Kassieres die niet terug tellen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:27

geerke schreef:
nou...ik ben helemaal niet goed met getallen maar terugtellen kan ik wel....waarom heet het eigelijk terugtellen?
je telt toch eigelijk op?

Je kunt het op twee manieren doen: eerst de briefjes en dan de muntjes. Dan begin je bij het bedrag dat de klant heeft gegeven en tel je terug (20 -> 10 -> 8 -> 7,80), of je begint bij het bedrag dat de klant moet betalen en telt dan door tot wat de klant heeft gegeven (7,80 -> 8 -> 10 -> 20)

Dat laatste vind ik trouwens makkelijker.

Citaat:
Laatst dacht ik een cassiere een plezier te doen om bij mijn biljet van 10 euro 15 cent bij te geven.....ik moest 7.15 betalen.....totale paniek....ze begreep er niets van...ze telde het wel 6x na....gewoon zielig...als ik dat geweten had,had ik het niet gedaan natuurlijk....

Ach gut :(:) Ik vraag het daarom ook altijd maar: 'ik heb er ook wel ... ct bij als dat makkelijker is?' Dan durven de cassieres meestal ook wel nee te zeggen: 'het gaat wel zo.'

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:29

Ik snap best dat de 1 er wel inzicht in heeft en de ander niet maar als je intypt wat je daadwerkelijk krijgt en de kassa laat ook zien wat je terug moet geven... is terugtellen toch niet zo moeilijk.

Ja I know... voor sommige van ons wel maar dan moet je maar geen kassa doen, vind ik. Als je het niet juist doet kun je ook niet zo nauwkeurig mogelijk je kassa beheren.

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:30

Ik werk in een winkel en sta daarbij ook wel eens aan de kassa, de eerste paar keren dat ik moest gaan werken zat ik helemaal in de stres met de gedachten van: -Oh nee, ik kan niet terug tellen en als mensen tegen mij zeggen van wil je er 20 cent bij en het is 4,70 bijv, dan snap ik dat allemaal niet meer enn oooh- :P
Maar ja het moest wel kon moeilijk tegen die mensen zeggen nee die 20 cent hoef ik niet dan snap ik het niet meer :+
Dus ben ik het maar gewoon gaan doen, en ja ik heb vaak genoeg voor 'banketstaaf' gestaan dat het fout ging, maar mensen helpen je vaak alleen maar en door die fouten die je maakt leer je gewoon. (en natuurlijk zijn er ook klanten die je wat minder helpen maar die vergat ik maar weer snel)

Tegenwoordig hebben we een kassa waarop wel is aangegeve wat je terug moet geven, is makkelijk maar ik gebruik het niet druk altijd op contant en reken zelf terug. Op die manier weet ik of het goed gaat en het komt ook nog wel eens voor dat ik niet het goede in me handen heb om terug te geven en daar dan achter kom tijdens het terug tellen in de klant zijn/haar hand.
Maar het valt me inderdaad op dat weinig mensen echt terug tellen. kan het niet irritant vinden want controleer het wel gewoon maar het lijkt me voor hun zelf vervelend omdat je gewoon niet die controle hebt. vind die mensen die het niet kunnen niet dom, maar ze zouden het wel gewoon kunnen proberen en niet zeggen van ik kan het niet, want het is echt wel iets wat te leren is!

WAt ik overigens wel vervelend vind is:
stel het bedrag was € 3,15 en iemand geeft €5,00. Dat iemand die dan geld gaat terug geven het helemaal zo gaat doen:
"€3,15 met €0,05 maakt €3,20 en € 0,10 is € 3,30, € 0,20 maakt € 3,50 , € 0,50 maakt € 4,00 en een € 1,00 is € 5,00"

Ik hoor dan liever dit:
"€3,15 met € 0,85 (wel even goed laten zien dat er €0,85 op je hand ligt) en een €1,00 maakt €5,00"
Dat hele uittellen daar wordt ik altijd beetje geirriteerd van :o

Miss_Blimm

Re: Kassieres die niet terug tellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:35

Nou dat sowieso. Als ik iets verkoop ga ik echt niet elke 5 of 10 cent terugtellen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:37

LimaMambo schreef:
marvantom..
waarom is iemand die iets niet kan, dom? kan je mij dat eens uitleggen? wat heeft dat met domheid te maken?

