wat betaal jij aan kostgeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annn

Re: wat betaal jij aan kostgeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:40

Ik ben nu een jaar aan het werk, en heb eerst 35 euro moeten betalen (toen spaarde ik veel voor een half jaar buitenland)
Nu betaal ik per maand 50 euro, moet voor de rest ook zelf alles betalen.
Als ik in september weer met school begin, hoef ik niets meer te betalen aan kostgeld, wel gewoon kleren etc dan.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:46

Ik heb het wel "moeten" betalen en had er geen enkel probleem mee.
Een dak boven m'n hoofd, water, gas, electriciteit, tv, internet, eten, allemaal heel handig :D Ik ben er wel pas mee begonnen als ik fulltime beginnen werken ben.
Ik heb de indruk dat het hier in België meer als normaal wordt beschouwd in vergelijking met Nederland.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 00:21

Ik vind het wel heel normaal om kostgeld te betalen als je nog thuis woont en werkt. Als je fulltime werkt krijg je ineens bakken met geld en niet iedereen is zo verstandig genoeg om te sparen. Je gaat dan lekker luxe leven, leer daar maar eens vanaf te stappen als je ineens wel echte vaste lasten krijgt.

Ik zou het van mijn kinderen ook willen als ze nog thuis wonen en fulltime werken. Het huishouden kost geld en als ze fulltime werken zijn ze oud genoeg om zichzelf te onderhouden. Bovendien leren ze dan dat het leven nu eenmaal vaste lasten met zich mee brengt en je niet zomaar vanalles kan doen met je geld.

Afhankelijk van hoe breed ik het zou hebben zou ik (zonder dat de kids het weten) op een spaarrekening zetten en terug geven op het moment dat ze echt op zichzelf gaan.

Maar eigenlijk zou ik het zowiezo gewoon aanmoedigen om niet te lang thuis te blijven hangen, liefst te studeren en daarbij ook op kamers te gaan. Ik merk aan mezelf hoeveel ik ervan leer door op mijzelf te zijn.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 00:30

in princiepe niks maar moet eerlijk zijn ibm onze financiele toestand beschikt zij gewoon over mn bankpasje, zo kan ze afhalen wat nodig is :)
als ik uit wil krijg ik geld als dat er is, net als dr een dag komt dat ik iets wil doen, kleding koopt ze dus voor me ofja zij heeft het geld ;) en verder word er dus genoeg gedaan :D jammer dat ik niks in handen heb maar ach we hebben t nodig.

zou dat niet zo zijn hoefde ik ook niks te betalen maar zou ik omdat ik het wil dr wat geven, afhankelijk van hoeveel het is wat ik heb geef ik dr dan wat van

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:36

Soda schreef:
DaanxBien schreef:
Nee ik betaal geen kostgeld bij mn moeder
dat zal ze ook nooit van me vragen ook.. En ik zou het ook niet van mn eigen kinderen vragen . Vind het niet echt normaal

Wat is daar dan abnormaal aan? Ik ben nu 26 en woon tijdelijk parttime bij mijn moeder vanwege mijn werk. En natuurlijk betaal ik kostgeld! Kom zeg, ik heb een bijna fulltime baan en prima salaris en ik kost mijn moeder gewoon geld op dit moment. Zij doet alle boodschappen, ik douche elke dag, gebruik electriciteit. Dat is allemaal niet gratis en ik zou het van de zotte vinden om die onkosten niet gewoon te vergoeden. Dat heb ik ook gewoon uit mezelf aangeboden.

Hier sluit ik me bij aan. Er is niets abnormaals aan kostgeld betalen. Vraag me inderdaad ook af wat sommige mensen er abnormaal aan vinden?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 08:45

Ik heb het, zoals eerder gepost, ook niet betaald. Ik weet zeker dat als ik fulltime had gewerkt ik wel kostgeld had moeten betalen om mee te delen in de boodschappen enzo... Dat vind ik eigelijk wel normaal.

Als ik later kinderen heb, zou ik willen dat ze naast hun studie een bijbaantje nemen en als ze besluiten thuis te blijven wonen terwijl ze fulltime werken wil ik ook dat zij kostgeld betalen.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:52

Ik hoef maar 30 euro kostgeld te betalen.
maar dan moet ik wel mijn eigen koekjes voor werk halen.
maandverband. etc.

