Wat een verschrikkelijk begin van de dag

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30213
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 11:39

carola schreef:
Desiree, respecteer toch ook eens meningen van andere mensen. .


Waarom zou ze, doet de rest ook niet toch??? Mensen vinden het blijkbaar vrij normaal dat katten in andermans tuin poepen en piesen, en dat ze het begraven is misschien wel des te smeriger, want dan merk je het pas bij het verpoten van de plantjes... gatverdarrie!!

Waarom respecteren de katten-eigenaren met loslopende katten niet de eigendommen van anderen?

Lekker makkelijk dat je katten niet aan een lijntje uit kunt laten, dus moeten anderen er dan maar last van hebben? Hou ze lekker binnen dan!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 11:39

Barb schreef:
Ik moet nu ook de poep van de katten (die er 3 hebben) verwijderen
(eentje heeft het al 2x gepresteerd om in mijn poetskist te gaan zitten
poepen )
Desiree kan ik deze katten niet doorsturen naar jou? het is een eindje
lopen maar dan ben ik er vanaf Tong uitsteken Knipoog

asjeblieft zeg! Heb je niets beters om door te sturen? Haha! Wat een vieze katten heb jij, bah! poepen in een poetskist......

het scheelt dat ik geen moestuintje heb........
Laatst bijgewerkt door Desiree op 10-04-03 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 11:40

lis schreef:
Waarom kattenbelasting niet bestaat lijkt me duidelijk. Die poepen voornamelijk in Desiree's tuin Haha! en andere tuinen, dat kost de gemeente dus geen geld. Honden doen dat voornamelijk op de openbare weg en plantsoenen.

Ik ben ook zo'n asociale katteneigenaar. Heb er drie en ze lopen allemaal buiten. Wel heb ik 3 kattenbakken thuis staan, die ik iedere dag leeg haal. Ik hoop dus dat ze alles op die kattenbak doen, maar ik kan dat niet controleren.

Gelukkig hoeven we hier in dit gat geen hondenbelasting te betalen, want ik heb er sinds kort twee. In Groningen betaalde ik voor 1 hond zo'n 140 gulden per jaar. Een tweede kost geloof ik het dubbele erboven op Verward


Wij hebben inderdaad ook een kattenbak, maar denk maar niet dat ze erop gaan, alleen in uitzonderingen, de katten houden we s'nachts binnen (als het lukt) en overdag lopen ze op het moment dat zij dat willen lekker buiten..
Helaas is een kat heel wat anders dan een hond, veel eigenzinniger en daarom ook niet te commanderen..

Barb

Berichten: 12089
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 11:41

Desiree"]
[quote="Barb schreef:
Ik moet nu ook de poep van de katten (die er 3 hebben) verwijderen
(eentje heeft het al 2x gepresteerd om in mijn poetskist te gaan zitten
poepen )
Desiree kan ik deze katten niet doorsturen naar jou? het is een eindje
lopen maar dan ben ik er vanaf Tong uitsteken Knipoog

asjeblieft zeg! Heb je niets beters om door te sturen? Haha! Wat een vieze katten heb jij, bah! poepen in een poetskist......

het scheelt dat ik geen moestuintje heb........
[/quote]

neeeeeeeeeeeee het zijn de katten van de buren, niet mijn katten.
Eerlijk gezegd heb ik een beetje een hekel aan katten, geef mij
maar een hond

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 11:46

Barb schreef:
[
neeeeeeeeeeeee het zijn de katten van de buren, niet mijn katten.
Eerlijk gezegd heb ik een beetje een hekel aan katten, geef mij
maar een hond
[/quote]

dan stuur ze maar terug naar de buren en vergeet de stront uit jouw poepkist niet, die moet ook mee. Gatver wat een vuilakken, grinnik!

Ik vind dat de reden dat een kat niet te commanderen is niet voldoende om hem maar buiten overal rond te laten scharrelen. als honden net zo eigenzinnig zouden zijn hielden mensen ze ook altijd aangelijnd en binnen. En van eigenzinnige honden die NIET luisteren zegt men al helemaal dat ze niet los mogen. (ik zelf ook hoor). Maar een hond wil ook graag los, rennen en spelen. Net zo goed als een kat. Voorwaarde moet gewoon zijn dat anderen er geen overlast van hebben. Dat moet gewoon gelden zowel voor honden als voor katten..

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 11:54

Voor zover ik weet geven onze katten geen overlast, ze zitten meestal in het maisveld muizen te vangen..

