Grr, heel boos! Mag dit wettelijk gezien??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:56

miss_lizje schreef:
Eigenlijk vind ik dat maar raar dat je dan beide 16+ moet zijn om het mee te krijgen. Als het om een groep gaat van jongeren zou ik nog zeggen oke.
Maar dan zouden mijn ouders ook geen bier mogen inslaan voor een verjaardag als mijn broertje van 13 mee gaat met boodschappen doen. Omdat hij misschien wel gaat mee drinken :roll:

Jouw ouders zijn niet jonger dan 21 neem ik aan. Even goed lezen dus. ;)

lifaya schreef:
goeroe schreef:
Ik zou niet durven. :o Niet over jou maar tegen jou. ;)

maar die vriendin betaalde ;) ik was namelijk niet alleen mijn ID vergeten :o dus ik zat helemaal niet fout.

Maar als je met zijn tweeën bij de kassa komt moet de kassière iedereen die er jonger uitziet dan 20 om legitimatie vragen. Die kassière hield zich dus gewoon aan de regels.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:57

Liezel1 schreef:
sommige winkels slaan er overigens wel in door hoor.... Zo parkeerde ik enkele weken geleden mijn auto récht vóór in de ingang van de Mitra (op een parkeerplek uiteraard ;) ) en de betreffende winkelier groette mij bij het uitstappen.
Ik liep na enkele andere boodschappen gedaan te hebben de Mitra in voor een mini flesje drank. Je weet wel, formaat flügel. Dat was bedoeld om iemand Beerenburg te laten proeven.
Denk toch zeker niet dat die winkelier mij keihard om mn ID kaart vraagt???? Ben verdorie 24 en zie er zelfs nog wel een stukkie ouder uit... en stapte vlak daarvoor, onder zijn toeziend ook uit de auto..... Nou vraag ik je....

die verkoper dacht ook: Illegaal rijden en illegaal drank kopen zeker :oo :Y)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:57

xNursiex schreef:
goeroe schreef:
Sorry, ik kan je niet helemaal volgen. :o Wat kan de kassière niet ruiken?

Of iemand 15 of 19 is :)

Precies, daarom is ze ook verplicht om naar legitimatie te vragen. :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 13:58

jawel, maar ik kocht het niet ;) vriendin betaalde het. ik vergeet overigens nooit mijn ID hoor, dat was de eerste en laatste keer :') had namelijk geen pinpas bij me, geen ov niksss... voelde me zo leeg en afhankelijk :') ik begrijp wel dat ze het moeten vragen, maar zolang er 1 16+ is mogen ze het al meegeven

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:01

Liezel1 schreef:
Of je het dan mee wil geven, is een 2e, maar de benadering zou in deze 2 gevallen imo wel anders moeten zijn. Daarmee bedoel ik de manier waarop je erop aangesproken wordt.

Maar hoe zie je dat dan voor je? Ik vind dat de kassière in alle gevallen vriendelijk en correct moet blijven. Uitzonderingen maken en de drank toch meegeven is taboe, want daar staan hoge straffen op. Winkeliers zijn daarom liever té streng dan niet streng genoeg.

Liezel1

Re: Grr, heel boos! Mag dit wettelijk gezien??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:02

Nou, ze had het misschien even kort en bondig uit kunnen leggen?
Blijkbaar heeft ze alleen "nee" gezegd en niet waarom niet. TS wist nl totaal niet wat ze fout had gedaan.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:03

ik weet wel toen ik achter de kassa stond, ik was ook niet lief :+
mijn buurjongen kwam langs, en hij is 2 jaar jonger dan mij, en hij kwam met een ID van 2 jaar ouder dan mij (ik was iig toen 16) en heb het hem dus ook niet meegegeven, puur omdat ik wist dat hij niet oud genoeg was en stel er was iets gebeurd, blijft de zaak verantwoordelijk. Maar als een vriend van hem wel een ID bij zich had gehad dat die kon aantonen dat die écht 16 was, had ik het wel meegegeven

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:04

Ik zou dat ook erg irritant vinden, ik had het kratje dan ook mooi bij de kassa laten staan :o

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:05

lifaya schreef:
jawel, maar ik kocht het niet ;) vriendin betaalde het. ik vergeet overigens nooit mijn ID hoor, dat was de eerste en laatste keer :') had namelijk geen pinpas bij me, geen ov niksss... voelde me zo leeg en afhankelijk :') ik begrijp wel dat ze het moeten vragen, maar zolang er 1 16+ is mogen ze het al meegeven

Dan ken jij dus duidelijk de (nieuwe) regels niet.

