geerke schreef:nou...ik ben helemaal niet goed met getallen maar terugtellen kan ik wel....waarom heet het eigelijk terugtellen?
je telt toch eigelijk op?
Je kunt het op twee manieren doen: eerst de briefjes en dan de muntjes. Dan begin je bij het bedrag dat de klant heeft gegeven en tel je terug (20 -> 10 -> 8 -> 7,80), of je begint bij het bedrag dat de klant moet betalen en telt dan door tot wat de klant heeft gegeven (7,80 -> 8 -> 10 -> 20)
Dat laatste vind ik trouwens makkelijker.
Citaat:Laatst dacht ik een cassiere een plezier te doen om bij mijn biljet van 10 euro 15 cent bij te geven.....ik moest 7.15 betalen.....totale paniek....ze begreep er niets van...ze telde het wel 6x na....gewoon zielig...als ik dat geweten had,had ik het niet gedaan natuurlijk....
Ach gut
Ik vraag het daarom ook altijd maar: 'ik heb er ook wel ... ct bij als dat makkelijker is?' Dan durven de cassieres meestal ook wel nee te zeggen: 'het gaat wel zo.'
) dat mensen in de war raken als een klant paar cent bij geeft

(Denk na zeg komop, je laat wel merken zeg dat je een moeder bent, niet dus!)
Als iemand het niet van de andere kant wil bekijken, krijg je die toch niet overtuigd. En als je zo'n klant in de winkel treft: gewoon vriendelijk en beleefd bijven en er verder niet teveel over nadenken.