Is mijn kind (hoog)begaafd of gewoon een beetje slimmer...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Is mijn kind (hoog)begaafd of gewoon een beetje slimmer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 18:39

Wat super om te zien dat de school zo meedenkt en met een mooie oplossing komt! :)

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 18:49

Lezen en rekenen (wortels ook etc) kon ik al in groep 1, maar sindsdien ben ik niet meer vooruit gegaan :=.
Bij mij was het ook echt een interesse periode maar hoog begaafd of slimmer ben k niet.

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 08:35

gisteren heeft de jef het ook aan hem verteld.
Ze vroeg aan Jens of hij het mss leuk zou vinden om samen met andere klasgenootjes naar groep 3 te gaan om daar wat meer te gaan werken in werkschriftjes enzo...

hij was even stil en begon toen echt te glunderen en vond het zeker leuk.

Gisteravond heeft de juf ook ons nog even gebeld, want zij vind het ook allemaal net zo spannend als ons en is ook best bezorgd en wil ook dat hij op de juiste manier begeleidt wordt. Ik moet zeggen dat ik echt verrast ben door deze betrokkenheid.

Ze willen hem toch een citotoets laten afnemen om te kijken waar hij nu ergens zit en wat hij nog niet echt goed kan.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:30

Beste Libiris,

Vanaf hier kan ik natuurlijk nooit beoordelen hoe het met Jens zit; dat kunnen alleen zijn ouders en mensen uit zijn nabije omgeving.

Wel zou ik graag het volgende willen vertellen:
Zelf was ik vroeger ook zo. Heel snel met alles, liep altijd mijlen ver voor op leeftijdsgenootjes. Mijn moeder schaamde zich soms wel eens omdat ze bang was dat anderen zouden denken dat ze mij al die dingen thuis leerde.
Ik was al een vroege leerling (6 oktober) en ben vervolgens van groep één naar groep 3 gegaan omdat ik 'hoog begaafd' zou zijn.
Op de basisschool is alles perfect verlopen. Ik was een populair en sociaal kind en kon goed mijn draai vinden.

Op de middelbare school (vwo) ging het echter mis. Ik was 11 toen ik in een klas kwam met 13 / 14 jarigen. Die meiden waren bezig met zoenen, vriendjes, sex en lichamelijke ontwikkeling. En ik? Ik was daar totaaaal nog niet aan toe. Het duurde dan ook niet lang tot ik buiten de boot viel. Ik kon totaal geen sociaal emotionele aansluiting vinden bij mijn klasgenoten. Het ging vreselijk mis en ik besloot dat ik een stap lager én een klas over wilde doen. Op die manier werd de leeftijdskloof (want dat is het dan wel) enigzins overbrugd. Toch vond ik geen aansluiting meer...

Jarenlang heb ik geworsteld met mijzelf. Wat was er met mij aan de hand? Waarom was ik zo anders dan de rest?

Ik was / ben helemaal niet hoog begaafd! Ik ben een HSP'er (hoog sensitief persoon) en hierdoor érg bewust van mijn omgeving. Ik pik alle signalen op en hierdoor had ik als kind dus ook 10x sneller door hoe iets werkte of hoe ik iets moest doen. Dit werd geïnterpreteerd als hoog begaafdheid waardoor ik bij ouderen in de klas gezet werd... iets wat in mijn geval funest was omdat ik juist heel gevoelig ben voor sfeertjes, emoties en gedragingen van anderen.

Nogmaals; dit hoeft natuurlijk helemaaaal niets over Jens te zeggen... maar houd hem sowieso goed in de gaten op dit gevoelsmatige vlak. :)

Succes!
:*

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:40

.
Herkenbaar verhaal.

Mijn zoon van nu 9 jaar kon toen hij 3,5 jaar was al het alfabet. In groep twee las hij mee met de oudere kinderen in avi twee.
Halvewege groep 5 zat hij op het nivo van groep 7.
.
Ik word regelmatig verbeterd op verschillende dingen :( , alle informatie die hij krijgt zuigt hij op al een spons.
Op school hebben ze voor kinderen die verder zijn een ander progamma.