Ten eerste: ik ben niet vijandig, maar heb wel een mening.
Als jij (of iemand) voor iets wordt aangenomen qua baan, dan mag je er van uit gaan dat diegene weet hoe het werkt. Of daarvoor ingewerkt is.
Ikzelf heb geen enkel probleem met lerende mensen. Maar: als jij (of iemand) vraagt om geld en daarna schaapachtig mij aan staat te kijken wat te doen met dat geld, Tja: dan heb je een probleem bij mij!
IK hoef toch appelflap niet uit te leggen als KLANT hoe hun K-kassa werkt?!?
En als jij al niet eens kan tellen, dan hoor je toch ook niet thuis achter een kassa...

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:38

Het maakt mij niet zoveel uit, ik vertrouw er wel op.
Mocht het een groot bedrag zijn wat verkeerd is, dan merk ik het zelf wel op en/of ga even terug.
Ik heb zelf heel erg moeite met getallen (mogelijk dyscalculie), dat terugtellen is voor mij ook iets waar ik al niet eens aan durf te beginnen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:39

ik snap niet (dom ? :P of nee ik kan het niet begrijpen ;) ) dat mensen in de war raken als een klant paar cent bij geeft ;)

stel: bedrag is 13.85
klant geeft 20 euro,
ik vraag dan 3.85 bij, of 85 cent ;)
dan reken ik het bij de 20 euro -> 23.85 0f 20.85
23.85 - 13.85 = 10 euro terug
20.85 - 13.85 = 7 euro terug ;)

het is soms lastig, als mensen dan vragen: 2 euro kan wel ofzo, of 1 euro ;) maar dan tel ik bijv. naar 21 euro ;)
en dan geef ik 7.15 terug ;) (dan heb ik een euro winst ;) en ik verlies 2euro zeg maar, maar muntgehalte blijft gelijk ;))

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:41

@MarvanTom: wellicht ben jij dan net tegen de verkeerde cassieres opgelopen. Want ik zou 't zelf wel fatsoendelijk kunnen geven het enige wat ik niet doe is terugtellen. Maar jij zegt meteen dat mensen die dat niet kunnen dus per direct dom zijn? Leg me dat eens uit dan?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:42

Ik doe het weer anders.
Stel het bedrag is 13.85 en ze geven 85 cent bij, dan haal ik die 85 cent van het bedrag af. Dus 13 euro over, 20 gegeven, is 7 teruggeven.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:45

MarvanTom schreef:
LimaMambo schreef:
marvantom..
waarom is iemand die iets niet kan, dom? kan je mij dat eens uitleggen? wat heeft dat met domheid te maken?

Ten eerste: ik ben niet vijandig, maar heb wel een mening.
Als jij (of iemand) voor iets wordt aangenomen qua baan, dan mag je er van uit gaan dat diegene weet hoe het werkt. Of daarvoor ingewerkt is.
Ikzelf heb geen enkel probleem met lerende mensen. Maar: als jij (of iemand) vraagt om geld en daarna schaapachtig mij aan staat te kijken wat te doen met dat geld, Tja: dan heb je een probleem bij mij!
IK hoef toch appelflap niet uit te leggen als KLANT hoe hun K-kassa werkt?!?
En als jij al niet eens kan tellen, dan hoor je toch ook niet thuis achter een kassa...

Jij bent niet vijandig maar respectloos. Mensen dom noemen omdat ze volgens jou iets niet kunnen kan niet zomaar. Ik dit topic daarom ook getemd. Je kan mensen normaal benaderen en op een respectvolle manier behandelen. Ik hoop dat je normaal gesproken mensen anders benaderd en dit ook je kinderen bijbrengt.

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:48

Miss_Blimm schreef:
Nou dat sowieso. Als ik iets verkoop ga ik echt niet elke 5 of 10 cent terugtellen.

er zijn er genoeg die het wel doen......heel irritant :( :P

EngeltjeS schreef:
klant geeft 20 euro,
ik vraag dan 3.85 bij, of 85 cent
20.85 - 13.85 = 7 euro terug

ik doe het andersom ;) dus bedrag wat er extra bij komt in dit geval de 3,85 of 0,85 trek ik van de 13,85 af, en dan tel ik naar de 20 toe.

edit: asjemenou was me voor ;)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:50

Maartje1990 schreef:
@MarvanTom: wellicht ben jij dan net tegen de verkeerde cassieres opgelopen. Want ik zou 't zelf wel fatsoendelijk kunnen geven het enige wat ik niet doe is terugtellen. Maar jij zegt meteen dat mensen die dat niet kunnen dus per direct dom zijn? Leg me dat eens uit dan?

