Samenwonen financieel haalbaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:43

Ligt er waarschijnlijk aan voor hoeveel dingen je bij je ouders je handjes op wil houden ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:43

Welshcobfan schreef:
hahahaha wil ik best wel geloven :P

Heb tot nu toe alleen maar geld terug gekregen van de belasting :P

Helaas gaat dat over als je fulltime werkt en een huurwoning hebt :')

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:44

Wendy schreef:
Welshcobfan schreef:
hahahaha wil ik best wel geloven :P

Heb tot nu toe alleen maar geld terug gekregen van de belasting :P

Helaas gaat dat over als je fulltime werkt en een huurwoning hebt :')

Als ik naar mijn loonstrookje kijk schieten elke maand de tranen in mijn ogen. De helft voor de belasting en de andere helft voor mij.......

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:46

Als je het huidige leven wil behouden wordt het denk ik krapjes. Daarnaast komt het feit dat je vriend dan eigenlijk alleen alles betaald en voel jij je daar dan wel lekker bij? Ik zit momenteel in die situatie en vind het zeker niet fijn. Ik krijg 200 euro studiefinanciering enz. en draag daarvan zoveel mogelijk bij aan boodschappen bijvoorbeeld.
Als ik jou was zou ik wachten tot ik afgestudeerd was en een baan had. Dan zou je samen kunnen gaan kijken naar een leuk koopappartementen.. ook nog een leuke investering! In de tussentijd kun je fantaseren over behang, geld sparen en met de voorpret. Lekker oriënteren op wat je wilt en hoeveel geld je daaraan kwijt wilt zijn.

vuurneon

Re: Samenwonen financieel haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:49

Ik vind het niet erg hoor om op hem te teren :P Hij vindt het ook totaal geen probleem, omdat later de rollen om gedraaid worden :)

Maar ik wil nu wel inderdaad gewoon wachten. Ik koop liever iets als investering :) (en eventueel dan maar even met garant staan van de ouders als de baan een tijdje op zich laat wachten :) )

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:50

Waarom zou je je daar niet fijn bij voelen? sorry hoor maar dr vriend weet waar ie aan begint van te voren, dus dan is ie t ook daar mee eens lijkt me. Ik studeer ook nog, krijg alleen geld van mn ouders + bijbaantje (vanaf september pas weer stufi) dus mijn vriend betaald het grootste gedeelte van alles. Tsja is niet anders momenteel totdat ik een baan heb.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:50

Is het trouwens niet mogenlijk voor jou om een bijbaantje te nemen? Al is het maar 10 uur in de week ofzo, het scheelt je toch een heleboel en kan je net een beetje meer ruimte geven voor een buffer, sparen, of af en toe leuke dingen doen!

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:51

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:51

WillemYntJee schreef:
Waarom zou je je daar niet fijn bij voelen? sorry hoor maar dr vriend weet waar ie aan begint van te voren, dus dan is ie t ook daar mee eens lijkt me. Ik studeer ook nog, krijg alleen geld van mn ouders + bijbaantje (vanaf september pas weer stufi) dus mijn vriend betaald het grootste gedeelte van alles. Tsja is niet anders momenteel totdat ik een baan heb.

Zo was het in het begin bij ons ook :j
Maar sinds een paar jaar breng ik meer op dan ik kost. Zegt het vriendje. En zijn we toch in gemeenschap van goederen (en geld) dus uiteindelijk is het nu gewoon óns geld.
Laatst bijgewerkt door Achterom op 06-07-09 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:51

Bienotje schreef:
Ligt er waarschijnlijk aan voor hoeveel dingen je bij je ouders je handjes op wil houden ;)

hihi ik doe het alleen voor de zorg, paard en studie: omdat ze dat zélf hebben aangeboden :P
Maarre ik wil het toch wel liever zelf betalen.... want die afhankelijkheid is ook niet alles... Al heb ik nu geen keus.

Bijbaantje heb ik wel :) maar mijn gezondheid is niet zo goed dat ik uren voor vast kan doen nu, helemaal niet in combi met de studie. Studie heeft nu volledige voorrang en kan er even niets bij doen :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:52

Bedankt voor de link!!!!! :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:52

WillemYntJee schreef:
Waarom zou je je daar niet fijn bij voelen? sorry hoor maar dr vriend weet waar ie aan begint van te voren, dus dan is ie t ook daar mee eens lijkt me.

Tot het moment dat jij bijvoorbeeld naar de kapper wilt, je vriend het onzin vindt en je dus je handje kunt ophouden wat je wilt.. Een klein beetje zelfbeschikking en eigen financiele middelen zijn wel fijn hoor, die discussies wil je niet hebben!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:52

Welshcobfan schreef:
Bienotje schreef:

hihi ik doe het alleen voor de zorg, paard en studie: omdat ze dat zélf hebben aangeboden :P
Maarre ik wil het toch wel liever zelf betalen.... want die afhankelijkheid is ook niet alles... Al heb ik nu geen keus.

