Wat nu? Broertje blijkt te dealen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Re: Wat nu? Broertje blijkt te dealen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:01

Dat zal wel flink schrikken zin geweest, dat kan ik me tenminste goed voorstellen!
Naar wat je vertelt, krijg ik het idee dat je broer iemand is die eens een spreekwoordelijk schop onder zijn kont moet hebben. Hoeft nooit ergens moeite voor te doen, geld komt er wel en nu komt bij toeval dit drempeltje op zijn pad. Met een beetje geluk loopt dit zo wel met een sisser af.
Goed dat je ouders blijven praten, want met alleen boos zijn, stoot je hem alleen maar van je af.
Ik moest er wel om lachen dat hij nu nog wel mag oppassen tot er een ander is gevonden. Dat is niet zo heel consequent, in mijn ogen zou dat per direct moeten zijn afgelopen. Jij bent met drugs in de weer? Dan is dat afgelopen. Hij heeft als oppas een voorbeeldfunctie en moet zijn verantwoordelijkheid nemen, kan hij dat niet? Einde verhaal en dan niet 'als' en 'maar'.
Weten je ouders dat hij op een ander adres staat ingeschreven voor de stufi? Vind ik eerlijk gezegd ook niet zo netjes, als er niet genoeg geld binnenkomt, gaat hij maar werken. Voor niets gaat de zon op, dat moet hij maar leren. Als je ouders dit goedkeuren, geven ze ook niet echt een goed voorbeeld. Maar goed, daar kan een ander anders over denken.
Let in ieder geval goed op zijn uitgavenpatroon. En mocht hij toch het verkeerde pad opgaan, praat dan eens met de jongerenwerker (of laat je ouders dat doen, zij zijn opvoeder).
En als zus zou ik toch naast hem blijven staan, blijf in gesprek. Maak hem duidelijk dat alle acties gevolgen hebben, zijn die niet voor hem, dan wel voor een ander.
Sterkte ermee.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:13

Ik denk dat jou "flippende" reactie wel even genoeg is geweest. Als hij rationeel is ziet hij wel wat dit met jou doet en dat dit in jullie huishouden niet getolereerd wordt. Anders helpt een rondje slaaphuis met een medewerker ook erg goed.
Ik vind dat sommige mensen hier makkelijk denken over een pilletje en jointje meer of minder. Het is niet erg verstandig om deze troep te gebruiken en om dan ook nog eens 50 (nep) pillen aan te schaffen?! Ik denk dat mijn broertje een flinke knal voor z'n kop had gekregen. Denk er goed over na dat een verslaving altijd een begin heeft. Hier kun je nog het meest aan veranderen, als er sprake is van een echte verslaving wordt het al een heel stuk lastiger.
Overigens was mijn reactie net zoals die van TS geweest.. een keer wat uitproberen tot daar aan toe (zou ook al discussie zijn) maar ook nog eens inkopen voor de handel.. Ik heb wel eens een fikse uitbarsting gehad om mindere redenen ;)

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:06

Moest ik dit te weten komen over mijn broertje, ik zou net dezelfde reactie hebben als de TS en hem helemaal verrot schelden. Denk ik. Ik weet in ieder geval dat ik het helemaal NIET zou tolereren, en ik weet ook dat mijn broer danig onder de indruk zou zijn van mijn reactie. Mijn reactie kan dan wel 'overdreven' zijn, maar het zou mijn eerste reactie zijn, en deze vind ik beter dan te zeggen 'Ach, wie pakt eens geen pilletje he?' Zoals er hier een beetje gesuggereert wordt... Blijkbaar ben ik dan een heel andere omgeving gewoon, want in mijn vriendenkring worden zo'n dingen niet gedaan, en ook niet vergoelijkt...

Ik begrijp de reactie van de TS dus volkomen, al vinden sommigen hem ongepast. Je wil tenslotte alleen maar het beste voor je (kleine) broer en hem beschermen (desnoods tegen zichzelf). Helaas kan je alleen maar hopen dat hij zelf inziet hoe stom hij bezig is!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:26

Ik vind het belachelijk dat de TS niet moelijk doet over een jointje, en wel helemaal flipt over pilletjes

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:39

't enigste wat ik jou kan meegeven is dat je hem goed van de gevaren moet bewust maken.. Het lijkt misschien leuk nu extra geld verdienen, maar wat als je er straks mee wilt stoppen? Of als je gepakt word?! Maar voor de rest, hij is volwassen, geen kind van 10 meer.

foutboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 09:12

L_Ilse_L schreef:
Ik vind het belachelijk dat de TS niet moelijk doet over een jointje, en wel helemaal flipt over pilletjes

even lezen, ik heb al eerder gereageerd hoe ik dat zie. Als je daarop wilt reageren, prima, nogmaals dezelfde post plaatsten slaat nergens op.

foutboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 09:26

@ Alet74 : wat mij betreft hadden mijn ouders direct gezorgd dat hij niet meer mag oppassen etc. Maar ja, de praktische kant is dat mijn zus werkt en oppas is niet een twee drie gevonden.

Mijn ouders weten wel dat hij op een ander adres staat ingeschreven en keuren het niet goed, maar staan het wel toe. Jee als ik mezelf zo hoor dan is het wel een beetje een optelsom van dingen waarvan we wisten dat hij het deed, niet goedkeurden, maar ook niet hard afkeurden. Het was meer van je schouders ophalen en hem zijn gang laten gaan. Inderdaad niet zo consequent.

@ Lovely1 : dank je, ik hoop het ook. Inmiddels praat ik gewoon weer met hem (mede dankzij jullie posts bokkers, dus bedankt, jullie hebben me wel weer even met beide benen op de grond gezet, dat had ik blijkbaar nodig). Ik heb geen spijt dat ik zo tegen hem ben uitgevallen die avond, in mijn ogen is hij nog steeds niet voldoende doordrongen van het feit dat hij echt niet goed bezig is.

Update:
Hij is gisteren samen met mijn vader naar onze huisdokter gegaan voor een verwijsbrief naar de psycholoog. In eerste instantie wilde hij natuurlijk niet vertellen over de pillen, maar hij wist niet dat mijn vader ze had meegenomen naar het gesprek. Tijdens het gesprek heeft mijn vader hem ermee geconfronteerd en de pillen op tafel gesmeten. De droge reactie van de dokter: Zo, dat zijn er nogal wat. Ze vroeg hem of hij er was voor zichzelf of voor zijn ouders. Hij heeft eerlijk toegegeven dat hij er voor mijn ouders was.

Mijn vader is toen weggegaan en Erik heeft nog twintig minuten met haar gesproken. Hij vertelde dat het een goed gesprek was geweest, of dat nu zo is of dat hij dat verteld om mijn ouders gerust te stellen weet ik niet.

De pillen liggen nog steeds thuis, we maken er harde grappen over met z'n allen. Gisteravond heb
ik aan mijn ouders verteld dat ik ze graag zou willen laten testen. Zij waren dit ook al van plan, dus dat was goed. Ik heb het gewoon aan Erik verteld, mochten ze toch echt zijn, dan had hij dat dan kunnen zeggen. Volgens hem zijn ze echt nep, dus we zullen het wel zien. Volgende week heb ik hopelijk de uitslag.