Waar zeg ik dat dan? Aanname is zoooooo makkelijk! :O
En als iemand zich daar op aangevallen voelt; tja... zegt meer over die persoon dan over mij, nietwaar? :D
Feit blijft: hoe moeilijk is nu correct optellen en/of aftrekken?
Voor velen dus te moeilijk, met zooooooveel smoesjes.
Ongekend dit.
Typisch Nederlands eigenlijk. _-:(

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:52

@ lovely1:

Ik denk (althans dat maak ik op uit haar berichten) dat MarvanTom de mensen die het niet kunnen niet dom vind maar de mensen die zicht er niet voor inzetten. wat ze zei ook dit:
Lovely1 schreef:
Ikzelf heb geen enkel probleem met lerende mensen

Dus leek mij dat als ze het wel willen leren ze dat geen enkel probleem vind maar dat als mensen achter een kassa gaan zitten met de gedachte van ik kan het niet en ik ga het ok zeker niet doen of leren, dat ze zich wel ergert aan die mensen.

Maar MarvanTom correct me if i'm wrong ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:55

MarvanTom schreef:
Maartje1990 schreef:

En als iemand zich daar op aangevallen voelt; tja... zegt meer over die persoon dan over mij, nietwaar? :D
Ongekend dit.

Nogmaals: jij vind het dus errug moeilijk om je in te leven in mensen.
Kan alelen maar medelijden met je dochter hebben zeg pfff :n
100x zo erg als niet kunnen terugtellen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:58

MarvanTom schreef:
Ongekend dit.

Ja, je zegt het wel een aantal keer ja.

MarvanTom schreef:
Ik vind het dus wel dom als je niet kan terugtellen naar wat de klant geeft.

MarvanTom schreef:
Wat is er nou moeilijk aan terugtellen?
Als je dat al niet kan richting klant, hoor je niet thuis bij een kassa!
De klant kan controleren wat je terug geeft, maar mag ervan uit gaan dat jij het juiste terug geeft.

MarvanTom schreef:
Als jij niet terug kan rekenen, vind ik jou dus dom.
Er is niets makkelijkers dan dat en als je dat al niet kan... >;)

MarvanTom schreef:
Ja, als jij niet simpel op kan tellen en/of af kan trekken, dan ben je dom.
Dus: óf je bent echt dom, óf je bent niet goed ingewerkt. :D

En nee ik voel me niet aangesproken, ik weet wel beter ;) ik ben niet dom. Maar het is niet leuk om te horen dat jij mensen zoals ik dus dom vind doordat ze niet kunnen terugtellen ;)

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:58

whitje schreef:
@ lovely1:

Ik denk (althans dat maak ik op uit haar berichten) dat MarvanTom de mensen die het niet kunnen niet dom vind maar de mensen die zicht er niet voor inzetten. wat ze zei ook dit:
Lovely1 schreef:
Ikzelf heb geen enkel probleem met lerende mensen

Dus leek mij dat als ze het wel willen leren ze dat geen enkel probleem vind maar dat als mensen achter een kassa gaan zitten met de gedachte van ik kan het niet en ik ga het ok zeker niet doen of leren, dat ze zich wel ergert aan die mensen.

Maar MarvanTom correct me if i'm wrong ;)

Daar moet je de baas de schuld van geven want het is vaak een kwestie van tijdgebrek voor fatsoenlijk inwerken. Vaak lossen mensen het ook zelf op door een andere methode te ontwikkelen die voor hen wel werkt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:59

MarvanTom schreef:
Zwitsal schreef:
MarvanTom: ik vind dat je een beetje voorbarige conclusies trekt..
Mede door het onderwijs de laatste jaren hebben de scholieren van nu gewoon hun optel/hoofdreken vaardigheden niet meer nodig. en iets wat je in 3 jaar (oid) een beetje leert.. en vervolgens zelden meer doet ja dat verleer je.
Dat wil niet gelijk zeggen dat je dan maar dom bent

Oh, aha! Jij wilt de schuld geven aan anderen behalve jezelf. Go with the the flow, right?
Lekker makkelijk om anderen de schuld te geven van jouw 'ontwetendheid'...
Wake up, CHICKY! :(
Je maakte je eigen leven en als je alleen maar loopt te wijzen naar anderen en daar zelf een excuus in vindt, succes met je leven maar zo kom je nergens!
Dit ergert mij sowieso: alles afschuiven op anderen, maar zelf niks eraan willen doen....
Kom aan: optellen en aftrekken. Hoe moeilijk kan dat zijn?!?

