk inzicht en logica. We scoren laag op gebieden als taalkunde.
Met andere woorden andere delen van onze hersens zijn actief.
Lang verhaal...