Het is niet veel.
maar mijn moeder wou gewoon niet veel geld van mij afnemen.
lieve moeder, toch? :+:

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:10

Ik betaalde geen kostgeld aan mn ouders. Moet eerlijk zeggen dat ik het ook wel apart vindt hoor, het idee om kostgeld te betalen.
Wij hebben er toch niet voor gekozen om op deze wereld gezet te worden? Maar oke.
Het ligt er ook maar net aan wat je ouders met het geld doen.
Zo ken ik bijvoorbeeld iemand die ook jarenlang kostgeld moest betalen aan zijn ouders. En op het moment dat hij ging samenwonen kwamen zijn ouders met een rekeningnummer, waar zij dat geld op hebben gestort. Zij hebben dus van zijn kostgeld gespaard, voor hem.
Dus daar heeft hij al zijn spullen van gekocht. Dus dat vind ik dan wel weer een goed idee, dat als je kind zelf niet makkelijk kan sparen het dan op zo'n manier doet.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:28

Ja ik heb dan weer geen fultime baan of iets zelfs geen partime :+
Ben bijna 19 Maarja als ik een kind neem zal ik die zeker wel tot zn 21ste onderhouden :j
Als hij of zij daarna meschien een fultime baan heeft of iets weet ik het niet
maar ik zou het niet erg vinden als ze niets aan me betaalde . Maarja ik ga helemaal geen kinderen nemen joh is niet voor mij weggelegt haha

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:53

hier moeder van 3 kinderen, oudste 21 jaar betaald 100 euro kostgeld (fulltime-baan)
middelste 18 jaar 100 euro kostgeld heeft ook full time baan
jongste 15 bijbaantje mag hij allemaal zelf houden en wij betalen alles voor hem

dus...als je studeert en bijbaantje hebt (graag)geen kostgeld

als je kiest om full time te werken betaal je klein stukje mee aan boodschappen gas licht etc

enig idee wat een week boodschappen kost met 5 man???

niet meer dan normaal dat je daar aan meebetaald.Ga je op jezelf wonen ben je 10x zoveel kwijt!!!

voor de rest moeten ze van ons stuk sparen de rest mag je mee doen wat je wilt.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:56

connie1964 schreef:

Niet banketstaaf bedoeld, maar voordat je kinderen fulltime gingen werken waren de boodschappen toch ook al duur?
En jullie hebben er als ouders zijnde voor gekozen om 3 kinderen te nemen, niet het kind... Jullie hadden het ook bij 1 kind kunnen laten? Dan waren de boodschappen ook goedkoper geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:58

Ik ben 21 en betaal mijn ouders 100 euro per maand, geen kostgeld maar als compensatie voor mijn ziektekostenverzekering.
Ik ben arbeidsongeschikt en kan dus geen baantje hebben (studeer nu wel 4 uurtjes per week). Ik heb wel een uitkering maar omdat ik ook lang over mijn studie ga doen (omdat ik maar weinig uren aankan) hebben mijn ouders liever dat ik spaar.

Als je wel een baantje hebt vind ik het niet meer dan normaal dat je wat meebetaald. Leven is niet gratis en het is een goede manier om met geld te leren omgaan, als je niet zomaar alles zelf kan besteden.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:59

Yv_ schreef:
connie1964 schreef:

Niet banketstaaf bedoeld, maar voordat je kinderen fulltime gingen werken waren de boodschappen toch ook al duur?
En jullie hebben er als ouders zijnde voor gekozen om 3 kinderen te nemen, niet het kind... Jullie hadden het ook bij 1 kind kunnen laten? Dan waren de boodschappen ook goedkoper geweest?

Maar Connie heeft het over de full-time werkende kinderen, hè? Ik vind het niet zo gek hoor! Teren op de zak van je ouders terwijl je full-time werkt :n Dan kan je best een (klein) steentje bijdragen!

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:00

Yv_ schreef:
connie1964 schreef:

Ooit gehoord van het verschil in gulden en euro tijd?
Kinderen zijn geboren in de tijd dat een brood niet eens een gulden koste.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:04

Wat is er mis met kostgeld vragen wanneer je kinderen werken?
Op die manier leer je ze dat niet alles maar gratis is. Ik vind juist dat veel ouders tegenwoordig verzuimen om hun kinderen financieel bewust te maken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:05

In een goede opvoeding zit dat er al van het begin in hoor, als het pas met het kostgeld moet geleerd word doe je iets verkeerd.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:07

Ik zeg toch ook niet dat je daar pas mee moet beginnen wanneer ze 18 zijn?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:08

Ik had het ook niet over jou, maar het algemeen idee achter kostgeld inschaffen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:11

katiavl schreef:
Ik had het ook niet over jou, maar het algemeen idee achter kostgeld inschaffen.