Het is vroeger een kno kind geweest, heeft ook lang slecht gehoord en was ook erg driftig. Hij ging gewoon buiten op straat met zijn hoofd op de grond bonken, als je hem op de gang zette kwam hij er met een bloedneus of lip weer vandaan.

Meester was altijd best wel trots op hem. We zijn nu verhuisd naar Duitsland, aankomend schooljaar gaat hij ook hier in het dorp naar school. Zijn energie gaat dan zitten in het leren van de taal.
Hij gaat nu een klas terug ivm met de taal, hier wordt halvewege klas 4 (ander systeem) al een test gedaan imv de vervolgopleiding.
Mocht hij het toch allemaal goed oppakken mag hij nog verder naar klas 4

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 21:45

hebben ondertussen weer een gesprek gehad met de directie, leraren en een begeleider
Hij doet het gelukkig goed in de klas en we hebben zeker de juiste stap genomen.
Hij behoort zelfs nu bij de beste, wat ik eigenlijk niet verwacht had... sociaal heeft ie er helemaal geen problemen mee gelukkig
hij pas goed in de klas en blinkt ook erg in sporten en vooral in voetbal uit op school, dus al zijn energie kan hij goed kwijt.

er is maar 1 "probleempje" aangezien hij altijd als eerste klaar is met werkjes of een soort toets, dan moet hij netjes aan zijn tafeltje zitten te wachten tot iedereen klaar is...tja...erg moeilijk voor hem, kunnen ze hem beter nog wat werk geven

Verder kunnen ze zijn pijngrens moeilijk inschatten, aangezien hij zo goed als niet huilt als hij flink valt, hij huilt eerder als hij een keer op iets gewezen wordt wat niet mag..:)

al met al denk ik dat wij de goede keuze hebben genomen en verder kan hij toch geen klas meer overslaan en zal de school hem zoveel mogelijk proberen te bieden

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:46

Leuk om je update te horen, en fijn dat het zo goed gaat. :j

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:18

Fijn dat jullie zo'n goed gevoel erbij hebben!

Libiris schreef:
er is maar 1 "probleempje" aangezien hij altijd als eerste klaar is met werkjes of een soort toets, dan moet hij netjes aan zijn tafeltje zitten te wachten tot iedereen klaar is...tja...erg moeilijk voor hem, kunnen ze hem beter nog wat werk geven

Hier moet je héél, maar dan ook héél erg mee oppassen!
Hij doet niks totdat de rest klaar is?
Tip: zorg dat mits zijn werk ook goed gedaan is, hij iets anders dan het standaard werk kan doen. Dus niet meer van hetzelfde. Een boek lezen of werken aan een project over een onderwerp dat hij leuk vindt.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:32

Heefd het niet ook met intresses te maken, die van mij is 2jaar, kent alle tractor merken van oldtimer tot de modernste alle bijbehorenede dingen ziet verschil tussen bieten grasweides, hijs ziet als een koe gemolken moet worden,

Ook kent hij alle automerken als hij ze al van afstand ziet komen,

Binnen de lijntjes kleuren kan hij als de beste van de klas, tellen gaat al de goede kant op tot de 20 zonder na te denken

Ook kan hij paarden rassen onder scheiden zoals fries, haflinger shet fjord, appaloosa,
Op de peuterzaal hebben ze me al gezegt dat hij heel slim is, maar ik moet er niet op nspelen, maar vooral kinds laten en die peuter kleuterklassen niet afnemen, want het is ooh zo belangrijk dat hij met leeftijdsgenoten opgroeid, als ik hem nu al door zou laten stromen naar de kleuterklassen kunnen de oudere hem gaan zien als de zwakkere kwa leeftijd en zullen er misbruik van maken, oke kwa inteliegentie kan hij het aan , maar psychisch zou het op lange termijn kwaad gaan doen.

Ik hoop dat jullie een juiste stap hebben genomen, en ben benieuwd hoe dit op langere termijn gaat uitpakken, zoals ik hierboven las die het zelfde meemaakte , en er uiteindelijk ook onder leidde, tja ik als moeder zou me dat nooit kunnen vergeven
Absoluut niet aanvallend bedoeld he, maar denk aan de lange termijn en niet aan de huidige ontwikkeling

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:35

Op de oude school van mijn zoon hadden ze voor de kinderen die verder waren een ander progamma.