Citaat:
12 november 2008
bron: AD
DEN HAAG - Supermarkten gaan alle klanten die er jonger uitzien dan 20 jaar om een legitimatiebewijs vragen als ze alcohol willen kopen.

De maatregel gaat in op 2 maart 2009.

Binnenkort start een grote publiekscampagne om iedereen over de nieuwe regel te informeren. Supermarkten gaan met ‘mystery shoppers' controleren of hun personeel zich aan de afspraken houdt. Kassapersoneel krijgt de training ‘Soms moet je nee verkopen'.

Ondernemers zijn zelf verantwoordelijk voor naleving van de wet: minderjarigen mag geen alcohol worden verkocht. Gebeurt dat wel, dan riskeert de slijter of supermarkt een forse boete.

Het kabinet is blij met de actie van de supermarktenbranche. Vergeleken met begin jaren ‘90 drinken Nederlandse jongeren veel alcohol. Vooral het aantal kinderen dat op jonge leeftijd voor het eerst een drankje achterover slaat, groei snel. Drinken op jonge leeftijd kan schadelijk zijn voor de gezondheid en bijvoorbeeld leiden tot hersenschade.
Binnenkort start een grote publiekscampagne om iedereen over de nieuwe regel te informeren. Supermarkten gaan met ‘mystery shoppers' controleren of hun personeel zich aan de afspraken houdt. Kassapersoneel krijgt de training ‘Soms moet je nee verkopen'.Ondernemers zijn zelf verantwoordelijk voor naleving van de wet: minderjarigen mag geen alcohol worden verkocht. Gebeurt dat wel, dan riskeert de slijter of supermarkt een forse boete.Het kabinet is blij met de actie van de supermarktenbranche. Vergeleken met begin jaren ‘90 drinken Nederlandse jongeren veel alcohol. Vooral het aantal kinderen dat op jonge leeftijd voor het eerst een drankje achterover slaat, groei snel. Drinken op jonge leeftijd kan schadelijk zijn voor de gezondheid en bijvoorbeeld leiden tot hersenschade.

bron: alcoholinfo.nl

Shanel schreef:
Ik werk zelf bij de Digros. Leeftijd en drank is een hot item momenteel. Wij mogen geen drank meegeven als niet iedereen z'n ID bij zich heeft tenzij degene die het koopt ouder is dan 21.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:07

Liezel1 schreef:
Nou, ze had het misschien even kort en bondig uit kunnen leggen?
Blijkbaar heeft ze alleen "nee" gezegd en niet waarom niet. TS wist nl totaal niet wat ze fout had gedaan.

Dat ben ik wel met je eens. Als het zo gegaan is als in de openingspost beschreven wordt dan is dat niet bepaald klantvriendelijk.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:07

maar kijk, ik ben géén minderjarige, en die vriendin ook niet ;) en zij had wél een ID bij zich. Dus er was helemaal niks mis.

maar ik begrijp als niemand een ID heeft, dat je het dan ook niet mee kan geven.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:10

Ik geef het op. :+ :wave:

lovefenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:34

dom zeg
er zijn toch ook wel eens vaders die hun kleine kindje van 3 mee hebben naar de winkel
moet dat kind dan ook een ID kaart laten zien

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:36

lovefenny schreef:
dom zeg
er zijn toch ook wel eens vaders die hun kleine kindje van 3 mee hebben naar de winkel
moet dat kind dan ook een ID kaart laten zien

Lezen is toch een fantastische uitvinding he :D

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:37

Wat een bullsh*t, je zusje kan net zo goed even buiten gaan staan, dan kan je het bier wél weer kopen. Heel erg onlogisch en stupide

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:43

xNursiex schreef:
Yamcha schreef:
Liever een kind dat helemaal niet drinkt.

:j

Al vind ik een beperkte hoeveelheid alcohol vanaf zestien wel kunnen.
Beter van niet, maar drinken is nooit gezond. En zo voorkom je hopelijk dat ze zich later klem zuipen als het ineens
mag. Je kunt het niet altijd tegen houden.

Eens :j

Het is denk ik heel wijs als ouders daar goed in begeleiden en hun kinderen leren waar de limiet ligt, dat kan veel ellende voorkomen. Vroeger ging dat ook zo en waren dit soort regels niet nodig, terwijl wij in onze tijd ook erg leuke feestjes konden bouwen :D Ergens is er toch iets misgegaan in Nederland......

unicorn_kiss schreef:
Wat een bullsh*t, je zusje kan net zo goed even buiten gaan staan, dan kan je het bier wél weer kopen. Heel erg onlogisch en stupide

Dus omdat er manieren zijn om er onderuit te komen, is de hele wet onlogisch en stupide? Wat een bijzondere redenering weer.......

