Vriend wil niet trouwen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:08

Ik wil zelf ook niet trouwen! Ik wil niet 1 dag het grote middelpunt zijn :o Het lijkt me vreselijk om de hele dag leuk te moeten doen en foto's te maken en van de kerk naar het gemeentehuis etc etc bah ik krijg er nu al koppijn van als ik er aan denk :+

Evelijn

Re: Vriend wil niet trouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:18

Ach jee... ja sorry mijn fout ik haal van alles door elkaar. Geregistreerd partnerschap is ongeveer gelijk aan trouwen en dan heb je nog samenlevingscontract wat je bij notaris regelt als je wel samenwoont maar wel wil dat er wat geregeld is.
Rianneke ik ben zelf ook niet zo van het middelpunt zijn en anderen vonden mijn huwelijk duidelijk belangrijker dan ik zelf. Je kan het echt zo inrichten als jezelf wil.. alleen die trouwambtenaar en handtekening zetten zijn verplicht. De rest is wat je er zelf bij verzint.. dus dat leuk doen, foto's , kerk, jurk, feest, mensen in pakjes, naam van man nemen etc.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:16

@evelijn: getuigen zijn toch ook verplicht? Maar ja, daar kun je ook zo iemand voor van straat trekken natuurlijk :+

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:53

ja 2 getuigen zijn verplicht... iemand van straat trekken wordt lastig want die moeten ook op de officiele papier staan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:24

MarvanTom schreef:
Als partnerlief het kind erkent, krijg je automatisch een brief binnen wie de voogd is naast het ouderlijk gezag.

Nou eeeeh ik heb geen brief gehad hoor.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:41

Je kan ook ambtenaren van het stadhuis/gemeentehuis laten getuigen. Kost uiteraard wel geld.

Wij zijn in 2000 heel klein getrouwd.
Een feest komt er in 2012 als we 12,5 jaar getrouwd zijn.

Trouwen is geen prestatie, getrouwd blijven wel (aldus mijn man := )

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 06:54

Ragnaaa schreef:
Ik vroeg me af, zijn er nog mensen waarbij één van de partners bijvoorbeeld niet wil trouwen, of geen kinderen wil, etc?

Dat had de mijne ook hoor. TOT onze moeders vlak achter elkaar overleden en we bij een notaris een informatieavond bijwoonden over erfrecht. Zeker als je een koophuis hebt gaat dat leuk in de papieren lopen als je niks geregeld hebt (wij hadden dus ook geen samenlevingscontract + testament). Dure grap als een van de 2 dood gaat.
Dus de bruiloft was snel gepland (was de goedkoopste optie :D), lekker klein en intiem. We woonden al 10 jaar samen dus voor de romatiek hoefden we het niet te doen. Hij noemt het nog steeds heel onromantisch een zakelijke overeenkomst. Als onze moeders nog hadden geleefd waren we nooit getrouwd vrees ik.

Geef je vriend ook wel gelijk dat het een enorm gedoe is als je weer van elkaar af wilt ;)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 06:59

Karin schreef:
Wendy schreef:
Volgens mij weet jij niet wat een geregistreerd partnerschap is... volgens mij bedoel jij nl een samenlevingscontract. Dat gaat idd via de notaris en is duurder.
Geregistreerd partnerschap kan ook gewoon 'gratis' bij de gemeente. Je krijgt zelfs een trouwboekje :'0

Precies zoals Wendy het uitlegt. :j

Maar pas wel op want je hebt bij beide een testament nodig om alles te regelen bij evt overlijden (en dat is schrijend duur). Heb je die niet dan ben je zwaar de penarie als een van de 2 wat overkomt. Je bent niet automatisch de langstlevende en dus erfgenaam van de spullen van je partner (dus ook bv de helft van je huis als je op beider naam hebt gekocht).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 08:36

Vippie schreef:
Maar pas wel op want je hebt bij beide een testament nodig om alles te regelen bij evt overlijden (en dat is schrijend duur). Heb je die niet dan ben je zwaar de penarie als een van de 2 wat overkomt. Je bent niet automatisch de langstlevende en dus erfgenaam van de spullen van je partner (dus ook bv de helft van je huis als je op beider naam hebt gekocht).

Ik snap geloof ik niet helemaal wat je hiermee bedoelt :n
Waarom zou ik niet automatisch langslevende zijn als mijn vriend wat overkomt?
Een van de redenen waarom we aan het GP begonnen zijn is juist omdat dit goed geregeld moet zijn. De ander kan immers altijd wegvallen.