Maar je hebt gelijk wat betreft de honden, alleen is het niet zo dat mensen een hond nemen die op het baasje lijkt?? Haha!

lies

Berichten: 9655
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 12:07

Een hond kan zichzelf niet redden buiten, wat dat betreft zijn honden een stuk dommer dan katten, die liggen binnen een dag onder een auto. Katten willen graag hun eigen gang gaan, honden juist niet. Die willen graag een leider die hen zegt wat er gaat gebeuren.

Ik respecteer de eigendommen van een ander, vandaar dat ik kattenbakken heb staan. Maar ik respecteer ook de natuur van een kat. En daarom geef ik ze de gelegenheid om naar buiten te gaan. Mijn katten zouden wegkwijnen binnen, dat weet ik zeker (sterker nog, heb het wel geprobeerd, maar was geen succes).

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 12:37

lis schreef:
Een hond kan zichzelf niet redden buiten, wat dat betreft zijn honden een stuk dommer dan katten, die liggen binnen een dag onder een auto. Katten willen graag hun eigen gang gaan, honden juist niet. Die willen graag een leider die hen zegt wat er gaat gebeuren.
).

Oei oei oei, wat zeg je nou toch. Heb vaak zat aangereden katten gezien. Heb er nog eens een van de weg gehaald, was nog warm. Ik hoopte even dat het diertje nog zou leven maar helaas. Uit respect voor de bezitter legde ik hem aan de kant zodat ze er niet overheen zouden walsen met auto's. het was zo al erg genoeg. Honden willen ook graag hun gang gaan, ik weet niet of je het je op is gevallen, maar veel honden luisteren voor geen meter. Als je namelijk niet duidelijk aangeeft dat je de baas wilt gaan, hebben ze ook iets van "dikke vinger!".
Honden zijn zeker niet dommer dan katten qua vrijheid: ook honden kunnen verwilderen (zie in australie). En veel kampers letten echt niet op hun honden en laten ze ook overal loslopen, Kayla en Branca kunnen daar over meepraten, want die ergerden zich allebei er onlangs nog aan.
Eergisteren reed ik met de auto naar huis en er flitste een kat voor mijn auto over de weg. En daarna nog een, die ging die andere achterna. Ik geloof dat ze ruzie hadden. Ik had niet eerder moeten zijn............... moet er niet aan denken, een dier onder mijn wielen. Vreselijk. Denk niet dat die katten uitkeken hoor.

lies

Berichten: 9655
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 12:42

Tuurlijk worden er katten overreden, niet in de laatste plaats omdat veel mensen gewoon veel te hard rijden. Maar ik denk dat wanneer er net zoveel honden als katten los zouden lopen, dat er veel meer honden overreden zouden worden.

En idd veel honden luisteren niet, omdat de baas niet duidelijk is. Iets waar zij nou juist zoveel behoefte aan hebben. Wat mijn punt alleen maar duidelijker maakt Tong uitsteken

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 12:47

lis schreef:
Tuurlijk worden er katten overreden, niet in de laatste plaats omdat veel mensen gewoon veel te hard rijden. Maar ik denk dat wanneer er net zoveel honden als katten los zouden lopen, dat er veel meer honden overreden zouden worden.

En idd veel honden luisteren niet, omdat de baas niet duidelijk is. Iets waar zij nou juist zoveel behoefte aan hebben. Wat mijn punt alleen maar duidelijker maakt Tong uitsteken


Hoeft niet dat ze er veel behoefte aan hebben .Honden kunnen ontzettende lol hebben als ze doen waar ze zin in hebben. DAt zie ik altijd als baasjes er naar lopen te schreeuwen en die honden vrolijk verder rond dartelen, grinnik. Ik denk zelf niet dat er meer honden overreden zouden worden dan katten indien er net zo veel los liepen en dat net als bij katten altijd al zo geweest was.

Ook worden katten niet zozeer doodgereden omdat mensen altijd te hard rijden. Ze steken vaak over op plaatsen waar het levensgevaarlijk is en druk.