Tuurlijk is er wel een keus. Je kunt altijd nog gaan lenen, maar jij hebt de keuze gemaakt om dat niet te doen :)

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:53

Ik zou toch een paar maandjes wachten tot jij afgestudeerd bent en een eigen inkomen hebt. Met een inkomen van 1000 moet je enorm op de huur letten en waarschijnlijk concessies doen qua buurt en woonruimte. Het zou zonde zijn als je nu ergens gaat wonen omdat je zo graag samen wilt wonen terwijl je over een paar maanden misschien een leukere woning kan veroorloven? Weer verhuizen is ook niet zo'n strak plan.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:55

Welshcobfan schreef:
Ik vind het niet erg hoor om op hem te teren :P Hij vindt het ook totaal geen probleem, omdat later de rollen om gedraaid worden :)

Maar ik wil nu wel inderdaad gewoon wachten. Ik koop liever iets als investering :) (en eventueel dan maar even met garant staan van de ouders als de baan een tijdje op zich laat wachten :) )

Het is natuurlijk ook niet altijd vervelend maar een normale bijdrage zou ik rechtvaardiger vinden. Hij kan zijn geld ook wel kwijt aan andere leuke dingen voor zichzelf en niet aan eten voor mij :Y) *D Als zelfstandige vrouw vind ik het niet vreemd om daar problemen mee te hebben. Hij vindt het niet erg en over een jaar ben ik afgestudeerd en verdien dan net zoveel. Daarnaast waardeert hij heel erg dat ik gewoon bij lap ook al is het maar een beetje. Ik profiteer niet graag van anderen dus ook niet van hem.
Maar verstandig om nog even te wachten! Zorgen dat je alles goed op papier regelt zodat je niet voor verrassingen komt te staan mocht het misgaan tussen jullie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:56

Wendy: keus heb je altijd, maar lenen is absoluut geen optie voor mij. Heb geen zin om later 'gezellig' in de schuldsanering te zitten omdat zorg+paard+studie zo vreselijk duur zijn :n
Als papa en mama het aanbieden het mijn gehele studie te blijven betalen, graag! :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:59

MacavityL schreef:
Ik zou toch een paar maandjes wachten tot jij afgestudeerd bent en een eigen inkomen hebt. Met een inkomen van 1000 moet je enorm op de huur letten en waarschijnlijk concessies doen qua buurt en woonruimte. Het zou zonde zijn als je nu ergens gaat wonen omdat je zo graag samen wilt wonen terwijl je over een paar maanden misschien een leukere woning kan veroorloven? Weer verhuizen is ook niet zo'n strak plan.

Dat is dus mijn grootste bezwaar.... Tuurlijk kan ik hier ook wel heel goedkoop huren, maarre als je ziet waar je dan komt te zitten? Nee bedankt... dan maar even wachten! Zou doodzonde zijn om geld te stoppen in iets, waar ik mij niet thuis in zal voelen. Bovendien ben je het geld in huur kwijt. Terwijl je met kopen toch ergens in investeert.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:59

Welshcobfan schreef:
Wendy: keus heb je altijd, maar lenen is absoluut geen optie voor mij. Heb geen zin om later 'gezellig' in de schuldsanering te zitten omdat zorg+paard+studie zo vreselijk duur zijn :n
Als papa en mama het aanbieden het mijn gehele studie te blijven betalen, graag! :j

Tuurlijk, dat is jouw keuze :) Niks mis mee toch?
Maar je hebt altijd een keuze, dat is wat ik bedoel. En wat jij zo te zien ook begrepen hebt ;)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:01

Het kan wel maar het is heel moeilijk.
Sowieso heb je met dit inkomen dan recht op bijstand dan krijg je er ongeveer 250 euro per maand bij.
Je hebt dan recht op zorgtoeslag en meestal ook huurtoeslag.
Verder heb je meestal recht op kwijtschelding van de gemeentelijk heffingen omdat je onder het minimumloon zit.

De huren liggen niet heel hoog in het noorden ongeveer 450 euro gemiddeld voor een eengezinswoning in een gemiddeld dorp.
Dan hou je 230 euro over wat je zelf moet betalen.

Ik zou eerst gewoon alles goed uitzoeken wat voor kosten zijn er hoe duur is een verzekering enz.
Aan alle verzekeringen buiten zorgverzekering zijn wij ongeveer 100 euro kwijt.

Ik zou kijken of jij niet wat extra's kan doen werken in de horeca in het weekend of schoonmaakwerk bij mensen thuis.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:02

zonnebloem18 schreef:
Sowieso heb je met dit inkomen dan recht op bijstand dan krijg je er ongeveer 250 euro per maand bij.

Een student niet hoor...

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:04

Chubby schreef:
WillemYntJee schreef:
Waarom zou je je daar niet fijn bij voelen? sorry hoor maar dr vriend weet waar ie aan begint van te voren, dus dan is ie t ook daar mee eens lijkt me.