Het 'makkelijkere'gedeelte hoefde hij niet te maken. Ze kregen dan moeilijkere opdrachten en waren hier dus ook wat langer mee bezig.

Je zoon is nu als eerste klaar dit gaat vervelen en kan zich gaan uiten in negatief gedrag.

Nansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:43

mijn dochter is ook 2 jaar en kan nu ook al nummerplaten lezen in 3 talen tellen tot 10/15, nl eng en italiaans, maar ja der papa is italiaan.
tja ze spreekt erg goed, enkelvoud meervoud, snapt bijna alles maar goed weet je wel:)
En ja zo kan ik doorgaan met de slimheidjes bijv el pak drinken herkennen, eten herkennen, paardenrassen, weet ik et.... ja naja net waar je kind mee besmet word dan hahaha....het is gewoon even aankijken, vaak eerste kinderen zijn slimmer dan de 2de, tja, intresse in cijfers :D wel tof toch;) geniet er van

sjnien1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:45

Hey ik ben zelf ook met 5 jaar naar groep 3 gegaan. Rekenen en taal vond ik erg makkelijk. Ook sprak ik al vloeiend engels op mijn zesde (er kwam toen namelijk een meisje uit Engeland in onze klas en dat pikte ik snel op). Altijd goede cijfers. Wanneer ik als eerste klaar was, had ik een extra boekje met gele en groene taken. Die waren dan van een klas hoger, vond ik hardstikke leuk als ik maar bezig kon zijn. Ook heeft een leraar van mij me al jong leren schaken, iets waar ik bij na kon denken vond ik geweldig.

Daarna heb ik het gymnasium gedaan en ben nu bezig met een universitaire opleiding. Ik heb nooit het idee gehad dat ik niet paste of iets dergelijks. Ook werd ik nooit behandeld als nerd of wat dan ook zoals het vaak gaat.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 01:22

Het is slim om gewoon te laten onderzoeken wat zjn IQ is, verbaal en performaal, dan heb je zekerheid. Nit aardig om te zeggen maar mensen met de pabo zijn geen orthopedagogen (ik heb zelf de pabo gedaan) en kunnen dus niet per definitie jouw kind echt goed begeleiden. Daar zijn ze simpelweg niet voor opgeleid.
Een test kost je vaak niks (betaald de school of je verzekering) en geeft je kind recht op echt goede begeleiding.

Als juf vind ik een kind van 5 echt erg jong om aan tafel te zitten en te werken. Ik ben afgestudeerd op hoogbegaafdheid en het is echt geen zegen en iets wat je goed moet begeleiden.

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 09:32

ik weet ook niet of hij hoogbegaafd is, vind dat meteen weer zo'n groot woord, het kan ook gewoon tijdelijk interesse zijn ofzo...
ze houden hem goed in de gaten, zelf denk ik dat hij mss gewoon als anderen de school afmaakt en heus nog wel wat problemen tegen zal komen....het is gewoon afwachtenm ben al lang blij dat hij zo goed mee kan komen en verder ook geen uitzonderingspositie heeft, dus ook genoeg vriendjes..

wie weet blijft het hier gewoon bij, tijd zal het leren....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:49

Ik kon al (voor)lezen voordat ik naar school ging. Maar dat kwam omdat ik het leuk vond. Met cijfers en puzzels heb ik nooit wat gehad en nu nog steeds niet. :D
Hij zal best aanleg hebben voor deze dingen maar hoogbegaafd weet ik niet. Dat kan je laten testen.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:43

Mijn zoon kwam vroeger (op zijn oude school) wel eens thuis dat school niet leuk is, alles was te gemakkelijk. We hebben nooit met hem geoefend. In groep twee las hij al mee met andere kinderen in avi 2/3. Hij is geboren in juli.