Cer

Berichten: 30213
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 12:49

lis"]
Een hond kan zichzelf niet redden buiten, wat dat betreft zijn honden een stuk dommer dan katten, die liggen binnen een dag onder een auto. Katten willen graag hun eigen gang gaan, honden juist niet. Die willen graag een leider die hen zegt wat er gaat gebeuren.
[/quote]

Dat is natuurlijk onzin. Net wat Desiree zegt, katten liggen regelmatig onder een auto, daarom vind ik het bijzonder asociaal om je katten buiten te laten lopen, met alle risico's van dien. Niet voor andere mensen, maar vooral voor de dieren zelf. "ga maar naar buiten, maar kijk uit met oversteken..." jaja... Frusty

[quote="lis schreef:
Ik respecteer de eigendommen van een ander, vandaar dat ik kattenbakken heb staan. Maar ik respecteer ook de natuur van een kat. En daarom geef ik ze de gelegenheid om naar buiten te gaan. Mijn katten zouden wegkwijnen binnen, dat weet ik zeker (sterker nog, heb het wel geprobeerd, maar was geen succes).


Hahahahahaha sorry hoor.... kattenbakken worden zelden gebruikt door katten die ook naar buiten kunnen. Dat doen ze liever in de aarde, en als er niet genoeg plek is, in de tuin van de buren. Als je katten weg zouden kwijgen binnen, had je dan wel katten moeten nemen?? Nu moeten anderen daar misschien last van ondervinden, omdat jij ze perse wilt....

Wat honden met dit alles van doen hebben snap ik trouwens niet zo goed...

lies

Berichten: 9655
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 13:00

Mijn katten doen dus wel hun behoeftes op de kattenbak, want ik haal ze dagelijks leeg. Wat betreft niet aan katten beginnen.. moet ik me nu aangesproken voelen als waardeloze kattenbezitter omdat ik ze naar buiten laat gaan? Daarbij zijn al mijn katten afdankertjes, die niet beter weten dan dat ze naar buiten kunnen gaan. Wie ben ik dan, om ze die vrijheid af te nemen. In het asiel zijn ze niet beter af, denk ik.
Ik woon overigens in een autovrije zone. De kans dat ze overreden worden is zeer klein, aangezien hier alleen fietsers mogen komen.

Tuinen zijn hier helemaal niet te vinden, iedereen heeft hier bovenwoningen. Ik woon in een winkelcentrum. Dus de kans dat ze in andermans tuin poepen is erg klein, tenzij ze een kilometer willen lopen om te gaan poepen.

Cer

Berichten: 30213
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 13:15

lis schreef:
Mijn katten doen dus wel hun behoeftes op de kattenbak, want ik haal ze dagelijks leeg. Wat betreft niet aan katten beginnen.. moet ik me nu aangesproken voelen als waardeloze kattenbezitter omdat ik ze naar buiten laat gaan? Daarbij zijn al mijn katten afdankertjes, die niet beter weten dan dat ze naar buiten kunnen gaan. Wie ben ik dan, om ze die vrijheid af te nemen. In het asiel zijn ze niet beter af, denk ik.
Ik woon overigens in een autovrije zone. De kans dat ze overreden worden is zeer klein, aangezien hier alleen fietsers mogen komen.

Tuinen zijn hier helemaal niet te vinden, iedereen heeft hier bovenwoningen. Ik woon in een winkelcentrum. Dus de kans dat ze in andermans tuin poepen is erg klein, tenzij ze een kilometer willen lopen om te gaan poepen.


Dan is dat toch een heel andere situatie van mensen die wel katten houden in een tuin en autorijke buurt.... ?? Kan je je daar misschien iets bij voorstellen??

Overigens blijf ik het een beetje vreemd vinden dat katten in buurten waar dat eigenlijk voor overlast zorgt, toch maar het recht moeten hebben om buiten te kunnen lopen. Wie verzint dat? Wat dat betreft kan je dat voor andere dieren dan ook laten gelden.... Honden bijvoorbeeld, daar wordt tenminste belasting voor betaald... wordt het gezellig op straat... hahaha

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 13:17

Net als cer wil ik alleen maar aangeven hoe dubbel het is: het ene dier mag overlast bezorgen omdat de wet (nog) niets onderneemt (zal wel gebeuren hoor in de toekomst) en het andere dier mag geen overlast zorgen.

carola

Berichten: 8698
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 13:22

Goed desiree, tuurlijk ben jij slimmer dan alle wetenschap bij elkaar, en heb je helemaal gelijk....

Mijn katten lopen trouwens ook buiten, en komen ook in de tuin van de buren. Niet erg, want de katten van de buren komen ook in onze tuin poepen. Verder hebben we alleen maar bedrijven om ons heen, en onze andere buurman heeft 15 jachthonden, dus daar komen ze echt niet op het terein hoor!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 13:23

carola schreef:
Goed desiree, tuurlijk ben jij slimmer dan alle wetenschap bij elkaar, en heb je helemaal gelijk....
!

dank je dank je! Pling
aardig van je.