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:46

Yamcha schreef:
unicorn_kiss schreef:

Dus omdat er manieren zijn om er onderuit te komen, is de hele wet onlogisch en stupide? Wat een bijzondere redenering weer.......

Ik bedoel gewoon, dat als haar zusje 5 meter 'verschuift' ze dan weer wél alcohol mag aankopen. Ik vind dat onlogisch ja, het blijft namelijk even 'overantwoord'

Juultjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 14:50

Bij de AH is het verplicht, samen kopen is samen legitimeren, hangen er hier overal briefjes bij de kassa's. Je had gewoon je zusje naar buiten moeten sturen, dat ze even om de hoek moet wachten, vervolgens opnieuw de winkel in lopen, krat bier pakken, en opnieuw afrekenen. En als ze dan zeggen: "Ja, maar we weten dat je zusje buiten staat." Dan zeg je gewoon: "Samen kopen, is samen legitimeren. Zie jij hier nog iemand anders?" Ze zijn het dan verplicht ehet je mee te geven...
Sowieso vind k het wel een beetje onzin... Het is wel goed dat ze het doen, daar niet van, maar ze moeten de regels toch net iets anders moeten maken....

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:07

Yamcha schreef:
Het is denk ik heel wijs als ouders daar goed in begeleiden en hun kinderen leren waar de limiet ligt, dat kan veel ellende voorkomen.

Uit onderzoek is nu juist gebleken dat kinderen die thuis hebben 'leren drinken' op latere leeftijd meer alcohol consumeren, dus die vlieger gaat helaas niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:13

Ai.

Dan zit er niets anders op dan het gewoon verbieden en een avondklok instellen. Scheelt ook weer vandalisme :D

unicorn_kiss schreef:
Yamcha schreef:

Ik bedoel gewoon, dat als haar zusje 5 meter 'verschuift' ze dan weer wél alcohol mag aankopen. Ik vind dat onlogisch ja, het blijft namelijk even 'overantwoord'

Dat is dan een risico wat heel bewust genomen wordt, en zij kiezen dan zelf voor dat onverantwoorde gedrag, en kunnen niemand meer de schuld geven.

Hopelijk zijn ze even vastberaden als het erom gaat de gevolgen te dragen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:23

Relaxed schreef:
jelledaantje schreef:

had het echt niet terug gezet had ze zelf maar gedaan :D

Gewoon al je boodschappen laten staan/liggen en weglopen. laat ze dan ook álles maar houden en weer terugzetten :+ :P

Precies wat ik dacht... als zij moeilijk doen prima, maar ik ga echt niet de moeite nemen om alles terug te zetten. Dat mogen ze dan lekker zelf doen. En ik reken dan ook gelijk niks meer af, ga mijn boodschappen dan wel lekker bij een andere supermarkt doen...

Verder vind ik het echt dom. Als je inkopen doet voor een feestje is dat echt wel te zien aan het soort boodschappen dat je koopt. Zou je dan als legale geen bier mogen kopen voor je genodigden, puur omdat je zusje is komen helpen sjouwen.. kom op hee, waar gaat het heen in deze wereld.

Mijn ervaring in de supermarkt. Als je als relatief jong persoon alcohol koopt, ga altijd achter een kassa staan met een cassiére van zeker 30+ , daar krijg je altijd een hoop minder gezeik van dan van die 16 jarige broekies..
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 01-08-09 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:24

Yamcha schreef:
Ai.

Dan zit er niets anders op dan het gewoon verbieden en een avondklok instellen. Scheelt ook weer vandalisme :D

Verbieden is wel erg rigoureus, maar als ik later kinderen heb zal ik ze uitgebreid vermoeien met informatie over wat alcohol met je hersenen doet. }> Als ze dan nog steeds willen drinken is dat reden temeer om ze tegen zichzelf te beschermen. :Y)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:27

Shiloh schreef:
Precies wat ik dacht... als zij moeilijk doen prima, maar ik ga echt niet de moeite nemen om alles terug te zetten. Dat mogen ze dan lekker zelf doen. En ik reken dan ook gelijk niks meer af, ga mijn boodschappen dan wel lekker bij een andere supermarkt doen...

En die zullen waarschijnlijk net zo 'moeilijk' doen om geen boete (of erger) te riskeren.

Shiloh

Re: Grr, heel boos! Mag dit wettelijk gezien??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:27

nee hoor..... ervaring :+

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:30

Er zullen nog wel rotte appels tussen zitten, maar ik heb zelf het idee dat supermarkten de laatste jaren steeds strenger zijn geworden. Uiteindelijk worden ze daar ook toe gedwongen denk ik.