Tot het moment dat jij bijvoorbeeld naar de kapper wilt, je vriend het onzin vindt en je dus je handje kunt ophouden wat je wilt.. Een klein beetje zelfbeschikking en eigen financiele middelen zijn wel fijn hoor, die discussies wil je niet hebben!

Nou dat soort situaties zou ik toch wel erg triest vinden hoor. Bovendien gaat hij vaker naar de kapper dan ik :P
Nee ik hou een deel van mn salaris voor mezelf en de rest gaat naar onze gezamelijke rekening. Het grootste gedeelte van t geld op die rekening komt echter van zijn kant zo bedoelde k t meer :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 16:05

Mijn vriend is geen student meer :)

Zorgtoeslag gaat overigens natuurlijk wel direct naar de ouders, omdat zij de verzekering ook betalen :j

Iets extra's doe ik al in de vorm van af en toe ehbo-en. Maar voor de rest kan ik er niet zoveel bij doen helaas.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:06

Welshcobfan schreef:
Mijn vriend is geen student meer :)

Snap ik... maar jouw vriend zal niet minder verdienen dan 70% van het minimumloon neem ik zo maar eens aan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 16:09

Hij verdient het minimumloon gewoon :) Werkt voltijd. Dus bijstand zit er absoluut niet in.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:40

Ik zou er echt niet aan beginnen hoor :n

Ongetwijfeld is het mogelijk. Als je het goedkoopste huisje zoekt , alleen het hoognodige koopt en dan bij voorkeur huismerk of in de aanbieding , en het een sport vindt om op de centjes te letten.
Dan kun je er nog wel voldoening in vinden ook en heb je meteen een goedkope hobby :P

Maar als je gewoon leuk gezellig het samen goed aan wilt pakken dan is het het dubbel en dwars waard om nog even te wachten totdat jij ook een fatsoenlijk salaris thuisbrengt.

Ik neem toch aan dat jullie bij samenwonen niet denken aan het plaatje van op een houtje bijten en beknibbelen op alle kosten , maar gewoon een huis willen zoeken dat je echt LEUK vindt , gehand en meubels kunnen kopen die je echt LEUK vindt , en niet die betaalbaar zijn waarna je alles weer z.s.m. wilt vervangen als je wat meer geld hebt.

Dan zit je straks in een huis en met spullen om je heen waarbij je je nog niet thuis voelt....wacht dan wat langer en doe het dan GOED zonder geldzorgen en omdraaien van elk dubbeltje.

Boodschappen voor 50 euro per week voor 2 personen vind ik ook knap hoor. Dan moet je dus voor 7 euro per dag rond kunnen komen !

Iets van ontbijt is wel zo gezond , wat boterhammen met beleg voor tussen de middag , wat fruit , een gezond avondmaal dat ook nog wel eens afwisselt (elke dag gehakt met rijst of macaroni gaat ook vervelen :P ) en dan wil je nog wat te drinken ook. Wellicht een keer een wijntje of een biertje ?

Kun je wel het goedkoopste van het goedkoopste nemen maar dat smaakt toch minder....en heb je het dan naar je zin ?
Je kunt ook niet even je huis ontvluchten en elders een hapje gaan eten want dat red je ook niet voor die 2 euro die nog over is na je ontbijt en lunch :P

En dan komen er nog shampoo e.d. bij , vergeet ook niet de wattenstaafjes / tandpasta / wasmiddel / tampons :P / whatever , al die dingen gaan ook best hard hoor !

En dat allemaal van die 7 euro per dag...ik geef het je te doen.

Met dat superzuinige gedoe krijg je ook een veel grotere kans op ergernissen. En ik zou me zelf ook schuldig voelen als mijn vriendje niks leuks meer kan doen van zijn zuurverdiende geld , omdat alles in het huishouden moet....ook al is het maar tijdelijk.

En dat tijdelijk heeft dan ook nog zijn invloed : jij gaat dan vast veel druk voelen om z.s.m. een salaris in te brengen omdat jullie toch wat ruimer en leuker willen leven , en dan voel je je misschien verplicht om een baan te accepteren die je anders niet had gewild....en mis je 2 maanden later de baan van je dromen !

Je hebt nu gewoon zo'n luxe dat je nog thuis woont , benut die tijd om te sparen en vast de hele huishoudelijke zooi bij elkaar te kopen die je nodig hebt in een huishouden.

En geniet van elkaar , doe leuke dingen , want ook al heb je straks meer geld dan heb je nog steeds een stuk minder tijd dan nu , nu jullie ouders het huishouden runnen want dat valt ècht tegen als je alles zelf moet doen. Zeker met een drukke baan blijft er dan weinig energie over voor leuke dingen.

Dus je kunt er beter nog even van genieten nu , en vast sparen en vergaren zodat je direct GOED kunt beginnen zodra jij een baan hebt.