Knip mijn kaartje eens conducteur!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:17

Ik reis regelmatig met bus of tram, naar mijn vriendje. Ik vind het OV zo belachelijk belachelijk duur, vooral als je er bij bedankt dat de bussen te laat of te vroeg rijden en er soms niet eens zitplaats is. Ik heb veel zwartgereden in het verleden, maar na mijn eerste boete ben ik netjes gaan stempelen. Overigens was die €35 echt niets vergeleken bij wat ik heb uitgespaard door de maanden heen door zwart te rijden xD.

Sieltjuh

Re: Knip mijn kaartje eens conducteur!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 18:21

Scanner is in eerste instantie duur, maar naarmate de tijd vordert zou het volgens mij veel geld kunnen besparen. Overigens pleit ik nog steeds voor gratis openbaar vervoer, zodat iedereen er gebruik van gaat maken :D Zou een stuk beter zijn voor het milieu, met zn allen in de trein ipv in de auto :D (en dan nog zouden mensen waarschijnlijk een voorkeur geven aan een auto).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:24

Ik vind zwart rijden ook écht not-done. Hoe meer mensen zwart gaan reizen hoe duurder de kaartjes worden voor de rest, tamelijk asociaal. Ook naar iedereen die wel goed zijn werk doet.

Misschien ben ik wel een hele blije treinreiziger, maar vorig collegejaar met minstens 2x per week met de trein naar de uni op en neer heb ik misschien 10x vertraging gehad. En als er al vertraging is dan is er vaak een ongeluk gebeurd. Kaartjes worden ook zeker ééns in de twee ritten gecontroleerd.

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:31

@Sieltjuh
Bedoel je 'gratis' openbaar vervoer maar dat in feite betaald is via de belastingen? In Hasselt (België) doen ze dat met de bussen.
Dat zou idd een heel leuk idee zijn als dat voor al het openbaar vervoer kon. Ik ben voor! *\o/*

Maar ik ben erg pro OV en mensen die er niet zo voor zijn zullen het misschien niet zo leuk vinden om te moeten betalen voor iets wat ze niet gebruiken, vrees ik. Alhoewel het leuk zou zijn als ze onder het motto van 'we hebben ervoor betaald nu gaan we het gebruiken ook' meer met OV zouden gaan.... :D

@Blijheid
Hier ook. Heb eigenlijk nog nooit een vertraging gehad die echt de fout was van de spoorwegen.
Meestal een ongeluk en dat is voor niemand leuk maar valt helaas niet te vermijden. Of zelfdodingen maar daar zijn de mensen van de spoorwegen ook echt niet blij mee ;(
Of soms ja, als er defecten zijn. Maar dan denk ik altijd, dat kan je met de auto ook hebben. Of met de fiets... (vroeger trok ik rond examentijd altijd platte banden aan ofzo :+ dan ben je ook echt niet blij, maar tja de wet van Murphy eh ;) )

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 18:34

Yuna, bijvoorbeeld :) Denk alleen zomaar dat dat niet haalbaar is ;)

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:35

Ik lees hier voornamelijk dat mensen het vervelend vinden dat ze niet gecontroleerd worden omdat ze dan hun kaartje voor niets gekocht hebben.

Ik zelf reis nooit met opzet zwart. Je betaald voor vervoer, je betaald niet om je kaartje te laten stempelen.

De reden dat ik wel elke keer gecontroleerd wil worden, of eigenlijk de conducteur wil zien, is dat ik daar ook voor betaal.

Als ik met de trein reis wil ik me graag veilig voelen. Ik koop een kaartje zodat de NS de conducteuren kan betalen om de trein te bewaken. Daarom wil ik elke treinrit die ik maak de conducteur zien. Ze horen rond te lopen in de trein om vragen van klanten te beantwoorden en klanten die andere klanten storen daarop aan te spreken. Daar betaal ik mijn kaartje ook voor.