Optellen en aftrekken is heel wat anders dan terugtellen.
Maar sommige mensen zijn misschien te dom om dat te snappen.. :roll: (Denk na zeg komop, je laat wel merken zeg dat je een moeder bent, niet dus!)

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:00

MarvanTom schreef:

Mijn IQ ligt hoger dan dat van menig ander, maar omdat ik niet met cijfers om kan gaan en dit voor mij aardig prutswerk zal zijn ben ik dus dom?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:03

Mensen, laat MarvanTom toch lekker :) Als iemand het niet van de andere kant wil bekijken, krijg je die toch niet overtuigd. En als je zo'n klant in de winkel treft: gewoon vriendelijk en beleefd bijven en er verder niet teveel over nadenken.

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:06

Lovely1 schreef:
Daar moet je de baas de schuld van geven want het is vaak een kwestie van tijdgebrek voor fatsoenlijk inwerken. Vaak lossen mensen het ook zelf op door een andere methode te ontwikkelen die voor hen wel werkt.

Is ook wel deels zo, maar er zijn er ook bij die het verdomme, dat vind ik dan wel jammer. Maarja dan moet je zo (bedenk ik me nu) als baas zijnde maar gewoon de deur wijzen ;). En als er met een ander methode die voor hun makkelijk is wel terug geteld kan worden waarom niet, maar moet er wel opgelet worden dat die methode voor de klant ook wel logisch is natuurlijk neit dat de klant staat te kijken van waar ben jij mee bezig :P

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:07

Maartje1990 schreef:
MarvanTom schreef:
Ongekend dit.

Ja, je zegt het wel een aantal keer ja.

MarvanTom schreef:

MarvanTom schreef:
Wat is er nou moeilijk aan terugtellen?
Als je dat al niet kan richting klant, hoor je niet thuis bij een kassa!
De klant kan controleren wat je terug geeft, maar mag ervan uit gaan dat jij het juiste terug geeft.

MarvanTom schreef:
Als jij niet terug kan rekenen, vind ik jou dus dom.
Er is niets makkelijkers dan dat en als je dat al niet kan... >;)

MarvanTom schreef:
Ja, als jij niet simpel op kan tellen en/of af kan trekken, dan ben je dom.
Dus: óf je bent echt dom, óf je bent niet goed ingewerkt. :D

En nee ik voel me niet aangesproken, ik weet wel beter ;) ik ben niet dom. Maar het is niet leuk om te horen dat jij mensen zoals ik dus dom vind doordat ze niet kunnen terugtellen ;)

Wat leuk dat je me zo vaak quote! :D
Dit betekent dat je het wel een probleem vindt.
Jij denkt dus dat ik jou dom vindt, waar staat dat dan?
Ik vind het hooguit irritant dat ik een kwak los geld krijg in de hoop(van de kassiere) dat het goed is.
Hoe moeilijk kan het nou zijn?!?
De kassa geeft al aan wat de klant terug moet krijgen...
I rest my case... ;)

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:08

whitje schreef:
Miss_Blimm schreef:

er zijn er genoeg die het wel doen......heel irritant :( :P

EngeltjeS schreef:
klant geeft 20 euro,
ik vraag dan 3.85 bij, of 85 cent
20.85 - 13.85 = 7 euro terug

ik doe het andersom ;) dus bedrag wat er extra bij komt in dit geval de 3,85 of 0,85 trek ik van de 13,85 af, en dan tel ik naar de 20 toe.

edit: asjemenou was me voor ;)

Nou ik heb daar echt geen tijd voor :) om elke 10 cent terug te tellen. Maar ach, ik verkoop schoenen dus das wel iets anders als in de supermarkt denk ik.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:11

Elke 10 cent?
Welke 10 cent??

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:12

MarvanTom, aan jou de vraag: heb jij inlevingsvermogen?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:13

Bij m'n baan in de winkel moest ik verplicht leren terug tellen. Ik had al 3 jaar in de AH gewerkt maar het daar nooit (goed) geleerd. Maar nu ineens in die sieradenwinkel wilde de baas het persee hebben dat ik dat leerde. Ze heeft het me dan ook goed uitgelegt en 10x voor gedaan hoor.
Eerst hoefde ik dan alleen bij bijdragen in hele euro's terug tellen (=makkelijker), en zo steeds aan moeilijker. En ook eerst alleen wanneer het rustig was en de klant(en) de tijd hadden :P
Ik ben er eigelijk blij om dat ik het nu kan (hoewel ik soms nog wel eens ff in de war ben hoor :P )