Cer

Berichten: 30213
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 13:38

carola schreef:
Mijn katten lopen trouwens ook buiten, en komen ook in de tuin van de buren. Niet erg, want de katten van de buren komen ook in onze tuin poepen. Verder hebben we alleen maar bedrijven om ons heen, en onze andere buurman heeft 15 jachthonden, dus daar komen ze echt niet op het terein hoor!


Ik zal tegen mn moeder vertellen dat ze 15 jachthonden moet aanschaffen om haar tuintje een beetje poepvrij te houden, en haar arme 17-jarige kat die het leuk vind om in de eigen tuin een beetje in de zon te liggen, te beschermen tegen jonge stoere katten die het leuk vinden om hem in paniek naar binnen te jagen.... Of ze moet hem gewoon voor zn eigen bestwil maar uit zn eigen tuin houden, want sja..die andere katten hebben ook het recht om in zijn tuin te lopen blijkbaar.....

Maar goed, de essentie van het verhaal was geloof ik dat er een konijn door een vooralsnog onbekend dier is gedood... dat is al sneu genoeg en deze discussie voegt daar niet echt iets aan toe...denk ik...?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 13:42

Cer schreef:
[Maar goed, de essentie van het verhaal was geloof ik dat er een konijn door een vooralsnog onbekend dier is gedood... dat is al sneu genoeg en deze discussie voegt daar niet echt iets aan toe...denk ik...?
[/quote]

ach, moet allemaal tekeningen maken. BLEH, en dat ben ik zo zat. laat mij dan een beetje discusieren tussendoor.........

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 14:05

*kruipt maar weer onder het bureau vandaan om zich ook maar weer eens te mengen in deze discussie*

Hahaha nou zeg, wil jij het wetenschappelijk onderbouwd zien Desiree, geeft Carola dat, is het nog niet goed Clown Hoezo eigenwijs Tong uitsteken .

Verder geloof ik ook niet echt dat dieren van mensen kunnen houden, ze kunnen zich wel hechten (en dus iemand missen), maar dat is iets anders denk ik.


En ik denk dat katten idd minder snel onder een auto komen dan honden, honden kijken echt niet uit. En ja, er komt regelmatig een kat onder te auto, maar om nou te zeggen dat dat komt omdat ze helemaal niet uitkijken?? Er wordt toch ook regelmatig een mens aangereden?
Katten redden zich nu eenmaal beter dan honden.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 14:28

carola schreef:
Goed desiree, tuurlijk ben jij slimmer dan alle wetenschap bij elkaar, en heb je helemaal gelijk....
eigen bevindingen zijn prima, maar dan ook moet je openstaan voor studie en kritiek. je zou anders je eigen bevindingen tekort doen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 14:34

Kayla schreef:
Hahaha nou zeg, wil jij het wetenschappelijk onderbouwd zien Desiree, geeft Carola dat, is het nog niet goed Clown Hoezo eigenwijs Tong uitsteken .
.

Ik geloof niet alles meteen. Ik zou zelf die studies en die rapporten moeten lezen en mijn conclusie moeten trekken. Ik kan toch niet alles klakkeloos aannemen als het niet rijmt met mijn eigen bevindingen? Ik moet het met mijn eigen ogen zien en begrijpen.

Katten zijn van nature iets oppassender dan honden, omdat ze banger, vluchteriger zijn. Ze lopen ook heel sneeky rond, willen liever niet gezien worden. Daarom zouden ze misschien minders snel onder een auto komen, maar dat maakt ze niet intelligenter.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 14:36

desiree als je alles zou moeten ervaren door je eigen bevindingen, zou je nu hooguit in het stenen tijdperk leven.

Tallie1979
Berichten: 22791
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 14:37

MarianneR"]
We hebben zelf 5 katten, en ook bij ons liggen rgeelmatig volgeltjes en andere diertjes dood voor de deur. En ik moet ook eerlijk zeggen dat ik er echt niet blij mee ben dat ze dat doen. Dat vind ik het grootste nadeel van katten, dat jagen. Maar de leuke dingen van katten wegen voor mij zwaarder dan de nadelen.
[/quote]

Het feit dat ze je dode beesten brengen is niets meer of minder dan een teken van liefde.. Een beetje luguber, dat wel, maar aan de andere kant best aandoenelijk Haha!