Een conducteur hoeft van mij echt niet elke keer dat hij langskomt de kaartjes te controleren. Zolang hij maar langskomt om als ik eventueel vragen heb die ook te kunnen beantwoorden.

De NS beloof service en die wil ik dus ook!

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:37

Ik vrees er ook voor, Sieltjuh...maar we kunnen dromen ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:38

Dat ben ik wel met je eens chitra. Ik reis zelf voornamelijk in de stiltecoupé omdat ik wil lezen of studeren. Ik erger me kapot aan mensen die luid praten of bellen in de stiltecoupé. Ik kan ze zelf wel aanspreken, maar dat werkt niet altijd. Daarvoor wil ik ook een conducteur, die is daarvoor. Net als laatst een stel wat aan het drinken en roken/blowen in de wc was. Maar geen conducteur te bekennen.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:43

Berdien schreef:
En ja Misser, dat zou ik wel doen. Op het traject waar ik altijd reis wordt je sowieso wel vaak gecontroleerd, en je reist toch ook twee keer? Dan koop ik ook twee kaartjes ja.

Dus stel je koopt een weekendretour en wordt niet gecontroleerd, dan koop je de volgende (weekend)dag toch een nieuw kaartje? Netjes.

Edit: en dat netjes meen ik serieus ;). Ik koop zelf altijd een kaartje, maar in zo'n geval gebruik ik toch echt m'n weekendretour nog een keer..
Laatst bijgewerkt door Exit13 op 27-07-09 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:45

Vreselijk! Dat heb ik wel eens gehad met een reis naar Eindhoven en die koste voor mij dus 22 euro. Daar kan je jezelf kwaad om maken, maar toch ga je weer heel braaf een kaartje kopen inderdaad :P

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:45

Tja, zo hebben mijn papsie en mamsie mij opgevoed :))

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:52

Jose22 schreef:
Koop gewoon een retourkaartje zonder datum en 'vergeet' de datum te stempelen. Zolang je niet gecontroleerd wordt, kan je ´m keer op keer gebruiken. Wordt je gecontroleerd; trek een pruillipje en je komt er vaak mee weg.

Belachelijk is het, dat mensen daar zo makkelijk mee weg komen :( Kan ik me altijd gruwelijk aan ergeren, 9 van de 10 keer zijn die mensen het heus niet vergeten maar doen ze het bewust. Zij reizen lekker gratis en ondertussen ben ik elke maand zeker 250 euro kwijt aan treinkaartjes. Ik vind dat iedereen gewoon moet betalen die gebruik maakt van de trein. Je betaald inderdaad gewoon voor de dienst, maakt niet uit of ze controleren of niet.. al is een kaartje wel belachelijk duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:46

Moderatoropmerking:
Met het doorlezen van dit topic ben ik een aantal reacties tegen gekomen met een mindere toon / vriendelijkheid. Graag wil ik vragen om het hier in het topic netjes te houden. Begrijpelijk dat je gefrustreerd kan zijn, maar probeer het vriendelijk te houden.

miepmiep91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:49

Pardon?

Ik heb dus totaal geen respect he!!

Toen ik die conducteur zocht, was ie er niet!!

En waarom ik ze vieze klootzakken vind ?? omdat een vrouw voor mij hetzelfde had en dus geen boete kreeg !! ;)

Ik oordeel niet zomaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 19:52

Dan zou ik er alsnog rekening mee houden dat er in dit topic conductrices meereageren, en dat zij het als aanval kunnen zien. Niet ieder mens is hetzelfde, en een conducteur is ook gewoon een mens. Tel eerst even tot tien voor je hier gaat reageren.

Ik reis ook dagelijks met de trein, ik heb een OV, maar ik zou het niet durven zonder kaartje anders te reizen. Ik word van de 6 dagen dat ik heen en terug trein, 12 keer gecontroleerd.. en als ik langere stukken reis elke trein wel een keer..