Een snelle zoektocht op internet lijkt te bevestigen wat ik al dacht...
Citaat:
Nalatenschap

Geregistreerde partners zijn elkaars wettelijke erfgenaam. Bij overlijden van een van de partners kan de gehele nalatenschap toekomen aan de andere partner. Indien er kinderen zijn, moeten zij hiervoor nog wel - net als gehuwden - een testament maken. Ook de regeling voor het successierecht is hetzelfde als bij gehuwden. Successierecht is de belasting die iemand betaalt over het geërfde vermogen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:02

Vippie schreef:
Maar pas wel op want je hebt bij beide een testament nodig om alles te regelen bij evt overlijden.

Wij hebben inderdaad een testament. Alléén een testament. Daarin is het vruchtgebruik van onze boerderij, de voogdij en de toekomst van bv. de paarden in geregeld.
Dat testament zouden we bij huwelijk ook nodig hebben omdat door een huwelijk de wet deze dingen regelt op een andere manier dan wij dit willen.

Voor de rest maken we sámen onze afpraken en vullen we die sámen in, op basis van wat wij sámen willen.
Daar hebben we geen papier voor nodig, want dan zouden we niet bij elkaar willen zijn.

hc

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:41

Roane schreef:
Ik wil ook niet trouwen :n ik blijf liever bij mijn partner omdat ik dat uit vrije wil, wil; dan omdat het op een papiertje staat en door de ring aan mijn vinger. :=

Trouwen doe je toch ook vrijwillig ;) . Ik neem toch aan dat er niemand met een pistool tegen je hoofd naast je staat op het moment dat je (officieel) "JA" tegen je partner zegt :D !

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:42

Sterre schreef:
Roane schreef:
Ik wil ook niet trouwen :n ik blijf liever bij mijn partner omdat ik dat uit vrije wil, wil; dan omdat het op een papiertje staat en door de ring aan mijn vinger. :=

Trouwen doe je toch ook vrijwillig ;) . Ik neem toch aan dat er niemand met een pistool tegen je hoofd naast je staat op het moment dat je (officieel) "JA" tegen je partner zegt :D !

Je weet maar nooit :')

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:44

Maar in dat geval zou ik ook niet zónder boterbriefje bij diegene willen blijven :+ !

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:45

Bij ons is het andersom, vriend wil wel ooit trouwen, ik zie er de meerwaarde echt niet van in.... Maar we komen er vast wel uit samen :P Als ik de huwelijksreis mag bepalen wil ik er nog wel over na denken :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 11:53

Mijn vriend wil ook niet met me trouwen. Ik vind het enorm zonde, want ik weet al hoe ik het wil sinds ik 5 was ofzo :+
Maar goed, we hebben een kind, de paarden, twee auto's en een trailer, binnenkort een huis en we blijven echt wel bij elkaar. Het geld wat niet gespaard hoeft te worden kan ik mooi in een huis met stallen erbij steken :P

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:04

Ik heb een partner gehad die niet wou trouwen of een samenlevingscontract. Dat modderde lekker verder, hij deed wel een aanzoek maar 'durfde het dan plotseling even niet aan' ook allemaal trauma's van vroeger en als je van elkaar hield was een boterbriefje toch niet nodig en meer van dat soort onzin.
Ik heb dat 9 jaar lang geslikt, totdat meneer weer eens een nieuwe Liefde van zijn Leven bleek te hebben en mij eruit schopte. En het was zijn huis. Daar sta je dan, je kunt van de ene op de andere dag op straat worden geschopt....

Moraal van het verhaal; als je van elkaar houdt, dan bescherm je elkaar. Hetzij door samenlevingscontract/testament, hetzij door geregistreerd partnerschap, hetzij door een huwelijk.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:30

Urielle schreef:
Het geld wat niet gespaard hoeft te worden kan ik mooi in een huis met stallen erbij steken :P

Niet iedere bruiloft kost bakken met geld hoor ;)

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:31

Ik heb altijd heel graag willen trouwen en nog steeds.
Mijn vriend absoluut niet, maar ik heb de hoop dat hij ooit bijdraaid of het voor mij zou willen doen :o

Edit: wij hebben net samen een huis gekocht en ook netjes een samenlevingscontract afgesloten :j
En elkaar daarin ook als langstlevende / gerechtigde aangewezen, mocht er wat gebeuren.
GP is hetzelfde als trouwen voor de wet, alleen zonder de 'poespas' eromheen (volgens onze notaris)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:36

Arabesk schreef:
Áls ik trouw, zou ik het liefst op maandagochtend handtekeningen zetten en klaar is klaar :+