[quote="Desiree"]
Nou ja, katten en inbrekers komen beiden op een plek waar ze niets te zoeken hebben en ze roven Haha! . dus de vergelijking is niet zo krom hoor.
[/quote]

Zo weet ik ook nog wel een verhaal van een kat van ons.. Die lag van de week op het bed van onze buurvrouw, die zich te pletter schrok.. Scheve mond Gelukkig had hij niets gesloopt of wat dan ook.. Wel sneu dat de buuf zich rot schrok.. Scheve mond Mijn moeder heeft gisteren bloemetjes gebracht ter excuses.. Lachen

[quote="Desiree schreef:
Jullie zullen ongetwijfeld hondeneigenaars die hun hond bij je voor de deur laten poepen ook aso vinden.


Wel als de eigenaar aan de andere kant van de lijn naar de andere kant staat te kijken terwijl zijn hond in het pasgeharkte tuintje van mijn pa kakt.. En dan kijkt en gewoon doorloopt..

En voordat je je het afvraagt.. Onze katten komen naar binnen om te poepen en piesen omdat ze heel goed opgevoed zijn.. Lachen Het is best wel grappig als ze voor de deur staan te draaien en naar de bak willen.. Haha! Heb zelfs een konijn gehad die op dezelfde bak ging ( ja, zelfs die zijn op te voeden Haha! )

Oh, het enige wat mijn katten wel doen is een plasje op molshopen als deze er zijn, werkt prima als je je grasveldje mooi wilt houden Haha!

En om niet te erg offtopic te gaan: HorsePl. ik vind het heel erg voor je, ik weet hoe erg het is om een beest te verliezen, laat staan op zo'n manier.. Verdrietig

Gelukkig is het vannacht wel goed gegaan Lachen
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 10-04-03 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 14:39

Desiree"]
[quote="Kayla schreef:
Hahaha nou zeg, wil jij het wetenschappelijk onderbouwd zien Desiree, geeft Carola dat, is het nog niet goed Clown Hoezo eigenwijs Tong uitsteken .
.

Ik geloof niet alles meteen. Ik zou zelf die studies en die rapporten moeten lezen en mijn conclusie moeten trekken. Ik kan toch niet alles klakkeloos aannemen als het niet rijmt met mijn eigen bevindingen? Ik moet het met mijn eigen ogen zien en begrijpen.
[/quote]

Hoe weet jij dan zo zeker dat het bij jouw hond echt houden van is en niet gehecht zijn?

Citaat:
Katten zijn van nature iets oppassender dan honden, omdat ze banger, vluchteriger zijn. Ze lopen ook heel sneeky rond, willen liever niet gezien worden. Daarom zouden ze misschien minders snel onder een auto komen, maar dat maakt ze niet intelligenter.


Hahaha sneaky??? Nou dat valt ook wel mee, katten zijn vaak wat behoedzamer dan honden, dat wel. Maar het om dat nou sneaky te noemen? Nee dat is geen teken van intelligentie, dat ligt in hun aard.

carola

Berichten: 8698
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 15:16

Desiree"]
[quote="Kayla schreef:
Hahaha nou zeg, wil jij het wetenschappelijk onderbouwd zien Desiree, geeft Carola dat, is het nog niet goed Clown Hoezo eigenwijs Tong uitsteken .
.

Ik geloof niet alles meteen. Ik zou zelf die studies en die rapporten moeten lezen en mijn conclusie moeten trekken. Ik kan toch niet alles klakkeloos aannemen als het niet rijmt met mijn eigen bevindingen? Ik moet het met mijn eigen ogen zien en begrijpen.

[/quote]

Desiree, bij deze ben je uitgenodigd om boeken, sybilli en ander documentatie materiaal in te zien dat het wetenschappelijk bewijs levert voor:
- alles wat ik zei over katten
- alles wat ik in de andere discussie heb gezegd over bio-industrie dieren
- over hoe honden en katten denken en reageren (wetenschappelijk bewezen!)
- en alles wat je nog maar meer wilt en waar wij zo heerlijk over gediscuseerd hebben.

Misschien dat je dan eens de stront uit je ogen veegt, en minder koppig wordt? Oja, je krijgt er nog een kopje thee bij, een paar koekjes en gelijk een boktmeeting. Is dat geen geweldige aanbieding?