Nu hier in Duitsland heeft hij een nieuwe uitdaging, de Duitse taal leren.
Afgelopen week waren we op school voor een gesprek. Hij is in augustus op school gekomen en kon geen Duits spreken, lezen en schrijven.
Zijn resultaten nu zijn beter dan die van sommige kinderen uit de klas. De juf had dit nooit verwacht. Thuis krijgt hij geen bijles.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:41

oOoKellyoOo schreef:
Op de peuterzaal hebben ze me al gezegt dat hij heel slim is, maar ik moet er niet op nspelen, maar vooral kinds laten en die peuter kleuterklassen niet afnemen, want het is ooh zo belangrijk dat hij met leeftijdsgenoten opgroeid, als ik hem nu al door zou laten stromen naar de kleuterklassen kunnen de oudere hem gaan zien als de zwakkere kwa leeftijd en zullen er misbruik van maken, oke kwa inteliegentie kan hij het aan , maar psychisch zou het op lange termijn kwaad gaan doen.

Ik hoop dat jullie een juiste stap hebben genomen, en ben benieuwd hoe dit op langere termijn gaat uitpakken, zoals ik hierboven las die het zelfde meemaakte , en er uiteindelijk ook onder leidde, tja ik als moeder zou me dat nooit kunnen vergeven
Absoluut niet aanvallend bedoeld he, maar denk aan de lange termijn en niet aan de huidige ontwikkeling

Maar dat is dus het grote verschil tussen kinderen die HB zijn of kinderen die wat sneller zijn. Als je HB bent, denk je ook heel anders (daarom hebben HB'ers vaak ook meer moeite bijvoorbeeld met stampwerk op school).
Mijn dochter heeft een ontwikkelingsvoorsprong en aangezien mijn man HB is, houden we haar goed in de gaten.

Onze dochter van 3 heeft dus geen aansluiting met kinderen van haar leeftijd. Ze vindt ze allemaal lief hoor. Alleen met spelen merk je dus dat ze op een compleet andere golflengte zit. Dus wij hebben er bijvoorbeeld bewust voor gekozen haar niet naar een reguliere kleuterschool te laten gaan, maar gaat ze naar een Leonardo school.
We willen haar wel graag laten kleuteren en het liefst met kinderen van haar eigen leeftijd.... maar dus ook kinderen die op dezelfde golflengte functioneren.

Op dit moment heeft ze een ontwikkelingsvoorsprong van ruim 3 jaar, dus zou qua intelligentie kunnen functioneren in groep 3. Nu is ze verbaal heel sterk en kan een 6 jarige makkelijk aan..... maar dat is natuurlijk niet bij elk kind het geval.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 16:55

Ik denk dat je hoogbegaafdheid nog niet zo heel snel kan zien.
Kinderen die heel snel dingen oppikken zijn geen uitzondering, het ligt ook erg aan leergierigheid.
Ik was ook heel erg snel met dingen oppikken, maar iemand die hoogbegaafd is krijgt het later moeilijk met concentratie ed.
Ik zou hem gewoon bij zijn leeftijdsgenootjes laten en hem genoeg bezigheden geven. Daar kan de leerkracht met wat goede wil aan meehelpen.

Er zijn ook vaak kinderen die wat sneller 'rijpen', maar daarom niet verstandelijk meer ontwikkeld zijn.
Mijn buurmeisje was zo'n geval, was al erg zelfstandig in de kleutertijd.
Toch heeft ze wat we in Belgie noemen Beroeps gedaan en geen verdere opleiding kunnen afmaken.

Ik wil hiermee aangeven dat je niet te voorbarig mag zijn.

Daarnaast is hoogbegaafdheid genetisch bepaald, dus misschien handig eens 'rond te kijken' in de familie.

Succes met je zoontje je mag inderdaad erg trots zijn.

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 22:56

persoonlijk denk ik niet dat hij hoogbegaafd is, maar gewoon veel interesse heeft in nieuwe "dingen" en hij is iemand die graag een uitdaging aan gaat. Hij wil altijd wel proberen overal de "beste" in te zijn. en dat dus op allerlei vlakken...

Voor zover ik nu weet zit "het" ook niet in de familie.

Vrijdag de rapporten gehad en was van beide kinderen heel goed en volgende week krijgen we nog 15 minuten gesprek

Ik ben in ieder geval blij dat wij geen verkeerde beslissing hebben genomen, want was wel een beetje bang dat het mss maar een soort tijdelijke interesse was en dat het nog wel eens heel moeilijk voor hem kon worden in groep 3 en dat is gelukkig niet het geval