Zo hebben wij het dus ook gedaan; we waren ca. 10 euro kwijt voor de papieren rompslomp er omheen! Alleen omdat we op die manier "alles" in 1 keer geregeld hadden en het was goedkoper dan een samenlevingscontract!
Weinig romantisch, we vergeten allebei ook gewoon onze "trouwdag" ( we wisten niet eens meer welke datum het precies was :o ).
Wel hebben we een week erna een groot tuinfeest gegeven; voor onze verjaardag, het net gekochte huis en omdat we getrouwd waren. Maar een feestje kan altijd, ook als je elkaar 1 op 1 belooft om bij elkaar te blijven.
Als je later kinderen zou willen, huis kopen, etc. is het wel zo makkelijk omdat je alles in 1 geregeld hebt. Daarmee kan je je vriend tegen die tijd wel paaien; gemak!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:38

Ben ik blij dat wij dat probleem niet hebben, wij willen allebei niet trouwen tenzij er een zeer belangrijke reden voor is.
Mocht die reden er ooit zijn, gaan we samen met de getuigen naar het gemeentehuis en gaan we daar goedkoop trouwen en dat feessie geven we wel als wij er zin in hebben :D

Wij zien geen meerweerde aan een stukje papier, een heleboel centjes sparen en achteraf allemaal negatief ge*eik te krijgen, want de band was niet goed, de locatie was sh1t, ze zag er niet uit in de jurk :=

Nee hoor wij zoeken wel een andere bestemming voor al die centjes :D

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:54

beantsje schreef:
Ik heb een partner gehad die niet wou trouwen of een samenlevingscontract. Dat modderde lekker verder, hij deed wel een aanzoek maar 'durfde het dan plotseling even niet aan' ook allemaal trauma's van vroeger en als je van elkaar hield was een boterbriefje toch niet nodig en meer van dat soort onzin.
Ik heb dat 9 jaar lang geslikt, totdat meneer weer eens een nieuwe Liefde van zijn Leven bleek te hebben en mij eruit schopte. En het was zijn huis. Daar sta je dan, je kunt van de ene op de andere dag op straat worden geschopt....

Moraal van het verhaal; als je van elkaar houdt, dan bescherm je elkaar. Hetzij door samenlevingscontract/testament, hetzij door geregistreerd partnerschap, hetzij door een huwelijk.

Maar ookal trouw je met elkaar dan kun je nog zo op straat geschopt worden hoor :+ Ligt er maar net aan wat jij hebt vast laten leggen ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:16

Als je "gewoon" trouwt, dan is dat altijd in gemeenschap van goederen. Andere bepalingen, huwelijkse voorwaarden, bijv. moet je apart laten vermelden.
Bij een standaard huwelijk krijg je bij scheiding dus altijd de helft van alle, gezamenlijke, bezittingen.
En als je trouwt is alles dus van beide partners.
En dat moet dan allemaal verdeeld worden! :+ }> bij een scheiding.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 13:27

Mijn vriend wilt ook niet trouwen. Maar we zijn er wel beide over eens, dat als we ooit kinderen pakken dat we dan wel trouwen, dan hoef je die papieren niet meer te regelen enzo..

Maar ik snap je standpunt zeker..

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:00

Toen ik zo jong was als de ts wilde ik ook wel heel graag trouwen met alles erop en eraan. Ooit, want een vriend had ik niet, maar ik was ervan overtuigd dat ik dat graag zou willen. Later is dat helemaal weggegaan. Ik zou echt niet een hele dag in het middelpunt van de belangstelling willen staan ha ha. Vreselijk.

Trouwen op zich heb ik geen moeite mee en had ik best wel gewild. Maar vriendlief niet. En omdat we toch geen kinderen hebben, maakt het me niet meer uit.
Zonder boterbriefje hebben we het ook goed.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:02

Vippie schreef:
Urielle schreef:
Het geld wat niet gespaard hoeft te worden kan ik mooi in een huis met stallen erbij steken :P

Niet iedere bruiloft kost bakken met geld hoor ;)

De mijne wel want ik ben dus wel van het kasteeltje-koetsje-jurkje-fakkels-bloemenwerk :+
Nou krijg ik de jurk van mijn stiefvader en de taart van mijn moeder dus dat scheelt al wel. Nu nog een vent die WEL wil trouwen hahaha.

Contract wil hij wel trouwens, maar dat wil ik niet. Voelt aan als een paar rubber laarzen ipv leren. :=
Bovendien kan ik dat trouwen dan helemaal wel op mijn buik schrijven.