Ik denk dat het een mooi mede onderdeel is van een heel leer proces.

Ook als ouders het niet nodig hebben.
Dan kunnen die het op een rekening zetten voor de kinderen.

Het is niet slecht om te leren dat je al je geld niet allemaal uit kunt geven in waar je ook maar zin in hebt.
Dat er geld weg gaat naar dingen waar je voor je gevoel niets voor terug ziet (verzekering bijvoorbeeld)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:11

Ja hoor Vorame, dat heb ik allemaal netjes meegekregen :).

Ik wist niet hoe ik het moest omschrijven, het komt er waarschijnlijk botter uit dan ik bedoel (vandaar ook nadrukkelijk de dikgedrukte tekst!). Het zijn gewoon vragen die bij me opkwamen. Zelf heb ik er niet mee te maken gehad, ik werkte net een half jaartje toen ik op mezelf ging. Maar ik vind het inderdaad vreemd dat kostgeld de kinderen moet leren om met geld om te gaan... Ik snap dat gewoon niet. Ik denk dat Katiavl het netjes omschrijft.

Ik kan me gewoon niets bij kostgeld voorstellen, wel zou ik het kunnen accepteren wanneer het kind al jaaaaaaren bij de ouders woont en geen initiatief toont om iets voor zichzelf te zoeken. Maar vanaf een fulltime baan? Sommigen werken al vanaf hun 16e...

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:17

En dan deel je mee in de kosten vanaf je 16.
Maar de meeste werken dan nog niet fulltime omdat ze ook nog deeltijd naar school moeten.
Niet iedereen heeft het thuis zo breed.
Dan is dat toch heel gewoon?
Je kost gewoon erg veel en dat is de laatste jaren erg veel gestegen.
Ik las ook ergens die 450, dat vind ik ook erg veel.
Maar tussen de 100 en 200 vind ik heel gewoon.
Dan kun je als fulltimer gewoon nog leuke dingen doen en sparen.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:20

werk al vanaf mijn 12 de eersat voor mijn rijlessen en toen kreeg ik geld..
Wij hebben het thuis nooit beed gehad,woonde bij me moedermet me zusje.
Tot mijn 17 de,toen ben ik uit huis gegaan,deed ik regelmatig boodschappen of iets in die trant..
Verder heb ik vanagf het bgin dat ik rekekingne binnenkreeg alles zel betaald ook kleding en etc.. natuurlijk krijg ik ok wel eens iets hoor daar niet van.
Ook mijn moeder wekt zich uit de naad voor mijn zusje en mij en toen ik in dec weer thuis kwam wonen was het voor mijn niet meer dan normaal op te betalen.
Wat ik betaal varieert gezien mijn aantal uren dat ik werk ook per maand af n toe varieert maar het komt neer op zon 150 tot 200 euro per maand daar komt nog bij dat ik ook boodschappen doe en heel veel in de huishouding..
Over een maand of wat ga ik weer samenwonenn en hoe we dat af gaan spreken zien we wel maar ook dat ga ik regelen met mijn vriend ik wil niet ergens wonenn waar ik niks betaal ik eet en drink en gebruik ook gas licht n water...
Op dit moment heb ik naast de gewone vasten lasten dus zorgverzekering en andere verzekeringen,telefoon,kostgeld,boodschappen geld enzo ook nog een eigen hond en een eigen paard die ik geheel zelf onderhoud...
werk overgind zon 33 uur in de week en wil met een paar maanden ook weer een auti aanschaffen...

Gr Gemma

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:23

Ik neem de hoeveelheid kinderen die ik kan betalen
ik zou als ik eraan begin maar 1 nemen. Als ik dan is alleen kom te staan kan ik het me makkelijker veroorloven dan dat ik meerdere kinderen heb. Tis allemaal niet zo goedkoop hoor zeker de babytijd met die dure luiers en babyvoeding.. Daarnaast zou ik mn pony ook niet willen verkopen omdat ik het anders niet red met de kinderen

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:26

hmm.. Tis makkelijk zeggen dat je "om zou vallen" als je ouders vragen voor kostgeld.. Als je ouders een bijdrage nodig hebben omdat jij bij hen in huis woont vind ik het meer dan logisch dat je dat doet.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:27

als ze het nodig hebben word het al een heel ander verhaal