En die conducteur, die was er wel, een trein mag nooit maar ook nooit vertrekken zonder conducteur. Al op het deurtje waarop staat: hoofdconducteur geklopt? Elke trein heeft zo'n deurtje. Of kijk in de coupes, conducteurs praten ook nog wel eens met mensen. Want ja, je bent mens, en mensen kunnen jou vragen stellen omdat ze niet alles weten met de trein. Dat kan toch?

miepmiep91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:02

Ze rijden hier vaak zat zonder conducteuren hoor ;) ik geef alleen mijn mening !

Je moet mensen gelijk behandelen, en dat deden ze niet door mij wel een boete te geven en die andere vrouw niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:04

En hoe weet je dan zo zeker dat ze zonder conducteur rijden? Het staat duidelijk in de voorwaarden van de NS dat een trein niet mag vertrekken zonder conducteur. Als er op een trein langer dan een bepaald aantal treinstellen te weinig conducteurs zijn, mag een van de treinstellen niet gebruikt worden. Tenslotte is de conducteur zijn hoofdverantwoordelijkheid niet het controleren van kaartjes, maar het garanderen van een veilige reis.

En misschien had die andere vrouw wel hele andere omstandigheden dan jij, en een boete ben je altijd zelf verantwoordelijk voor. Conducteur doet alleen maar zijn werk.

miepmiep91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:22

Hoe ik dat zeker weet ? Omdat ze nog naar mij toe kwam ;)

En hoe je dat ziet? kijk maar eens voor je instapt bij de Machinist, waar hier ( als er een conducteur is ) daar eerst zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:24

Dan wil ik toch weten wie er het fluitsignaal geeft voor het sluiten van de deuren ;) Wie er regelt dat de deuren allemaal sluiten, wie er verantwoordelijk is voor de passagiers tijdens de rit? Wie er moet kijken onder de trein als er iemand voor gesprongen is, want de machinist mag dat niet doen..

Cru of niet, conducteur moet altijd aanwezig zijn, en mag in principe niet bij de machinist zitten. Net als eerste klas zitten officieel ook niet mag. Een conducteur heeft eigen ruimtes in de trein, al zul je ze veel vaker onder de mensen zien, zeker als ze met meerdere op een trein zitten.

miepmiep91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:26

Hier fluiten de machinisten , uit dat raam daar ;)

Ga maar eens met de arriva trein !

Ik oordeel alleen als ik iets zeker weet, en het mee gemaakt heb !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:29

En op deze manier insinueer je dat ik dus oordeel zonder dat ik iets weet?

Ik reis ook vaak genoeg met de arriva trein, en ook daar ben ik tot nu toe elke keer een conducteur tegen gekomen. Het lijkt mij sterk dat een trein zonder conducteur mag rijden. Zelfs de LINT treinen van Syntus hier (nog kleiner dan de Arriva Spurts), bevatten conducteur. Simpelweg omdat het te gevaarlijk is zonder te rijden.

Zowiezo is de controle de afgelopen jaren relatief toegenomen. Ookal is het niet de prioriteit van de conducteur. Zeker na het verschijnen van het boek excuses voor het ongemak - dagboek van een treinreizeiger.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:31

Bij de trein van Lwden naar H'lingen wordt niet eens meer gefloten ;) Zit alleen een machinist in en als je uitzonderlijk geluk hebt een conducteur, maar zoals gezegd heb k dat nog nooit meegemaakt in al die jaren.

miepmiep91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:31

Er word hier een topic geopend jongen dame, met daarin al, dat vaak de kaarjes niet worden gecontroleerd, voor wat is een conducteur dan ?

Ik ben vaak zat in de trein, waar ze geen conducteur hebben, intresseerd mij verder niks!

miepmiep91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:32

Respect WillemYntJee

Jij snapt het inderdaad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:33

Dan is het slechte zaak van Arriva, onverantwoord een trein zonder conducteur als de NS er al minimaal 2 op een trein wilt hebben :n

Ik heb nu al 2 keer gezegd dat de prioriteit van de conducteur de veiligheid in de trein is, niet het controleren van kaartjes.